Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Hatodik érzék az agyban

2009. június 20. 17:51 - veni75


Az ázsiai cunamit követően a tudósok nagy erőfeszítéseket tettek, hogy megmagyarázzák, miként érezhették meg a helyi primitív törzsek tagjai a veszély közeledtét és menekülhettek magasabb helyre a környezetükben élő állatokkal a hátukon.

Egy új elmélet szerint az anterior cinguláris agykéreg (ACC), amelyet az agy "hoppá" központjaként írnak körül, egyfajta vészelőrejelző rendszerként is működik, amely tudat alatt segít felismerni és elkerülni a rizikós helyzeteket. Az ACC a homloklebeny tetején, a jobb és bal féltekét elválasztó fal magasságában található.

Míg bizonyos tudósok elvetik a hatodik érzék létezésének lehetőségét, a St. Louis-i Washington egyetem kutatói beazonosítottak egy agyi területet, amely egyértelműen vészjelzőként működik - a környezeti jeleket mérlegelve segít a viselkedést a veszélyes helyzethez alakítani.

"Az agyunk jobban észleli a figyelmeztető jeleket, mint azt korábban gondoltuk" - mondja Joshua Brown Ph.D., a Science-ban megjelentetett tanulmány egyik szerzője.

Felismerés, tanulás, dopamin

A tudományos bizonyítékok alapján új koncepció alakul ki az ACC körül végbemenő összetett cselekvésirányítással kapcsolatban.

"Korábban, akkor észleltünk aktivitást az anterior cinguláris agykéregben, amikor valakinek egymást kizáró lehetőségek között kellett nehéz döntést kellet hoznia vagy miután hibát követtek el - mondja Brown- Most viszont arra jutottunk, hogy ez az agyterület megtanulja, mikor követ el valaki hibát, még mielőtt a döntést meghozná. Az ACC így előrejelzőként figyelmeztet, hogy a viselkedésünk lehetséges negatív kiementelére, így elővigyázatosabbak lehetünk és elkerülhetjük a hibát."

Az ACC intenzív kutatás célpontja volt az elmúlt években mivel döntő szerepet játszik a különlegesen összetett és megeröltető szellemi feladatok megoldásában. Ezen agyterület abnormális működése szorosan összefügg egy sor komoly mentális zavarral, köztük a skizofréniával és a kényszerbetegséggel.

"Eredményeink azt mutatják, hogy az ACC működéseinek hibája az előrejelző rendszer összeomlását eredményezi, így az agy nem tudja előre felmérni a hibás viselkedést - magyarázza Brown - Másfelől, a kényszercselekvőknél az ACC egy olyan baj közeledtét jelzi akkor, amikor az nem fenyeget."

"Érdekes módon az is kiderült, hogy ugyanaz az idegi jelátvivő anyag - a dopamin - játszik szerepet az ACC előrejelzéseinek betanításában, amely összefügg a drogfüggőséggel és a Parkinson-kórral is" - tette hozzá.

A dolgok olyan milyenek

Az ACC-t az agy végrehajtás-irányítási rendszerének fontos részeként ismerik - a feltételezések szerint a hideg, tényalapú érvelés és az érzelmek közötti közvetítést és egyeztetést végzi.

"Hoszú ideje érdeklődünk az iránt, hogy az agy miként tudja integrálni a világ információit az érzelmeinkkel, hogy mit érzünk valamivel kapcsolatban - mondja Brown - Az emberek több okból is azt gondolják, hogy az ACC az az agyi struktúra, amely a kétféle jel begyűjtéséért felel. Ez egy olyan terület, ahol az információk fontossági sorrenbe állnak a döntési folyamat során. Összeköti a motivációs és érzéki információt - hogy jó-e vagy rossz valami -, hogy megváltoztassa a megismerést, módosítsa amit a dolgokról gondolunk."

Míg fokozódik a konszenzus, hogy a cinguláris fontos szerepet játszik az összetett gondolatokban és érzelmekben, vitatott hogy milyen megismerési mechanizmusok vannak a háttérben.

A legutóbbi kísérletek során aktivitási impulzust dokumentáltak az ACC-ben, amikor az alany észreveszi, hogy hibázott - ezt az informális tudományos terminológia óbaszki reakciónak nevezi. Az erre alapuló elméletek szerint az ACC elsődleges szerepe, hogy érzékelje és kijavítsa a hibákat vagy érzékelje a konfliktus állapotát, amely a hibát kíséri.

Brown Ph. D. Todd Braverrel közös tanulmánya amellett hoz bizonyítékokat, hogy az ACC egy megelőző konfliktusjelző rendszer, amely aktívan dolgozik a potenciális hibák felismerésén és elkerülésén.

Érezték a trükköt

"Abból indultunk ki, hogy a cinguláris talán nem reagál a hiba felismerésére vagy a konfliktusra, de ehelyett a hiba esélyét mérlegeli. - mondja Brown - Kíváncsiak voltunk, hogy a cinguláris aktív-e, amikor nincs konfliktus és hiba, viszont a lehetősége a normálisnál nagyobb."

Hogy próbára tegyék hipotézisüket Brown és Braver olyan kísérletet tervezett, amelyben a résztvevőknek monitoron megjelenő jelekre kell gombnyomással reagálnia.

Fehér vagy kék gondolatjel jelent meg, amely jobbra vagy balra mutató nyíllá változott - ez esetben a megfelelő nyíllal ellátott gombot kellett lenyomni. Nehezítésnek a tudósok beiktattak egy második nagyobb nyilat, amely láttán az alanyoknak meg kellett rántaniuk egy kart, majd megnyomni az ellenkező gombot.

"Az elképzelés, hogy a versengő tendenciák miatt - a jobb vagy bal gomb lenyomása - mindkettő aktív az agyban és ez konfliktust hoz létre. Bizonyos elméletek szerint amikor látod a két nyilat, az mozgatja a konfliktust és a cinguláris a konfliktushelyzetet érzékeli."

A második nyíl időzítésével elérték, hogy a résztvevők ne tudják helyesen leütni a gombokat. A kék gondolatjel esetén 50 százalékos hibázást állítottak be, míg a fehérnél 4 százalékosat. Funkcionális mágneses rezonancia vizsgálóval (fMRI) 2,5 másodperces időközönként képet készítettek a kísérleti alanyok agyáról.

"Nem mondtuk el nekik, hogy a gondolatjelek színe összefügg a hibalehetőség fokozódásával, de a végére páran rájöttek, legalábbis tudat alatt" - mondja Brown.

Agyunk figyeli a világot

Azok között is, akik viszonylag kevésbé voltak tisztában a kék gondolatjel jelentésével, a kutatók arra jutottak, hogy pusztán a kék szín hatására fokozódott a cinguláris tevékenysége és ez erősödött, minél több időt töltöttek a feladattal. Az MRI vizsgálat tehát alátámasztotta, hogy az ACC megtanulta a kék karakter jelentőségét és, ha tudattalanul is, de ehhez kezdte igazítani a viselkedést.

"Úgy tűnik az agynak ez a területe rájön dolgokra anélkül, hogy azoknak tudatosulnia kellene - mondja Brown - Teljesen értelemszerű, hogy ez a mechanizmus azért létezik, mert életünk során rengeteg szituáció van, amikor szövevényesebb változásokat kell érzékelnünk és lereagálnunk a környezetünkben, olyankor is, amikor nem vagyunk tisztában a körülményekkel, amelyek az alkalmazkodást sugallják. Bizonyos esetekben az agy sokkal erőteljesebben képes figyelni a környezet finom változásait, ha mindez a tudattalanul történik."

Modellek csatája

A kutatás másik tudományos jelentősége, hogy korszerű módon először kifinomult számítógépes program segítségével modellezték az agyi központok aktiválódásának mintázatát a kíslérlet során - amelyet a valódi kísérlet és a valódi vizsgálat igazolt.

"Elkezdtük megépíteni az ACC részletes szimulációját és kiderült, hogy a számítógép megjósolta az előzetes figyelmeztető jelzést - mondja Brown - Ez már maga eléggé izgalmas volt, de a valóságban is ellenőriznünk kellett, hogy demonstráljuk, hogy helyesen gondolkodtunk."

A kutatók kipróbálták elméletüket egy másik számítógépes modellen is, amelyet a másik - az ACC konfliktus-érzékelő szerepét feltételező - elmélet igazolásához terveztek. "A két szimuláció között úgy döntöttünk, hogy előrejelzéseket készítettünk velük, amelyeket utána kísérletileg ellenőriztünk. - vázolja Brown - Az elmélet, a számítógépes modell és az fMRI vizsgálat együtt komoly bizonyítéka annak, hogy helyes az elméletünk."

Az elmúlt két évtized alatt a komputerek sokkal erősebbek lettek, a számítógépes modellek egyre hatásosabb eszközökké váltak az agy megértésében - mutatott rá Brown, aki megjegyezte, hogy az ő munkájuk is mutatja, hogy az agy számítógépes modellezése új felfedezésekhez vezethet.

"Az a helyzet, hogy a modellünk van pár izgalmas előrejelzése arról, ahogyan az ACC működik, de ezeket még nem volt alkalmunk ellenőrizni. A kiszabott munkát végezzük."

 

[forrás]

Szólj hozzá!

A hatodik érzék

2009. június 20. 17:17 - veni75

E kifejezés legtöbbünkben misztikus érzéseket vagy kétségeket ébreszt, működését leginkább a vitatható tények vagy a természetfeletti területére soroljuk. Pedig a hatodik érzékről, vagy más néven, az érzékszerveken túli észlelésekről ma már nagyon is sokat tudunk.

Különleges emberi képességekről történelmünk kezdeteitől maradtak fenn legendák és leírások. A varázslók, sámánok, látnokok és próféták jóslatai-megérzései azt a meggyőződést alakították ki, hogy az ismert érzékszerveinken kívül más csatornákon keresztül is betekinthetünk a valóság eseményeibe. Ennek az ismeretlen és ritkának tűnő képességnek a rejtélyességét csak fokozta, hogy az ilyen úton szerzett ismeretek akár a jövőből is származhattak, gondoljunk például a bibliai jövendölésekre, a delphoi jóslatokra vagy akár Nostradamus látomásaira.

A hatodik érzékkel kapcsolatosan ugyanakkor általános nézet az is, hogy azzal csak kevés kiválasztott rendelkezik, és ehhez született készségek kellenek. Ennek megítéléséhez ideje definiálni ezt a képességet, egyben röviden bemutatva kutatási hátterét, a tudományos parapszichológiát is. Mintegy százötven évvel ezelőtt, a spiritizmus túlvilágképének és médiumi gyakorlatának kialakulása idején már a tudomány is érdeklődni kezdett ez irányban. A médiumok – akik a holt lelkek földi tolmácsának is tekinthetők – ugyanis gyakran közöltek olyan információkat, amelyeknek, ha túlvilági eredetét nem is, de logikán és szervi érzékelésen túli jellegét mindenképp bizonyítani lehetett.

A múlt század elején már nyilvánvaló volt, hogy létezik egy olyan fizikailag megmagyarázhatatlan általános emberi képesség-együttes, amivel valamilyen szinten mindenki rendelkezik. Ezeknek a pszi képességeknek az egyik csoportját pedig éppen az olyan észlelések képezik, amit akár hatodik érzéknek is nevezhetünk. Az érzékszerveken túli észlelésekhez – Extra Szenzoros Percepció (ESP) – tartozik a telepátia, a távolbalátás és a jövőérzékelés. Kérdés persze ilyenkor, hogy ha ezek a képességek mindnyájunkban megvannak – márpedig megvannak, – akkor miért olyan kevés közöttünk a látnok és a jós.

A választ tudati működéseink eltérő szintekből álló struktúrájában találhatjuk meg. Az ESP információi ugyanis a tudattalan szintjén hatnak ránk, amit a tudatos akarat kevéssé befolyásol, illetve éber tudatosságunk elől is jobbára rejtve marad. Az ESP ennek megfelelően inkább öntudatlan módon épül be döntéseinkbe és cselekvéseinkbe, amit ráadásul – többnyire kusza – vágyaink befolyásolnak – az információkat jól, esetleg rosszul használva fel. Ilyen értelemben a kivételes tehetségek inkább a szavakra fordításban, a tudattalan tudatossá tételében tekinthetők kiemelkedőknek. Általánosan igaz ugyanakkor az is, hogy intuíciónk, ösztönös megérzéseink használatát mindennapi életünkben nem annyira a tanulással, sokkal inkább mindent értelmezni és megmagyarázni akaró késztetésünk háttérbe szorításával tehetünk teljesebbé. Zajos korunkban nyilván nem könnyű feladat megtanulni hallgatni, ehhez a régi idők tanulságait hívhatjuk segítségül.

A vallásgyakorlatok és más türelmes filozófiák útján visszafelé haladva rábukkanhatunk olyan módszerekre, amelyeket részben a mai ezoterikus tanítások is képviselnek. A cél ezekben nem egyfajta mágusi hatalom megszerzése, hanem saját belső öszszefüggéseink feltárása, sorsunk felismerése és elfogadása, ami már a változtatás első lépéseit is jelentheti. A hatodik érzék látványos működése önmagában még nem az emberi boldogság záloga, sőt ennek sokszor a fordítottja igaz. A tudat magasabb dimenzióit megoldatlan sorsukkal egybekötő emberek – legyenek bár sok tekintetben zseniálisak – gyakorta hontalan lelkek. Gyerekként, felnőttként a hatodik érzék velünk él, átszövi, alakítja életünket. Üzenete az érzések és a megérzések fontosságára utal, arra, hogy megmagyarázottnak tűnő valóságunk okozatai mögött lényegesebb okok rejlenek.

 

[forrás]

Szólj hozzá!

Jobb agyféltekés rajzolás

2009. június 18. 14:30 - veni75


Amíg a mindennapokban az ember ki tud térni "önmaga elől" különböző kifogások segítségével, addig a papíron szembe kell néznie önmagával.

A négy napos jobb agyféltekés rajzolás oktatásában nem a kézügyességre számítunk. Az emberek tudatában az alakult ki, hogy aki nem tud jól rajzolni, annak nincs kézügyessége. Természetesen ez nem így van. Sokkal több embernek van jó kézügyessége, mint ahányan művészként tevékenykednek. Bármennyire is hangzik furcsán, a rajzolni tudás titka a látásmódban rejlik. Ahhoz hogy az ember látásmódja meg tudjon változni, szüksége van egy bizonyos önismeretre, amely egyben párosul azzal a vágyával is, hogy megértese, mi az, amit másképpen kell gondolni az életében. Ezt az önismeretet, - legalább is a legfontosabb részét - a négy napos rajz program alatt meg lehet szerezni. Nem a rajzolás tanítása történik, hanem a hallgatók látni tanulnak meg. S természetesen ezzel egyidőben megszületik kezük alatt a hőn áhított "remekmű".

Ennek a rajztanfolyamnak az ÉLET-Terápia program alap elmélete adja a vezérfonalát, amelyet viszont, így bárki gyakorlati szinten tapasztalhat meg a rajzoláson keresztül. Az ember az érzelmei alapján gondolkodik, és az érzelmei alapján cselekszik. S amíg az érzelmei irányítják cselekedeteit, addig azok befolyásolják azt is, ahogyan látja önmaga, mások, és a világ működését. Amint képessé válik saját érzelmei irányítására, képes uralkodni azok fölött, megláthatja a dolgok valós történését. A rajzolás során az ember kezét is minden esetben az érzelmei irányitják. Ahogyan fogja valaki a ceruzát, ahogyan húzza vele a vonalakat, már az érzelmeket tükröz. A papíron megjelenő vonalak láttán az alkotóban érzelmi reakciók indulnak be, a megfelelő érzelmekkel reagál rá. Tehát a kéz helyett az érzelem veszi át az irányítást. Egyszerűbben megfogalmazva ez azt jelenti, hogy akár egyetlen vonal húzása után beinduló érzelmi reakció - ami nem más, mint a félelemből, önbizalomhiányból fakadó elégedetlenség, lezárja az embert a rajzolás képességére.

A bal agyféltelke racionális gondolkodása alapján egyértelművé válik kialakított hitünk arról, hogy képtelenek vagyunk vagyunk rajzolni. A rajzolás művészete viszont a jobb agyfélteke feladata. Ennek a négy napos rajzolásnak az a lényege, hogy képesek legyünk elérni, hogy a bal agyfélteke racionalitása ne gátolja meg a jobbagyfélteke kerativitását. Ezért olyan technikai feladatokat kapnak a hallgatók, ami rajzolásnak tűnik ugyan, de mégis azt a célt szolgálja, hogy a bal agyfélteke ne gátolja müködésében a jobb agyféltekét. Mivel az emberiség több, mint 95 %-a bal agyféltekés dominanciával bír, a programon résztvevő emberek racionalitásuk hatalmával kerülnek szembe. Valójában azokkal az érzelmekkel, amik a mindennapi tevékenységük során a bal agyféltekéjük működése által vannak jelen. Ez az a viselkedés-forma, amely az ember személyiségére jellemző. Tehát a résztvevő rajzolás közben saját magáról alkotott véleményével kerül ellentmondásba.

Amíg a mindennapokban az ember ki tud térni "önmaga elől" különböző kifogások segítségével, addig a papíron szembe kell néznie önmagával. Ezen a programon a racionalitás és a kreativitás harca jelenik meg a technikák elsajátítása közben. Hogyan van akkor ez az életünkben? A papír előtt ülve, ceruzával a kezünkben megkaphatjuk a választ. A válasz segít személyiségünk kibontakoztatásában, kreativitásunk felszabadításában. Egyéb kreatív vágyaink is - az alkotás öröme, a zene, a tánc, a művészetek, - más megvilágításba kerülnek. Nem utolsó sorban, kibontakozik előttünk a rajzolás művészete. Felfedezhetjük, hogy az, amit eddig hittünk - képtelenségünk a rajzoláshoz - ezalatt a négy nap alatt köddé válik.

[forrás]

http://www.mediatar.ma.hu/tart/mediatar/812
Szólj hozzá!

szeretnék másnak látszani

2009. június 17. 20:32 - veni75

szeretnék filmbenjátszani

szemedben másnak látszani.

elhozni ezeregy éjszaka meséit,

odaadni szívem féltett dobbanásait.

 

szeretnék felmászni a csúcsra,

belátni mindent újra meg újra,

szeretnék szállni,mint a madár,

hagyni,hogy szaladjon alattam a táj.

 

szeretnék egyszer igaz álmot élni!

igazat hinni, harcolni, remélni,

és ha majd elmesélem neked,

öröm-énekkel teljen meg elveszett szíved.

 

(ismeretlen szerző)

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása