Hát tanulj meg örülni! De ne hidd, hogy a reményeket, vagy a legédesebb mulatságokat hiábavalónak tartom, s ezzel megfosztalak az élet kínálta gyönyörűségektől. Ellenkezőleg. Azt akarom, hogy sose légy szűkében a vidámságnak, hogy házadban mosoly fakadjon, s ha ott terem, tebenned lakik. Más vígasságok nem töltik el a szívet valódi örömmel, csak homlokod ráncát simítják ki futó pillanatokra... Hidd el, az igazi boldogság komoly dolog.
Seneca: Gondolkozz, hogy boldog lehess!A tetőpontra az jut, aki tudja, minek örüljön, aki boldogságát nem tette másoktól függővé, aki nem nyugtalankodik, aki bízik önmagában...
Hát tanulj meg örülni! De ne hidd, hogy a reményeket, vagy a legédesebb mulatságokat hiábavalónak tartom, s ezzel megfosztalak az élet kínálta gyönyörűségektől. Ellenkezőleg. Azt akarom, hogy sose légy szűkében a vidámságnak, hogy házadban mosoly fakadjon, s ha ott terem, tebenned lakik. Más vígasságok nem töltik el a szívet valódi örömmel, csak homlokod ráncát simítják ki futó pillanatokra... Hidd el, az igazi boldogság komoly dolog. Vagy azt képzeled, bárki képes derűs arccal megvetni a halált, ajtót nyitni a szegénységnek, elszenvedni a fájdalmakat és elhajítani az élvezeteket? Aki ekképpen gondolkozik, boldog, de nem igazán. Neked másmilyen boldogságot kívánok: olyat, amelyik sosem hagy el, ha egyszer megtaláltad a forrását.
Ami könnyen elérhető, az a felszínen csillog. Ami érték, olykor fénytelen, és a mélyre kell ásni érte! Amiben a sokaság élvezetét leli, sivár és illanó gyönyörűséget kínál. Amiről én beszélek, az a felszínről nem látható, és bensődben derül.
Szórd el, ami csillog, és az igazi jóra vesd tekintetedet! Örülj a magadénak. Hogy mit jelent ez? Téged és éned legszebb részét. Még ez alkalmi testet, a köntöst - bár nélküle semmi nem történhetne meg - csupán szükségesnek, mint fontosnak tartsd. Hiú gyönyöröket táplál, illanó örömöket, melyek könnyen átcsapnak szomorúságba, emésztő bánatba. A gyönyör, a fájdalom szakadékába zuhan, ha nem ismer határt! Ám megfékezni nehéz azt, mit korábban jónak hittél. Az igazi jóra, kockázat nélkül vágyódhatsz.
Szeretnéd tudni, honnan ered? Ha szándékaid becsületesek, cselekedeteid helyesek, lelkiismereted nem zúgolódik, és megtagadod a véletlen ajándékait (nem a szerencsében bízol és várod), - akkor egyenes gerinccel járhatsz az úton, azon az úton, amit életnek nevezünk...
Kevesen járják az utat az út természete szerint. Inkább a saját természetüknek hódolnak, s mint a folyó árjával tovaúszó holmik sodródnak egyik partról a másikra...
"Rosszul él, aki mindig csak élni kezd" - mondja Epikurosz. "Miért" - kérded joggal. Azért, mert senki sem gondolkodik akkor, amikor éppen csak belefog az életbe. Tarts ezt szem előtt, gondolkozz és élj!
{Forrás: Seneca: Erkölcsi levelek}
Ezen mondások közül bármelyikkel foglalkozol is, lelkedet meg fogod erôsíteni úgy a halál, mint az élet nyugodt turésére. Hanem mindkettôre figyelmeztetni és erôsíteni kell bennünket, hogy az életet se túlságosan ne szeressük, se túlságosan ne gyulöljük. A bátor és okos embernek nem szabad az életbôl menekülnie, hanem csak mennie. Az utókor ügyével foglalkozom.Üdvös intelmeket, mintegy hasznos orvosságok összetételét foglalom írásba; hogy ezek hatásosak, a magam baján tanultam meg... 8. levél
Lucius Annaeus Seneca: "Muvészete az életnek "
Válogatta és az utószót írta:
Alapkiadás: Erkölcsi levelek I-II. (Fordította Barcza József ) Franklin, Bp. 1906. Szabad tudomány A lélek viharai napról-napra hánynak-vetnek s rosszaságunk Ulixes minden bajába belesodor bennünket. Tunnek föl elottünk is szép alakok, akik szemünket ingerlik, vannak nekünk is ellenségeink. Egyfelol vad és embervérben tobzódó szörnyek rémítenek bennünket, másfelol csalfán csalogató hangok hangzanak felénk, s ismét másfelol hajótörés s a veszedelmek töméntelen változata fenyeget bennünket. Arra taníts meg engem, hogyan szeressem hazámat, feleségemet, atyámat s hogy törjek mint hajótörött is e tiszteletre méltó dolgok felé. 88,7
Csak egy valóban szabad tudomány van, az amely szabaddá tesz: a filozófia, az a magasztos, hatalmas, nagyszeru tudomány. Csak egy dolog juttatja tökélyre a szellemet, a jónak és rossznak biztos ismerete, mi egyedül a bölcselet sajátja, hiszen semmi más tudomány nem vizsgálódik a jó és rossz körül. 88, 1;30
Van-e gyalázatosabb valami az éljenzésre vadászó bölcseletnél? Pythagorásnál a tanítványoknak öt éven át hallgatniuk kellett. Azt hiszed, a beszéddel együtt a dícséretmondás is meg volt nekik engedve? 52, 9-10
Muvészete az életnek
A bölcsesség nem kezeket oktat ki: a szellem tanítója o. Miért tulajdonítasz neki oly kicsínységeket. Az élet muvészetének látod. A többi muvészetek hatalma alatt vannak, mert akinek maga az élet szolgaként engedelmeskedik, annak mindaz is engedelmeskedik, ami emezt díszíti. Megmutatja, mi a rossz, s mi az, ami csak látszik annak. A hiúságot eluzi a lélekbol. Valódi nagyságot ad, a fölfúttat és üres külsoségekben nyilatkozót pedig lealázza s megismerteti velünk a valóban nagy és csak fölfútt közötti különbséget. Közli velünk az egész természet és önmaga ismeretét. Fölvilágosít az istenek mivoltáról. Ez az o hivatása, amelynek útján nemcsak egyetlen város szentélye, hanem az összes istenek roppant temploma, maga a világ föltárul elottünk, amelynek valódi istenképeit, valódi alakjait nyújtja a szellemnek szemléletre. Mert a látó ero oly nagy látványra tompa. 90, 26-28
Mit hozott napfényre a bölcs? A bölcs épp oly egykedvuen lát mindent a mások kezében és vet meg, mint Jupiter s abban többre tartja magát, hogy Jupiter azokat a dolgokat nem használhatja, a bölcs ellenben nem akarja. Higgyünk tehát Sextiusnak, aki nekünk a legszebb utat mutatja és így szól: "Itt mennek az égbe: itt a derékség, a mérséklet és bátorság útján." Az istenek nem büszkék, nem irigyek: fölengednek bennünket magukhoz s a fölfelé menoknek kezüket nyújtják. Csodálkozol, hogy az emberek az istenekhez mennek? Az Isten jön az emberekhez, sot, ami még közelebb van, az emberekbe jön. Egy lélek se jó Isten nélkül. Az emberi testekben isteni magvak vannak elszórva. 73,15
Minden dologban
Ennyiben elég a bölcs önmagának; nem úgy, hogy barát nélkül akarna élni, hanem úgy, hogy el tud nélküle lenni. Ezt úgy értem, hogy elvesztését el tudja viselni. Barát nélkül különben sohasem lesz. 9,5
A barátság minden dologban közösséget létesít köztünk. Sem szerencse, sem szerencsétlenség nem létezik ránk nézve külön-külön: mi közösségben élünk. Nem is tud senki sem boldogul élni, aki csak önmagát tekinti, aki mindent a saját hasznára fordít; másokért kell élnünk, ha magunkért akarunk élni. Ez a társas összeköttetés, ha gondosan és szentül ápoljuk, egymással mindnyájunkat egybefuz s bizonyítja nekünk, hogy van az emberiségnek egy közös joga. 48, 2 -3 Az volt rám gyógyító hatással, amiben megnyugodtam. Az erény vígasztalásai orvossággá válnak, s mindaz, ami a lelket fölemeli, a testre is hasznos. Tanulmányaink gyógyítottak meg. A bölcseletnek köszönöm, hogy ismét lábra állottam és erore kaptam.
"Hát most élsz?"
Panaszkodunk, hogy csak bizonytalan és veszendo jók jutnak osztályrészünkül. Innen van, hogy sem élni, sem halni nem akarunk: az élet gyulöletes, a halál félelmetes elottünk. Minden elhatározásunk ingatag és semmiféle szerencse nem tud bennünket kielégíteni. Az ok azonban az, hogy még nem jutottunk el arra a megmérhetetlen és lebírhatatlan jóra, ahol óhajtásunknak meg kell állapodnia, mivel a legfobbön túl már semmi nincs. Azt kérded, miért nem érzi hiányát az erény semminek? Örül a jelenlevonek s nem vágyik a távollevore. 74,11
Mi a boldog élet?
Felbecsülhetetlen jó önmagunkévá lenni. 75, 18
Nem kényelmes dolog élni
Erkölcsi állapotomat sohasem hozom oly épen haza, mint ahogy elindultam. Annak, amit rendbe szedtem, egy része összezavarodik. Más része pedig annak, amit kerültem, visszatér. 7, 1
Vétkezünk
A színlelés semmi eredménnyel nem jár. Kevés embert csal meg a vékonyka külmáz.
A részegség nem egyéb, mint önkéntes orültség. A részegség nem teremt bunöket, hanem csak felszínre hoz. 83, 2o.
Nem egyéb, mint jó tanács Ezen mondások közül bármelyikkel foglalkozol is, lelkedet meg fogod erôsíteni úgy a halál, mint az élet nyugodt turésére. Hanem arra mind a kettôre figyelmeztetni és erôsíteni kell bennünket, hogy az életet se túlságosan ne szeressük, se túlságosan ne gyulöljük. Mégha az ész azt javasolná is, hogy be kell végeznünk, mégse szabad felé vaktában és rohanvást sietnünk. A bátor és okos férfiúnak nem szabad az életbôl menekülnie, hanem csak mennie. 24, 24
Nem vagyok annyira szemérmetlen, hogy mint magam is beteg, orvosként akarjak szerepelni; hanem mintegy veled ugyanazon betegszobában feküdvén, közlöm veled saját gyógyszereimet. 27,1
s ne csak olvassunk
Vannak egyes dolgok, amelyekrol kocsiban is írhat az ember, mások ellenben nyugágyat, pihenot és magányt kívánnak. 72,2
kevesbítsd poggyászodat!
Sok dolgot tudok neked mutatni, amelyeknek birtoka szabadságunktól fosztott meg bennünket. Magunkéi volnánk, ha azok a mieink nem volnának. Erôs embernek bizonyítsd magadat s kevesbíts poggyászodat. Semmi sem szükséges azokból, amikkel bírunk. Térjünk vissza a természet törvényéhez: ott van készen a mi gazdagságunk. Amire szükségünk van, vagy ingyen vagy olcsón kapjuk. Csak kenyeret és vizet kíván a természet. 25, 4
a világ szeme elott Reményem már van hozzád, bizalmam még nincs. Szeretném, ha te is így tennél: nem szabad magadnak oly hamar és könnyen hinned. Vizsgáld meg apróra, kutasd és figyeld meg magadat különféleképpen; azt nézd mindenekelôtt, hogy vajon a bölcseletben vagy magában az életben haladtál-e elôre. A filozófia nem a népnek és nem fitogtatásra való muvészet. Nem szavakban, hanem tényekben áll. Nem is arra szolgál, hogy a napot kellemes társalgással töltsük el. A szellemet képezi és idomítja, az életnek szab irányt, a cselekedeteket kormányozza, megmutatja, mit kell és mit nem kell tenni, a kormányrúdnál ulve és a fluktuáció felé is figyelve útját irányítja. 16, 2-4
"Mindent úgy tégy - mondja ô - mintha látná Epikurosz." Én azonban már azzal meg vagyok elégedve, ha minden cselekedetedben úgy jársz el, mintha valaki nézne. Minden rosszra a magánosság vesz rá bennünket. Ha már annyira vitted, hogy magad elôtt is van tekintélyed, elbocsáthatod a felügyelôt: eközben mások tekintélyével ôrizd magadat.
Úgy kell élnünk, mintha a világ szeme elott élnénk, s úgy kell gondolkoznunk, mintha valaki lelkünk legmélyébe bepillanthatna. S ezt meg is teheti.
Fázni kell Ne adj az emberek ítéletére, mindig ingadozik, jobbra-balra hajlik az. Ne adj egész életeden keresztül folytatott tanulmányaidra: a halál fog róla véleményt mondani. Más szóval: A társalgások, tudományos beszélgetések, a bölcsek tanításaiból összeszedett szavak és muvészi nyelv nem bizonyitékai a valódi lelki erônek. Hiszen a legfélénkebbek is beszélnek merészen. Hogy mennyire haladtál, csak halálos ágyadon válik világossá. Az évek nem számítanak 26,5-6
Parancsoljunk egykedvuséget a lélekre s panasz nélkül fizessük le a halál adóját. A téllel hideg jár - fázni kell. A nyár visszahozza hoséget - izzadni kell. Borúra deru következik. A tengerek, ha elsimultak, ismét viharossá lesznek. Egyszer egy, másszor más szél fú. Az éjre nap következik. Az ég egy része emelkedik, a másik sullyed; ellentétekbol áll a teremtettség örökkévalósága. 107,9
Kíméld az idot!
Siess élni s az egyes napokat gondold egy-egy életnek 101,10 Elfeledkezzem arról az üdvös szabályról: "Kíméld az idot"? Mérd ki életidodet: oly sok mindennek nem tud megfelelni. Mily sok feleslegessel foglalkoznak a filozófusok is! Míly sok hasznot nem hajtó dologgal. Ok is leszállottak a szótagoláshoz, a kötoszók és eloljárók sajátságának vizsgálatára; megirigyelték a nyelvészeket, megirigyelték a mérnököket. 88, 39-42 Végtelen gyorsan pereg le az ido s ez különösen akkor tunik szemünkbe, ha hátunk mögé tekintünk vissza. Mert a jelen, miközben ráfigyelünk, megcsal bennüket: eszeveszett száguldásában oly észrevehetetlen tovatunése. Okát kérded ennek? Az összes letünt ido egy helyen áll; egyszerre áttekintheto, együtt fekszik. Minden a mélybe bukik alá. 49,2 A halál nyomomban, az élet fut elolem: e ketto ellen taníts meg valamire. Vidd ki, hogy ne fussak a halál elol s az élet ne én elolem. Bátoríts föl a nehézségek ellen. Told kijjebb életem szuk határait. Taníts meg arra, hogy az élet nem tartamától, hanem attól függ, hogy használjuk föl, s amint megtörténhetik s igen gyakran meg is történik az, hogy aki sokáig élt, keveset élt. Mondd nekem, ha aludni térek: "Meglehet, nem ébredsz föl többé." S ha fölébredek, szólj így: "Meglehet, többé nem térsz álomra." S ha útra kelek, ezt: "Meglehet, nem fogsz visszatérni." S ha visszatérek, így: "Meglehet, nem kelsz többé útra." Tévedsz, ha azt hiszed, hogy csak hajón utazáskor oly parányi az élet és halál közti határvonal: minden helyen egyforma keskeny a mesgye." 49, 9
Az igazat kell akarnod
Ne kérdezzem, mi a világegyetem eredete?
Mi hát a jó? A dolgok ismerete. Mi a rossz? A dolgok nemismerése.
A cselekedet nem lesz helyes, ha az akarat nem helyes. 95, 57 Mily szent dolog az igazságosság, amely a más javát szem elott tartja és semmi mást nem követel magától, mint önmagának a gyakorlását. Ne legyen semmi köze a nagyravágyáshoz és a hínévhez: önmagának tessék. Mindenekelott erol gyozze meg magát mindenki: jutalom nélkül kell igazságosnak lennem. 114, 31
Hogy különböztethetem meg? Amint tudod, a bunök az erényekkel határosak, s hogy az elvetemültség és erkölcsi rútság hasonlít némileg a jóhoz. Ez a hasonlóság kényszerít bennünket, hogy figyeljünk s látszólag ugyan szomszédos, de valósággal egymástól igen nagy távolságra eso dolgokat megkülönböztessük. 120, 8-9 Meg fogom mondani, hogy ismerheted föl az egészséges lelket: ha magával megelégedett, ha önmagában bízik, ha tudja, hogy a halandók összes óhajai és minden jótétemény, amit teljesítenek és amit kérnek, a boldog életre semmi jelentoséggel nem bír. Mert ami növekedhetik, nem teljes. 72,7 Még némi vigaszunkra lenne gyöngeségünkkel és viszonyainkkal szemben, ha minden oly lassan menne tönkre, mint ahogy létrejön; ámde a növekvés lassú, a romlás gyors. Semmi sem oly nagy mint amilyennek a hír kürtöli. Az ido el fogja még nyomait is törölni mindazon városoknak, amelyeket most mint nagyszerueket és pompásakat emlegetnek elotted. Nemcsak az emberi kéz alkotásai enyésznek el, nemcsak azt dönti le az ido, amit emberi muvészet és törrekvés állított föl: a hegyek bércei is szétporladnak. Az elhamvadás mindenkit egyenlové tesz. Nem egyenloneknek születünk, de mint egyenlok halunk meg. 91, 7-11
Olyan lélek az erény
Az olyan lélek, amely az igazságot tartja szem elott, amely tudja, mit kell kerülni és mire kell törekedni, amely a dolgoknak becset nem a képzelgés, hanem a belso mivoltuk szerint tulajdonít, amely behatol a világegyetembe s annak minden részére kiterjeszti szemlélodését, a gondolatokra és tettekre egyaránt figyel, egyformán nagy és eros, a durvaságtól és hízelgéstol egyaránt legyozhetetlen, semmiféle sors elott meg nem görnyed, fölülemelkedik mindenen, ami éri és vele megesik, gyönyöru, úgy díszre mint erore a legszabályosabb, higgadt és józan, háborítatlan, félelmet nem ismero, amelyet semmi eroszak meg nem tör, amelyet véletlen esetek föl nem emelnek, sem le nem vernek: az olyan lélek az erény. 66,6 Semmi sem lehet erkölcsileg jó, ami nem szabadon történik, mert ahol félelem van, szolgaság van. 66,16 Hogy oly sok, oly nagy dolog kényelmes szállásra találhasson lelkedben, el kell belole minden fölöslegeset távolítanod. Az erény nem lesz hajlandó szuk lakásba költözni: a nagy dolog nagy tért kíván. Megrovandónak tartod azt, aki használatra felesleges dolgokat gyujt össze, s azt aki az irodalmak fölösleges bútorával foglalja el magát, nem? Az elégnél többet tudni akarás a telhetetlenség egy faja. 88, 35; 37
Muvészet jóvá tenni Mi az erényben a legkiválóbb? Hogy a jövore nem szorul s napjait nem számolja: bármilyen kis ido alatt is tökélyre jutattja örök javait. "Legboldogabb s egyszersmind legutolsó napomat töltöm most", mondá Epicurus, midon egyfelol vesekobántalmak, másfelol gyomorfekélyének gyógyíthatatlan fájdalmai kínozták. 92, 25 Az emberben lévo jó is csak akkor jelentkezik, ha az illetoben az értelem tökéletessé lett. Mi azonban ez a jó? Megmondom: Szabad, emelkedett lélek, amely magának minden mást, de magát semminek alá nem veti. 124,11
mi a gazdagság mértéke?
Jó nem lesz rosszból, gazdagság azonban lesz, mégpedig kapzsiságból. Tehát a gazdagság nem jó. A jó bizalmat szül, a gazdagság vakmeroséget. A jó lelki nagyságot nyújt, a gazdagság dölyföt. A dölyf pedig pedig nem egyéb, mint a nagyság hamis látszata. 87, 22;32 "Sok ember nyomorúságának nem vetett véget az, hogy gazdaságot szerzett, hanem csak másfajtájúra változtatta azt." (Epicuros) Ezen nem csodálkozom, mert a hiba nem a dolgokban van, hanem magában a lélekben. Az, ami a szegénységet nekünk súlyossá tette, a gazdagságot is azzá tette. 17,11
Senkinek sem lehet mindene, amit óhajt, ám meglehet, hogy ne akarja azt, amije nincs, s a neki nyujtottat élvezze vidáman. A szabadság nagy részét teszi a jól fegyelmezett gyomor, amely a rossz bánást is elturi.
Nagy dolog a gazdagság társaságában el nem romlani, s nagy ember az, aki a gazdagság birtokában szegény. 20,10
Ne légy a szerencse kegyeltje!
Sohase tartsd boldognak azt, aki a szerencsétol függ. Törékeny valamire támaszkodik az, aki kívülrol jövo dologban leli örömét. 98,1 Senkit sem emelt a szerencse oly magasra, hogy ép annyival ne fenyegetné, mint amennyit neki megadott. Ne bízz a szélcsendben, egy pillanat alatt földuzzad a tenger. Ugyanazon a napon elmerülhetnek a hajók, amelyen még játszva ringatónak a hullámokon. 4,7 Azt nem tudom, mi fog történni, de azt, hogy mi történhetik, tudom. Ezért semmi fölött sem fogok kétségbeesni, várok mindent; ha valami nem következik be, szerencsének veszem. Megcsal az óra, ha kímél, de akkor sem o csal meg. Mert ahogy tudom, hogy minden megtörténhetik, úgy azt is tudom, hogy nem minden fog megtörténni. 88,17 Hihetetlen ero van a bölcseletben arra, hogy a véletlen minden eroszakát visszaverje. 53, 9
Tanítások
A tantételek olyanok, hogy bennünket támogatnak, biztonságunkért és nyugalmunkért kezeskednek s egyidejuleg az egész természetet magukba foglalják. 95,12
Némely dolgok a filozófiában figyelmeztetést kívánnak, mások meg bizonyítást. A rejtett dolgoknak bizonyításra van szükségük, bizonyítás pedig nem lehetséges tanítások nélkül: tehát a tanítások szükségesek. Ami valamely nézetet általánossá tesz, ugyanaz tökéletessé is teszi, s ez a biztos meggyozodés: enélkül minden csak uszkál a lélekben, szükségesek a tanítások, hogy a léleknek szilárd ítéletet adjanak. 95, 61 -2 Nem szabad kiszedegetett és ismételgetett mondásokat kivánnod; mindaz, ami másoknál szemelvény, nálunk egybefüggô egész. Ezért tégy le arról a reményrôl, hogy a legnagyobb férfiak szellemét kivonatban élvezheted: az egészbe kell belepillantanod, az egésszel kell foglalkoznod. A tervet keresztül szokás vinni s a szellemi munka a saját alapfonalán oly egésszé szövôdik, amelybôl az egész megsemmisítése nélkül semmit sem lehet elvonni. 33,3-5
A bölcsesség parancsol
Adj magad szabályokat s mondj oly valamit, ami megérdemelje, hogy emlékezetben maradjon. Valamit a tiedbôl is vígy vásárra. Mindazok, akik maguk sohasem alkotnak, hanem mindig mint tolmácsok más árnyékába rejtôznek, semmi nemes tulajdonnal nem bírnak, soha, egyszer sem merik azt tenni, amit oly régóta tanultak. Emlékezôtehetségüket másokon gyakorolták. Más azonban emlékezni s ismét más tudni. Emlékezni annyi, mint egy, az emlékezetre bízott tárgyat megôrizni. Tudni ellenben annyit tesz, mint mindent sajátunkká tenni, példaképtôl nem függeni s mindannyiszor a tanítóra tekinteni. "Ezt mondta Zeno, ezt Cleanthes". Legyen valami különbség közted és a könyv között. 33, 8-9
"Elég nekem egynehány hallgató, elég egy, az sem baj, ha egy sincs." (Demokritosz)
Önmagunkon uralkodni Vak szenvedélyeink káros, legalábbis soha ki nem elégítô dolgok felé ragadnak; ha bennünket semmi sem elégít ki, ami kielégíthetett volna; ha nem gondoljuk meg, míly kellemes semmit sem kívánni, míly nagyszeru megelégedettnek lenni s a szerencsétôl nem függeni. 15,9
Önmagunkon uralkodni a leghatalmasabb uralkodás. 114, 31
Hajótörést szenvedtem, még mielott a hajóra fölszálltam volna. Ez az út megtanított arra, míly sok fölösleges dolognak vagyunk birtokában, belátással míly könnyen letehetünk mindarról, aminek elvesztését észre se vesszük, ha tole a kényszeruség megfoszt bennünket.
Egyetlen út sincs
A higgadt szellem elsô bizonyítéka az, hogy szilárdan meg tud állani s önnönmagával el tudja tölteni az idôt. 2,1 Egy gondolkodó szelleméhez sem csatlakoznak odaadóan, hanem futva és sebtiben átszaladnak mindenen. 2
Az, aki válogat a vidékekben és hajhássza a pihenot, mindenütt fog valamit találni, ami figyelmét szétszórja. Socrates ugyanis egy embernek, aki amiatt panaszkodott, hogy az utazgatás semmit sem használt neki, állítólag így válaszolt: "Méltán történt ez veled, mert hiszen magaddal utaztál." Ó mily jól járnának némelyek, ha önmaguktól eltévednének. Mit használ tengereken átkelni és a városokat váltogatni? Ha attól, ami szorongat, meg akarsz menekülni, nem másutt, hanem mássá kell lenned. 104, 7-8
Hazám ez az egész világ Kiuzhetnek akár a legtávolabbi földekre; a barbár világ bármely zugába helyeznek is, otthonod lesz neked az a lakhely, bármilyen legyen is. Inkább az számít, hogyan mégy, mint az, hogy hová,s ezért nem kell szívünket egy helyhez sem csatolnunk. Ebben a meggyôzôdésben kell élnünk: "Nem egy zúg számára születtem, hazám ez az egész világ". Ha ez világos volna elôtted, nem csodálkoznál azon, hogy semmit sem segítenek rajtad a különféle vidékek, ahová a megelôzôket megunva, idôrôl-idôre vándorolsz. Nem utazol te, hanem bolyongsz és hánykódol, helyet hely után változtatsz, habár az, amit keresel: a boldog élet minden helyen feltalálható. 28, 4-6
a jókedvu szegénység Nem az a szegény, akinek kevese van, hanem aki többre vágyik. 2,6 Idegen kertbôl vettem: "A természet törvénye szerint való szegénység nagy gazdagság" Márpedig azt tudod, mily határokat szab nekünk a természeti törvény? Nem éhezni, nem szomjazni, nem fázni. Csak a fölösleges miatt izzadunk. Ez az, ami köpenyünket elnyuvi, ami idegen partokra hajt. Az, ami elég, kezünk ügyében van. 4, 10-11 Különben a durva fekhely s a condra gyönge bizonyítéka a jóakaratnak, ha nem világos, hogy nem szükségbôl turjük vagy önként választottuk-e. Napjaink közül egynéhányat tuzzünk ki s ezeken a képzelt szegénységben gyakoroljuk elôre magunkat a valódira. S ezt annál inkább kell tennünk, mivel a gyönyörök következtében elpuhultunk s mindent keménynek és nehéznek tartunk. Annál inkább föl kell ráznunk, ki kell szakítanunk álmából s arra emlékeztetni szellemünket, hogy a természet igen-igen keveset rendelt szükségünkre. 20, 11;13
Összhangban Mi hát a helyes gondolkodás? A természet utánzása. Mi az ember legfobb java? A természet akarata szerint való viselkedés. A jóknak csak egy feladata van: összhangban lenni a természettel. 66, 39
Ez a test Stilbo - szülôvárosa elfoglalása, gyermekei és felesége elvesztése után "a városok elpusztításáról Poliorcetesnek nevezett Demetrius azon kérdésére, hogy vajon elveszített-e valamit, így válaszolt: "Minden vagyonomat magammal viszem." ti. az igazságosságot, az erényt, az önmérsékletet, az okosságot. 9,19
Én mindenesetre azzal foglalkozom s azt vizsgálom elobb, ami által szellemem nyugalomra lel; elobb magamat vizsgálom s aztán ezt a világot. Mert ha mindezen vizsgálódások nem terjednek ki aprólékosságokra és haszontalan szorszálhasogatásra, fölemelik és megkönnyítik a szellemet, amely nehéz terhétol nyomva, szabadulni s azokhoz visszatérni törekszik, akikhez egykor tartozott, mert ez a test a szellemre nézve teher és büntetés; ránehezedik és így elnyomja, bilincsbe veri, ha csak a bölcselet nem közeledett hozzá, s nem parancsolta meg neki, hogy a természet szemlélésén üdüljön föl, s nem emelte föl a földi dolgoktól az isteniekhez. A bölcs és a bölcseség követoje testéhez van láncolva ugyan, de legnemesebb részével távol van tole s gondolatait a magasba irányítja. Mint az, akit hadi eskü köt le, ezt az életet hadi szolgálatnak tartja s oly állapotban van, hogy sem nem szereti, sem nem gyulöli az életet s turi a földi dolgokat, noha tudja, hogy még magasabbak is vannak hátra. 65,18
Csak szépen végezd! Az ember arra született, hogy meghaljon, s hogy ez a test nem állandó lakás. Ezért a nagy férfiú, nemesebb lényének tudatában, fáradozik ugyan abban, hogy kijelölt orhelyén becsületesen és buzgón viselje magát - egyébként azonban abból, ami környezi, semmit sem tart sajátjának, hanem mint valami vándor és tovameno, csak kölcsönként használja. 120, 14;18
A halál legázol mindenkit; a gyilkos követi a meggyilkoltat. 93,12
Hosszú az élet, ha tökéletes. 93, 2
Szabad kimenetel Ezeket és ehhez hasonlókat kell elménkben forgatnunk, ha nyugodtan akarjuk várni azt a végsô órát, amelynek félelme minden többi idônket nyugtalanná teszi. 4, 9
Élni nem nagy dolog - minden rabszolgád, minden állat él. Becsületesen, okosan és bátran meghalni a nagy dolog. 77, 6
Társas kötelékünk
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok
értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai
üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a
Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
|