Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

A parfümhasználat titkai

2007. június 11. 19:14 - veni75

Mit jelentenek a következő szavak: Parfüm, Eau de Parfum, Eau de Toilette, Eau de Cologne, Splash Cologne? Most megtudja.


Az illatok ereje

A fent leírt sorrend szerint csökkenő töménységű illóolaj keverékek, különböző töménységben, alkoholban oldva. Nincsenek pontos számok, de az oldott illóolaj mennyisége (sorrendben) 15-10-6-4-2 százalék körül mozog, meglehetős eltérésekkel az egyes parfümházak által használt terminológiában. A töménységgel csökkenő árak magukért beszélnek - látható, hogy nem az alkoholt kell egy parfümben megfizetnünk. Egy jól lekerekített, rögzítő molekulákkal ellátott, szépen kevert kompozíció parfüm változatából akár két cseppel is komolyabb és tartósabb hatást érhetünk el, mint akár 3 ml Eau de Toilette-t magunkra locsolva.

Az adott töménységen belül mindig jobban megéri a nagyobb kiszerelést venni. Ezért azt tanácsoljuk, hogy ismerkedésre vagy másoknak ajándékba mindig csak kis töménységű, kis mennyiséget tartalmazó kiszerelést válasszunk. Csak ha már bevált az illatunk, érdemes megfontolni a komolyabb beruházást igénylő Eau de Parfum vagy Parfum változat megvételét - ideális, ha kapható újratölthető változatban. Akinek nincs még kialakult illata, ne hamarkodja el a vételt, nyugodtan, ráérősen válasszon - nem sok lehangolóbb dolog van egy egyéniséget ütő parfüm hatásánál.

Illatok nyáron

A nyári illatok gyakran hígabbak, a csökkenő töménység ez természetesen kisebb illattartósságot, azaz gyorsabb elillanást jelent, valamint azt is, hogy relatíve többet kell magunkra fújnunk ugyanolyan hatás eléréséhez. A parfümökkel való takarékossági mánia másik véglete a testharmat, testpermet, vagy Body Mist. Ideálisan a zuhany alól meztelenül kijőve és egyenesen a levegőbe fújt permetbe sétálva használjuk. A hajunkra is nyugodtan mehet belőle, a haj ugyanis nagyon jó illatmegtartó anyag.

Sokan nem tudják, hogy az Eau de Toilette és az Eau de Parfum néha nem teljesen ugyanaz az illat! Ilyen különbséget például a Chanel - Allure és az Issey Miyake - L'Eau d'Issey illatánál is felfedezhetünk. Általában mindkettő azonos karakter, de a töményebb verzió a femininebb, alkalmibb, nyíltabban szexis, tehát tartalmában, jelentésében is mélyebb illat - így éljünk vele.

Soha ne a bőrre!

Gyakran látott hiba, hogy közvetlen közelről a bőrünkre spricceljük az illatot - ilyenkor a nyomás a bőr faggyú-verejték folyadékfilmjébe lövi az alkoholos oldatot, és nem a felületre permetezi - más lesz ettől a parfüm élete a testünkön - a kifejlődése, a virágzása, a lecsengése. A két csuklónkat összedörzsölni hasonló okok miatt nem szabad. Legjobbat akkor teszünk a parfümmel - és közvetve magunkkal -, ha a levegőbe spricceljük a Natural Spray-k tartalmát, és belehúzzuk a csuklónkat.

 

 

 

A parfümök tudatalatti vágyakat, érzéseket válthatnak ki bennünk és partnerünkben. Amikor illatosítjuk magunkat, sikerre vihetjük üzleti tárgyalásunkat, megnyugodhatunk a nehéz vizsgán, kellemes érzéseket válthatunk ki munkahelyünkön, amellett, hogy segítenek csábítani, felkorbácsolják szexuális vágyainkat.

Parfümhatás és az idegek

Orrunk érző idegei az agyban olyan idegi folyamatokat generálnak, melyek felébresztik érzelmeinket, szeretetünket, szerelmünket, szimpátiánkat vagy éppen unszimpátiánkat, biztonságérzetünket, testi közelségre való vágyunkat, szexuális késztetéseinket, emlékeinket, ösztöneinket. Feltette már magának a kérdést, hogy miért van ez? Az ember illatízlése, parfümökhöz való hozzáállása a gyermekkortól kezdődően alakul ki. Tudattalanul is megmaradnak benne a szimpatikus illatok, szagemlékek, s ezeket keresi a későbbiekben is. Nehéz azoknak, akik genetikai vagy fiziológiai orrvakságban szenvednek, vagyis nincs illatélményük.

A parfümök mindenkiben más érzéseket szabadítanak fel. Használhatjuk fegyverként, elérhetjük vele, hogy szimpatikusak legyünk másoknak. Testillatunk nagyrészt nem tudatosul, de szaglóközelben kitapogatják ösztöneink a másikét. Parfümök használatával megváltoztathatjuk az alaphangulatunkat, de akár a közelünkben lévőkét is - és ez még csak nem is tudatosodik bennük.

Mikor, mit, hogyan?

Nehéz vizsgákon például energilázó, relaxáló hatást érhetünk el a Lancôme kevesek által ismert, extrém magas minőségű aromaillataival. Élénkítő, az intellektusra és a pszichikumra egyaránt jótékonyan ható az Aromatonic egy rózsás teaillat, mindamellett diszkrét és vonzó.

Éjszakára attól függően mást és mást ajánlok, ki mivel tölti az idejét. Aki a szexet jelöli meg, annak csábító fegyvert javaslunk, akár az arroganciáig, agresszivitásig erotikus vágyat kifejező illatot - pl. Gucci Rush.

A szolídabb csábításra készülőknek hajlékonyabb, kerekebb, de az egyéniséget tükröző vágykeltő illatokat ajánlunk: Ted Lapidus Woman, Lancôme Miracle, Boucheron Initial.

Üzleti tárgyaláshoz a fiataloknak a nagyvilági, trendi vodka-narancs hűvösségét sugárzó Donna Karan New York-ot, kosztümös megjelenésű harminc-negyvenesekenek Channel Allure-t, vagy Elizabeth Arden 5thAvenue-t. Ezek karakteresek, felsőbbrendűek, diplomatikusak, és finoman, de rákényszerítik viselőjük akaratát a környezetre, és ami szintén fontos - kitűnnek a tömegből.

Hétköznapi kellemes érzéshez, munkahelyre, iskolába az egyszerű, tiszta, zöld, citrus vagy virágillatokat, Marc'O'Polo - Pure Morning-ot, Elizabeth Arden Green Tea-t, Calvin Klein Truth-ot javaslunk, de persze egyre másra érkeznek az újabb és újabb illatok. Több száz parfüm van jelenleg forgalomban, s minden évben néhány száz új típus jelenik meg a világpiacon, ezekből azonban csak kevés jut el hozzánk, és kevés bizonyul tartós márkának.

Parfümtanácsadás

A személyre szabott parfümtanácsadás pszichológushoz hasonlítható szerepkör. A szakember analizálja és megismeri a jelentkező személy illatízlését és összeállítja "parfümgarderobe"-ját, minden alkalomra külön-külön. Kezdeti puhatolózás során megfigyeli a haja, szeme színét, bőrét, megkérdezi, melyik a kedvenc évszaka, virága, melyek a szimpatikus illatok, melyek taszítják. Kipuhatolja egyéniségüket, megtudja milyen célra keresik az illatot. Próbálgatja az illatokat a fejében, odavisz néhányat és együtt találják ki a szóba jöhetőket. A kiválasztott parfümöknek két feladatnak kell megfelelniük. Tetsszen az illetőnek önmagán és másokra is legyen pozitív hatása.

 

A félelem szagát is érzi a parfümőr

Terray István |
‹ Előző | 1 | 2 | 3 | Következő ›
Eszközök Nagyobb betűméret  Kisebb betűméret  Ajánlás  Nyomtatás
Zólyomi Zsolt az egyetlen parfümőr, más néven "Orr" az egész kelet-európai régióban. Egyedülálló képességei révén megérzi például, ha valaki fél, illetve számos illat kreálásában vesz részt, a legdrágább parfümöktől a toalettkacsáig. Ha van rá elegendő pénzünk, személyre szabott illatot is kreál nekünk, sőt még azt is elárulja, milyen elvek alapján készülnek a mai parfümök.

Orr lesz a kíváncsi gyerekből

Gyerekkorától fogva mindig mindent megszagolt, azért akart parfümőr lenni, mert rájött, hogy neki a szaginformációk sokkal többet jelentenek, mint a többi embernek. "Informatív számomra a te szagod, többet elmond rólad, mint amit te szeretnél", mondja interjú közben. Érzi a villamosmegállóban, ha a mellette álló fél valamitől, egy nő esetében pedig azt is meg tudja mondani, körülbelül hol tart a ciklusában.

 
A szag sokat elárul rólunk

Illatokkal kapcsolatos képzés nem volt Magyarországon, növénybiológus kutató lett, az anyagok egymással való kölcsönhatásával foglalkozott. Később közgazdasági egyetemet végzett, mert érdekelte 30 milliárd dolláros forgalmú parfümipar működése is. "Ekkor rájöttem, hogy már értek ugyan az alapanyagokhoz, és a gazdasági háttérhez, dolgoztam alapanyagokkal és késztermékekkel szakértőként és a kereskedelemben is, de itt nem áll meg a dolog. Ám az előtt magas fal van, aki az igazi luxusiparba szeretne bekerülni."

Egy-kétezer parfümőr, vagyis Orr van az egész világon, ebbe azt is beleszámolják, aki egy indiai faluban illóolajokat kutyul. A legtöbben, körülbelül 800-an az Egyesült Államokban és Franciaországban dolgoznak, ahol ez a szakma összpontosul. Éppen ezért ezekben az országokban viszonylag nehezebb parfümőrként elhelyezkedni, máshol kapkodnak az ember után.

A multik vezető parfümőrei több tízmilliós, néha százmillió dolláros forgalmat csinálnak egy év alatt a cégüknek. Közülük vannak, akik kifejezetten divatosak és foglalkoztatottak, egyeseknek saját névvel is jelenik meg parfümjük. Talán egyszer lesz Parfums Zsolt Zólyomi brand is, néhány illat és a dizájn már készen van.

A versailles-i iskola, ahol Zsolt is végzett, a legjobb gyártóktól független, egyedülálló és messze földön híres "orrképző" intézmény a világon. "Szerencsés vagyok, ez egy kasztrendszerű iparág, ahova kívülről nem nagyon lehet bekerülni. Hogy nekem sikerült, az szinte a lehetetlennel egyenlő, 40-50 év kihagyás után én vagyok az első hivatalos végzett parfümőr Magyarországon."

 
A parfüm általában szexuális fegyver

E különleges, zárt szakma képviselői nagyon jól keresnek, nem nagyon szeretnének konkurenciát kinevelni, de rájöttek, hogy nekik is szükségük van vérfrissítésre. Az ő évfolyamában mindössze 12 parfümőr végzett a nemzetközi mesterképzésen, ahova alig kerülhetett be külföldi.

Ez főleg azért is érdekes, mert az 1930-as években még nagyon is létezett ez a szakma hazánkban is, Budapesten a Parfümőr bál táncrendjét például egy neves francia cég illatosította, a vendégek között pedig Európa vezető parfümőr társaságának tagjai voltak.


hirdetés
Mindez megszűnt a II. világháborúval kezdődően, az alapanyag-ellátás és a fizetőképes felvevőpiac is elzárt lett, a rendszertől pedig idegen volt a luxus. Jelenleg alapanyagok készülnek Magyarországon, egészen minőségi alapanyagok is. Vannak kis magyar cégek, akik készítenek illatanyagokat (például mosószerhez), és egyetlen új fejlesztésű "országimázs" parfüm is létezik a piacon Müller Judit parfümkoncepciója eredményeképpen, de egy fecske sajnos még nem csinál nyarat.

 



1. Orrképzés
‹ Előző | 1 | 2 | 3 | Következő ›
Eszközök Nagyobb betűméret  Kisebb betűméret  Ajánlás  Nyomtatás
     
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr85856642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása