Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Friedrich Nietzsche (1844-1900)

2005. október 26. 19:00 - veni75


 

Protestáns lelkész családban született a Lützen melletti Röckenben. Apja mélyen vallásos szellemben nevelte, de apját egy baleset folytán hamar elvesztette (s ettol kezdve -5 éves korától- az otthoni légkört a család notagjai -nagyanyja, a két nagynéni, a fiatal anya és a hug- határozták meg). 1864-ben beiratkozott a bonni egyetemre, ahol teológiát és klasszika filologiát hallgatott, majd Lipcsében folytatta tanulmányait, ezenközben megismerkedett Scopenhauer fomuvével (A világ mint akarat és képzet), s személyes barátságot kötött Wagnerrel. Az egyetemen olyan kiemelkedo teljesítményt nyújtott, hogy még egyetemi fokozata megszerzése elott klasszika-filologia professzori címet kapott a baseli egyetemen. Itt Jacob Burckhardt védoszárnyai alatt igen termékeny munkát végezhetett: Homérosz és a klasszika-filologia c. székfoglaló eloadása után megírta A tragédia születése c. muvét.1870-ben önkéntes betegápolóként részt vett a porosz-francia háborúban, de súlyosan megbetegedett, s ekkor visszatért Baselbe. Ekkor írta meg a Korszerutlen elmélkedéseket, melyek a kortárs filológusokat és filozófusokat vitára is késztette. 1876-tól egyre súlyosabbá válik a betegsége -fej- és szemfájása állandó hányingerrel jár együtt-, s 1879-ben már baseli katedráját is feladni kényszerül. Ettol kezdve többnyire elvonultan él a svájci szanatóriumban, bár idonként utazásokra indul -pl. Sziciliába és Nizzába. Ekkortájt írta (1884-1884) az Im-ígyen szóla Zarathustra c. muvét is. 1888-ban elméje teljesen elborul,s így éli le élete hátralévo idoszakát is. 1899-ben paralitikus rohamot kap, s 1900-ban bekövetkezett haláláig édesanyja, majd novére, Elisabeth ápolja.( Muveit is novére rendezte kiadás alá -nem minden szubjektivitástólmentesen.)

Fobb muvei: A tragédia születése (1872), Korszerutlen elmélkedések (1873-1876), A vidám tudomány (1881-1887), Im-ígyen szóla Zarathustra (1883-1891), Az Antikrisztus (1888), A hatalom akarása (1884-1888), Ecce homo (1888)

Nietzsche filozófiai tevékenységét három szakaszra lehet bontani: 1) Romantikus-esztétikai periódus (1869-1876):a zenét tekinti az életigenlés kifejezodésének, s a filozófust, a muvészt és a szentet tartja követendo példának. Ezt az életszakaszt a schopenhaueri muvek, Wagner zenéjének hatása, valamint a klasszika-filológiai vizsgálódások jellemzik. A tragédia születése c. muvében a görögség elementáris eroinek az apollónit és a dionüszoszit tartja, melyek az antik tragédiában harmonikus szintézist alkotnak. Míg az apollónia a mértékletesen ésszerut szimbolizálja, a dionüszoszi a tomboló (alkotó?) mámort, a kicsapongást. Segítségükkel voltak képesek a görögök a pesszimizmust dionüszoszi módon legyozni a muvészet útján. A tragédia viszont hanyatlásnak indult a szókratészi racionális filozófiaés az euripidészi drámák révén. Ennek a tragikus kultúrának (apollóni-dionüszoszi egységnek) a ismételt megvalósulását remélte Wagner zenéjétol. Saját korának kritikáját a négy korszerutlen elmélkedésben nyilvánította ki. 2) Pozitivista Szakasz: (1876-1882): Nietzsche ezt az alkotó kkorszakát a "délelott filozófiájaként" jellemezte.Szembefordult a metafuzikával, a hagyományos metafizikai értékrendszereket (vallási, etikai nézeteket)elutasította. Az optimális nyelvi formát az aforizmában találta meg, kiemelte a nyelv jelentoségét, s ráirányította a figyelmet az erkölcs relativitására (történelmi, társadalmi meghatározottságára), a keresztény vallás tarthatatlan állapotára. A kereszténység kritikája során említette meg azt is, hogy az ember elpuhulásában nagy szerepe volt a kereszténységnek, hiszen túlvilági ígéretekkel hitegetett, képmutatóvá vált, s az antik hagyományok paradox dogmatikai rendszerét alakította ki. Ennek kapcsán említette meg a Vidám tudomány 18. aforizmájában: "Isten halott. És mi öltük meg." Isten halála egyúttal az ember felmagasztalását is jelenti, hiszen új értékek teremtojeként jelenhet meg. (A kultúra reformját ekkor még Nietzsche a pozitivista tudományoktól várta.) 3) Etikai periódus (1883-1888): Filozófiájának betetozése, hiszen már nemcsak láttatja korának problémáit, hanem a megoldás lehetoségét is felvillantja -legfoképp az Im-ígyen szóla Zarathustra c. muvében. Szerinte a szellemnek három átváltozáson kell keresztül mennie: a)teve állapot: türelmesen viseli az öreg erkölcs terhét, b) oroszlán: a szabadság megteremtése, a kötelességek elutasítása, az én vállalása, c: gyermek: a teremtés játékát játsza. Ennek során elutasította a hagyományos nyugati értékrendet: "Bálványokat (ez az én szavam az ideálokra) ledönteni, ez az én mesterségem." A bálványok helyét az élet foglalja el Nietzsche bölcseletében: az életet elsodleges -voluntarista- jelentésében veszi, mely szembe helyezkedik a görög-keresztény hagyománnyal, s új értékek teremtését, az értékek átértékelését teszi lehetové. Az élet evolucionista értelmezése szerint "Az ember még meg nem állapodott állat." (Túl jón, rosszon), s ennek következtében törekednie kel az átlagembert felülmúló igazi ember, az Übermensch megteremtésére. Az Übermensch szabad, a "föld értelmét" kutatja, erore, vitalitásra és hatalomra törekszik, elutasítja a szolga-(csorda)erkölcsöt. Ily módon az élet voluntarista aspektusa is megragadható. (Ld. A hatalom akarása). Az élet valójában a hatalom akarása, így ez válik mindenütt uralkodó elvvé, a világfolyamat alapveto principiumává, a történelem mozgatórugójává. Az Übermensch az emberi életnek új perspektivát tud kölcsönözni, az eddigi értékeket el kell utasítani (nihilizmus), s az örök visszatérés ("ezt az életet ... még egyszer és még számtalan alkalommal meg kell élned ...") (A vidám tudomány) jegyében, s az új értékeket az élet szemszögébol vizsgálva kell megteremteni.
Nietzsche tevékenységét szenvedélyes elkötelezettség, radikális újítani vágyás és nyelvi mágia jellemzi, s írásainak többértelmusége miatt sokféle értelmezés lehetséges.
Megteremtette az életfilozófiai irányzatot, melynek központi gondolata a fejlodés, s ez csak azáltal lehetséges, ha az élet igényeit megunkban tudatosítjuk, s áramlását intenzíven követjük. Az életfilozófia elveti a valóságot eltorzító fogalmakat (mevel a világot merev sémák közé szorítja be) s az egzaktságot követelo természettudományokat. Módszerévé fogadja viszont az intuiciót, az irracionalista metafizikát. Rendkívül nagyra értékeli az individuumot.
Az életfilozófia irányzatához tartozik még többek közt H.Bergson, O.Spengler, L.Klages.

 

 

Imigyen szóla Zarathustra

Amikor Zarathustra a legközelebbi városba ért, amely az erdők mentén fekszik, népes gyülekezetet talált a vásártéren: mert a népet azzal kecsegtették, hogy majd egy kötéltáncost láthat. És Zarathustra így szólt hozzájuk: Az emberfölötti embert hirdetem én néktek. Az ember olyasvalami, amit fölül kell múlnunk. Mit tettetek érte, hogy fölülmúljuk?
Ez idáig minden élőlény alkotott valami önmagán túlit: ti meg e nagy dagály apálya akartok lenni, és inkább visszasüllyednétek az állathoz, semhogy felülmúljátok az embert?
Mi az ember szemében a majom? Nevetség tárgya vagy fájdalmas szégyen. Legyen hát az ember is ez az emberfölötti ember szemében: nevetség tárgya vagy fájdalmas szégyen.
Végigjártátok az utat a féregtől az emberig, és sok minden még féreg bennetek. Hajdan majmok voltatok, és az ember még ma is majomabb bármelyik majomnál.
De még a legbölcsebb is köztetek, az is merő meghasonlás, növény és kísértet korcsa. De hát azt kívánom-e én tőletek, hogy kísértetek legyetek vagy növények?
Ime, én az emberfölötti embert hirdetem néktek!
Az emberfölötti ember a föld értelme. Akaratotok szóljon így: az emberfölötti ember legyen a föld értelme! 
Kérve kérlek, testvéreim, maradjatok hívek a földhöz, és ne higgyetek azoknak, akik földöntúli reményekről regélnek. Méregkeverők, akár tudják, akár nem tudják.
Az élet megvetői ők, fásultak ?s maguk is megm?rgezettek, a föld is ráju kunt már: hát csak költözzenek el!
Egykor az Isten ellen való vétek volt a legnagyobb bűn, de Isten meghalt, s meghaltak vele ezek a bűnösök. Most a legszörnyűbb bűn a föld ellen való vétek,és az, ha a kifürkészhetetlen zsigereit többre becsüljük a föld értelménél!
Hajdan a lélek megvetően nézett a testre: és akkor ez a megvetés volt a legmagasabb rendű - véznának, ijesztőnek, kiéhezettnek akarta látni a testet. Azt gondolta, így szökhet el tőle a földtől.
Ő, maga ez a lélek volt vézna még, ijesztő és kiéhezett: és e lélek a kegyetlenségben lelte gyönyörét!
De ti is, testvéreim, mondjátok csak: mit árul el lelketekről a testetek? Vajon nem szegénység, szenny, nem szánalmas élvezet-e ez a lélek?
Való igaz, szennyes folyam az ember. Tengernek kell lennünk, hogy befogadhassuk a szennyes folyót, és ne váljunk tőle tisztátlanná.
Ime, én az emberfölötti embert hirdetem néktek: ő ez a tenger, benne enyészhet el nagy megvetéstek.
Mi a legnagyobb élmény, amit átélhettek? A nagy megvetés órája. Az az óra, amelyben boldogságtok is undorrá válik, s azzá lesz eszetek is és erényetek.
Az az óra, amikor így szóltok: "Mit bánom én a boldogságom! Szegénység és szenny és szánalmas élvezet. De boldogságomnak kellene magát a létet igazolnia!"
Az az óra, amikor így szóltok: "Mit bánom én az eszemet! Tudásra sóvárog, mint táplálékra az oroszlán? Szegénység és szenny és szánalmas élvezet!"
Az az óra, amikor így szóltok: "Mit bánom én az erényemet! Még nem tett őrjöngővé. Be ráuntam jóságomra és rosszaságomra! Szegénység minden és szenny és szánalmas élvezet!"
Az az óra, amikor így szóltok: "Mit bánom igaz voltomat! Nem látom, hogy parázs és eleven szén volnék. De az igaz ember parázs és eleven szén!" 
Az az óra, amikor így szóltok: "Mit bánom én a szánalmamat! Hát nem a szánalom az a kereszt, amelyre fölfeszítik, aki az embereket szereti? De az én szánalmam nem megfeszíttetés."
Szóltatok-e már így? Kiáltottatok-e így? Ó, bárcsak hallottalak volna már így kiáltani titeket!
Nem a bűnötök - elégültségtek kiált az égre, még bűnötökben is fukarkodtok, ez kiált az égre!
Hol késik hát a villám, hogy végignyalna rajtatok nyelvével? Hol a téboly, amellyel be kéne oltani benneteket?
Ime, én az emberfölötti embert hirdetem néktek: ő ez a villám, ő ez a téboly!
Amikor Zarathustra így szólott volt, valaki közberikkantott a népből: "Eleget hallottunk már róla: most már lássuk is a kötéltáncost!" És az egész népség nevetett Zarathustrán. A kötéltáncos pedig azt hitte, hogy neki szólt a szó, és máris mutatványra készülődött.
(Válogatott írásai Gondolat kiadó, 1972. 224-227. o.)

Jegyzet

ZARATHUSTRA BESZÉDEI

 

Definíciók


A "Mi filológusok" irónikus címet a szervező Friedrich Nietzsche nevezetes 1875-ös töredékben maradt tanulmányából (Wir, Philologen) kölcsönözte. Ismeretes, hogy ebben az írásában Nietzsche kísérletett tett kora - August Boeckh nevével fémjelzett - klasszika-filológia fogalmának átértékelésére. A szöveg közvetlen előzményéhez tartozik a Tragédia születése kedvezőtlen, értetlen fogadtatása. Willamowitz-Möllendorff gúnyosan elutasító recenziója gyakorlatilag a fiatal baseli tanár kiközösítését jelentette a klasszika-filológiusok elit közösségéből.

 

A filológiáról: "Szerintem a philologia az irodalomtudománynak az az előkészítő, alapvető foka, melynek tárgya a szöveg, célja és feladata a szövegnek mindenoldali megállapítása, s elhárítása minden akadálynak, mely a szöveg teljes és tárgyilagos megértésének útjában áll. Foglalkozik tehát a szöveg hitelességével,hűségével, keletkezésével, nyelvi magyarázatával, értelmezésével és forrásaival. Így a philológia az irodalom búvárának kifogástalan, kész anyagot ad át, mely biztos alapul szolgál további következtetésekre és fejtegetésekre." (Tolnai Vilmos, 1922)

 
 

 
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr185856551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása