Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

2005. augusztus 27. 10:18 - veni75

bintepe







Bin Tepe...az ezer domb
Szólj hozzá!

2005. augusztus 27. 10:02 - veni75

Tarkan

 

(Nem vagyok a rajongója)

Tarkan (szül. Tarkan Tevetoglu, 1972. október 17. Alzey, Németország) az egyik leghíresebb és mostanában legnépszerűbb popénekes Törökországban. Albumai rendszerint többmilliós példányban kelnek el.

Európában és Amerikában is ismert, főleg a Şimarik című dala miatt, amit Sezen Aksu-vel közösen írtak. Másik nagy slágere a Şikidim.

Tarkan egy 1960-as évekbeli török képregényhős neve is, róla nevezték el a popsztárt a szülei.

Tarkan gyermekkorában Németországban élt, (apja török vendégmunkás volt) mindaddig míg 1986-ban a család hirtelen vissza nem költözött Törökországba amikor Tarkan 14 éves volt. Öt testvére van: édesanyja első házasságából egy bátyja és két nővére, valamint két édestestvére: Hakan és Handan. Édesapja 1995-ben meghalt, édesanyja később újra férjhez ment. Tarkan Karamürzel városában járt zenei középiskolába, ahol hagyományos, komolyzenei nevelést kapott. Apjával való nézeteltérései miatt Tarkan, miután befejezte a középiskolát, Isztambulba ment szerencsét próbálni, itt fedezték fel. Tanulmányait később, már ismert énekesként folytatta a New York-i Baruch Fősikola hallgatójaként. Sokáig kétlaki életet folytatva hol New York-ban, hol Isztambulban élt, jelenleg Isztambul és London között ingázik.

Tarkan jelenleg Bilge Öztürk ügyvédnővel él együtt, immár 4 éve.

 

Tarkan karrierje 1991-ben kezdődött el, mikor Mehmet Sögütoglu felfedezte az akkor 19 éves fiút. Tarkan első lemeze, a Yine Sensiz (Megint nélküled) ekkor jelent meg. Az album már tartalmazott Tarkan által írt dalokat és a 90-es évek népszerű pop stílusát tükrözte, török elemekkel vegyítve. Ekkor kezdődött mai napig is tartó szoros barátsága a vele egykorú Ozan Çolakoglu zeneszerzővel, akivel már több sikerdalt is írt. A Yine Sensiz 700 000 példányban kelt el és Tarkan azonnal a középpontba került.

1994-ben az első album sikerét követően megjelent az Aacayipsin (Olyan különös vagy), ekkor kezdődött Tarkan szoros együttműködése Törökország ünnepelt dívájával, a „Kis Verébbel”, Sezen Aksu-val. Sezen két dalt írt a lemezre, a „Hepsi Senin Mi?” (Ez mind te vagy?) szövegét és zenéjét, valamint a „Şeytan Azapta" (Szenved az ördög) dalszövegét. Az album soha nem látott rekordokat döntött Törökországban, több, mint 2 millió példányban kelt el.

1998-ban került a piacra az Örülüm Sana (Meghalnék érted), melyért sorban álltak a rajongók az üzletek előtt. Ezen az albumon is megtalálható Sezen Aksu két dala, az ominózus Şimarik (Elkényeztetett) és egy lágyabb ballada, az „Ikimizin Yerine” (Mindkettőnkért). Ebben az évben egy francia filmrendezőnő felfedezi magának Tarkan "csókos dalát”, és Franciaországból kiindulva a dal egy csapásra meghódítja Európát.

Ennek hatására Tarkan kiad egy válogatás lemezt Tarkan címmel, melyről kimásolják kislemeznek a Hepsi Senin Mi 'Şikidim'-re (Rázd) módosított változatát, majd harmadikként a „Bu gece” (Ma éjjel) című dalt is. A lemez Dél-Amerikát és Ázsiát is eléri, a Universal Latino kiadásában az Egyesült Államokban is megjelenik. Tarkan népszerűsége az egekbe szökik, a török külügyminisztérium komolyan fontolgatja, hogy Tarkant kulturális attasénak nevezik ki, és a minisztérium a Şikidim-et választja Törökországot népszerűsítő reklámfilmje aláfestő zenéjéül. Ugyanebben az évben megnyeri a legtöbb lemezt eladó közel-keleti művésznek járó World Music Awarddíjat.

Időközben óriási botrány robban ki, mivel Tarkan megtagadja a hadseregbe való bevonulást, ami Törökországban súlyos tettnek számít, megfenyegetik, hogy elveszik állampolgárságát, ha nem vonul be. Végül, a Törökországban történt súlyos földrengés következményeképp a török kormány engedményt tesz a bevonuló kiskatonáknak: aki bizonyos összeget befizet a károsultak javára, csökkentett katonai szolgálatba léphet. Tarkan ekkor vonul be másfél hónapra, a sajtó figyelő szeme mellett. Fényképezik a harctéren lövészgyakorlat közben és meneteléskor a térdig érő hóban, csaknem kopaszra nyírva. A sorkatonai szolgálatot Tarkan elmélkedéssel tölti, átgondolja életét és karrierjét, majd miután véget ér a szolgálat, előrukkol egy olyan projekttel, amitől tátva maradt az egész ország szája.

2001-ben megjelenik a Karma című album, 12 fantasztikus dallal. Tarkan soha addig nem látott változáson megy keresztül. Imidzsét teljesen átalakította, az erotika kerül középpontba: szexisen vágott, tépett frizura, bronzbarna izmok, borosta, majd törökösen nyírt szakáll és bajusz, mélyen kivágott ingek, csípőre feszülő nadrágok, erotikus fotók. Megszületik Törökország első és mindmáig egyetlen férfi szexszimbóluma. Hangja is változott: selymesebb, kihívóbb, símogatóbb, mint valaha. Tarkan megjelenésével a piacon Törökországban soha nem tapasztalt hisztéria vette kezdetét, sikoltozó lányok millióival, ugrásra kész paparazzikkal, létrehozva az iszlám vallású ország első megasztárját, aki korántsem szigorú vallásosságáról híresül el. Lázad a konvenciók ellen, szakadt farmert, fülbevalót visel, szeretkezésről énekel, erotikusan táncol, vetkőzik a színpadon és szemérmetlenül csókolózik a videóklipjeiben. A Tarkant körülvevő hisztéria a Karma időszakban csúcsosodik ki, mely botrányoktól sem mentes, ám mégis Tarkan talán legsikeresebb időszaka. Felkérik reklámszerepekre, több népszerű termék reklámarca lesz.

A tomboló erotika után Tarkan nyugodtabb vizekre evez. 2003-ban megjelent Dudu (Asszonyi) című maxi CD-jével egy nyugodt, kiegyensúlyozott, érett, bölcs és intellektuális Tarkan mutatkozik meg a közönségnek, aki hisz a keleti filozófiákban és imádja hazája művészetét. Az album talán minden addigi munkájánál jobban egyesíti magában a nyugati popzenét és a török elemeket, és az utóbbi kerül túlsúlyba. Tarkan elénekli kedves előadója, Aşik Veysel egyik népies jellegű dalát, az „Uzun Ince Bir Yoldayim”-ot (Hosszú, szűk úton járok). 2004-ben két fergeteges koncertet ad Moszkvában, mindkét alkalommal 15 000 ember előtt. Ekkor elterjed a hír: az énekes angol nyelvű albuma hamarosan napvilágot lát.

2005 elején Tarkan új projektekbe kezd: leszerződik az Avea GSM szolgáltatóhoz és a cég reklámfilmjeihez dalt ír „Ayrilik Zor” (Nehéz a távollét) címmel, mely kislemez formájában meg is jelenik. Az újságoknak adott nyilatkozatai szerint angol nyelvű albuma még idén megjelenik majd, és tervezi egy török népzenei album kiadását is.

 

 

hátt olyan kis "taknyosnak" tűník:))

 

Hm, alakul a srác:)

 

néha - csak úgy edzésképp- kimegy kaszálni.:))

 

a török pasiknak még nem mondták, hogy nem csak az arcukról  kell leszedni a szőrt?:)

 

Simarik

Takmiş koluna elin adamini
Beni orta yerimden çatlatiyor
Agzinda sakizi şişirip şişirip
Arsiz arsiz patlatiyor


Belki de bu yüzden vuruldum
Sahibin olamadim ya
Sigar mi erkeklige seni şimarik
Degişti mi bu dünya


Çekmiş kaşina gözüne sürme
Dudaklar kipkirmizi kiritiyor
Bi de karşima geçmiş utanmasi yok
Inadima inadima siritiyor


Biz böyle mi gördük babamizdan
Ele güne rezil olduk
Yeni adet gelmiş eski köye vah
Dostlar mahvolduk


Seni gidi findik kiran
Yilani deliginden çikaran
Kaderim püsküllü belam
Yakalarsam...


Ocagina düştüm yavru
Kucagina düştüm yavru
Sicagina düştüm yavru
El aman
 

Jó a szöveg nem ?:))

Lássuk magyarul is.

Elkényeztetett.

 

Karon fog egy másik férfit,

És ezzel valósággal megőrjít,

Felfújja a rágóját,

És kipukkasztja szemtelenül.

 

Talán ezért tudtál kelepcébe csalni,

Mert nem vagy az enyém,

Te elkényeztetett, meddig bírhatja ezt egy férfi?

Hát megbolondult a világ?

 

Kifestette a szemét,

Ajkai, incselkedő -vörösek,

Kihívóan illegeti magát előttem,

Nevetgélve, csak hogy bosszantson.

 

Nem így neveltek apáink,

Miatta bolondnak látszunk,

Újak már a szokások,

Elvesztünk, fiúk!

 

Te diótörő,

Te kigyóbűvölő,

Sosrom őrült vállalkozása, te,

Ha egyszer elkaplak én .. (cupp, cupp)

 

Kegyelmedre bízom magam, te édes,

Öledbe estem, te édes,

Tüzed eléget, te édes

Kegyelem

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Abortusz

2005. augusztus 26. 10:30 - veni75

 Néma sikoly c. film szerzőjének a szemszögéből

Bernard N. Nathanson szülész–nőgyógyász professzor 1969–ben egyik alapítója és főszervezője volt a Nemzeti Liga az Abortuszért nevű mozgalomnak.  Nemsokára létrehozta a világ egyik legnagyobb abortuszklinikáját. Kétéves működése alatt 35 orvossal és 85 nővérrel mintegy 60 ezer terhesség-megszakítást hajtott végre. Jelentős fordulat akkor következett be, amikor megválasztották a New York–i szülészeti és kísérleti klinika igazgatójának. Itt adódott lehetősége, hogy figyelemmel kísérje a magzat fejlődését az anyaméhben. A kísérletek alatt felismerte, hogy a magzat tulajdonképpen az ő „meg nem született" paciense. Rövid időn belül Abortáló Amerika címmel könyvet is írt, majd elkészítette a Néma sikoly c. filmet.
A film egy tizenkét hetes magzat „sorsát" örökíti meg. Az anya hasára ultrahangos készüléket helyeztek. A filmen jól látható, ahogy a magzat békésen lebeg az anyaméhben. Időnként helyét változtatja. Hüvelykujját szájához közelíti, teljes biztonságban érezve magát. Szíve száznegyvenet üt percenként. Az orvos a méhnyak tágítása után bevezeti a szívószerkezetet az anya méhébe. Amikor a műszer közeledik a magzathoz, az megpróbál eltávolodni. A magzat mozgása is élénkebb. Az orvos megpróbálja megkeresni a magzatot, amelynek szája mintegy néma kiáltásra nyílik. A pusztulással közvetlenül fenyegetett aprócska emberi lény elfojtott, néma halálsikolya ez. Ösztönei jelzik a halálveszedelmet, szívverése felgyorsul, hevesebben mozog, kétszázat üt percenként. A magzat a méh másik felébe húzódik, kétségbeesett kísérletet tesz a könyörtelen eszköz elöli menekülésre. Letagadhatatlanul és félre nem magyarázhatóan érzi a parány kis magzat az életét fenyegető veszélyt. A műszer átszakítja a burkot, a magzatvíz elfolyik. Amint eltűnik a burok, amely idáig védte a magzatot, a szívószerkezet szorosan rátapad a testére. Az abortőr fokozatosan darabolja fel a magzatot, amíg nem marad más, csak a fej, amely túl nagy ahhoz, hogy beférjen a műszerbe. A koponyát összetörik, a magzat maradványait darabokban szedik ki a méhből. Az abortuszt ezzel befejezettnek tulajdonítják.
Amikor Bernath N. Nathansonnak levetítették a filmet, annyira megrendült, hogy kirohant a vetítőből. Életében ez volt az utolsó abortusza. Az asszisztens fiatalasszony egy abortusztámogató szervezet tagja volt. Őt is annyira megrendítették a látottak, hogy felhagyott az abortusz liberalizációjának a támogatásával. Az amerikai Anando professzor által bizonyítást nyert, hogy a magzatnak már a tizenkettedik hét után kifejlődik a „P" anyagot kitermelő készsége, amely a fájdalom közvetítője. A magzat tehát emberként érez és szenved.

Szólj hozzá!

Weep

2005. augusztus 26. 10:26 - veni75


a Google.com

 

Images of Aborted Children: Archive

Néma sikoly

"Itt fekszem kényelmesen,
lassan majd megnövök,
s ha mindenem rendesen kifejlődik
és erős leszek,
akkor majd édes Mama,
hozzád kimegyek.
De mi volt ez?
Mama!
Én félek.
Most megint újra!
Hát mit akarnak?
Mama, édes Mama!
Segíts kérlek, itt vagyok!
Most minden elcsendesedett...
talán nem bántanak többé...!
De most, most megint!
Mi ez? Miért bántanak ismét?
Hiszen olyan kicsi, védtelen vagyok.
Mama, nem látod?
Mama, nem hallod?
Mondd mire készülnek!
Hová meneküljek?
Talán, talán... szorosan idebújok ehhez
a burokhoz.
De ó jajj!
Most eltűnt, ami eddig védelmet nyújtott.
Egyedül vagyok.
Mama! Mama!
Én kicsi, gyenge, védtelen vagyok,
de élni, élni akarok!
Jajj a lábam!
Ó mit tettetek velem!
Mama! - hát Te nem akarod?
Nem szeretsz engem?
Most már érzi kicsi szívem,
nem akarod. Már csak egy pillanat,
s nem vagyok.
De kedves Mama!
Megbocsájtok!
S hazamegyek az angyalokkal
ahhoz a fehér ruhás bácsihoz,
akit Jézusnak hívnak,
s szeret engem nagyon."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Huszadik századi kérdések válasz nélkül

2005. augusztus 26. 09:53 - veni75


   
  ? Igazán otthonosan mozog történelmi témákban. Filmjei a magyarság régmúltját tárgyalják. Honnan a történelem ilyen szintű ismerete és szeretete?
? Egyrészt otthonról, másrészt a könyvekből építkeztem és nyilván maga az érdeklődés is egyfajta adottság. Valószínűleg a szüleim is ?felelősek? azért, hogy a történelmet már gyerekkorom óta szeretem. Olyan családba születtem, ahol a történelmi kérdések élő, eleven témaként voltak jelen. Édesapám történelem iránt érdeklődő ember volt, akinek az otthoni könyvtárában egymás mellett sorakoztak a történelmi jellegű könyvek. És az évek múlásával, ahogy nőttem, az aktuális könyveket mindig a kezembe adta. Édesanyám pedagógus volt. Elvitt múzeumokba történelmi festményeket nézni, színházba, operába történelmi darabokra. Sokoldalúan merült fel otthon a történelem iránti érdeklődés. Persze az érdekesebb, sikamlósabb témáknál a szüleim is lehalkították a hangjukat. Mert a ?falnak is füle van!? ? mondták. Sok titok lebegett körülöttünk.

A filmes és a történelem iránti érdeklődésem mindig párhuzamosan futott. Életemben egy igen jelentős fordulópont jött el 1983 augusztusában, amikor az ?István, a király? című előadást bemutattuk a Budapesti Városligetben, a Királydombnál. A nagy közönségsikerből kiderült számomra, hogy az emberek lelke mélyén óriási érdeklődés van a történelem őszintén tárgyalt igazi nagy kérdései iránt.

István király és az államalapítás ideje olyan korszak, ahol létrehoztunk és nem elbuktunk valamit. Azzal az előadással ez a szerencsétlen sorsú nép öntudatára ébredhetett, és kikeveredhetett abból az évtizedeken keresztül beléje sulykolt kisebbrendűségi érzésből, hogy mi mindig rossz oldalon álltunk, mi mindig elbuktunk dolgokat, mi soha nem tudtunk igazán megoldani nagy történelmi ügyeket. Éreztem, hogy az emberek ráhangolódtak az István ? Koppány konfliktusra, ami egy tragikusan nagy konfliktushelyzete a magyar történelemnek, de akkor végül mégiscsak létrejött a magyar állam, megtörtént István megkoronázása. Tüntetésszerű szeretet vett körül bennünket. A filmforgatással egybekötött rendhagyó szabadtéri előadáson a produkció és a közönség együtt gondolkodó, együtt érző közösséggé vált, ami nagyon ritkán fordul elő az ember életében.
? Lépjünk kicsit vissza. A rockoperát egy nagysikerű koncertfilm előzte meg.
? Szerencsésen alakult a pályakezdésem mivel pályatársaimtól eltérően a főiskola befejezése után (1979) már 1980-ban hozzákezdhettem a Nemeskürty István tanár úr által vezetett Budapest Filmstúdióban első mozifilmem előkészületeihez. Ez egy zenés film volt, ami A KONCERT címet kapta. Az Illés zenekart támasztottam fel, ami akkor már 7 éve nem létezett. Összehoztunk egy nagy koncertet és azt vettük fel több kamerával. Ez volt az első magyar koncertfilm, ami nagy sikert hozott és másfélmillió ember nézte meg a mozikban. Voltaképp ennek a sikere alapozta meg Nemeskürty bizalmát, aki ezt követően az ?István, a király? létrehozásával bízott meg. Ez lett aztán az első magyar rockopera film. Elindult a pályafutásom és a főiskola után 2-3 évvel a közönség megismerte a nevemet. Az ?István, a király? átütő sikere folytán az irigyeim száma is megszaporodott. Nacionalistázó agresszív politika formájában több irányból jött a támadás, nagyrészt a filmben használt nemzeti jelképek okán. Gyakorlatilag velem kapcsolatban ezzel a produkcióval el is kezdődött a vita, amely mind a mai napig tart.
 
   
  ? A magyar nemzeti jelképek túlzott használatát kérték számon Öntől?
?Nálunk ma sincsenek rendben a dolgok. És nem voltak rendben ?83-ban sem. Itt egy gyökereit veszített és egy történelemszemlélettel nem rendelkező, saját történelmét sem ismerő, következésképp egy erre nem építhető a nemzettudat nélküli, össze-vissza tudatú nép él a Kárpát-medencében. Én ezt messze nemcsak a szocializmus által fémjelzett évtizedekre értem. Ez a gyökértelenség, nemzettudatbeli zavar a XX. század szellemi hozományaként legalább 84 évre vezethető vissza. Minden olyan kérdés, amely a magyar történelemmel, és a nemzeti öntudattal kapcsolatos, ma is élő, eleven probléma. (Elég csak a Teleki Pál és Vass Albert írásai körüli aggasztó polémiára gondolni, ami napjainkban zajlik.) Én ezekkel a kérdésekkel foglalkoztam a Julianus barát című filmben 1990-ben, aztán a Honfoglalás film készítésekor 1996-ban, 2001-ben pedig a Szent László király életét és a Szent Korona kialakulásának történelmi időszakát bemutató Sacra Coronában.
1983-ban még váratlanul ért és nehezen tudtam feldolgozni magamban azt az iszonyatos ellentmondást, hogy bár milliónyian szerették a filmet és a rockoperát, ennek ellenére a sajtóban és a közbeszédben mégis becsületsértő ledorongolásokat kaptam, amelyeknek persze semmi köze sem volt a színházi vagy a filmkritikához. Voltak és vannak is olyanok, akiknek nem érdeke, hogy a magyar történelemről őszintén beszéljünk, hogy egy emelkedett szemléletű, öntudatos, világos és tiszta fejű, gyökereihez, kulturális identitásához visszataláló nép éljen Magyarországon és a Kárpát-medencében. MIÉRT? Mert azzal a néppel mindig baj van. Az a nép kérdez és válaszokat vár. Szóval a magyar eredendően nem birkatudatú nép. Ha itt újra egy öntudatos, saját múltját tisztázó, feladatait, céljait kijelölő, perspektíváit meghatározó nép élne, azzal persze csak probléma lenne, arra figyelni kellene, azzal egyezkedni kellene, ? így egy sor olyan problémához jutunk el, amivel nem akar a világpolitika foglalkozni. Én természetesen a filmjeimmel két dolgot szeretnék elérni. Egyrészt az emelkedő történelmi eseményeket bemutatni, amikor létrehoztunk, megvalósítottunk valamit, másrészt ezt egy olyan cselekmény segítségével megoldani, amelynek segítségével a néző a film mai üzenetén is elgondolkodik.
 
   

? Dokumentumsorozatában sajátos megközelítésben mutatja be a trianoni eseményeket. Milyen ez az összeállítás?
? Trianon hosszú idő óta foglalkoztat, hiszen a XX. század történetét alapvetően meghatározta. A XXI. század, a harmadik évezred elejének célkitűzéseit nem tudjuk meghatározni anélkül, hogy a XX. századot ne dolgoznánk fel. Úgy gondolom, hogy a huszadik század ezeréves államiságunk történetének szellemi mélypontja. Az első világháború időszaka, az utána következő ?forradalmi? időszak (1918-1919), majd az 1920-as Trianoni békediktátum alapvetően meghatározta a két világháború közötti Magyarország sorsát. Tágabb értelemben a 1945 utáni életünket, a szovjet befolyási övezetbe kerülésünket, hiszen 1947-ben - tudjuk jól - újra megpecsételték Párizsban a korábbi trianoni békeszerződést, tehát a században másodszor is békediktátum áldozatai lettünk. Meg kell találnunk a választ arra, hogy egy globalizálódó, egységesülő Európában milyen lehetőségek vannak a trianoni dilemma feloldására. Sokan mondják, hogy ha majd légiesen átjárhatóak lesznek a határok, akkor mindez önmagától megoldódik. De vajon tényleg így van-e ez? Mivel ezek a kérdések számomra nagyon fontosak, ezért egy nagy ívű dokumentumfilmben az én Trianon-víziómat szerettem volna belmutatni. Ez a ?Velünk élő Trianon? címet viselő, 14 részes sorozat, amelynek természetesen szervezem játékfilmben történő feldolgozását is.

? Mi egyelőre még a dokumentumfilmet sem láttuk ...
? Bízzunk abban, hogy előbb-utóbb mégiscsak látni lehet. Március 7-én indult volna a sugárzás az m2-n, de az utolsó pillanatban levették a műsorról. Levelek, telefonhívások érkeznek száz számra, mert az emberek nem értik a változtatás okát. De azért ne legyünk naivak! Tudjuk, hogy ez a korszak nagyon sokfajta érzékenységet vet föl országhatáron belül és kívül egyaránt. Trianonról nem szívesen beszélnek az európai történelmet manapság ismét meghatározó nagyhatalmak, akik akkor és most is Magyarország helyét és szerepét kijelölték. Azt vizsgáltam, hogy az eltelt 84 év alatt a mindenkori magyar társadalom hogyan viszonyult ehhez a kérdéshez, hogyan próbálta feldolgozni. Arra fut ki az egész sorozat, hogy vajon milyen feloldási, megoldási lehetőségek lehetnek az egységesülő európai tendenciák közepette. Nyilvánvaló, hogy valakiknek már a Trianonnal összefüggő kérdések felvetése is szúrja a szemét. Gondolom, hogy a médián belüli és kívüli erők működtek közre abban, hogy a televízió vezetése levette a filmsorozatot a műsorról és ?elhalasztotta? a sugárzást. Nagyon bízom abban, hogy itt nem valamiféle betiltásról van szó, hanem tényleg csak halasztásról. A televízió nem közölt velem indokokat. Természetesen leveleket írtam az illetékeseknek, de ezek egyelőre válasz nélkül maradtak. Arra nem leszek hajlandó, hogy valamifajta főcenzori útmutatás mellett átvágjam, átszerkesszem. Még egyszer hangsúlyozom, ez az én Trianon-vízióm. Természetesen segítségül hívtam történészeket, írókat, költőket, tanárokat, egyetemistákat, népművelőket. Százotvenen beszélnek a sorozatban, én is többször megszólalok. Remélem, hogy filmem nem marad dobozban a rendszerváltozás 15. esztendeje felé közeledvén, hanem megnyugodnak a ? valakik által, valahol? fölhergelt ?szenvedélyek?, s akkor a nagyközönség számára hozzáférhető és látható lesz az alkotás.

 

vissza a főoldalra ‹‹‹‹       
Szólj hozzá!

Tiltott önkényuralmi jelképek

2005. augusztus 26. 09:45 - veni75


 

AA XX. század politikai mozgalmai is előszeretettel nyúltak az egyszerű felépítésű, és mégis nagy mozgósító erőt jelentő szimbólumokhoz. A pszichológia is kutatja ezeknek a jelképeknek a személyiség mélyebb rétegeire gyakorolt hatását, bár ezzel kapcsolatban még sok a nyitott kérdés. A függőleges és vízszintes jelek általában inkább konzervatív, védekező jellegűek. Ezzel szemben a diagonális (átlós) elrendezés mozgalmasságot, fordulatot, támadókedvet sugall. Jellemző, hogy a szélsőséges, agresszív politikai mozgalmak jelképei javarészt hegyes, cikcakkos elemekből épülnek fel.
A szvasztika, avagy a horogkereszt egyike az emberiség legrégebbi egyetemes alapszimbólumainak. Legkorábbi ábrázolása Kr.e. 2000 körül az indiai Mohendzsodáró kultúrában jelent meg. Kínában a 10 000 (avagy végtelen) számot jelenti. Tibetben szerencsehozó jelkép és talizmán, a germán kultúrákban Thor kalapácsát jelölték vele. A földközpontú világképben a mozdulatlan középpont körüli tér és idő körforgását mutatja. Szárai a négy égtájat jelentik, horgai pedig a világegyetem elemi teremtő- és hajtóerőit. Politikai tartalmat még a XX. század elején kapott. Mint ilyen, először Lanz von Liebenfels Ostara című újságjában jelent meg. Hitler később innen kölcsönözte pártja számára. Az átlós elrendezésű, 90 fokkal jobbra forgatott horogkereszt 1920-ban lett a német NSDAP hivatalos pártszimbóluma és az idők folyamán a rasszizmus és antiszemitizmus jelképévé vált.
SS-jelvények: A náci Németország különös faji elképzeléseiben az árja az északi germán faj tisztaságának jelképe volt. A tudományos kutatások bizarr formában foglalkoztak az északi népek rovásírásával, mitológiájával és szimbolizmusával. Ezeknek a kutatásoknak a terméke az SS (Schutzstaffeln) és a náci párt egyenruháinak rúnakellékei. A rovásírást utánozva az SS betűjelét két párhuzamos villámmal ábrázolták.
Az ötágú vörös csillag, valamint a sarló és kalapács a Szovjetunió Kommunista Pártjának jelképei. Az egyenlő szárú háromszögekből megkomponált csillagot - amelyet egyébként a nemzetközi munkásmozgalmak is magukénak vallanak - egy neves művész, El Liszickij tervezte. A csillag öt ága az öt lakott kontinenst jelképezi, vö. "Világ proletárjai, egyesüljetek!". A vörös pedig az 1834-es lyoni munkásfelkelések óta munkásmozgalmak és forradalmak színe. A sarló és kalapács a parasztok és a munkásosztály összefogását hivatottak ábrázolni. A sarlót, vagy a kiegyenesített kaszát már régebben is a parasztmozgalmakkal azonosították.

Heartfield: fotó
horogkereszt megjelent az Arbeiter Illustrierte Zeitungban 1934-ben.

 


 


 

Szimbolikus harcmodor
2004/49 - Közélet

Krug Emília

A reklámokban, az utcán, a politikában lépten-nyomon szimbólumokba botlunk. Milyen a jó szimbólum? Megtisztulhatnak-e a politika kompromittálta jelképek? És vajon észrevesszük-e a manipulációt?

A trendek változnak.

 
"A 20. század első felének szimbólumhasználatát a harci elemek, a militáns jelképek és a polarizáló szerkezetek jellemezték" - áll Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor szimbólumkutatók egyik tanulmányában. Ez az időszak a monumentalizmus és az érzelemkorbácsolás korábban sosem látott technikáit fejlesztette ki, a fasiszta és a kommunista retorikában egyaránt. Megerősödött a testszimbolika és a vér szerepe a politikai nyelvhasználatban. A szintén megfigyelhető szakralizálódás egyaránt jelentette a politikai erők "egyház" jellegűvé válását és a messianisztikus attitűdök megjelenését. Ilyen volt a kommunizmus e világi mennyországképzete és a fasizmus Ezeréves Birodalma.
A fordulópontot a hatvanas évek hozta. Halványult a pátosz, felértékelődött a konszenzuskereső magatartás, a szimbólumok "békésebbek" lettek.

A rendszerváltás után a magyar politika is számos stílust kipróbált.
"Az első választások határozottan ideologikusak voltak. Az új és a régi világ közti különbséget mindenki másképp mutatta be. A Fidesz egyik plakátján a csókolózó Brezsnyev és Honecker, valamint egy szintén csókolózó pár volt látható "Tessék választani!" felszólítással. Itt a humor jelent meg, de voltak a negyvenéves megszállás elleni indulatokra építő, a múlt szétzúzását, kisöprését bemutató falragaszok, hirdetések is. '94-től a pragmatikus, az utóbbi időben pedig a privát lét jelképeit előtérbe helyező vonulat nyert teret" - állítja Kapitány Ágnes.

A kutatók szerint megnőtt a személyiségek szerepe, ami a "képernyőképességgel" van összefüggésben. A politikusnak éppúgy fel kell hívnia a figyelmet magára, "arccá" kell válnia, mint egy médiasztárnak. A többpárti választások kezdetén még számos amatőr megoldással találkozhattunk: a kampányfilmekben sötét háttér előtt, sötét ruhában beszéltek hosszú perceken át a jelöltek - igen unalmasan. Mára a helyszínek, a szereplők, a cselekvés, a színek, a zene, a nyelvezet, a megvilágítás tudatos használatában is jelentős az előrelépés.
A politikusok és tanácsadóik ráébredtek: szinte mindenhez kapcsolható politikai asszociáció, majd' bármiből lehet szlogent, hatásos jelképet faragni.


Kompromittált szímbólumok:
sarló, kalapács, vörös csillag

"A jó szimbólumnak több olvasata van, bár a politika, miként a reklám, többnyire igyekszik egyetlen, neki kedvező jelentés sugallatára felhasználni" - véli a házaspár.
Sőt, a politika a mindennapi élet szimbólumait is próbálja politikaiakká változtatni, hiszen azok a bennük sűrített asszociációk következtében jelentős mozgósító erővel bírnak, számos olvasatuk révén, különböző csoportokat képesek megszólítani.
Melyek a leghatásosabb "elemek"?

Magától értetődő a politika színkódja: az MSZP piros, a Fidesz narancs, az SZDSZ kék, az MDF zöld. Így az sem lehet véletlen, hogy a legutóbbi szocialista kongresszusra Gyurcsány Ferenc felesége és Lendvai Ildikó is vöröset öltött. Dávid Ibolya gyakran viselt narancsszínű együttesei ma már legfeljebb a lakitelekiek ízléséhez állhatnak közel.
A színekhez hasonlóan fontos asszociációs források a "színhelyek": Monor, Lakitelek, Andrássy út 60. A szocialisták reformer elnöke, Hiller István már közvetlenül megválasztása után hangsúlyozta: 2006-ra új pártszékház kell a rossz emlékű Köztársaság téri helyett. Orbán Viktor sem maradt le, ő a polgári körök házát építtette fel, adományokból, úgy "még inkább a miénk". "Építkezni nem csak kővel, téglával, malterral, hanem szellemmel és szeretettel is kell" - hangzott el az avatón.

A fülbemászó dallamok is hasznosak - megfelelő asszociációs háttérrel. Ki ne emlékezne a fideszes jó tanácsra, miszerint Listen to your heart (hallgass a szívedre), amit mára a Sólyom szárnyán váltott fel a jobb zenei palettáján. A szocialisták viszont képtelenek szabadulni az Internacionálétól. Októberi kongresszusuk végén zengték ugyan a dalt a küldöttek, ám a színpadon állókat pásztázó kamera mutatta: a vezetők némelyike igencsak kínban volt. Oldást talán az EU-himnusz Örömódájában lelnek.


Dávid Ibolya egy időben gyakran
öltött narancsszínt

Kampányfilmben javallt a gyerekek szerepeltetése. Egyes pártok vallásos asszociációkat kapcsolnak hozzájuk, mások a jövő ígéreteként, a korlátok nélküli szabadság szimbólumaként jelenítik meg őket. Esetleg némi humorral is próbálják erősíteni a hatást, mint Kuncze Gábor, aki egy 2002-es kampányfilmben narancssárga pelenkából csomagolt ki egy csecsemőt, s kéket adott rá. (Tizenkét éves, bepisilős demokrácia?)
A foglalkozások is különös tartalmat kapnak a politikusoktól. Az üzletember hol ügyes, feltörekvő self-made man, hol korrupt, hazáját kiárusító gazfickó. A bankárkormány az egyik oldalon derék, pragmatikus csapat, a túlszél parlamenten kívüli fertályán szimpla zsidózásként dekódolható fogalom. A munkásság egyszer segítségre szoruló réteg, máskor megvásárolható panelprolik gyülekezete. Akiknek aztán egyszer csak tagozatuk is támad. És jelképük: Orbán Viktor villáskulccsal a kezében téríti őket. Ha már a sarló-kalapács foglalt.

Persze az sem mindegy, hogy privatizálunk vagy kiárusítunk, ellenségünk van vagy ellenzékünk, Jó és Gonosz között döntünk, vagy alternatívák közül választunk.
"A politika gyakran erkölcsi kérdésként tüntet fel olyan lépéseket, amelyeknek az égvilágon semmi közük a morálhoz. Ezzel azt igyekszik sugallni, hogy az erkölcsi Jó vele, a Gonosz az ellenféllel azonos" - mondja Kapitány Gábor.
Kapitány Ágnes szerint a kétpólusú világképben gondolkodók leegyszerűsítik a szimbólumok jelentését, a toleráns politika és szimbólumhasználat viszont sokrétű kommunikációt ébreszt. Utóbbira példa, hogy az első szabad választásokon az SZDSZ madaraira a "mi nem repülünk, hanem a földön járunk" szlogennel válaszolt az ellenfél. Ez párbeszédes megoldás, s noha szembeállításon alapszik, nem a másik kizárását célozza.


Fontos színhely: Andrássy út 60.

A kutatók szerint fontos lenne, hogy az emberek ismerjék fel a manipulációt. "A politikusok persze többnyire nem gonoszságból, hanem a politika hatalmi logikán alapuló természete folytán élnek vissza a jelképekkel és az érzelmekkel. Ha bármely politikai erő kisajátít egy szimbólumot, értsd: behatárolja többértelműségét, azzal torzít. De az is manipuláció, amikor az egyik oldal egy jelkép kisajátítása miatt kirekesztőnek bélyegzi a másikat ahelyett, hogy ő is élne vele, vagy felvállalná saját motívumrendszerét" - állítja Kapitány Gábor.
Hozzáteszi: "A politika által megérintett szimbólumok gyakran kiüresednek vagy kompromittálódnak."
Ám idő múltával az ilyen jelképek is elveszíthetik félelmetességüket. Így használhatóak a közelmúlt egyes motívumai olyan vígjátékokban, mint a Tanú.

Kevésbé vagyunk képesek humorral tekinteni a politika által besározott s a kegyetlen rendszerek egészét megtestesítő olyan szimbólumokra, mint a nyilaskereszt és horogkereszt.
"Túl nagy jelentőséget kapott e kérdéskör a sajtóban - vélik az elemzők. - A szélsőségek többek között olyankor is előtérbe kerülhetnek, amikor egy általános válságban összezavarodnak az értékek, vagy amikor valamely oldal a szélsőségek tematizálásával igyekszik elijeszteni a választókat a másik oldaltól. Az önkényuralmi jelképek többsége eredetileg életszimbólum. A szvasztika, a horogkereszt ősi napszimbólum, a sarló és a kalapács a munkálkodó ember, a szorgalom jelképe. Csakhogy mivel jegyükben rengeteg embernek okoztak szenvedést, a társadalmat e kínokra emlékeztetik. S ez nem hagyható figyelmen kívül. A szimbólumhasználat határai ott húzódnak, ahol a szabadság határai. Szabadságom addig jogos, amíg másokét nem korlátozom. Az uszító, indulatokat keltő jelképek használata, amíg van, akinek sérelmet okoznak, agresszió."

 
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása