Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Négyszínsejtés

2005. július 31. 17:11 - veni75

 

A tapasztalat azt mutatta, hogy bármely térképen, az országok kiszínezéséhez elégséges négy különböző szín, ha kizárjuk, hogy két szomszédos ország azonos színű legyen.

Ezt a tapasztalatot először Francis Guthrie fogalmazta meg a matematika nyelvén és bizonyítását először valószínűleg Möbius kísérelte meg 1840ben. Utána 1850-ben Morgan, és 1878ban Cayley foglalkozott a problémával.

1879-ben úgy látszott, hogy Kempe-nek sikerült megtalálni az igazolást, de egy évvel később Heawood hibát talált Kempe gondolatmenetében, sőt a hibát kijavítva kimutatta, hogy öt különböző szín elegendő.

Mások bebizonyították, hogy 38-nál kevesebb tartomány esetén igaz a tétel. Ez utóbbi tény azt mutatja, hogy ha a tétel nem lenne igaz, akkor is igen nehéz volna ellenpéldát találni…

1976-ban röpítette világgá a New York Times, hogy Kenneth Appel, és Wolfgang Haken bebizonyították a négyszínsejtést. A bizonyítás módja merőben új, és éppen ezért számos vitára adott alkalmat. A bizonyítás ugyanis egy olyan részét, amelyben több ezer esetet kellett megvizsgálni, elektronikus számítógép végezte. A számítógép közreműködését, a matematika filozófiájával foglalkozók, többségükben kifogásolják, mert szerintük megváltoztatja a bizonyítás hagyományos fogalmát. A matematikusok zöme azonban Appel és Haken számítógépes bizonyítását, teljes értékűnek fogadja el. Eszerint a négyszínsejtésből, 1976-ban négyszíntétel lett…

Szólj hozzá!

Számolás két kézen

2005. július 31. 17:09 - veni75


Amikor az emberek azt mondják, hogy "kevesebb, mint amennyit a két kezeden meg tudsz számolni", legtöbben a 10-nél kisebb számokra gondolnak, holott 10 ujj segítségével 0-4095-ig el lehet számolni.

A tízes számrendszer körülöleli mindnyájunk életét: egyszerűségének köszönhetôen a telefonszámokat, az utcák számait, a termékek árát mind-mind ebben a számrendszerben mérjük. Egyeduralma olyannyira jellemzô, hogy egyes emberek azzal sincsenek tisztában hogy létezik másik számrendszer.

Nekünk, számítógépeseknek természetesen ez már hétköznapi dolog, hiszen nap, mint nap szembesülhetünk más - 2, 16 - alapú számrendszerekkel is. Mégis, amikor azt kérdeztem ismerôseimtôl, hogy hogyan írjuk az 516-ot tízes számrendszerben, sokan gondolkodóba estek, míg mások kijelentették hogy nem tudják...

Egyszerűségének köszönhetôen legtöbbünk a tízes számrendszer fogja, ezért lehetséges az is, hogy emberek milliói csak tízig tudnak számolni 10 ujjukkal. És nemrég még én is közéjük tartoztam...

Ha kettes számrendszerbe számolunk (azaz az elsô ujj 1-et, a második 2-t, a harmadik 4-et, majd 8-at, 16-ot, 32-t, 64-et, 128-at, 256-ot és végül az utolsó 512-t ér), 1023-ig (2^10-1) el tudunk számolni 10 ujj segítségével. Ha a 0-t nem akarjuk jelezni, akkor ez a szám 1024.

Ahhoz hogy ezt a számot 4095-re (2^10*4-1) növeljük, figyelembe kell vennünk, hogy milyen irányba néz a kezünk, azaz hogy a "tetejét" vagy az "alját" látjuk-e. Az elôre meghatározott irányok használatával megnégyszerezhetjük ujjaink "kapacitását": legyen pl. 0 azaz állapot, ha a kézfejedet látod, 1 pedig az, ha nem. 0-0 állással jelölhetjük a 0-1023-ig, 0-1-el az 1024-2047-ig, 1-0-val a 2048-3071-ig és 1-1-el a 3072-4095-ig terjedô számokat.

Természetesen ez a 4095 tovább is növelhető, ha valaki győzi mutogatni...

Szólj hozzá!

Appólloniosz

2005. július 31. 17:04 - veni75

 

 

Appólloniosz
(Kr.e. 262-190.)



Az alexandriai iskola nagy görög matematikusa és csillagásza. Alexandriában és a kisázsiai Pergában tanított.

Munkásságáról:

Fő műve a 8 kötetes "Kónika", amely a kúpszeletek (ellipszis, parabola, hiperbola) sokáig legalaposabb tárgyalása. A kúpszeletek mai nevét is Apollóniosz adta. Az elsők között kötötte ki, hogy szerkesztési feladatokhoz csak körző és vonalzó használható.
(lásd Euklideszi szerkesztés) Apollóniosznak állítólag sikerült megállapítania a p első négy tizedesét, de erről biztosat nem lehet tudni, mivel sok műve elveszett. Az ő nevét őrzi az Apollóniosz kör, amely azon pontok halmaza (mértani helye) a síkban, amely pontoknak két adott ponttól való távolságainak aránya 1-től különböző állandó szám.




A koordináta rendszer alapgondolata már nála megtalálható. Ő azonban nehézkesen, egyetlen tengellyel és negatív számok nélkül dolgozott. Ez azonban nem is csoda, hiszen a negatív számok használata még 1800 évvel később Descartes korában (1600-as évek eleje) sem vált még általánossá. Műveit Regiomontanus fordította latinra a XV. században.
Szólj hozzá!

Egy kis matek; - másképp

2005. július 31. 17:01 - veni75

Egy kis matek  - másképp -

 

Szorzás az ujjaid segítségével

 

 Állítólag, ez a módszer azért született, mert régen, amikor a római számok voltak az elterjedtek, éppen elég gondot okozott a számok kiolvasása, ki kellett tehát valamit találni, hogy a szorzás, nem túl egyszerű műveletével ne kelljen annyit bajlódni. Így volt e vagy sem, nem tudni, mindenesetre az alábbi módszer megszületett…

Fontos tudnod, hogy ez CSAK és KIZÁRÓLAG öt fölötti számok összeszorzása esetében használható !!!

Ha pusztán olvasod, elég bonyolultnak fog tűnni, pedig pofon egyszerű. Javaslom, hogy amit olvasol, rögtön tedd is meg az ujjaid segítségével !!!

Egyik kezedet zárd össze, számolj el rajta addig, ameddig el nem érsz a szorzandó számig. Ötig tehát nyitod az ujjaidat, utána pedig elkezded lezárni. Ha pl. 9-et akarsz megszorozni, és jól csináltad, egyik kezeden lesz négy csukott, és egy nyitott új. Szorozzuk meg ezt, pl. 7-tel. Most a másik kezeden ugyan ezen elv alapján két csukott, és három nyitott újad lesz.

A nyitott ujjaid által látott számokat kell összeszoroznod ( 1 x 3), így 3-kapsz. Ehhez kell hozzáadnod, a két kezeden látható, lezárt ujjaid szor tizet. (esetünkben /2 + 4/ x 10 ) azaz hatvanat, így kapod a végeredményt, 63-at. Ez a módszer tetszőleges, 5 fölötti számok összeszorzása esetében. Mindig pontos értéket ad.

Tehát gyereked fejét kevesebb bemagolt számmal kell teletömnöd. Ha jó, a vizuális képzelőereje, akkor nincs szükség az ujjaira sem, és nem tudja meg senki, hogyan is számolt valójában...

Szólj hozzá!

A világ legnagyobb pénisze

2005. július 31. 08:25 - veni75

Na nézd,  másoknak mi fontos még:))

 

2005. 07. 29.
A világ legnagyobb pénisze
Rákerestem én is, komoly kutatómunkát végeztem. Igen. Az vesse rám az első követ, aki nem járt volna utána egy ilyen érdekfeszítő dolognak - ha nő azért, ha pasi azért. A keresett kifejezések statisztikám szerint az emberek 8,2 %-a kíváncsi a világ legnagyobb péniszére. Azt gondolom, ez egy elég komoly szegmens blogolvasóim körében. És mint Dévényi Tibi bácsi, én is úgy érzem, ha egy kívánságot sokszor és sokan kérnek, hát ott nincs mese, azt kutya kötelességem teljesíteni.

Ímhol:

A világ legnagyobb péniszével rendelkező állata a kék bálna:
3,4 m hosszú (a vastagságáról nem találtam adatokat)
Bár csak a péniszméret érdekelte a nyájas olvasókat, azonban fontosnak tartom megjegyezni, hogy a kék bálna nyelvének súlya akkora, mint egy elefánté. Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy 23 éves korukban válnak ivaréretté. Sajnos veszélyeztett faj, alig-alig fellelhető, tehát hasonlóan minimális esélyünk van egy-két numerára egy hím kék bálnával, mint pl. Jude Law-val.

A világ legnagyobb megmért emberi pénisze:
29 cm (vastagságról szintén nem találtam adatot a szakirodalomban)

Extra:
Átlagos pénisz méret ernyedt állapotban: 8,5 cm
Ugyanaz erekció közben: 13-16 cm

Szuperextra:
Egy ejakuláció átlagos mennyisége: 1-2 teáskanál
Egy átlagos férfi ejakulációinak száma egész élete során: 7200
Ebből az önkielégítések száma: 2000
A teljes mennyiség: kb. 60 liter
Ehhez képest egy fürdőkádnyi víz: kb. 120 liter
A spermiumok kilövellési sebessége: kb. 45 km/h
Egy városi busz általában ennél valamivel lassabban halad: kb. 40 km/h

Bonus:
Az amerikai Charles Darwin Kutatóintézet statisztikája a következőkről tanúskodik:
Az átlagos péniszméret az erekció állapotában fekete férfiaknál 16–20 centiméter, átmérője pedig 5 cm.
A fehér férfiaknál ugyanez a méret: 14–15 cm, illetve 3,5–4 cm.
Az ázsiai férfiak esetében a hossz 10–14 cm, az átmérő pedig 3 cm körüli.
A vagina mérete is hasonlóan változó, etnikumok szerint:
az átlagot tekintve a fekete nők vaginája nagyobb (szélesebb és mélyebb),
a fehér nőké közepes,
míg az ázsiai nőké kisebb méretű.

 

 

hollandia | 18:23 | hozzászólások (0)

A világ legnagyobb pénisze
Hát nem voltam rest és komoly kutatómunkát végeztem. Hogy miért?

 

 

Szólj hozzá!

Life of Brian .

2005. július 31. 08:00 - veni75

 

maxresdefault.jpg

MOTTÓ:

Figyelj! Végülis mit veszíthetsz? A semmibol jöttél,
A semmibe mész. Mit veszítettél? Semmit.

(Monty Python)

MÉG EGY MOTTÓ:
Fel a fejjel, Te hülye!
(Ezt is ok...)

Vége  felé  közeledett az éjszaka. Az égen még ragyogtak a csillagok, de
kelet felol már lassan derengeni kezdett a hajnal. A múló sötétségbol három
utazó alakja bontakozott ki, akik egymás mögött haladva igyekeztek gyorsabb
mozgásra ösztökélni tevéiket. Szemüket az égre függesztették. Nyilvánvalóan
azt  a  többinél  jóval  nagyobb  és  fényesebb  csillagot követték, amely,
mintegy  nekik  mutatva  az  utat,  haladt az égen. Relatíve marha gyorsan.
Történetünk   elindítói   -   nevezzük   &oket   Menyhártnak,  Gáspárnak  és
Boldizsárnak - már jó ideje úton voltak. A jövendölés szerint addig kellett
követniük a csillagot, amíg az meg nem áll valahol, és egyértelmuen meg nem
mutatja  a  Megváltó  világrajövetelének  helyét. Ha jól meggondoljuk, ez a
fajta  közlékenység  igencsak  szép  egy  csillagtól,  különösen  egy olyan
korban,   amikor   történetünk   színhelyén   -  Júdeában,  Jeruzsálemben -
ötpercenként  lépett  az  ismeretlenség  homályából a rivaldafénybe egy-egy
megváltó-jelölt.  És  akkor,  éppen  akkor, amikor Gáspár úgy döntött, hogy
mégsem  fog  hányni, bár az biztos, hogy ezt a himbálózást a tevén soha nem
fogja  megszokni,  és Menyhárt azon morfondírozott, hogyha ezzel a dologgal
végeznek,  most  már  tényleg  el  kell  mennie  fogorvoshoz,  és Boldizsár
3507-edszer  átkozta  el  azt  a pillanatot, amikor ebben a rohadt melegben
felvette  azt  az  aranylemezkékbol készített, sot mellközépig éro maszkot,
amit a nejétol kapott a házassági évfordulójukra, mondom akkor, éppen akkor
észrevették,  hogy a csillag megállt. Egy Betlehem nevu városkához érkeztek
éppen.  Nem  volt  könnyu  a  tevékkel lavírozni a szuk sikátorokban, végül
mégis   úgy   tunt,  elérték  útjuk  végcélját.  A  csillag  pont  fölöttük
helyezkedett  el.  Hosszú  útjuk során sok mindenre gondoltak már, de, hogy
éppen  ez  lesz  AZ  A HELY, arra soha. Egy istálló elott álltak. Odabent a
félhomályban,  a  jászol elott egy asszonyforma személy ült egy fejoszéken,
és  aludt.  Olcsó  anyagból  készült,  egyszeru szabású, de piszkos ruháján
meg-megállt   a  bizonytalanul  pislákoló  mécses  fénye.  Menyhárt  halkan
megköszörülte a torkát.
 - Jáhááj! - kiáltotta a felriadó asszonyforma, és leesett a fejoszékrol.
Elvégre Boldizsár úgy nézett ki a maszkjában, mint egy két lábon járó
bankbetét.
 - Kik vagytok? - kezdett kászálódni a noforma.
 - A három napkeleti bölcs.
 - Mííí???
 - A három napkeleti bölcs.
Az asszony gyanakodott.
 - Akkor meg mit akartok itt egy tehénistálló körül hajnali kettokor?
Szerintem ez nem valami bölcs dolog.
 - Asztrológusok vagyunk - magyarázkodott Gáspár, Boldizsár pedig
jelentoségteljesen hozzátette:
 - A fényes Napkeletrol jöttünk.
 - Ez valami jópofa poén? - Kérdezte az asszony. Ronda, rikácsoló hangja
volt, és nem fukarkodott a hangerovel. Menyhárt hangja viszont megtelt
áhítattal.
 - Dicsoíteni jöttünk a kisdedet.
 - Hódolatunkat kell kifejeznünk - pontosított Boldizsár.
 - Hódolat?! Részegek vagytok! Pfuj, undorító! - kiáltotta a felháborodottt
delno (forma), és elkezdte oket taszigálni. - Kifelé, gyerünk kifel&eacutte;!
Bepofátlankodtok ilyen süket szöveggel! Adok én nektek csillagjóslást!
Kifelé!
Gáspár kérlelore fogta.
 - Ne-ne! Látnunk kell ot!
 - Másnak a kölykét dicsoítsétek! Tunés!
 - Csillag vezérelt minket - próbálkozott Boldizsár a maszkja mögül.
 - Szerintem inkább egy pálinkásüveg. Kifelé!
 - Nem! - makacskodott Boldizsár. - Ajándékokat hoz... - Kifelé! - ...tunk.
 - Aranyat, tömjént, mirhát - segített neki Menyhárt. Az asszony azonnal
hangot váltott.
 - Miért nem ezzel kezdtétek? Ott van bent. - szabadkozva tessékelte oket
befelé. - Elnézést kérek a nagy kupi miatt.
A három napkeleti bölcs elérzékenyülve állt meg a jászol elott, az asszony
mögöttük maradt.
 - Egyébként mi az a mirha? - kérdezte.
Menyhárt, le nem véve szemét a jászol tartalmáról, válaszolt neki.
 - Egy értékes balzsam.
Az asszony újra rikácsolni kezdett:
 - Balzsam! Miért hoztatok neki balzsamot? Megharaphatja!
 - Mi?
 - Az egy veszedelmes állat! Dobjátok a vályúba!
Hevesen tiltakoztak.
 - Nem, nem!
 - De bizony az! Nagy izéje is van - mutatott ágaskodó szarvakat az ujjaival
az asszony.
 - Ez egy krém - magyarázta Gáspár. A matróna kezdett elbizonytalanodni.
 - Létezik egy balzsam nevu állat. Vagy ezt csak álmodtam? Szóval ti
asztrológusok vagytok? - mutatott a jászolban fekvo gyerekre.
 - Hm? - nem értették.
 - Milyen jegyben született?
 - Kecskebak - válaszolta Gáspár.
Az asszony nagyon megörült.
 - Ó! Kecskebak? És azok milyenek?
Gáspár azonban errol nem adott felvilágosítást, ugyanis kezdett ideges lenni.
 - Ó! Hisz o az lsten fia. A Megváltó! A zsidók királya - tódította
Boldizsár.
 - Mármint a kecskebak?
 - O... nem, nem, nem, nem! Csak o.
Az asszony tudálékosan bólintott.
 - Ó! Mindjárt gondoltam. Különben sok lenne belole.
A bölcsek egymás mellé térdeltek a jászol elé. - Milyen névre hallgat? -
kérdezték.
 - Ó, Brájen (írd: Brian) - válaszolta átszellemülten a büszke anya.
A vendégek kórusban kántálni kezdtek.
- Imádunk téged O'Bráe;jen, aki mindannyiunk ura vagy. Dicsoség néked Brájen
és a mi Urunknak, lstenünknek. Ámen.
Az asszony mögöttük toporgott.
 - Sokáig csináljátok még ezt?
 - Mit?
 - A dicsoítést.
 - Nem-nem - szabadkoztak a bölcsek, elvégre alig pár hétig kellett a
sivatagban tevegelniük ezért a tizennégy másodpercért - és elkezdtek
hátrálni kifelé.
Az anya kitessékelte oket, miközben gondosan begyujtötte az ajándékokat.
 - Nos hát, ha megint erre jártok, kukkantsatok be. Huh! És nagyon kösz az
aranyat meg a tömjént. De a mirhából ne csináljatok problémát legközelebb!
Viszlát!
A csomagokkal egyensúlyozva visszatért a jászolhoz, és beszélni kezdett a
csecsemohöz.
 - Milyen kedvesek voltak, nem? Tiszta lökött társaság! De azért nézd ezt
meg! - és felmutatott egy csomagot.
Abban a pillanatban felbukkant az ajtóban az egyik bölcs, az asszonyhoz
ugrott, kikapta a kezébol az egyik csomagot és már iszkolt is kifelé.
Rögtön utána megjelent a másik és a harmadik is.
 - Hé! - kiáltotta az anya - Add vissza! Ez az enyém! Ez a Megváltótok
tulajdona!
Boldizsár egy pillanatra visszafordult, és a földre lökte az asszonyt,
aztán sietett a többiek után.
Odakint megálltak egy pillanatra a bejárat elott. A szomszédos istálló
ajtaján át földöntúli fény áradt feléjük, és halkan szólt a szférák zenéje.
Mögülük hirtelen gyereksírás hallatszott, aztán a számukra immár
felejthetetlen rikácsoló hang. - Kuss legyen! Végül egy anyai pofon
csattanása...



 

Szólj hozzá!

gyerek kérdések istenhez

2005. július 30. 21:07 - veni75

" Kedves Isten!
Miért kell imádkoznom, amikor úgyis tudod, mit szeretnék? De
megteszem, ha ettől jobban érzed magad.
Sue "

Kedves Isten!
Tudom, azt mondják, fordítsam oda a másik orcámat is, de mi van, ha
a nővérem a szememet ütötte meg?
Szeretettel: Teresa "

"Ki rajzolta a vonalakat az országok köré?
Ian "

"Kedves Isten!
Szerintem a Biblia nagyon jó. Írtál más könyvet is?
Alice "

Kedves Isten!
Gazdag is vagy vagy csak híres?
Steven "

"Kedves Isten!
Nálunk egy csomó féle vallás van. Szóval nem kell aggódnod miattunk.
Teddy "


- a Kincskereső c. gyermeklapból -

Szólj hozzá!

Mi a jó az ateizmusban

2005. július 30. 20:47 - veni75

 

Adrian Barnett

"Az ateizmus annyira negatív dolog! Csak leromboljátok mások hitét, és nem kínáltok semmit helyette."

Ezt a fajta bírálatot sokszor felhozzák az ateizmussal szemben. És igaz is. Az ateizmus egyszerűen az isten(ek)be vetett hit hiánya. Nem mondja meg, hogyan kell élni, vagy hogy hogyan kell bánni másokkal.

Ugyanez természetesen az istenhitre is igaz. Az, hogy valaki hisz valamely istenben, még nem ad irányt az életének. Az istenhívők ama vallás útmutatásai szerint próbálják élni az életüket, amelyet követnek. Az egyszerű hit éppolyan fogyatékos ebből a szempontból, mint az egyszerű nem-hit.

Az a fontos, hogy a hited, vagy annak hiánya hová vezet el téged, nem pedig az az egyszerű tény, hogy hiszel vagy nem hiszel.

Akkor hát hová, mihez vezet el minket az ateizmus? Érzelmi zsákutcába? Sivár reménytelenséghez? Kétségbeeséshez és megkeseredettséghez? Nem. Valójában mindennek éppen az ellenkezőjéhez.

Azoknak az embereknek, akik nem fogadják el a vallás tanításait, valami más segédeszközre van szükségük ahhoz, hogy boldoguljanak életükben. A humanizmus egyik vagy másik formája gyakori út (ez személyenként más és más lehet, hiszen a humanizmusnak nincs szigorú definíciója).

De a humanizmuson kívül mit kínál még az ateista életstílus? Erre a következőkben megpróbálok néhány választ adni. Ha istenhívő vagy, valószínűleg úgy fogod érezni, hogy az alábbiakban felsorolt tulajdonságok közül sok rád is alkalmazható. Ez rendben is van így - ez csupán azt mutatja, hogy az ateisták végső soron nem annyira különleges emberek.

Olthatatlan tudásszomj, kíváncsiság

Ha elveszítetted a vallásodat, akkor elutasítod azokat az elképzeléseket a teremtésről, a biológiáról, a kozmológiáról és egyebekről, amelyeket a vallásod tanított neked. Természetesen ki akarod deríteni, mi is a helyzet valójában. Ahogy elkezded megismerni a tudományos nézeteket bizonyos dolgokról, kíváncsiságod csak nőttön nő, és egyre többet és többet akarsz tudni. Az ateisták sokszor kerülnek olyan helyzetbe, hogy nyilatkozniuk kell valamilyen elméletről vagy el kell magyarázniuk azt, s ez további ösztönzést ad a tanuláshoz. Én személy szerint úgy vagyok vele, hogy minél többet tudok meg az evolúcióról és a csillagászatról, annál többet akarok még tanulni róluk.

Nincs felesleges bűntudat

Az ateisták is éreznek bűntudatot, ha olyasmit tesznek, amit erkölcsileg helytelennek tartanak. De nem éreznek bűntudatot egy csomó olyan dolog miatt, amelyek miatt az istenhívők jó része viszont érez. Úgy tűnik például, hogy a katolikus egyház elvárja tőled, hogy érezd magad bűnösnek majdnem minden miatt, kezdve azzal, hogy pl. túrod az orrod, egészen addig, hogy megnézed egy ellenkező nemű személy valamely testrészét, ami történetesen nem a szeme. Te határozd meg saját erkölcsi elveidet, s ne hagyd, hogy mások kényszerítsék rád a övéket.

Intellektuális becsületesség

"Ohó! Inkább intellektuális sznobizmus! Azt hiszitek, hogy olyan okosak vagytok, csak mert tagadjátok Istent és okostojások vagytok."

Nem állítom, hogy az istenhívők intellektuálisan nem őszinték, nem becsületesek - vagyis hogy szándékosan igaztalan dolgokat állítanak. Csupán azt akarom mondani, hogy az ateisták bevallják, ha valamit nem tudnak vagy nem értenek, és nagy valószínűséggel elfogadják az uralkodó tudományos nézeteket (noha nem automatikusan).

Ha nem tudok valamit az univerzumról, akkor megmondom, hogy nem tudom, és az adott terület szakértőinek aktuális elméleteire hivatkozom. Nem vagyok mikrobiológus, de megbízom a mikrobiológia szakértőiben. Nem biztos, hogy mindenben igazuk van (a tudósoknál ez ritkaság), de annyi biztos, hogy tudományos bizonyítékok alapján jutottak el következtetéseikhez, nem személyes hitük vagy vallási dogmák alapján.

Ha elhiszek valamit, akkor ezt a mellette szóló bizonyítékok súlya miatt teszem, nem pedig babonából, vágyvezérelt gondolkodásból vagy vallási vezetők állításai alapján.

Az ateistáknak becsületesnek kell lenniük saját magukkal szemben, azt illetően, hogy miért nem hisznek. Máskülönben tényleg csak istentagadó okostojások lesznek.

A csodálat képessége

Sok istenhívőnek igen kifinomult képessége van arra, hogy mély csodálatot és bámulatot érezzen, ha valami különlegeset fedez fel az Isten teremtette világban. Őszi falevelek, szivárvány, virágok, csecsemők, pókhálón csillogó harmatcseppek, naplemente, stb. "Milyen okos és szerető az Isten" - gondolhatják ilyenkor magukban.

Én is hasonló csodálatot érzek, amikor ezeket a dolgokat látom. Nem azért, mert egy istenségre gondolok, aki megteremtette ezeket számomra, hogy bámulhassam őket, hanem azért, mert értem (legalábbis bizonyos mértékig) azokat a folyamatokat, amelyek létrehozták őket. A lemeztektonika, az evolúció, a fénytörés és fényvisszaverődés, a sejtosztódás. Egyesek számára ez csak unalmas, ósdi tudomány. Számomra viszont lenyűgöző. Csodálatot és elragadtatást érzek a természeti világ láttán, és azon, ahogyan működik. Úgy érzem, lekicsinyli mindezt az, aki csupán annyit mond: "Isten csinálta". Ez nem elég. Én tudni akarom, hogyan működik mindez, hogyan növekednek a sejtek, hogyan képződnek a csillagok, hogyan törik meg a fénysugár és mi az az antianyag.

Ha megtudok valamit, attól csak egyre többet és többet akarok tudni. Az igazi válaszok megtalálása sokkal inkább elégedettséggel tölt el, mint az, ha az egészet a több ezer istenség valamelyikének tulajdonítjuk.

A jövő reménysége

Ateistaként úgy gondolom, hogy csak ez az egy életünk van. A lehető legtöbbet kell kihozni belőle, a magunk számára és azok számára, akik majd követni fognak minket. A tudomány és a technika rohamléptekkel halad előre, annak ellenére, hogy a vallás egyre csak hátráltatni próbálja. Ahogyan nő ismereteink köre, úgy lesz a babonának egyre kevesebb és kevesebb tere.

Úgy vélem, képesek vagyunk arra, hogy a világot jobb hellyé tegyük - megszabadíthatjuk a babonáktól, az ismeretlentől való félelemtől, az irracionális szorongásoktól és a káros dogmáktól.

Nem jó dolog arra várni, hogy majd Isten rendbe hozza a dolgokat, megoldja a problémákat. Ez a feladat teljes egészében ránk vár. Nem hiszem, hogy a vallás valaha is teljesen ki fog halni, de úgy vélem, hogy a világ jobb lesz nélküle.

Felelősség

Az ateisták teljes mértékben felelősek saját tetteikért és életükért. Elfogadom tetteim következményeit.

Az ateisták azért teszik ezt vagy azt, mert helyesnek érzik az adott cselekedetet, nem pedig azért, mert abban reménykednek, hogy a mennyországba jutnak, vagy mert félnek a pokolra jutástól, avagy mert úgy gondolják, hogy Isten akaratát teljesítik. Amit tesznek, annak tudatában teszik, hogy felelősséggel tartoznak saját lelkiismeretüknek, családjuknak, barátaiknak és a társadalomnak.

Valamely istent, démont vagy gonosz szellemet hibáztatni azért, amit mi tettünk - ez a személyes felelősség feladását, elhárítását jelenti. Az, hogy "az Ördög tétette ezt meg velem", nem jó kifogás (hacsak nem vagy elmebeteg).

És még valamit ad az ateizmus:

Azt a tudást, hogy nekem van igazam, és te tévedsz. [Bocsánat, nem tudtam ellenállni 8-) ]

Fordította: Szilágyi András


Copyright Š Adrian Barnett 1997 (eredeti dokumentum)

Szólj hozzá!

2005. július 29. 18:31 - veni75

About one hour after the explosion, a large crowd of people fleeing from the flames started gathering at a temporary first aid station at the west end of Miyuki Bridge. Many were first-year students at Hiroshima Girls' Commercial High School mand Hiroshima First Middle School. (Photo by Yoshito Matsushige)

Szólj hozzá!

1945. augusztus 6

2005. július 29. 17:59 - veni75

 

1945. augusztus 6.: egy amerikai B-29-es repülőerőd tagja, Enola Gay nevű gép atombombát dobott Hiroshima japán városra, amely teljesen elpusztult, és mintegy 100000 ember azonnal meghalt;

 

augusztus  9.:Nagaszakit érte atombomba - támadás - 35000 áldozat;

 

Hiroshima

Szólj hozzá!

Felkelő Nap, haza!

2005. július 29. 17:48 - veni75


A japán versek érzelmi-gondolati világát mi, európaiak nem érzékelhetjük tisztán, dimenzióit megrajzolni szellemünkben merõ geometriai megfontolás eredménye, bármilyen hiteles legyen is a fordítás. A görcsös megérteni-akarásban nem segíthet még az intuíció sem, legkevésbé a nyugati filozófiák intuíció-fogalma (Máté J. György). Japán verseket akkor olvashatunk színvonalas magyar fordításban, ha az nem is fordítás, hanem nagyon átköltés. Ily módon a magyar változat bizonyos tekintetben igencsak távol kerül az eredetitõl. Kosztolányi Dezsõ munkái például rímesen csengenek és jambikusan lüktetnek, jóllehet a japán versek már a nyelvi adottságokból eredõen is rímtelenek voltak, valamint az ott használatos morák csak igen kevéssé hasonlítanak az ógörögöktõl megismert fogalomhoz, a japán morákat a magyar költészet hagyomány szerint a szótagszámmal fejezi ki.

A japán versformákra nagyfokú kötöttség jellemzõ, mely nem a metrikai szerkezetben, sokkal inkább a kifejezésmódban, a témakörben nyilvánul meg. Az egyik legalapvetõbb versformájuk az úgynevezett tanka-vers, 5-7-5-7-5-5 morás sorokból áll, mégis a természeti metaforák és szimbólumok virtuóz alkalmazásának igénye miatt számít nehéz mûfajnak. Egyik érdekes változata a renga, egy hosszabb tanka-lánc, melynek valamennyi darabját más-más költõ írja.

A tanka-vers úgynevezett felsõ strófájából alakult ki a népszerû haiku, mely a XIII. század környékén még afféle humoros költeményként, európaira fordítva rövid, csipkelõdõ epigramma szerepében volt használatos, majd egy híres japán költõ, Matsuo Basho tette mély filozófiai tartalommal bíró "tájleíró verssé". Jól látható, hogy három sorban nehéz valamirõl is leírást készíteni, a japán költõk ezért fõleg csak egy-két apróságot szemelnek ki, de azok gondolati háttere gyakran az egész világról kitûnõ és véleményt alkotó képet ad. A hétköznapi szóhasználat szimbólumok sorát vonultatja fel (például a hold a létben önmagát hiánytalanul megismerõ emberi tudatot fejezi ki; a fenyõ az együttlét és a béke költõi megjelenítõje).

E távol-keleti költészet lényegében egyetlen olyan versformát ismer, a chokat, mellyel hosszabb, vagyis kötetlen terjedelmû költeményt is lehet írni. Bár ez is inkább kisebb, három-öt soros gondolati egységekre bontható, a végén pedig egy-két tanka-vers foglalja össze a tanulságot, hasonlóan a villoni balladák ajánlásához. A choka öt-hét szótagos sorok szabályos váltakozása, az utolsó két sor hét-hét szótagos (tanka-vers vége), ütemhangsúlyos verselésû, soronként két-két ütemmel, 3+2 és 4+3 vagy 2+3 és 3+4 szótageloszlással sorpáronként.

Mint említettem, japán verseket fordítani, vagyis átkölteni nehéz feladat. De vajon mekkora vállalkozás egy európai költõnek ilyen formában írnia? Pippin, egyetemi társunk megpróbálkozott vele, bevallása szerint élete elsõ chokaját olvashatjuk tõle. -Bár jómagam - írja a Tiferetbe küldött kommentárjában -, …tisztában vagyok azzal, hogy soha nem fogok igazi japán verseket írni, pláne magyarul nem, azért igyekeztem legalább az alapvetõ hangulati elemeket betartani. A choka leginkább rezignált hangon beszél lelki szenvedésekrõl, illetve szomorú történetekrõl.

Végezetül, mintegy mentségképpen hadd említsem meg, hogy azért közöltem ennyire részletesen a versformák technikai ismérveit, hogy a kedves Olvasó ebbõl a szempontból is ellenõrizhesse Pippin munkáját.

csengõ hangodat
elfújja õszi szellõ
lenge illatod
hideg esõ mossa le
kedves mosolyod
eltakarja szürke köd
ajkad harmata
elillant ajkaimról
fagy már lemarta
lágy tündér - érintésed
semmivé fakult
pillantásod szép zöldje
vak szemeimben
lassan telnek nélküled
fáradt nappalok
hosszú téli éjszakák
sápadtan süt be
szobámba a téli hold
majd elhalványul
bennem az álmodozás
többé már nem vagy velem

Pippin

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása