Négy évvel a Lánchíd befejezése után megindult a
Várhegy alatti alagút építése, Clark Ádám tervei alapján 1857-re készült el.
Különösen szép Pestre néző, klasszicista kapuépítménye, a másik oldali későbbi
munka.
A Várhegy alatti 350 méteres közúti alagút építésekor a
közvélemény előtt a terv kivitelezhetetlennek tűnt. A hegy átfúrása hét és fél
hónapig tartott.
Az Alagút tojás alakú boltozattal épült. A Lánchíd felőli
bejáratát a hídhoz illően klasszicista stílusban alakították ki. A
Krisztinaváros felőli torkolat már az építés korának megfelelően romantikus
stílusban épült. Ezt ma már nem láthatjuk: a háborúkban elpusztult, és az Alagút
nyugati kapuját új tervek alapján építették meg.
A rossznyelvek szerint csak
azért építették az Alagutat, hogy borús időben bele lehessen tolni a Lánchidat.
De ennél sokkal fontosabb oka volt: az Alagút elkészültéig Pestről a
Krisztinavárost és a budai hegyvidéket csak a Várhegy megkerülésével lehetett
elérni. Amint az Alagút is megnyílt, Buda megközelítése egyszerűvé vált, és Buda
átalakult.