Felépül a "haza háza" Soprontól Szabolcsig, Besztercebányától Szegedig, Nagyszombat tól a Rákos mezejéig sokfelé ülésezett a magyar rendi országgyűlés az elmúlt ezredévben. A 18. századtól jobbára a Bécshez közeli Pozsonyban. Többször felvetődő javaslat megújításaként itt hangzott el 1843 júliusában az a reformellenzéki indítvány, hogy a törvényhozásnak a formálódó régi-új fővárosba, Pest-Budára kellene költöznie. Szeptember folyamán országgyűlési bizottság vette kezébe a ház ügyét, és a Pest városával folyó sikeres egyeztető tárgyalásokra utalva nem kisebb tekintély, mint a jövendő miniszter, Klauzál Gábor jelen tette ki, hogy "hely lévén, az ige testté fog válni". Ám a következő évben kiírt tervpályázat díjaiért - avagy csak beadott pályaműveik visszaszerzéséért - még a hatvanas években is hiába instanciáztak a résztvevők! Amire végre törvény született az országházról, nemcsak a test lett egészen más, mint amilyennek négy évtizeddel korábban elképzelték. Az ige - a népképviselet és az annak felelős kormányzás eszméje - is másképp csengett a század végén, az akut válság korszakába lépő dualizmus éveiben, mint reformkori születésekor, a polgárosodás még nyitott alternatívái idején. Az 1882-ben kiírt újabb tervpályázatot Steindl Imre (1839-1902) műegyetemi tanár nyerte meg. ![]() |
|

Nemzedéktársaihoz hasonlóan ő is úgy vélte, hogy
korának építészeti problémáit úgy oldhatja meg a legjobban, ha - a modern
technika segítségével - régmúlt korok stíluselemeiből viszonylag szabadon
állítja össze alkotásait. Ez a historizmus a felvilágosodás óta hódított a
művészetekben, előbb az antik görög és római stíluseszményt újrafogalmazó
klasszicizmus, majd a romantika keretében, immár a középkor és a koraújkor
építészeti formavilágának újraalkalmazásához nyújtva teret. A művészek egy
csoportja valódi rekonstrukcióra, "tiszta" neoromán, neoreneszánsz vagy
neobarokk alkotások létrehozására törekedett. Más művészek a nagy
stíluskorszakok alapformáinak keverésével próbálkoztak, ám az így kialakuló
eklektika is - néhány jelentős kivételtől eltekintve - a romantikus tartalom
elmúltával művészi zsákutcába torkollott. A történeti formák építészeti
közhellyé koptatása ugyanis idővel lehetetlenné tette, hogy hitelesen
hordozhassák az épületben kifejezhető emberi értékeket, maradandó mondanivalót.
A művészettörténetírás és sokezer látogató közös véleménye, hogy Steindl Imre
pompás Országháza a historizáló eklektika szerencsés kivételei közé tartozik.
![]() |
|

|
Külsejének stlílusa az 1830-as évek Angliájában
kibontakozó Gothic Revival (gótikus újjászületés) irányzatához kötődik, - ebben
a felfogásban született Ch. Barry és A. W. Pugin remekműve, a londoni Parlament
is. Steindl, az ő nyomukba lépve, nem félt merészen újítani ott, ahol az épület
funkció ja megkövetelte: a gótikában jószerével ismeretlen formaelemet, kupolát
helyezett monumentális alkotása középpontjába. Éppígy alkalmazta az épület belső
tereinek szervezésekor is a reneszánsz és a barokk elveit. Legnagyszerűbb
példája ennek a kupolához vezető díszlépcső. "Én az új Országháznál új stílust
nem akartam teremteni - vallotta akadémiai székfoglalójában -, mert ilyen,
századokra szóló monumentális épületet ephemer részletekkel nem kezelhettem,
hanem igenis arra törekedtem, hogy a középkor e remek stílusába szerény módon,
óvatosan, mint azt a művészet mindenkoron okvetlenül megkívánja, nemzeti és
egyéni szellemet hozzak be." 1885. október 12-én vágott bele az első kapa a
Lipótvároshoz tartozó rakparti Tömő-tér laza talajába, és tizenhét éven át,
átlag ezer ember dolgozott a mű elkészültén. A kor leghatalmasabb beruházása
volt ez, s mivel lehetőség szerint minden részletét magyar anyagból, magyar
technikával, magyar mesterekkel akarták elkészít tetni, egész iparágakat
lendített fel (pl. a márványbányászatot, izzó gyártást) a gigantikus összegbe -
a tervezett 9 millió forint (18,5 millió korona) helyett 38 millió aranykoronába
- kerülő vállalkozás. Mintegy 176 000 köbméter földtömeget mozgattak meg, 40
millió téglát húztak fel, fél milliónál több díszkövet faragtak a falak
díszítésére. (A puha sóskúti mészkövet sajnos hamar kikezdte az idő s az
időjárás; folyamatosan cserélik ki a jóval keményebb süttőire.) A 268 méter
hosszú, középen 123 méter széles, a kupola tornyával 96 méter magasra emelkedő
épület közel 18 000 m2-t foglal el és 473 000 köbméter térfogatú. ![]() |
|

Az épület egy három és fél hónapon át készült,
átlagosan 2-5 méter vastag, hatalmas betontányéron áll. 90 külső és 152 belső
szobor magasodik a falakon, emellett kívül megyei és városi címerek, belül a
hazai flóra virágmotívumainak sorai dekorálják a falakat.![]() A díszítéseknél alkalmazott 22-23 karátos arany összmennyisége mintegy 40 kilogramm. Az épületnek 27 kapuja van, belül 29 lépcsőház és 13 személy- és teherlift szolgálja a közlekedést és szállítást. Az épületben valamivel több mint 200 irodahelyiség van. Az Országház méreteiről fogalmat adhat a következő becslés: mintegy 50 ötemeletes lakóház férne el a belsejében! Esztétikailag a Duna felőli oldal a főhomlokzat, de a hivatalos főbejárat a Kossuth térről nyílik. A kritikusok máig felemlegetik, hogy a tér és az Alkotmány utca hibás rendezése folytán (ezt Steindl amiként az épület teljes befejezését - már nem érte meg) sajnos nem nyílik kellően távoli, reprezentatív rátekintési perspektíva a homlokzat és a kupola megfelelő városképi érvényesüléséhez. Az épület szimmetrikus szerkezete alapjában követi egy kétkamarás országgyűlés funkcióit. Akár a washingtoni Capitolium esetében, itt is a törvényhozás egy-egy házát szolgálta, illetve szolgálja az északi, illetve a déli szárny (közepükön a kiemelkedő tetővel jelzett üléstermekkel), és az összekötő kapcsot - s egyben az együttes ülések színhelyét - adja a hatalmas kupolacsarnok. A II. világháború befejezése óta az épület a törvényhozó mellett otthont ad a végrehajtó hatalom legfelsőbb vezetésének is. Északi frontja a miniszterelnök, a déli a köztársasági elnök rezidenciája, míg a parlament elnöke a bejárati épületrész észak-keleti sarokszobáiban dolgozik. |