Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum

2007. szeptember 08. 20:01 - veni75



A múzeum gyűjtőköre a hazai kereskedelem, vendéglátás és idegenforgalom történetének valamennyi emlékét felöleli. Régi tárgyakat, berendezéseket, művészeti alkotásokat, fotókat egyaránt bemutat.

Az 1966-ban alapított múzeum közel 60 ezer vendéglői, üzleti berendezési tárggyal, reklámeszközzel, képzőművészeti alkotással, 220 ezernyi adattári tétellel, mintegy 50 ezer fényképfelvétellel és szakkönyvtárral rendelkezik. 50 védetté nyílvánított vendéglátó és kereskedelmi üzlet tartozik hozzá.
A múzeumi gyűjtemény magja a kiemelt műemlékben, az egykori Fortuna fogadóban kapott helyet. Legértékesebb műtárgyai között középkori aranykanalat, aranymérleget, cégéreket és bolti berendezéseket, enteriőröket tartanak számon. Az utóbbiak közül leginkább figyelemre méltó a pécsi Nádor és a budapesti Gellért Szálló, a Friedl és a miskolci Roráriusz cukrászda, valamint a Stühmer vegyes- és vadászbolt.
Állandó kiállításán a XX. század első felének magyar kereskedelmét korabeli bolti berendezésekkel, árucikkekkel, már-már elfelejtett munkaeszközökkel, reklámtárgyakkal idézik fel. A Vendégváró Budapest című tárlat a fővárosi vendéglátás történetének két kiemelkedő jelentőségű korszakát mutatja be: 1873-tól, Buda és Pest egyesítésétől 1896-ig, a millenniumi ünnepekig - illetve 1896-tól az 1930-as évekig, tehát Budapest világvárossá válásának idejét. Egy pesti iparos-kereskedő cég fénykora címmel Dréher Ignác iparos és vaskereskedő személyén keresztül idézik meg a kort, 1848-as emlékekkel.
A múzeum könyvtára nyilvános.

 

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum


1051 Budapest, Szent István tér 15.



Gondolkodott-e már azon napjaink óriásplakátokkal, cégtáblákkal, feliratokkal, mozgóreklámokkal terhelt városában, a minden közterületet uraló reklámvilágban bolyongva, hogyan nézhettek ki ugyanezek az utcák 100 évvel ezelőtt? Ki gondolná, hogy a városi közterületi reklámoknak hasonlóan nagy keletje volt már az általunk csak fényképekről ismert századforduló, vagy a 30-as évek filmjeiből ismerős korszakban, a XX. század első harmadában is? A plakátok az 1800-as évek végének virágzó gazdaságában rövid idő alatt a termék- és szolgáltatás-eladás közkedvelt, alapvető eszközévé váltak. A reklámkészítés szakmává lett, kitermelve a maga szövegíróit, grafikusait, hamarosan létrehozta saját kritikai közegét is. A plakátok sikerét mi sem jelzi jobban, mint hogy az általuk reklámozott áruk olykor szinte fogalommá váltak a kor társadalmában, vagy hogy a frappáns, netán éppen suta szlogenek bekerültek a városi szlengbe, szállóigévé váltak, miközben használóik elfelejtették vagy soha nem is ismerték az eredeti forrást. A szeptember 22.-től új helyen megnyíló Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum „Az utca képeskönyve” című első kiállításával az 1885-1945 közötti utcai plakátok világába kalauzolja a látogatókat. A különleges hangulatot a kiállítótérben kialakított utcarészletek adják, köztük egy különleges világítóoszlop, mely hajdan villamosok megállójában posztolt

További információ:
www.mkvm.hu
Tel.: 06-1/375-6249e-mail: mkvm@iif.hu
Nyitva tartás:
2006. szept. 22-2007. január 31. mindennap, kedd kivételével 11-19 óra között

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr315856682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása