Oh
you left me sad and lonely
when you walked out in the night
And I know I was the wrong one
but I want to put it right.
I don't know what place you're going -
Drop the line and let me know
There is something I have written
just to say I love you sO.
Simply a love-song
I wrote it for you Won't
you listen and give me a chance.
Simply a love-song
you still get the words You can
well give it more than a glance.
Darling
I'm sorry
it's not meant to hurry
don't you tear me apart.
Simply a love-song
it's written for you from my heart.
Don't forget the times of pleasure
how it felt to be in love
AII the moments that we treasure
how it reached the stars above.
Now I've written down my feelings
and I'm trying to get through
Don't 'be blind to what you're seeing
'cause this word is meant for you.
Magyarország
legdrágább és legnagyobb hídja és legmagasabb építménye lesz, ha
elkészül. Az első magyarországi híd, amit ferde kábeles technológiával
építenek, és az első, amely egy sziget felett is átível. Az M0-s északi
hídja – amely a kivitelezők szerint igazából öt híd – 63 milliárdba
kerül, és ha minden igaz, jövő augusztusban adják át.
A híd, ami öt híd lesz – és tudják, minden kampány ellenére nem
Colbertnek hívják majd, hanem Megyerinek –, már a Dunától több száz
méteres távolságból is látható a pesti oldalon. Pontosabban a híd egy
része, a még csonka, de már így is robusztus pillérek. Pilonok, javítja
ki a laikus érdeklődőt Rapkay Kálmán, a Hídépítő Zrt. igazgatója,
miközben a beruházástól néhány száz méterre kialakított
látogatóközpontban mutogatja, hogyan köti össze Dunakeszit és
Budakalászt az acélszerkezetes és vasbeton hidakból álló hídegyüttes.
Lehetett volna olcsóbb?
Amely egyébként az ország legdrágább hídja lesz a maga 63 milliárd
forintos költségével (ebből nemcsak az összesen mintegy 2 kilométeres
híd épül meg, hanem a két parton összesen 1,2 kilométernyi út is).
Szép, impozáns, magas, modern, csodás, de nem lehetett volna ezt más
technológiával olcsóbban megoldani? – ostromoljuk Rapkayt, de ügyesen
hárít, mint Király Gábor a legszebb napjain (azon a néhányon).
Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!
Azt mondja, hozzunk kiviteli terveket, azok alapján plusz-mínusz 30
százalékos pontossággal megmondja, mennyiért lehet megépíteni. Ők
viszont kész terveket kaptak, kivitelezőként ehhez kell tartaniuk
magukat, márpedig így 63 milliárdba kerül a híd, ami a legmodernebb
technológiával épül; "ez már a huszonegyedik század".
Hogy gondolta Boldizsár?
Pedig már bőven a huszadikban kitalálták ezt az egész körgyűrűdolgot.
Előszeretettel írjuk mi is azt, hogy Vásárhelyi Boldizsár – ha nevet
kellett adni a hídnak, hát az övét kellett volna – már az 1940-es
években megtervezte a fővárost elkerülő utat; hát most konkrétan
láthattuk is, hogyan. A Hídépítőnek a régi 2-esnél lévő vízműben
berendezett irodájában, a falon ott lóg az 1948-as Pesti Hírlap
térképpel, a tervezett elkerülővel (nem mellékesen egy olyan
autóút-hálózat tervével, amely nagyjából lefedi a mai magyarországi
autópálya-hálózatot). Igaz, Vásárhelyi a végül 60 év múlva
megvalósulónál északon és délen a fővárostól távolabb, keleten és
nyugaton viszont a mostaninál beljebb hozta volna az utat, így az
északi híd is a mostaninál északabbra, Szentendrénél épült volna meg.
Fotó: Csaba Levente
Az M0-s (Megyeri) hidat végül azonban, mint tudjuk, Budakalász és
Dunakeszi kapta meg. Vagyis kapja előreláthatólag jövő augusztusban.
"Most úgy tűnik, akkorra kész leszünk" – mondja az igazgató. Májusban
voltak a forgalmi érték és a műszaki tartalom szerint is féltávnál, ez
alapján úgy tűnik, készen lehetnek jövő nyárra. Az árvizek miatt eddig
összesen 230 munkanapjuk esett ki; ráadásul az se jó, ha túl alacsony a
vízállás, akkor elakadhatnak a hajóik.
Hogy pisilnek a darusok?
Nemcsak a vízzel van a baj: a következő hónapokban a túl hideg és a túl
szeles idő is akadályozhatja a munkát. A túl szeles azért, mert a híd
lesz Magyarország legmagasabb építménye – a pilonok az alépítménytől
számolva 100 méteresek, a mederfenéktől számolva 118 méteresek lesznek
–, aminek a megépítéséhez egy nagyjából 120 méteres toronydarut kell
használni. Márpedig egy ekkora daru nagyon érzékeny a szélerősségre,
mondja Rapkay Kálmán, akitől azt viszont nem tudjuk meg, hogyan
pisilnek a darusok. "Tudtam, hogy lesz ilyen kérdés, de én sem tudom a
választ. A darusok nem mondják meg. Csak azt tudjuk, hogy felmásznak
oda reggel hétre, és lejönnek a műszak végén."
Itt lesz a híd
A munka egyidejűleg folyik a budakalászi Duna-parton, a
Szentendrei-szigeten, a folyón és a dunakeszi parton. Mi az utóbbi
helyszínt választjuk, nem titkolt megalomániából: itt, a nagy Duna-ágon
épül a hídkomplexum leglátványosabb része, a ferde kábeles,
háromnyílású, kétpilonú főhíd. Mi a parthoz közelebbi pilonhoz tudunk
elsétálni a pontonhídon.
Ez a nagy híd 591 méter hosszú, a teljes szélessége 36,83 méter lesz.
Akárcsak az idén átadott dunaújvárosi, ez is teljes
autópálya-szélességűnek épül, 2x2 sávval, leállósávval és mindkét
oldalon járdával – egyiken a gyalogos-, másikon a kerékpáros-forgalom
részére –; a két pályát szegéllyel és korláttal választják el
egymástól. A leállósávok olyan szélesek lesznek, hogy ha a forgalom
indokolja, mindkét oldalon harmadik sávvá alakíthatják őket.
Csepelről úszik ide a híd
A hídszerkezetet összesen 51 darab, darabonként 140 tonnás acélelemből
állítják össze. Az acélelemek a Ganznál készülnek, azokat Csepelről
uszályokkal úsztatják az építkezés helyszínére, egy uszályon most is
látunk nyolc, sorsára váró acélmonstrumot.
A két pilonhoz néhány elemet már hozzáépítettek, a többi beemelése
várhatóan október első felében kezdődik el. Az elemeket egymáshoz
hegesztik, majd kábelekkel erősítik a pilonokhoz. Egy-egy pilonon
mindkét irányba és mindkét oldalon 11-11, összesen tehát 88 kábelt
feszítenek ki legyezőszerű alakban; a kábelek héteres pászmákból
állnak, a legkisebb kábelt 31, a legnagyobb 61 ilyen pászmából fűzték
össze.
Fotó: Csaba Levente
Egy-egy hídelem beemelése, hegesztése és a kábelekkel felkötése
összesen 11-14 napot vesz igénybe. A Hídépítőnél úgy számolnak, ha a
vízállás és a hideg nem akadályozza nagyon a munkájukat – a
hegesztéshez legalább 5 fokos átlaghőmérséklet kell –, akkor március
végére, április elejére elkészülhet a hídszerkezet.
Kell a lift, mert élni fog
A hídelemek behelyezésével párhuzamosan épülnek a pilonok – ezek a
mederfenékbe 26 méter mélyen benyúló alapokon, valamint 24x70 méteres,
vasbeton alapozású pilléreken állnak –, amelyek egyik szárában üzemi
lift, a másikban acélhágcsó vezet a 60 méteres magasságban kezdődő
keresztfolyosókhoz, valamint a kábelek úgynevezett lehorgonyzó
kamráihoz. "Egy ilyen hídnál nagyon fontos a folyamatos karbantartás és
ellenőrzés, hiszen ez a híd élni fog, folyamatosan változni fog,
figyelni kell a kábelek feszességét, az acélszerkezet korrózióját" –
magyarázza Rapkay.
Nézegessen épülő hidat - klikkeljen!
Az acélszerkezetes nagy hídhoz a parton egy betolásos technológiával
épülő, vasbeton szerkezetű ártéri híd kapcsolódik, ez egy négynyílású,
vasbeton szerkezetű, 170 méteres híd lesz, amely várhatóan év végére
készül el. A szentendrei Duna-ágon egy négy pillérre támaszkodó,
háromnyílású, 332 méter hosszú hidat építenek, amit úgy alakítanak ki,
hogy 80 méter széles hajózó utat hagynak a középső nyílásban. Ehhez a
hídhoz a budakalászi parton egy 218 méteres ártéri híd csatlakozik majd.
Híd a szigeten
Az öt az egyben híd ötödik elemét a Szentendrei-szigeten átívelő 560
méteres rész adja. Az ivóvízbázis védelme miatt ugyanis a szigeten nem
vezethet út, ezért itt egy 13 lábon álló, ártérinek nevezett vasbeton
hidat alakítanak ki. Ezt, akárcsak a két másik ártéri hidat,
úgynevezett betolásos technológiával építik. Az északi pálya
hídszerkezete már teljesen elkészült, a délinek jelenleg az
egyharmadánál tartanak.
Rapkay Kálmán szerint ha a következő hónapokban, nagyjából február
végéig nem hátráltatja őket a túlságosan rossz idő, akkor tartani
tudják az átadásra tervezett jövő augusztusi dátumot. Ez ugyan így is
nyolc hónapos csúszás az eredeti dátumhoz képest, de az igazgató
szerint ők tartják a közbeszerzési eljárásban vállalt kevesebb, mint
900 napos kivitelezési határidőt.
Fotó: Somogyi-Tóth Dániel
A hídtól a jobb parton a 11-es útig, a bal parton az M0-s – most még
2/B-s útig – vezet majd az aszfalt (az útépítés kivitelezője a
Strabag). Az építkezés – az elkerülőhöz kapcsolódó, kissé bonyolultnak
tűnő csomópont-hálózat megépítése – főként a budai oldalon nehezíti meg
az autósok dolgát, akiket Rapkay Kálmán azzal vigasztal:
előreláthatólag október végére olyan fázisába jut a beruházás, hogy az
út főiránya átmehet a felüljárón, amivel jelentősen könnyebb lesz a
Dunakanyar és a főváros között közlekedők helyzete. A pesti oldalon a
2/B út átépítésével alakítanak ki csomópontot, amelynek egyik ágát az
Újpest felé tartó autósok már most is használhatják.
Aztán már csak nagyjából 300-at kell aludni, és a hidat is.