Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Sting

2006. június 26. 18:47 - veni75

Newcastle. Észak-kelet Anglia legjelentõsebb kikötõvárosa. Igazi ipari központ, gyártelepek, kémények, apró házak. A várost keresztülszelõ Tyne folyó, és az azt elnyelõ Északi-tenger táplálja a halászokat, a hajóépítõket, a várost, és az egész környéket. Nem messze innen terül el Northumberland megye Wallsend városkája. A település az ókori Római birodalom legtávolabbi végvára volt. Itt található a híres Hadrianus-falának keleti vége (Wall’s end), mely elválasztotta a Birodalmat Skóciától (Az i.sz. 120-ban épült római erõd Segedunum néven híresült el). A Római Birodalom bukása után aztán a környék épületei fogadták magukba az erõd köveit, a középkorban pedig gyönyörû várak, kastélyok tették még érdekesebbé a környéket. Számos népcsoport és kultúra fordult meg ezen a helyen, melyek újra és újra felfrissítették, kiegészítették egymást.

Newcastle. Észak-kelet Anglia legjelentõsebb kikötõvárosa. Igazi ipari központ, gyártelepek, kémények, apró házak. A várost keresztülszelõ Tyne folyó, és az azt elnyelõ Északi-tenger táplálja a halászokat, a hajóépítõket, a várost, és az egész környéket. Nem messze innen terül el Northumberland megye Wallsend városkája. A település az ókori Római birodalom legtávolabbi végvára volt. Itt található a híres Hadrianus-falának keleti vége (Wall’s end), mely elválasztotta a Birodalmat Skóciától (Az i.sz. 120-ban épült római erõd Segedunum néven híresült el). A Római Birodalom bukása után aztán a környék épületei fogadták magukba az erõd köveit, a középkorban pedig gyönyörû várak, kastélyok tették még érdekesebbé a környéket. Számos népcsoport és kultúra fordult meg ezen a helyen, melyek újra és újra felfrissítették, kiegészítették egymást. Wallsend városában született 1951. október másodikán Gordon Matthew, a Sumner család legidõsebb gyermekeként (Becenevét csak késõbb kapta). Az utca végén a hajógyár, Mithras-temploma fölé magasodott, a közeli nagyváros, Newcastle sziluettje pedig csodálatos keretet alkotott a fiatal Sting szülõvárosának, mely még ma is álmai sziluettje… (Stingchronicity.co.uk) Apja – Ernie – hajógyári szerelõ egy helyi cégnél, késõbb saját tejboltjának vezetõje. Gordon és Ernie kapcsolata meglehetõsen rossz volt, szigorú apját sokszor nehezen viselte a fiú. – „Küzdenem kellett vele azért, hogy figyeljen rám.” (Popcorn, 1996) Anyja (Audrey) fodrászként, majd dajkaként dolgozott. Két leányát és két fiát (testvérei: Angela, Anita, Philip), nagy szeretetben nevelte. Tõle szívta elõször magába a zene hangjait a kis Gordon, amikor anyja lábainál figyelte, ahogy az zongorázni kezdett. Szülei tiszteletreméltónak számító foglalkozásaihoz képest Sting mégis szegényeknek érezte magukat a munkásnegyedben. Apja, erejükön felül iskoláztatta õt, de a proletár-környezetben felnõtt fiú nehezen tûrte az angol iskolai rendszer kötöttségeit. Iskoláit is helyben végezte. Elõbb a St. Columba's Infant School-t, majd a St. Cuthbert's Grammar School középiskolát, melyrõl nem épp a legkellemesebb emlékeket õrzi. Osztálytársaitól magassága miatt a Lurch becenevet kapta (az Addams Family-bõl), majd a Noddy-t ragasztották rá. (Nodrog Renmus - olvasd fordítva!). Northumbria-i ifjusági futóbajnok volt 100 yard-on, ám miután csak a harmadik lett a Nemzeti Ifjúsági Bajnokságon, feladta futó-karrierjét, mondván õ csak a gyõzelemért hajt. Mindíg is maximalista volt... Ezekrõl az évekrõl így nyilatkozott késõbb: "Bizonyos tárgyakból nagyon jó voltam, s nagyon jó sportoló. De nagyon utáltam ezt a drilles iskolarendszert az állandó fegyelmezést és az idióta tanárokat. Egy olyan kollégiumban nevelkedtem, ahol apró vétségekért is nagyon szigorúan büntettek. Én is gyakran kaptam engedetlenségért és függelemsértesért veréseket. Volt egy tanár akinek egyedüli feladata volt a diákok verése, s hogy betartassa a házirendet. Ma már nevetek rajta, de akkor nagyon rosszul éreztem magam. Ha valaki egy vaskos pálcával a seggedre vág, az valóban nagyon fájdalmas. Egyik évben én voltam a rekorder a kollégiumban, 42 fenyítéssel. Ez heti egy fenyítés. Néha alig tudtam járni a fájdalomtól. Így talán érthetõ, hogy a mai napig miért utálom ezt a fajta iskolát." (Popcorn, 1996) Newcastle és környéke számos hírességnek, zenésznek indította el a pályáját. Stingen kívül a Pet Shop Boys énekese Neil Tennant is a St. Cuthbert's-be járt, Mark Knopfler a Dire Straits-bõl a "Down to the Waterline" c. dalában örökítette meg a Tyne folyót, de Jimmy Nail, a Lighthouse Family, a The Animals, valamint Hank Marvin a Shadows-ból szintén Newcastle-i indíttatású. A város határain kívül is számos nagy név termett, mint Andy Taylor (Duran Duran) és Dave Stewart (Eurythmics). A környékrõl származik Kathryn Tickell - Sting vendégzenész hegedûse -, és Bryan Ferry is. Ismert név még a zenei világban a producerként, menedzserként tevékenykedõ Trevor Horn és Mal Craggs is. Joe Askew számos zenekar billentyûse, köztük Peter Gabriel és Laurie Anderson. Alan Rogan például Eric Clapton, George Harrison, Pete Townshend vagy Angus Young gitártechnikusa. Bruce Thomas pedig Elvis Castello zenekara a The Attraction basszusgitárosa volt. Szabad idejét Sting már ekkor zenével töltötte, és legszívesebben a Beatles, Theolonius Monk és Bob Dylan slágereit hallgatta. Amint lehetõsége nyílt rá, érdeklõdéssel kereste fel a városban fellépõ zenekarok koncertjeit. A Zoot Money's Big Roll nevû csapat koncertjére is ellátogatott, ahol egy Andy Summers nevû fickó gitározott, de igazából semmi különös... „Egymás után hallgattam jazz és blues-lemezeket, fõleg Thelonius Monk zongoraszólóit, de nem tetszettek. Mégis úgy éreztem, hogy jót tesznek, mint valami orvosság, amit be kell venni. Késõbb, amikor basszusozni kezdtem, a Led Zeppelin volt a minta. Elõször dixielandet játszottam, két hangot, pom-pomot. Aztán áttértem a big bandre és megtanultam kottát olvasni. A rockzenészek többsége képtelen kiszakadni saját idiómáiból. Lennon ihletett zenész volt, de nem dolgozott eleget, pedig nagy muzsikus lehetett volna. A Phoenix Jazzmenben néha átvettem a bõgõs, Ernie hangszerét. Egy alkalommal Ernie elkésett és én beszálltam helyette - elektromos basszusgitárral. A hagyományos jazzbanda egyszerre beleugrott a modern zenébe." (A progresszív rock mai sztárjai: Sting - Könyv / Göbölyös N. László -1989) Newcastle zenei életérõl: "Volt ott egy Club A Go-Go nevû kis koncertterem. Az elsõ zenekar, amelyet ott láttam, a Graham Bond Organisation volt, amiben Jack Bruce és John McLaughlin is játszott. Fantasztikus volt. Egy hétre rá Jimi Hendrix lépett fel, egy hónappal késõbb pedig a Creem. Úgy 15 éves lehettem, és ezek a koncertek megváltoztatták az életem. " (Polip, 1991) Sting gyermekkoráról: „Sokan egocentrikusnak tartanak. Igyekszem kiszakadni gyerekkorom környezetébõl. Apám tejesember volt, anyám fodrász. Tiszteletre méltó foglalkozások, én mégis úgy éreztem, hogy nagyon szegények vagyunk. Newcastle munkás­negyedében éltünk, és nekem minden gondolatom az volt, hogy megszökjek innen. A St. Luthert iskolába küldtek, de itt gyûlöltem a tanárokat, különösen Walsh atyát, akihez rendszerint hat pálcacsapásra küldtek. Nagyon megalázónak éreztem. Amikor bekerültem ebbe a középiskolába, barátaim pillanatok alatt felszívódtak. Mivel a városközpontba jártam, és különleges egyenruhám volt, kívülállónak kezdtek tekinteni. A többiek akkor már arra készültek, hogy munkába álljanak a bányában, vagy pedig a hajógyárban. Szüleimnek a középiskola státusszimbólum volt, egy gyermekük idejár és egyetemre fog menni... aztán elkezdtem járni a Warwick-egyetemre, angol szakra. De óriási csalódás volt. Azt hittem, hogy szabad leszek, ha megszabadulok a középiskola egyenruhájától. De hamar rá kellett jönnöm, hogy „egyenruha" itt is létezik." (A progresszív rock mai sztárjai: Sting - Könyv / Göbölyös N. László - 1989)
Szólj hozzá!
Címkék: Sting eletrajz

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr915856611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása