Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Szabadság híd - FERENCZ JÓZSEF-HÍD

2007. október 07. 21:04 - veni75



Szabadság híd

A hidat az 1896-as ezredéves ünnepségsorozat részeként adták át, eredeti neve Ferenc József volt. A II. világháborúban felrobbantott hidat eredeti formájában újjáépítették, és Szabadságra keresztelték.
Az utolsó szöget Ferenc József ütötte be
A híd építését - az Erzsébet-híddal együtt - az 1893. évi XIV.tc. rendelte el. 1894-1896. között épült, maga Ferenc József császár verte be a legutolsó szöget. A híd a Szent Gellért tér és Vámház tér között vezet át.
A tervezésére kiírt pályázat sikeres volt, a több mint 70 munka közül Feketeházy János második pályázatát választották a bírálók.
Budapest legrövidebb hídja háromnyílású, konzoltartós, rácsos vasszerkezetű. Építésenek idején vadonatúj megoldás volt a Gerber-tartó, azaz a kéttámaszú befügesztett tartóelemek bravúros alkalmazása.
Jellegzetessége - ami az 1980-as évek elején elvégzett felújításkor is megmaradt - a Nagy Virgil által tervezett kapuzatokat díszítő történelmi magyar címer, illetve a pillérek kapuzatának tetején ülő turulmadarak.
A II. világháború után elsőként építették újjá, 1946-ban már megindult rajta a forgalom.


   

    
A FERENCZ JÓZSEF-HÍD
Az ezredévi ünnepségek hosszú sorozatában egészen a végére maradt a fővárosra nézve egyik legnevezetesebb ünnepély az új dunai híd felavatásának az ünnepe. A vámháztérről Budára vezető Ferencz József-hidat október 4- ikén avatták fel Ő felsége a király és József főherczeg jelenlétében. A felség villamos gép segítségével sajátkezűleg verte be az utolsó szöget a monumentális alkotásba, a melyet két képben mutatunk be olvasóinknak. Az ünnepélynél a királyt báró Dániel Ernő kereskedelmi miniszter üdvözölte, s a felség válaszában kiemelte, hogy a szép mű egyszersmind a magyar műépítészetnek és vasiparnak kiváló teremtőképességét tanusítja és kivánja, hogy a szép mű újabbi hathatós tényezője legyen a magyar székes főváros további felvirágzásának. Az ünnepély után bemutatták a királynak a híd építőit s a felség hosszabb megszólítással tüntette ki Vörös és Cseörgheö államtitkárokat, Czekelius Aurel osztálytanácsosakat, Szántó Albert műszaki tanácsost, Förster magy. államvasúti gépgyári igazgatót és a vállalkozókat ismételt elösmerését fejezvén ki a nagyszerű alkotás sikere fölött.


   

    

 

A Szabadság híd építésének leírása


A híd újjáépítése

Tervező:Feketeházy János
Összhossz:333,6 m
Támaszközök:75,95+170,75+75,95
Szélesség:20,10 m

Forgalmi sávok:2 - közúti ;2 - villamos ;2 - gyalogj.  0 - kerékp

Súly:4900 t acél szerk.
ellensúly:2 x 600 t
teherbírás:20 t

Dátumok:

Építés kezdete: 1894 júl. keszon-alapozás
Próbaterhelés. 1896.09. 20-26
Átadás: 1896 okt. 4.
Villamos pálya:1898
Villamos p. középre:1938
Felrobbantva:1945 jan. 16


Helyreállítva:1946 aug. 20.

Átépítések:1980
A teljes villamos és útpályaszerkezet cseréje zórésvas-kiskockakőről - szigetelt vasbeton. lemez + aszfalt burkolatra Ellensúly-tartók teljes felújítása.

86:A járda átépítése

95-97:Pályaszint alatti teljes felületvédelem
Utolsó fővizsgálat:1995-97

Fokozott ellenőrző vizsgálatok:2001; 2002, 2003


A híd a maga kategóriájában elismerten a világ legszebb hídja, a Világörökség része! Acél anyagának 80%-a 1896-ban lett beépítve. Ezzel a legöregebb budapesti Duna-hidunk.
Szerkezeti rendszere: 4-támaszú rácsos gerbertartó, Jellemző kötőeleme:szegecs
   

   
   

   












Még több fotó (archív is )
   

   
 
   

    
   

   
   

    
   

   
 
   

   
 
   

    
   

    
 
   

    
 
   

    

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shilouette.blog.hu/api/trackback/id/tr15856698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása