Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

A díszkivilágítás története

2007. október 07. 20:27 - veni75




Díszkivilágítás, hogy még szebb legyen Budapest


A közvilágításon kívül 1928-ban új szolgáltatást vezetett be A Budapesti Elektromos Művek: a díszkivilágítást. Ennek az volt a célja, hogy a főváros azon épületeit, szobrait és a városszépítést szolgáló egyéb művészi kivitelű műtárgyait, építményeit homlokzat- vagy szegélyvilágítással lássa el. Ettől persze a főváros illetékesei a turizmus fellendülését is várták, amihez a természeti és építészeti szépségekben bővelkedő budai Duna-part kiválónak látszott. Először a Halászbástya és a Mátyás-templom tornya úszott fényárban, méghozzá 1928. augusztus 28-án. (A hatalmas szerelési munka mindössze hat napig tartott, és már a harmadik napon próbavilágítást tartottak.)







A siker óriási volt, így még ugyanabban az évben elkészült a Szent Gellért-szobor, majd 1929-ben a Citadella fényárvilágítása is.
   

    
  
Fényárvilágítás


Az építmény körül elhelyezett nagyteljesítményű, izzólámpás, tükrös fényvetők "árasztották el" fénnyel a műemlékeket.
A János-hegyi Erzsébet-kilátó díszvilágítása 1929-ben már másfajta eljárással készült. Itt úgynevezett szegélyvilágítást alkalmaztak, azaz az épület jellemző vonalainak hangsúlyozására 547 darab 40W-os izzólámpából álló füzéreket szereltek fel.
Erzsébet királyné szobránál 1933-ban ismét újabb díszvilágítási rendszert vezettek be, a közvetett világítást. A fényt nem közvetlenül a megvilágítani kívánt műalkotásra, hanem az emlékművet körbefoglaló, kör alaprajzú csarnok kupolájára. Az innen visszaverődő szórt fény világította meg a szobrot. A kupola alatti párkányon elrejtve 22 darab 100W-os csőlámpát szereltek fel.


1933


1935


1937

Budapest díszvilágításának a kiépítése 1935-től egyre nagyobb lendületet kapott. Az esti látvány összhatását már tudatosan tervezték. Ekkor készült el a Millenniumi Emlékmű oszlopának, az Országháznak és a Királyi Várnak a díszvilágítása.

A dunai panoráma kezdett egységessé, összehangolttá válni. A Lánchíd első, lámpafüzérekből álló díszkivilágítása 1937 májusára elkészült. A vasszerkezet kecses ívét a jobb és a baloldalon két-két lámpasor rajzolta ki. A két kapuzat külső és belső körvonalait, a párkányzat és az oromzat éleit szintén egy-egy lámpafüzér hangsúlyozta. A "lámpaszalag" hossza több mint két kilométeres volt. A 4204 darab lámpából álló díszvilágítás a korabeli Európában is párját ritkító, igazi szenzáció volt. A kivilágított Lánchíd ezáltal a főváros egyik szimbólumává vált.
   

    
Szent István halálának 900. évfordulóján nagyszabású ünnepségsorozat volt Magyarországon, ami a fővárosi díszvilágítás fejlesztésére is serkentőleg hatott. Főleg egyházi témájú szobrok és műemlékek díszvilágítása készült el, de kibővítették a Hősök tere világítását is. Bővült a Citadella díszvilágítása, fénybe borult a Szent Gellért-szobor alatti vízesés, és a Szent István-bazilika kupolája. A II. világháború előtti utolsó díszvilágítási munka az 1939-ben elkészült városligeti Vajdahunyadvár volt.



Teljes sötétség után
A Honvédelmi Minisztérium elsötétítési rendeleteinek megfelelően az Elektromos Művek 1941-től üzemen kívül helyezte a díszkivilágításokat. Budapest ostroma után azonban már 1945-ben néhány kisebb, főként szovjet emlékmű "kötelező" díszvilágítást kapott. Az első igazán jelentős esemény azonban az újjáépített lánchíd fényrendszere volt. A világítás művészi céljait és hatását tekintve erősen különbözött a háború előtti megoldástól. Eltekintettek a láncok ívének kivilágításától, csak a kapuzatokat mutatták be. A nagy teljesítményű, erős fény-árnyék hatást keltő súroló fényekkel a kapuzat világítása művészi hatást keltett. A párkányokon elhelyezett 192 darab lámpatesttel, és a pillérek megvilágításával a már csillogó víztükörrel is létrejött a kapcsolat.


1944
   

    
"Takarékos évek"

Egy város lakóinak hangulata attól is függ, milyenek az esti fények. Akkor is ha az adott korban lehetőség szerint nem szívesen vannak az utcán az emberek. Az 1950-1966-ig terjedő időszakban a gazdasági nehézségek és a helytelenül értelmezett takarékossági szempontok nem kedveztek a díszvilágítás fejlődésének. A politikailag fontos szobrok, emlékművek megvilágításán kívül szinte csak az Országház díszvilágítása lehetett fontos.



Tudatos látványépítés

A hetvenes éveket bátran nevezhetjük a budapesti díszkivilágítás virágkorának. A tudatos, egymásra épülő fejlesztés, a gyors ütemű bővülés eredménye volt a dunai panoráma kiteljesedése, több kisebb városképi együttes, esti színfolt létrejötte. Budapest esti látványa újra világhírű lett. Először valósult meg az, hogy egy jelentős műemlék, a Mátyás-templom teljes tömegét kivilágították.

1965


1970

A fejlesztés csúcspontja 1970 tavasza volt, amikor elkészült a Budavári palota kivilágítása és a Lánchíd díszvilágításának korszerűsítése. A háború előtti megoldással ellentétben most a Vár teljes épületegyüttesét - beleértve a történelmi várfalakat és tornyokat is - megvilágították. A Lánchíd harmadik díszvilágításának tervezésekor egyesítették az előző két megoldás előnyeit. Az ívek füzérvilágítása mellett a kapuzatok és pillérek fényárvilágítása is megvalósult, így a híd minden műemléki értéke művészi megvilágításban lett látható.
   

    
Újabb kihívást jelentett a díszvilágításokat tervező művészeknek a belvárosi templom megvilágítása, hiszen itt alkalmaztak először színes lámpákat. A 15 különböző színű fémhalogén lámpa kipróbálása után a főhomlokzatot fehér fényű, míg a zöld toronysisakot speciális tallium- és indiumjodidot tartalmazó fémhalogénlámpákkal világították meg. A következő években új díszvilágítást kapott az Országház kupolája, majd a dunai homlokzat is.


1974


1981

Az óriási fejlesztéseknek a hetvenes évek végén jelentkező energiaválság vetett véget. Egyetlen kivételként a Hősök tere említhető, ugyanis az 1981-es építészeti felújítással együtt a díszvilágítását is átépítették. Bár a műtárgyak díszvilágítása a fővárosi közvilágításának költségvetéséből alig egy százalékot jelent, az akkor városvezetés látványos intézkedést akart hozni. Ez sikerült is. A díszvilágítási stop valóban látványos visszaesést hozott, de az energiafelhasználás helyett a turizmusban.

Egy új fénykor kezdete

A fejlesztés csak 1985-ben indult meg újra, méghozzá a Vajdahunyadvár új díszvilágításának kiépítésével. Ekkor készült először olyan változat, amely az épületegyüttes külső és belső homlokzatát egyaránt bemutatja. A nagynyomású nátriumlámpák bensőséges sárga hatásával, a fény-árnyék játékosságával, romantikus benyomást keltő, vonzó díszvilágítás létesült.





A siker nem maradt el most sem, és ez elegendő volt ahhoz, hogy 1987-ben rekonstruálják a Szent Gellért-szobor díszvilágítását is. Az év nagy újdonsága azonban mégiscsak a Lánchíd új fényruhája volt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr965856690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása