Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

A legkiválóbb adomány a szeretet

2008. július 13. 18:55 - veni75


 1Szólhatok az emberek vagy az angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom. 

2Lehet prófétáló tehetségem, ismerhetem az összes titkokat és mind a tudományokat, hitemmel elmozdíthatom a hegyeket, ha szeretet nincs bennem, mit sem érek.

 3Szétoszthatom mindenemet a nélkülözők közt, odaadhatom a testemet is égőáldozatul, ha szeretet nincs bennem, mit sem használ nekem. 

4A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, a szeretet nem féltékeny, nem kérkedik, nem is kevély. 

5Nem tapintatlan, nem keresi a maga javát, nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel. 

6Nem örül a gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli. 

7Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. 

8S a szeretet nem szűnik meg soha. A prófétálás végetér, a nyelvek elhallgatnak, a tudomány elenyészik. 

9Most megismerésünk csak töredékes, és töredékes a prófétálásunk is. 

10Ha azonban elérkezik a tökéletes, ami töredékes, az véget ér. 

11Gyermekkoromban úgy beszéltem, mint a gyerek, úgy gondolkoztam, mint a gyerek, úgy ítéltem, mint a gyerek. De amikor elértem a férfikort, elhagytam a gyerek szokásait. 

12Ma még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek. 

13Addig megmarad a hit, a remény és a szeretet, ez a három, de közülük a legnagyobb a szeretet.

 

1Kor 13,1

 

 

1Kor 13,1 - 1Kor 13,10
A szeretet értékét a többi adománnyal való összehasonlítás emeli ki. A nyelvek adománya, még ha angyali nyelvnek látszik is, csupán a hangszer csengése mindaddig, amíg a dicséret és imádás nem szeretetből fakad. A buzdítás, jövendölés, csodatevés és bármiféle buzgóság csak akkor értékes, ha Istennek és az embereknek a szeretete fűti. A szeretet tulajdonságait az apostol úgy sorolja fel, hogy szembetűnjön az önzetlenség, az áldozatkészség ésa jóakarat. A kegyelmi adományok közül egyedül a szeretetet visszük át az örök életbe. A buzdítás, jövendölés, kinyilatkoztatás csak részeket tár fel a természetfölötti világból, azért Isten színről színre látásának állapotában ezek megszűnnek.

Szólj hozzá!

A piros üveggolyó

2008. július 13. 18:33 - veni75


" A nagy depresszió évei alatt egy dél idahoi falucskában laktam. Reggelenként megálltam Miller úr zöldséges standja előtt, hogy az éppen szezonban levő zöldségből, gyümölcsből vásároljak. Az étel és a pénz igen kevés volt abban az időben, ezért sokszor cseretárgyakat ajánlottak fel a vásárlók az árúért. Egyik nap Miller úr egy zsák krumplit pakolt nekem, amikor észrevettem egy nagyon sovány kisfiút, aki szakadt, de tiszta ruhában epekedve nézte a zöldbabot....


Kifizettem a krumplimat, de közben engem is megragadott a gyönyörű zöldbabos kosár látványa. Miközben azon gondolkodtam, hogy vegyek-e belőle,végighallgattam Miller úr és a rongyos ruházatú kisfiú beszélgetését.

- Hello Barry, hogy vagy?
- Hello Miller úr. Jól, köszönöm jól. Csak csodálom a babot... nagyon jól néz ki.
- Nagyon finom is. Hogy van az anyukád?
- Erősödik, napról-napra erősödik.
- Az jó. Segíthetek valamiben?
- Nem uram. Csak csodálom a babot.
- Szeretnél belőle hazavinni?
- Nem uram. Nincs mivel fizetnem.
- Nos, mid van, amire elcserélhetném a babot?
- Csak egy üveggolyóm van.
- Tényleg? Hadd nézzem csak.
- Tessék, itt van. Nagyon szép.
- Igen, azt látom. Hmmm, csak egy baj van, ez kék és én a pirosat szeretem. Van esetleg egy piros üveggolyód otthon?
- Nem egészen... de majdnem.
- Mondok én neked valamit. Vidd haza ezt a zsák babot és mikor legközelebb erre jársz, hozd magaddal a piros üveggolyódat, hogy megnézhessem.
- Rendben van. Köszönöm Miller úr.

Miller asszony, aki a közelben állt odajött hozzám, hogy segítsen egy mosollyal így szólt:
- Van még két ilyen fiúcska ebben a faluban, mindhárman nagyon szegényes körülmények között élnek. Jim szeret velük üzletelni babért, almáért, paradicsomért vagy ami éppen van. Amikor visszajönnek a piros üveggolyóikkal, és mindig visszajönnek, Jim úgy dönt, hogy mégsem tetszik neki a piros, és hazaküldi őket egy zsák valamilyen zöldséggel, és azzal, hogy hozzanak valamilyen más színű üveggolyót, narancssárgát például.

Mosolyogva jöttem el az árusbódétól, teljesen meghatódva Miller úr tettén.
Nem sokkal később Colorado államba költöztem, de soha nem feledtem ennek a férfinak a "csere" üzletét.
Aztán eltelt jó néhány év... Nemrégiben látogatóban jártam Idaho államban, és felkerestem néhány barátomat abban a régi kis falucskában. Mikor megérkeztem hallottam, hogy Miller úr meghalt és pont akkor van a temetése. Mivel a barátaim el szerettek volna menni a temetésre, hát én is velük mentem. Mikor megérkeztünk a ravatalozóba, beálltunk a sorba, hogy a halott hozzátartozóival együtt részvétünket kifejezhessük Miller asszonynak. Előttünk a sorban állt három fiatalember.
Egyikőjük katonai egyenruhában volt, a másik kettő pedig fekete öltönyben,igen elegánsan volt felöltözve... Mikor rájuk került a sor Miller asszonyhoz léptek, aki mosolyogva nézet rájuk férje koporsója mellől. Mind a három fiatalember megölelte, és megpuszilta az asszonyt, beszéltek vele pár szót, majd a koporsóhoz léptek. Az asszony lágy, könnyes kék szemei követték lépteiket, amint ők egyenként megálltak egy pillanatra a koporsónál, megfogták a halott kezet, majd tovább indultak.
Mindhárman szemeiket törölgetve hagyták el a ravatalozót. Mikor ránk került a sor, elmondtam Miller asszonynak, hogy ki is vagyok, és megemlítettem neki azt a régi történetet, amit mesélt nekem három kisfiúról és az üveggolyóikról. Csillogó szemekkel megfogta kezemet, és odavezetett a koporsóhoz.
- Az a három fiatalember, akik épp ön előtt voltak, az a három kisfiú, akikről akkor meséltem. Épp most mondták el, hogy mennyire értékelték, ahogy Jim bánt velük. És most végre, hogy Jim már nem tudja meggondolni magát a színt vagy a méretet illetően... eljöttek, hogy kifizessék tartozásukat...
Soha nem voltunk gazdagok ezen a földön, de biztos vagyok benne, hogy Jim ebben a pillanatban a leggazdagabb embernek tartaná magát.

Ekkor szerető gyengédséggel felemelte az élettelen ujjakat. A férje keze alatt három fényes piros üveggolyó pihent.

A történet arról szól, hogy a szavainkra nem fognak emlékezni az emberek, de kedves cselekedeteinkre annál inkább.

Isten szeret Téged. Egy kívánságom számodra a mai napon: kívánok neked mára egyszerű csodákat - frissen főzött kávét, amit más készített el helyetted. Egy váratlan telefonhívást egy rég nem látott barátodtól. Zöld jelzőlámpákat a munkába menetben.
Kívánok neked apróságokat, amiknek örülhetsz, a legrövidebb sort az élelmiszerboltban, egy jó éneket a rádióban. Hogy a kulcsaidat ott találd, ahol keresed. Kívánok neked egész napra boldogságot és apró örömöket, hogy ezek által érezhesd, hogy Isten mosolyog rád, és gyöngéden fog, mert különleges és ritka ember vagy. Kívánok neked erre a napra békességet, boldogságot és örömöt. Azt mondják, hogy egy pillanatig tart csak, hogy megtalálj egy különleges embert, egy óra, hogy értékeld, egy nap, hogy szeresd, de aztán egy egész élet, hogy elfelejtsd.

NE FELEDD AZOKAT, AKIK EGYKOR OLYAN SOKAT JELENTETTEK NEKED ÉS VALAMILYEN MÓDON MEGÉRINTETTÉK AZ ÉLETEDET, JOBB EMBERRÉ TÉVE TÉGED"
Szólj hozzá!

József Attila: Imádság megfáradtaknak

2008. július 13. 18:19 - veni75


Alkotni vagyunk, nem dicsérni.
Gyerekeink sem azért vannak,
hogy tiszteljenek bennünket
s mi, Atyánk, a te gyerekeid vagyunk.
Hiszünk az erő jó szándokában.
Tudjuk, hogy kedveltek vagyunk előtted,
akár az égben laksz, akár a tejben,
a nevetésben, sóban, vagy mibennünk.
Te is tudod, hogyha mi sírunk,
ha arcunk fényét pár könnycsepp kócolja,
akkor szívünkben zuhatagok vannak,
de erősebbek vagyunk gyönge életünknél,
mert a fűszálak sose csorbulnak ki,
csak a kardok, tornyok és ölő igék.
Most mégis, megfáradván
dicséreteddel keresünk új erőt
s enmagunk előtt is térdet hajtunk, mondván:
Szabadíts meg a gonosztól.

Akarom.
Szólj hozzá!

Bevezetés az elmefilozófiába, avagy, az alapkérdések felvetése

2008. július 13. 18:15 - veni75


- bevezető tanulmány Amint elmefilozófiáról beszélünk, indirekt módon, máris elkötelezzük magunkat az elmefilozófia egyik ága, történetesen a szubsztancia-dualizmus mellett, jóllehet az elmefilozófia egyik súlyos és vitatott kérdése, hogy egyáltalán, "önálló dologként" létezik-e az elme, vagy, a fizikai aggyal szemben, ez csak emberi fogalom....?
A reifikáció, a "dologként kezelés" tehát, ebben a kérdésben egy olyan filozófiai veszély és elköteleződés, amit, a szubsztancia-dualizmusról szóló tanulmányban fogunk mélyebben elemezni...

Az elmefilozófia által feltett legfontosabb kérdések a következők:
1. Mik azok a mentális állapotok? A fizikai agy állapotai, vagy egy nem-fizikai entitás (létező), a lélek állapotai?
2. Mi a tudat és mi a tudatosság? Hogyan lehetséges az, hogy a mentális állapotok az elmén kívüli állapotokról szólnak, és azokat reprezentálják?

A mentális állapotokat a következő módon oszthatjuk fel:
1. Észleletek (percepciók) - látás, szaglás, hallás, tapintás, ízlelés.
2. Érzetek - éhség, szomjúság, fájdalom, gyönyör stb.
3. Érzelmek (affektusok, emóciók) - harag, öröm, szeretet, bánat stb.
4. Gondolatok - hitek, vágyak, szándékok, döntések.

A mentális állapotok fontosabb sajátosságai:

1. Bizonyos mentális állapotokat a világ állapotai okoznak.
PÉLDÁK:
a.) a fájdalom állapotát, a lábujjamra zuhanó kalapács okozza.
b.) az öröm állapotát kedvesem viszontlátása okozza.
c.) abbéli hitemet, hogy vanília fagylalt van előttem, az asztalomon lévő vanília fagylalt kelyhe okozza. Stb.

 

Dualizmus

Amikor az elmefilozófiában dualizmusról beszélünk, nem kevesebbről beszélünk, mint arról, hogy van-e az embernek, a testtől különálló lelke, vagy nincs. A vallások is sok tekintetben érintik ezt a témakört.
A dualizmus, kettősséget jelent, és az elmefilozófiában kétféle dualizmusról eshet szó:
1. Szubsztancia-dualizmusról és
2. Tulajdonság-dualizmusról

A.) SZUBSZTANCIA-DUALIZMUS

A szubsztancia, latin eredetű szó, és jelentése: sűrítmény, lényeg.
A szubsztancia dualizmus alapvető tétele a következő: Az elme/lélek a testtől függetlenül létező, és attól teljesen eltérő dolog.
A filozófiában nem különböztetjük meg a lelket az elmétől, hanem mindkettő ugyanazt jelöli. Azt, az amúgy nagyon is kérdéses "nem-anyagi entitást" (létezőt), amely (ha egyáltalán létezik) magában hordoz minden mentális formát és történést. (Gondolatokat, érzeteket, érzelmeket és észleleteket. - Lásd az előző tanulmányt.) A szubsztancia-dualizmus tehát azt állítja, hogy az ember lényege kettős: van egy testi (fizikai) és egy lelki (mentális) lényege, és ez a kettő, egymástól teljesen eltérő dolog.
(Azonnal észrevesszük, hogy itt nem kevesebb forog kockán, mint az, hogy az ember, halála után életben marad-e; vagy: lesz-e feltámadása; vagy: átléphet-e egy másik (emberi, állati stb.) testbe.)

A szubsztancia-dualizmus szerint, az elme/lélek:
- nem fizikai tárgy (nincsenek atomjai).
- nem térben helyezkedik el (nem tölt ki teret).
- nincs tömege, és fizikai tulajdonságai.
- empirikusan nem észlelhető (nem lehet látni, megérinteni stb.)
Az elme/lélek egyik sem, de mégis dolog, lényeg, létező, vagyis szubsztancia, akár csak a test.

Most nézzünk egy példát, hogy hogyan gondolkodik egy szubsztancia-dualista:

László egy szafarin kiszáll az autójából, és sétára indul. Egyszer csak szembetalálja magát egy oroszlánnal. Megijed, sarkon fordul, és rohanni kezd vissza a kocsihoz. Odaér, beszáll, becsukja az ajtót maga mögött, és elhajt nagy sietve.

A szubsztancia-dualista a következőképpen jellemezné az eseménysort:

1. az oroszlánról érkező fényhullámok László retinájának ütköznek és egy bizonyos módon ingerlik azt.
2. László agya érzékszervi információt von ki a retinán jelentkező aktivációs mintázatból és ezt László nem-fizikai természetű elméjéhez/lelkébe küldi.
3. László elméje/lelke értelmezi az agyától kapott érzékszervi információt és felismeri, hogy oroszlán van a közelben (előtte).
4. László elméje úgy dönt, hogy a legokosabb dolog gyorsan visszafutni az autóhoz.
5. Elméje üzenetet küld az agyba - ROHANJ!!
6. László agya releváns jeleket küld a lábizmaihoz.
7. László visszafut a kocsihoz és elhajt vele.

Röviden: a szubsztancia-dualista úgy véli, hogy az agy (test) és az elme (lélek) interakcióban állnak egymással, vagyis kölcsönösen és egyidőben hatnak egymásra. Az agytól az elméhez érzékszervi információ áramlik, majd az elmétől az agyhoz a döntés eredménye a végrehajtandó cselekvésről. Természetesen nem csak a cselekvéssel kapcsolatosan, hanem mindennel összefüggésben és minden vonatkozásban (észleletek, érzetek, érzelmek és gondolatok) fennáll ez a folytonos kölcsönviszony a test és a lélek (agy és az elme) között.

Az alábbiakban nézzük, milyen érvek szólnak a szubsztancia-dualizmus mellett és ellen.

Érvek a szubsztancia-dualizmus mellett

1. A szubsztancia-dualizmus képviselői szerint, az első érv a lélek önálló, testtől független létezésére, hogy, az ember képes értelmesen gondolkodni, ugyanakkor, tapasztalataink szerint az anyag nem képes erre. Emeljük ki a gondolkodás három aspektusát, a (a) kommunikációt, a (b) következtető képességet és az (c) akaratot.

a.) kommunikáció és
b.) következtetési képesség

Az ember képes értelmesen és összefüggő rendszerben kommunikálni; nyelvet használni. Ez - a szubsztancia dualizmus szerint - távol áll az anyag, az atomok képességétől. Az érvet először Descartes fogalmazza meg az Értekezés a módszerről c. művének ötödik fejezetében, de mára sokat gyöngült az érv ereje. A computerek világában, a programnyelvek dinamikusan fejlődnek, melyből talán arra következtethetünk, hogy az anyag mégiscsak képes következtetéseket levonni és kommunikálni. Ugyanakkor nem mellékes, hogy a computerek kommunikációs és következtetési "képességei" pont annyira korlátozottak, mint amilyen mértékben az emberi értelem a programozás révén határt szabott nekik, ezért erősen kérdéses, hogy az anyag valóban gondolkodik-e. A könnyebb megértés kedvéért nézzünk egy egyszerű példát. Képzeljük el, hogy a világ két legintelligensebb computerét egymásra csatlakoztatják, és nagyon-nagyon sok információt táplálnak beléjük. A két gép között megindul az információáramlás, és a kommunikáció. "Beszélgetnek" egymással, következtetéseket vonnak le; sakkoznak, matematikai feladványokat fejtenek meg, sőt újakat találnak ki, egymással versengve. Vajon valóban gondolkodnak? Nos, a vélemények megoszlanak, de a szubsztancia-dualizmus szerint nem, hiszen egyik gép sem mondaná soha azt, hogy: "figyelj pajtás, most már hagyjuk abba ezt az egészet, mert unalmas és semmi értelme az egésznek". Sőt, ha kitörne az atomháború, és az egész bolygó elpusztulna, és - tegyük fel, hogy egy szerencsés véletlen folytán - csak az a szoba maradna meg, amiben ez a két computer kommunikálna egymással, nos, a két gép semmit sem érzékelne abból, hogy körülöttük megszűnt a világ. Sőt mi több, ha egy örökkévalóságon át sakkoznának egymással és folytatnák egymással a kommunikációt sosem tűnne fel nekik, hogy vég nélkül cselekszenek olyan formán, ahogy beprogramozták őket, s nem érzékelnének se teret, se időt. Stb. Descartes érve tehát, még ma is erős, hiszen nagyon is kérdéses, hogy a computerek tényleg gondolkodnak, és kommunikálnak-e, vagy csupán, egy nagyon komplex fizikai törvény-együttest szolgálnak, amit egy emberi programnyelv teremtett számukra.

c.) akarat

Az eddigiek, az akarat vonatkozásában ugyanúgy elmondhatók. Mert tény, hogy az ember akarattal rendelkezik és célokat tűz maga elé, és szándékokat valósít meg, de nagyon is kérdéses, hogy az anyag (az értelmetlen atomok halmaza), hogyan volna képes ilyesmire.
2. A szubsztancia-dualizmus képviselői szerint, a második érv a lélek önálló, testtől független létezésére, hogy, az ember öntudatos. Az ember nem csak célokat tűz maga elé, következtet és kommunikál, de saját magáról való tudással is bír. Képes felfogni (1) önmaga létezését, (2) annak milyenségét, (3) mentális részei (pl. racionalitása, érzelmei, akarata stb.) összefüggéseit, és képes (4) önmagára tudatosan reflektálni. Ezek óriási többletet nyújtanak számára a computerekkel szemben, és ez a tényállás erős érvet ad a szubsztancia-dualizmus kezébe.
3. A szubsztancia-dualizmus képviselői szerint, a harmadik érv a lélek önálló, testtől független létezésére, hogy, úgy tűnik, a mentális történések minden típusa alatt és idején, nem egy, hanem kettő, éspedig két, egymástól nagyon különböző dolog történik. Nézzünk egy példát. Ha ránézek a kék ibolyára, akkor egyszerre és ugyanabban az időben: felötlik bennem a kékség képe + az agyam idegsejtjei kisüléseket végeznek és egy bizonyos konfigurációt vesznek fel. Sok agykutató úgy gondolja, hogy a kékség képzetét éppen ezek miatt a kisülések miatt látom, de, még ha így is van, akkor sem mehetünk el amellett, hogy észrevegyük: a komplex és sokrétű anyagi képződmény (az idegsejtek bizonyos komplex konfigurációja) nem egyenlő azzal az egyszerű és egynemű mentális képpel, amit a kék szín képzetének hívunk, ami ugyanazon idő alatt jelenik meg a tudatomban, mialatt idegsejtjeim tüzelnek az agyamban. Ám ha nincs lélek/elme, hanem csak anyag/test/agy van, akkor felmerül a kérdés, hogy hol van a kékség képzete? A szubsztancia-dualizmus erre a kérdésre így válaszol: az elmében/lélekben, mely nem egyenlő a fizikai aggyal.
4. A szubsztancia-dualizmus negyedik érve meglehetősen gazdag metafizikai képzelőerőt igényel, mégis érdemes megvizsgálnunk. Az érv, akárcsak az eddigiek, a megkülönböztethetetlenek azonosságának leibnizi elvén alapul: ha X és Y azonosak, akkor pontosan ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkeznek. Ezért ha az elmének vannak olyan tulajdonságai, amilyenekkel testek nem rendelkezhetnek, akkor az elme/lélek a testtől különböző valami. A negyedik érvet a "kételyen és a létezésen alapuló érvnek" hívhatjuk, és erősen támaszkodik Descartes, Elmélkedések az első filozófiáról c. műve argumentumaira. Röviden a következőről szól.
1. Kételkedhetem abban, hogy van testem.
2. Nem kételkedhetem abban, hogy létezem.
Konklúzió: én, nem test vagyok (lényegem nem testi, hanem szellemi).

Egy kicsit részletesebben:
Descartes felteszi azt, ami a Mátrix c. film alapja, csak egy kicsit másképp. Azt mondja, mi van akkor, ha van egy gonosz démon (Isten?) aki a világ teremtője, aki megteremti a tudatos lényeket, de becsapja őket abban a tekintetben, hogy azt szimulálja számukra, hogy egy fizikai világban élnek? Vagyis értelmes elméket teremt, akik nem térben és időben léteznek, hanem egy totálisan más szférában, és utána ez a démon (Isten?) olyan képeket/képzeteket vetít beléjük, hogy elhiggyék, fizikai világ veszi őket körül. Azt mondja Descartes, hogy közvetlenül, mindnyájan csak saját képzeteinkkel (mentális valóságunkkal és történéseinkkel) vagyunk kapcsolatban (gondoljuk meg: ha megnyomjuk az egyik szemünket, akkor a látott kép elmosódik, arrébb csúszik stb. pedig nyilvánvaló, hogy a tárgy amire ránézünk nem változik), ezért lehetséges, hogy amit elménk lát, annak nem felel meg más a "külvilágban", csak illúzió, és ezt az illúziót egy felsőbb intelligencia kelti bennünk. Ez a gondolat, még ha számunkra nem is túl valószínű, de lehetséges (és éppen ebben van az érv ereje!). Egészen pontosan szólva tehát: nem tudjuk 100%-os bizonyossággal kizárni, hogy mindez nincs így! Az viszont teljességgel lehetetlen - mondja Descartes - hogy én, aki gondolkodom, ne legyek semmi/senki, és innen a híres mondás: "gondolkodom, tehát vagyok". Ha viszont igaza van Descartes-nak abban, hogy lényegem, szubsztanciám nem vonható kétségbe, de testem létezése nagyon is kétségbe vonható, és igaza van Leibniz-nek abban, hogy X és Y akkor és csakis akkor azonosak egymással, ha minden tulajdonságuk azonos, akkor - mondja a szubsztancia-dualizmus - a lélek és a test nem egyenlő egymással!

Érvek a szubsztancia-dualizmus ellen

1. Hogyan lehetséges az, hogy ennyire gyökeresen eltérő szubsztanciák (test/lélek) között kölcsönhatás legyen?
Megjegyzés: Az érv erős, de nem végzetes, mert pl. radikálisan eltérő természetű fizikai jelenségek között is lehetséges kölcsönhatás. Pl. a napfény felmelegíti a pohár vizet, vagy visszaverődik az ablaküvegről.
2. A szubsztancia-dualizmus hiányos magyarázó ereje, már komolyabb problémát okoz a szubsztancia-dualizmusnak. Mert: pl. hogyan okoznak világbeli tényállások mentális állapotokat? Hogyan okoz egy mentális állapot egy másikat? Hogyan lehetséges az, hogy ezek a feltételezett kauzális viszonyok igazodnak a racionalitás mércéihez? Léleknek milyen jellegzetessége teszi lehetővé a tudat(osság)ot? Hogyan magyarázzuk a tudatos és a nem-tudatos mentális állapotok közötti különbséget (ha az utóbbiakat elfogadjuk)? Ezekre a kérdésekre nincs válasz.
3. A szubsztancia-dualizmus szerint a következtetés tisztán elmebeli folyamat. Akkor viszont hogyan magyarázzuk azt, hogy agysérülések a következtetési képesség károsodásához vezethetnek? Megjegyzés: Az érv erős, de nem végzetes, hiszen a szubsztancia-dualizmus válaszolhat erre úgy, ahogy az ókorban Platón, vagy Plótinos tette, hogy ti. "úgy kell elképzelnünk a test és a lélek kölcsönhatását, mint a magot a földben. A föld jelképezi az agyat és a mag a lelket/elmét. A kettő, jelenleg (amíg a lélek "a testbe van zárva"), elválaszthatatlan egymástól, és egyik a másikra hat, s ha az egyik sérül, akkor a másik is sérül. Mint ahogy a mag is elhal, vagy károsodik, ha a föld károsodik, vagy szennyeződik körülötte.
4. Ha a léleknek nincs kiterjedése, és nem anyag, akkor mégis hol van? Ha nincs kiterjedése, akkor az én lelkem, nem lehet énbennem, nem lehet az én agyamban, az én testemben stb. De akkor az én lelkem, hogy kapcsolódik énhozzám, és hogy lehetséges az, hogy az én testemhez, és nem a szomszédom testéhez kapcsolódik?
Megjegyzés: ez az érv felettébb kínos a szubsztancia-dualizmus számára, mert ezen a ponton tovább kell lépjen a feltételezések sorában. Már nem csak azt kell feltételezze, hogy van valami, ami érzékszervileg nem tapasztalható, hanem azt is, hogy: a.) a világmindenség olyan, hogy van mentális/spirituális szférája/vetülete is; b.) létezik egy transzcendens lény, Isten, aki nem anyagi minőségű, végtelen és spirituális lény, aki a lelkeket "valahogy", abban a más dimenzióban, amiben létezik, magában "hordja". A szubsztancia-dualista, ha kitart álláspontja mellett vagy a.) vagy b.) álláspont mellett el kell kötelezze magát. Ugyanakkor gondolhatjuk azt is, hogy ez, nem gyöngíti a szubsztancia-dualizmust, hanem mindaz amiről eddig szó volt, egyben egy istenérv is, a tudatból vett istenérv. Mert a mentális jelenségek nem csak arra mutatnak rá, hogy a gondolkodás (és az érzelmek, az akarat, meg a percepció stb.) nem anyagi dolgok, hanem arra is, hogy ezeknek a spirituális jelenségeknek és történéseknek, elégséges adekvát okuk kell legyen, s ez az ok Isten, vagy valami olyasmi. Mindazonáltal, más oldalról is közelíthetünk a kérdéshez. Vannak erős ateista érvek, amelyek a mellett érvelnek, hogy nincs Isten. Ilyenek például, hogy töménytelen mennyiségű ártatlan (vagy legalábbis annak tűnő) szenvedés van a világon, és az is, hogy Istenben sokan nem hisznek. Ha volna Isten - mondja az ateista érv - akkor bizonyára Ő a legfontosabb lényeg a létezők sorában, s e lényeg, bizonyára azt akarná, hogy minden értelmes lény, legalább azzal a minimális tudással rendelkezzék felőle, hogy létezik. Ez sokféleképpen megvalósulhatna, de nyílván a legegyszerűbb módja az volna ennek, ha volna róla empirikus tapasztalásunk, vagy, ha nem is közvetlenül róla, de valamiről, ami minden kétséget kizáróan és minden értelmes lénynek az Isten létezését bizonyítaná, de ilyen biztos alaptudás nincs a kezünkben. Ezek az érvek erősek, de mégsem végzetesek a szubsztancia-dualizmus számára, mert ha szigorúan vizsgáljuk az ateista érvek bizonyítóerejét (azt, hogy pontosan mit és mennyit bizonyítanak), akkor kiderül, hogy ezek az érvek (ha egyáltalán megállják a helyüket; de ennek kifejtése most meghaladja e tanulmány kereteit) csak egy erkölcsileg jóságos Isten létezését teszik valószínűtlenné, de egy erkölcsileg közömbös Isten létét nem. (Hiszen gondoljuk meg: egy erkölcsileg közömbös Istennek nem célja és nem "kötelessége", hogy nekünk bármilyen biztos tudást adjon az Ő létezése felől, és a szenvedéssel sem fog foglalkozni, mivel amorális. Ez persze más kérdéseket vet fel, de most nem tágítjuk tovább ezt a kört, mert már így is nagyon messzire tértünk az eredeti témától.)

B.) TULAJDONSÁG-DUALIZMUS

A szubsztancia: lényeg, sűrítmény; a tulajdonság pedig, egy szubsztanciának egy bizonyos jellege. Egy egészen naiv példával élve: A szubsztancia olyasmi, amiről el tudjuk képzelni, hogy a világegyetemben ne legyen más, mint csak az az egy valami. Tegyük fel, hogy József 60 kg. súlyú férfiú. Ez esetben el tudjuk képzelni, hogy az egész világegyetem ne álljon másból, mint Józsefből. Nem tudjuk viszont elképzelni, hogy a világegyetem ne álljon másból, mint abból, hogy "60 kg. súlyú". Kell valami, ami ilyen súlyú ahhoz, hogy a "60 kg súlyú"-t is a világegyetem részének tekinthessük. József tehát szubsztancia; a "60 kg. súlyú", pedig tulajdonság.

Tulajdonság-dualizmus azt állítja, hogy a mentális állapotok az agy nem-fizikai tulajdonságai. Vagyis hogy az agynak számos fizikai tulajdonsága mellett (súlya, színe, vérellátása stb.) nem-fizikai tulajdonságai is vannak, és ilyen a (1) tudatosság, a (2) fájdalom állapotában levés, az (3) a hit, hogy hétfő van, az (4) a vágy, hogy minél előbb péntek legyen stb.

A tulajdonság-dualizmus egyik legfontosabb változata az epifenomenális tulajdonság-dualizmus (a rövidség kedvéért 'epifenomenalizmus'). Eszerint az agy fizikai tulajdonságai okoznak nem-fizikai tulajdonságokat az agyban, a nem-fizikai tulajdonságok azonban nem okoznak fizikai tulajdonságokat. Történetünkben pl. a László agyának aktiválása két dolgot okoz: azt a gondolatot (nem-fizikai), hogy OROSZLÁN!, és az elfutás tevékenységét. Maga a gondolat azonban nem okoz semmit, hanem tétlen, tehetetlen. Ami okoz valamit az az agy állapota.

Ellenvetések az epifenomenalizmussal szemben
1. Az agy fizikai állapotai hogyan okozhatnak nem-fizikai állapotokat?
2. A fiziológia magyarázó teljessége ugyan nem okoz gondot az epifenomenalista számára, de ezért nagy árat kell fizessen, ui. fel kell adja azt, hogy
- egyes mentális állapotok cselekvéseket okoznak
- egyes mentális állapotok más mentális állapotokat okoznak (Azt gondolnánk, hogy László OROSZLÁN gondolata félelmet okozott benne; ehelyett azonban azt kell mondanunk, hogy a félelmét egy további fiziológiai állapot okozta, mely egyben a cselekvését is kiváltotta.)
3. A tulajdonság-dualizmus magyarázó gyengesége. Az epifenomenalizmus sem magyarázza, csupán adottnak veszi, hogy
- az agy fizikai állapotai nem-fizikai állapotokat képesek okozni
- a mentális állapotok tudatosak lehetnek
- a mentális állapotok szólhatnak a világról

A dualizmus értékelése:

Véleményem szerint az epifenomenalizmus teljesen elfogadhatatlan, a második ellene szóló érv miatt.

A szubsztancia-dualizmus valóban óriási nehézségekkel küzd, ez a 3. de főleg a 4. ellene szóló érvben mutatkozik meg, de szerintem, a mellette szóló érvek erősebbek.
A kommunikáció, az akarat, a következtetési képesség, és az öntudat, véleményem szerint meghaladják az anyag képességeit. Nekem furcsának tűnik az az elképzelés, hogy, ha az élettelen anyagot, ha sokáig kitesszük a véletlen változásainak, akkor, egyszer csak önmagára ébred, érez, gondolkodik, reflektál önmagára és a külvilágra. Nem tudom nem észre venni azt sem, hogy az érzékelésnél két különböző dolog történik egyszerre (neuronok tüzelése és a képzetek (pl. a kékség) felbukkanása "valahol") Nem tudom tagadni, hogy ez a kettő, kettő és nem egy. És azt sem, hogy "az a sok" (agyvelő, vér, idegek, atomok, molekulák stb.) "azt az egyet" (pl. a kékséget) létrehozva "valami egészen más", mint amit létrehoz.
És a szubsztancia-dualizmus mellett szóló negyedik érvet is erősnek érzem. De ez az én véleményem, az olvasó véleményét és következtetését őrá bízom.

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása