Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

A lovakat megfojtják, avagy

2008. január 12. 19:15 - veni75

a vidáman éneklő részeges ló balladája



Egy kocsmázó, részeges ló,
Három feles rum után,
Vaksötétben imbolyogva,
Cipeli a gazdáját,



A gazda nagy jókedvében,
Énekelget magában,
A lova meg azt gondolta,
Csatlakozik hozzája.



Rákezdett a dalra ő is,
Már ahogy tőle tellett,
Nem hallatszott más sem aztán,
Csak ahogyan nyerített.



Egy darabig tűrt a gazda,
Próbálva túlharsogni,
Majd megunva lova hangját,
Megtalálta fojtani.



Levonva a tanulságot,
Társát későn siratja,
S megfogadta szent esküvel,
Többi lovát már csak sörrel itatja.

  ( Tim )

 

A szörnyű lelki traumán átesett gazda sirámai szeretett lova
elvesztése feletti mélydepressziós bánatában





Elhagytál hű társam, ki bajban, örömben velem voltál,
Sohasem gondoltam ,hogy bennünket elválaszthat a rút halál,
Igaz, ehhez kellettem én és az alkohol,
De ki a fene gondolta, hogy ily gyorsan megholsz,



Hisz alig szorítottalak erősebben, mint kedvesét a szerelmes,
Eszembe nem jutott, hogy markom ereje ily rettenetes,
De hát nyerítettél, több mint borzalmasan, éjszakát betöltőn,
S most itt fekszel előttem a kockaköveken, mint egy heverőn,



Nem hallom már többé követelőző, könyörgő nyerítésed sem,
Nem fogsz már vinni engem árkon-bokron, s túl a kerítéseken,
Nem rázod ki belőlem a lelket, ha kedved duhaj,
Pedig hányszor megtetted, s kívántam, lennél inkább bivaly,



De most eszmélek és nem siratlak tovább téged,
Hisz a túlvilágról hallom kárörvendő röhögésed,
Fekszel a mennyei harmatos fűben s tested is rázkódik,
Előtted rum egy vödörben, őrült aki miattad bánkódik,



Ha sajnálatra szorul valaki, az leginkább magam lennék,
Már-már azt kívánom, fel hozzád én is mennék,
Egy dolog van csak, mi mégis visszatart ettől,
Hogy amit veled tettem, elválaszt a mennytől,



Pokolra kerülni pedig bőven ráérek később is,
Ha már így alakult, meg akarok dolgozni azért is,
Vár még rám jó néhány, vidám borgőzös este,
S csábosabbnál csábosabb nők mámorító teste.

 

(Tim )

Szólj hozzá!

Pécs

2008. január 12. 17:33 - veni75








Pécs Magyarország nyugati részének, a Dunántúlnak a legnagyobb városa: a dél-dunántúli régió, benne Baranya megye központja, egyetemi város, katolikus püspöki székhely. A város a Mecsek hegység déli lejtőire települt, negyven kilométerre a Dunától és a Drávától. Az Adriai-tengertől közel ötszáz kilométer választja el, mégis, talán a tenger közelsége teszi szubmediterrán jellegűvé a várost és vidékét. Pécs természeti környezetét a Mecsek határozza meg, a város területe benyúlik a hegység erdőibe. A déli lankák egykor nagy hírű szőlőművelése, amelyre Pécs őshonos lakosainak neve, a tüke is utal, mára visszaszorulóban van. Feljegyezték, hogy II. Szulejmán szultán földi paradicsomnak nevezte Pécset, talán, mert tizenegynéhány bő vizű patak folyt keresztül a városon. A patakvölgyek ma is a városszerkezet alapvető tagolói. Pécstől nyolc-tíz kilométerre terül el az orfűi tóvidék és az abaligeti cseppkőbarlang; huszonöt kilométerre délre, túl a Villányi-hegységen a siklósi-villányi borvidék és Harkány, az ország egyik leghíresebb gyógyfürdőhelye.

Történelem

 

Ma már közhelynek számít az a megállapítás, hogy "Pécs kétezer éves város".

Valójában ennél sokkal régebbi. A kelták több mint 2000 éve már városias településben éltek. Pécs római neve, a Sopianae is kelta eredetű. A tárgyi emlékek tanúsága szerint a rómaiak a keltáktól vették át a szőlőművelést, s azt itáliai hagyományokkal gazdagították.

Szent István király 1009. augusztus 23-án alapította meg a pécsi püspökséget, mely a középkorban hazánk egyik legjelentősebb egyházi székhelye volt.

Az 1064 évi tűzvész után újjáépült pécsi székesegyház szobrászati díszítéseit flamand és magyar élvonalbeli mesterek készítették európai színvonalon. Ezek a művészek tevékenyen közreműködtek a főtéri Szent Bertalan templom, a domonkosok templomának díszítési munkálataiban is.

A 143 éves török megszállás alatt virágzó, keleti várossá alakult át Pécs, pezsgő piaccal, fedett bazárral, kávézókkal, karcsú tornyú mecsetekkel, fürdőkkel. Mindezek mellett még állt a régi Pécs is, a török ugyanis meghagyta a régit, semmit sem pusztítottak el, s nem romboltak le. A város pusztulását az 1600-as évek végének háborúi, a török alóli felszabadító harcok okozták. (A török megszállás 1543-1686-ig tartott.)

A török alatt nagy vándorlások zajlottak le, átalakult a város lakossága. A mohamedánok elfoglalták a fallal körülvett belvárost, kiszorítva onnan az őslakosságot.

A középkorban népszerű szerzetesrendek, a domonkosok, bencések, pálosok eltűntek a városból, de itt maradtak a ferencesek és lassan beszivárogtak a jezsuiták, akik a katolikus többséget kívánták visszaállítani.

A török alóli felszabadító háború pusztításait betetőzte az 1704. évi rácdúlás. Az újjáépítés, a város "feltámadása" az 1710-es évektől vette kezdetét.

Az igazi fellendülés a reformkorban vette kezdetét. A kor megnövekedett polgári igényeinek kielégítésére, hangversenyeket (1846, Liszt Ferenc), fényes bálokat, kiállításokat (1846), tudományos konferenciákat (1845- Természettudósok Országos Vándorgyűlését) rendeznek. Pécs egyre inkább a tudományos, szellemi és kulturális élet központjává kezd válni.

1956 után, látványos előrelépés történt az iskoláztatás terén is. Általános iskolák, középiskolák, szakmunkásképző iskolák mellett főiskolák, egyetemek sora nyitotta meg kapuit. A felsőfokú oktatásban résztvevők számát tekintve mára Pécs hazánk egyik legnagyobb iskolavárosa lett.

A legújabb időben, a bányák megszűnése után a város egyre inkább a kultúra városává vált.

A történelem kulturális nyomai

 

 

 

A korai kereszténység korszakát a Mons Sacrum (Szent hegy) környékén a mai katedrális előtti térségben feltárt ókeresztény temető jelzi, amely 2000 óta a Világörökség része. A kétszintes Péter-Pál sírkamrát bibliai témájú festmények díszítik, a Korsós sírkamrában pedig egy kápolna található, a falain az édenkert képeivel.

 

Különleges leletek a pécsi ókeresztény sírkamrák feltárása során

 

 

 


3-4. századi sírkamrák 2000 novembere óta az UNESCO Világörökség listáján szerepelnek.


 

 

 

 

 

 


Pécs római kori elődvárosa, Sopianae, tartományi székhely volt. Ebből az időből, a 4. századból származnak a város ókeresztény sírépítményei, festett sírkamrái, mely a legjelentősebb Itálián kívül fennmaradt ókeresztény nekropolisz. Pécs püspökségét 1009-ben, a pécsi egyetemet (az első magyarországi egyetemet) 1367-ben alapították. Az egyetemalapító pápai bulla a tudományok művelésére különösen alkalmas helynek nevezte a várost; egy ismeretlen nevű középkori költő latin versében „Magyarhon Athénje”-ként emlegette. Pécs neve valószínűleg szláv eredetű és „öt” a jelentése, miként az ötös szám jelenik meg a város latin és német nevében is: Quinque-Ecclesiae-nek vagy Fünfkirchennek nevezték, öt temploma miatt. Egykori gótikus dómjának szobrai és domborművei közül a megmaradtakat a Dómmúzeumban csodálhatjuk meg. Pécsé az ország legnagyobb alapterületű fallal körülvett, középkori szerkezetű belvárosa. A 15. században a humanizmus legnagyobb Itálián kívüli latin nyelvű költője, Janus Pannonius pécsi püspök volt; a 16. század közepétől kezdve viszont Pécs virágzó török várossá vált. Evlia Cselebi, híres török utazó 1664-ben hét dzsámit és tíz mecsetet számlált össze a városban. Közülük két dzsámi s egy mecset ma is áll. A 18. században Pécs német várossá alakult, a püspökség ének- és zenekarának vezetői rendre Bécsből érkeztek.

A 18. század végének mai legfontosabb kulturális nyoma a nagyszerű Klimo-könyvtár, a 19. század elejének pedig a dóm hatalmas épülettömbje. A század második felének híres pécsi iparoscsaládjai (Angster, Engel, Hammerli, Littke, Zsolnay stb.) közül kerámiáik és eozinos épületkerámiáik révén a Zsolnayak lettek Európa-szerte a legismertebbek. A budapesti vasút csak 1880-as években ért el Pécsig. Ekkortól száz éven át a bányászat kiterjedése határozta meg leginkább a város fejlődését. Pécs 1920 után lett újra egyetemi város.

Aki ma Pécsett sétál, egymásra rétegződve, egymás mellé épülve láthatja tizenhét évszázad kultúrájának, történelmének nyomait.

Az 1700-as évek végén megjelentek Pécsett az első színtársulatok. A reformkor elején Déryné, a nagy magyar színésznő úgy emlékezik Pécsről, mint a zenés színházat különösen kedvelő és értő városról. Pécs elsőként épített állandó kőszínházat (a Mária utcában), ahol a zenés darabokat kedvelték igazán (a legnépszerűbb Bellini Norma című operája volt). Pécs második, ma is működő színháza büszkén nevezte magát Pécsi Nemzeti Színháznak, mivel a magyar nyelvű színészetet részesítette előnyben, szemben a német nyelvűvel. Pécs lakossága azidőben ugyanis még zömmel németül beszélt. Természetesen sohasem volt idegen itt a másnyelvű színjátszás, s ma sem az, hisz a városban horvát nyelvű színház is működik (1994 óta).

Pécsett már 1848-ban megjelent az első újság, német nyelven, de volt már magyar nyelvű melléklete is (Pécsi Tárogató), elsőnek jelent meg a magyarországi vidéken napilap is (Pécsi Napló).Mindig jelentős volt a könyvkiadás. Az 1700-as években már nyomdája is volt a városnak, az Engel, majd később a Liceum nyomda.

Oktatás

Pécs kulturális életének két nagy forrása van. Az egyik a gazdag, ezer éves múlt, melyben mindig vezető-szerepe volt a kultúrának, művelődésnek, a másik a sokszínű, nemzetiségi kultúra, mely a várost számtalan egyéni ízzel gazdagította. Pécs ma olyan magyar város, mely a nemzetiségek értékeiből emelkedett ki, s az évezredes kultúrából lett a Dél-Dunántúl központja.




Pécs nevezetességei

A barokk belváros színfoltjai a 150 éves török hódoltság építészeti remekei, a két dzsámi és a minaret napjainkban is láthatók. Pécs jellegzetes főterének közepén, a Széchenyi téren áll a Gázi Kászim-dzsámi, az ország legnagyobb török korabeli építménye.

 

Gázi Khászim pasa egykori dzsámija Pécsett

 

 


 

 

 

 

 

 

 

A dzsámi mellett 23 méterre magasodó, karcsú minaret áll.Idrisz Baba türbéje szintén jelentős török kori emlék. A Rókus-dombon található sírkápolna török zarándokhely lett, hiszen Idrisz Baba szentként tisztelt orvos volt. A sírkápolna mellett egy török kutat, az úgynevezett Kerlejelánt láthatjuk. A Pécs városában fellelhető török fürdőnek, vagyis Memi Pasa fürdőjének feltárt maradványaiban fürdőmúzeum tekinthető meg.

A Janus Pannonius Múzeumba, mely Baranya megye gazdag tárgyi emlékeit tárja fel a kíváncsi látogató számára!

Pécs legrégebbi lakóházában találjuk a Janus Pannonius Múzeum művészettörténeti osztályát, ami tulajdonképpen a Zsolnay Múzeum. A múzeum a porcelángyár jellegzetes korszakait, művészi készítményeit mutatja be, de megcsodálhatjuk az 1878-as párizsi világkiállításon aranyérmet nyert dísztárgyakat és az alapító, Zsolnay Vilmos emlékszobáját is. A művészeti értékeken túl természeti értékekben is gazdag a múzeum, a ház kertjében álló tiszafák ugyanis védettek.

 

 

Pécs legrégebbi épületében, az 1477-ben épült egykori nagypréposti házban, a Káptalan u. 2. szám alatt található a Zsolnay Múzeum. A ház homlokzatán, a vakolat megbontása után helyenként láthatóvá vált a homlokzat eredeti, reneszánsz-kori festése.

 

 

 

Felújítás után a múzeum

A város egyik nevezetessége a négytornyú dóm, azaz a basilica minor, melyet még István király kezdett el építtetni.

 

 

Pécs világhírű nevezetességei, legrégebbi építészeti alkotásai a bibliai falfestményekkel díszített ókeresztény sírkamrák. A 3-4. századi sírkamrák 2000 novembere óta az UNESCO Világörökség listáján szerepelnek.

 

Az ókori műemlékegyüttes a Bazilika, a püspöki palota és a Szent István tér környezetében található. Hét építmény régészeti feltárás alatt áll, az Ókeresztény mauzóleum a Korsós sírkamrával együtt viszont jelenleg is látogatható.
Az Ókeresztény Mauzóleum - Faragó Ferenc fotójaDe mit tártak fel régészeink az ásatások során?

Római elődeink az ókori Sopianae temetőjében egyszerű kápolnákat, alattuk pedig sírkamrákat építettek. A sírkamrákból előkerült bibliai tárgyú freskók, ókeresztény szimbólumok alapján tartjuk ókeresztény temetőnek a mauzóleumot.

1975-76-ban véletlenül bukkantak rá a legnagyobb ókeresztény épületre, a Széchenyi tér közepén található nagyméretű kápolnára, vagyis az Ókeresztény mauzóleumra. Az ásatás során meglepve tapasztalták, hogy a mauzóleum alatt bibliai tárgyú freskókkal díszített sírkamra rejlik, melyek a keresztény mitológia egy-egy fejezetét mutatják be. Az egyik ilyen jelenet a "Bűnbeesés" jelenete. Széles pompeji vörös keretben egy álló téglalapban Ádámot és Évát láthatjuk a paradicsomi fával és a kígyóval. Tekintsük meg a következő vörös csíkkal keretezett téglalap alakú mezőt, melyben márványt utánzó festés, közepén bordószínű korong található! A pompeji vörössel keretezett téglalapok sorát az oroszlánok vermébe vetett Dániel próféta alakja zárja. Láthatjuk még a falon a Krisztus-monogram egy töredékét, és egy fehér ruhás ülő alakot, aki akár a túlvilágra érkező keresztényt fogadó Krisztus is lehet.

Az I. számú sírkamra, vagyis a Péter Pál sírkamra a bejárattal szemközti falon látható Péter és Pál apostolokról kapta a nevét. A képen az apostolok a Jézus jelenlétét szimbolizáló Krisztus-monogramra mutatnak rá. Az oldalfalakon Ádám és Éva, Noé, a háromkirályok, Jónás, Szűz Mária és a gyermek Jézus története elevenedik meg.

A II. számú sírkamra a Korsós sírkamra. A kamra északi falába süllyesztett kis fülke kancsó és pohár ábrázolása nagy valószínűséggel az oltáriszentséget szimbolizálja. A sírfalak gazdag geometrikus és növényi díszítése a Paradicsomkertet idézi.

Az Apáca utcában található Ókeresztény temetőkápolna belső terében a padlószint alól négy sír került elő. Ez a temetőkápolna annyiban különbözik a többi sopianaei temetőtől, hogy itt nem sírkamrákba, hanem sírokba temetkeztek a város keresztény lakosai.

 

 

Mindenszentek temploma

Ez Pécs egyik legrégibb temploma, a XII. században épült román stílusban. Később gótikus és barokk átalakításokat is végeztek rajta. Kultúrtörténeti jelentősége, hogy 1588-ban itt zajlott egy híres hitvita.

Pécs nevezetességei közé tartozik a 150 éves múltú Zsolnay Porcelánmanufaktúra Rt. A mai napig az egykori telephelyén működő gyár vonzó látványosság az idelátogató turisták számára.

Fontos döntéseknek és eseményeknek volt a színhelye Pécs városa. 1064-ben itt koronázták meg Salamon királyt. Európa egyik legjelentősebb humanista költője pedig, a Janus Pannonius néven közismert Csezmiczei János 13 évig élt püspökként a városban

Itt született meg az első magyarnak mondható irodalmi alkotás! Mór püspök 1060-ban írta meg a két lengyel remete, vagyis András és Benedek legendáját.1367-ben Nagy Lajos király itt alapította meg az első magyar egyetemet, mely azóta is hallgatók népes táborával büszkélkedhet. 1440-ben pedig Pécset nyílt meg az első magyar nyilvános könyvtár. A könyvespolcokon akkor még 300 kötet sorakozott büszkén!

Az Irgalmas-rendiek temploma előtt áll a város egyik különlegessége, Zsolnay Miklós híres eozin kútja. A kúton látható kifolyók ökörfejei a "nagyszentmiklósi" aranyleletek mintájára készültek.

A Mecsek-kapu tornyos, árkádos, terméskő építménye, 1936-ban készült el.

 

 

 

 

1959. április 17-én kezdődött az a nagyarányú társadalmi munka, amelynek eredményeképp 1960.augusztus 19-én sor kerülhetett az állatkert ünnepélyes megnyitójára. A 6,5 holdas területen az építkezés ezután is tovább folyt. Jelenleg 150 faj mintegy ezer egyedét őrzi ez az általános jellegű állatkert.

Nagy - Deindol festői völgy, melynek oldalait szőlők borítják. A Deindolhoz egy népmonda is kapcsolódik. A hagyomány szerint ez a terület valaha egy német emberé volt. Amikor a halálát közeledni érezte, fölvitette magát a hegynek arra a részére, ahonnan beláthatta egész birtokát. Vele ment három fia is. Az öreg felosztotta vagyonát. Nyugatról kezdve rámutatott az első völgyre, s legidősebb fiáboz így szólt : Das ist dein Thal - azaz svábosan: Dein Thol -, ami magyarul annyit tesz: ez a te völgyed. Aztán a középső fiához intézve szavait, a másik völgyre mutatott: dein Thol; a legkisebbnek ugyanezt mondta - a harmadik völgyre. Azóta a terület hármas felosztása a következő neveken ismeretes: Nagy-, Közép- és Kis -Deindol.

A földvár északkeleti részén áll a középkori eredetű erődített fallal védett egykori pálos kolostor romja, Bertalan pécsi püspök itt 1225-ben alapított a remeték számára kolostort Szent Jakabnak szentelve. Innen kapta a hegy a nevét. A XVIII. században újjáépült a templom egy évszázaddal ezelőtt még lakott volt a kolostor, azóta pusztul. Régészeti feltárása megkezdődött


 

 

A népmonda szerint valamikor egy gazdag földesúr volt a Jakab-hegyi vár ura, aki rengeteg kincset harácsolt össze. Mikor egyszer háború tört ki a kolostor temploma alá ásatott hatalmas pincébe rejtette drágaságait. Az elrejtett kád aranyon egy kakas, a kád ezüstön egy sárkány ül; elátkozott királyok, akiknek az a büntetésük, hogy a kincsekre vigyázzanak. Nem is jutott soha hozzá a kincsekhez ember azóta sem, pedig sokan próbálták megszerezni.

A Jakab-hegy fennsíkjának déli letörésén korláttal védett kilátóhely - kiugró sziklaperem - a Zsongorkő (570 m). Nevéhez monda fűződik: A hegy aljában élt egyszer egy Zsongor nevű legény, aki végvári vitéz lett. Menyasszonyát az esküvő előtt elrabolta a Jakab-hegy várának ura, a török pasa. Zsongor egy zivataros éjjel fellopakodott a várba és kiszabadította menyasszonyát. Az őrség azonban észrevette s nyomába eredt. Mikor Zsongor látta, hogy nincs menekvés, lovával a kiugró szikláról a szörnyű mélységbe ugratott. Azóta hívja a nép a sziklát Zsongorkőnek.

Van még egy nevezetessége a Jakab-hegynek, a déli oldalban álló bizarr alakú sziklák, a Babás-szerkövek. A monda szerint a régi Cserkúton két gazdag, egymással minden téren versengő család élt. Egyszer egy ismeretlen koldus tért be mindkét helyre, de mindkét helyről elzavarták. Megátkozta őket: Akkor váljatok kővé, amikor a legboldogabbak vagytok. Mindkét családnak volt egy-egy lánya, akik egyszerre mentek férjhez. Az egyik násznép megelőzte a másikat, s már jöttek le a pálosok Jakab-hegyi kolostorából, mikor a másik násznép éppen fölfelé kapaszkodott. A szakadék fölött, ahol a legkeskenyebb az út, ott találkoztak, s egyik sem akart kitérni. Egyszerre szólalt meg mind a két gazda: Inkább váljunk kővé, de ki nem térünk! Abban a szempillantásban mindkét násznép kocsistól, lovastól, kővé változott, ma is ott állnak sorban.

Orfűn, a kis község déli határánál dél felé a zöld jelzésen érdemes rövid kirándulást tenni a Sárkány-szakadékba, ahol a Sárkány-kút forrása fakad. Környéke természetvédelmi terület. A víz kitörését régebben erős zúgó-morgó hang kísérte. A népmonda szerint sárkány lakott a barlangban. Egyszer egy szikla esett barlangjának szájára s azóta nem tud kijönni. Keservesen erőlködik nyögve nyomja ki a barlang vízét. Mikor kifárad elcsöndesedik s elapad a forrás vize, majd kipihenten újra kezdi, s újra megindul a víz.

Abaliget

Az Abaligeti-cseppkőbarlang, amelynek 500 m hosszú járata kiépített, utcai ruhában, vezetővel járható. A barlangban egykor az őskor embere is megtelepedett. A népmonda szerint egyszer a falu népe a török elől a barlangba menekült. A törökök megpróbálták az elbújtakat kifüstölni, azok azonban egy rejtett kijáraton megmenekültek, hátbatámadták a mit sem sejtő törököket s fényes győzelmet arattak.

Népszokások

Az 1940-es évekig élt Baranya megyében (Mohács) az ismerkedés, párválasztás szokása, ősszel tartották az úgynevezett leányvásárokat is. Az édesanyák ilyenkor a leányok egészünnepi ruhatárát magukkal vitték, s egy nap ötször is átöltöztették az eladó lányokat. A leányvásár a fiatalok ismerkedési alkalma volt.

Az eseményen egy-egy kistáj, népcsoport tagjai találkoztak egymással. Leghíresebbek voltak a zengővidéki református falvak gesztenyeszürettel egybekötött várkonyi leányvásárai, a hegyföldi fiatalok siklósbodonyi találkozói és a hegyhátiak oroszlói leányvásárai. Hasonló célú, rendhagyó alkalom volt egykor az ormánsági kálvinista magyarok ismerkedése évente, áldozócsütörtökön, a máriagyűdi búcsújáróhelyen.

Baranya megyében a komatálat vivő a kiszemelt háznál ezt mondta:

Komatálat hoztam,

Meg is aranyoztam.

Szűz hozta szűznek,

Koma hozta komának,

Ha nem tetszik komának,

Hazaviszem azon az úton, amelyiken hoztam.

Az ország más vidékein a komázás más tavaszi ünnepre is eshetett, fehérvasárnaptól Szent Iván-napig terjedő időben. Néhány Baranya megyei községben nem komatálat, hanem szépen feldíszített „komafát” cserélgettek a leánykák.

Baranya megyében a sült almából néhányat a temetőben a sírhalmokra tettek. Szokás volt mezei virágokból, füvekből koszorút kötni, s ezt a ház elejére akasztani, tűzvész ellen.

A 20. század közepéig még éltek a hagyományos népszokások:

  • a lucanapi kotyolás,
  • a bukovinai székelyek maszkos betlehemezése,
  • a németek Christkindlspiel-je vagy az Ádám-Éva játék, "A Szent Család szálláskeresése",
  • a magyaregregyi Kelemenjárás,
  • a vízkereszti Heródes-játék,
  • a balázsolás,
  • a regölés,
  • a moldvai csángók turkajárása.

Búcsú

Országosan jelentős búcsújáróhely, Máriagyűd (középkori nevén "Forrásközi Boldogasszony") az egyházi év Máriaünnepein rendszeresen elzarándokolt a megye, és a Dráván túli vidék magyar, horvát és német katolikus népe.

A búcsújáróhelyek látogatottsága napjainkra ismét fellendül, és a régi hagyományok új közösségi formákkal gazdagodnak.

Zene

A hagyományos falusi ünnepek és életfordulók eseményeit mindig tánc és hangszeres muzsika kísérte. Kezdetben parasztmuzsikusok, majd a 18. század második felétől cigányzenészek és "parasztbandák", később pedig hivatásos zenészek szórakoztatták a falu népét.

A magyarok táncos-zenés hagyományainak ápolását az 1930-as években a Gyöngyösbokréta mozgalom is elősegítette.

A Baranyában használt népi hangszerekből néhány jellegzetes darab:

  • Ilyen a magyarok körében népszerű citera,
  • hosszúfurulya és
  • köcsögduda,
  • a horvátok szamicája és
  • tamburája, a németek által kedvelt
  • klarinét,
  • a mohácsi duda vagy gajdi, valamint
  • a cigánybandák elmaradhatatlan hangszere, a hegedű.

  • a húsvéti tojáskoccintás,
  • a hegyhátiak mátkálása,
  • a csérigézés és az esőkérő horvát, szerb dodola.

Jeles Napok

Január 6. Vízkereszt

Vízkereszt vagy háromkirályok napja a karácsonyi ünnepkör zárónapja és a farsang kezdőnapja. A keleti egyház ezen a napon ünnepli Jézus születését. A Gáspár, Menyhért, Boldizsár néven emlegetett napkeleti királyok az utasok, úton járók, vendégfogadósok védőszentjei voltak.

A három királyjárás szép példáit közli a Magyar Népzene Tára Baranya.

A három királyjárás előbb a vízkereszti házszentelés része volt, majd önálló adománygyűjtő szokás lett.

Február 3. Balázs napja

A szent legendája alapján mindenfajta torokbetegség gyógyítójának tartották. E napon volt szokásban az ún. Balázs-áldás vagy balázsolás, amikor a katolikus pap a gyermek álla alá két gyertyát tesz keresztbe és imát mond. Almát is szenteltek ilyenkor, abban a hitben, hogy a torokfájás ellen alkalmas gyógyszer.

Emlékezzünk szent Balázsról, hogy ma vagyon napja,

Hogy többször is megérhessük, az úr Isten adja!

Kérjük ajándékát, várjuk szent áldását,

Mindnyájunktól távoztassék torkunknak fájása.

(Diósviszló, Baranya m.; Berze Nagy 1940: I. 110).

Húsvéthétfő

Mind a locsolás, mind pedig a vesszőzés jutalma országszerte az étellel-itallal kínáláson felül a piros, vagy hímes tojás. A tojás ősi termékenységszimbólum, a keresztény egyházi szimbolikában pedig a feltámadás jelképe és a 12. század óta szentelmény. A húsvéti tojások festésére a kémiai festékek elterjedése előtt természetes anyagokat használtak. Leggyakrabban hagyma lével festettek, de nyerhettek sárga színt a vadalmafa héjából, a bürökből zöldet, a lencse levéből kéket. A zempléni falvakban zöld vetést és hagymahajat használtak a színezésre.

Sándor napja - március 18.

Sándor kedvelt névünnep, amelyen, Kopácson (Baranya megye) például az alábbi rigmusokat mondták:

„Engedje az Isten, hogy sok Sándor napját megérjük erőben, egészségben.”

Június 8. Medárd

Baranya és a Mura-vidék szőlősgazdái szerint, ha Medárdkor esik, rossz szőlőtermésre lehet számítani, viszont bő lesz a szénatermés. Egyes csallóközi falvakban Medárdkor vetették a lent, hogy ne legyen gazos, és szépen fejlődjön.

Június 13. Páduai Szent Antal napja

Példák vannak Baranya megyéből az e napi kultikus tűzgerjesztésre is:

A szokás lényege, hogy Páduai Szent Antalnak, mint a jószág patrónusának tiszteletére ünnepének hajnalán, napkölte előtt, fiatal, életerős férfiak fadarabok összedörzsölésével kint a faluszélen, esetlen harangláb mellett, Mecsekpölöskén a nagyhídon, Abaligeten a templomgyöpön, Magyarszéken Antal faluszéli keresztjénél, elvétve házak kapujában tüzet gerjesztettek, amelynek leginkább Szent Antal tüze, olykor csak újtűz volt a neve. Ezen a tűzön hajtották át elsősorban a disznót, de a marhát, sőt néha a lovat is, hogy egészségesek maradjanak. A falu házaiban aznap a szertartás előtt és alatt nem volt szabad tüzet rakni. Ennek végeztével a tüzet, parazsat széthordták. Minden háznak jutott belőle, és a gazdasszonyok erről gyújtottak alá a tűzhelyen.

Sok, állattartással kapcsolatos hiedelem és szokás kapcsolódott ehhez a naphoz. Például a baranyai falvakban nem fogták be a jószágot.

Június 24. Keresztelő Szent János napja vagy Szent Iván-nap

A Baranya megyei Hörnyék községből a tűzgyújtással kapcsolatos mátkázó, barátságkötő szokást közölt Berze Nagy János, mely a maga nemében egyedülálló adat. A mátkázás, komálás ideje elsősorban fehérvasárnap volt, és tojáscserével történt. „Szent János napján estefelé a falun kívül (berekben) kisebb-nagyobb (10–15 éves) fiúk rőzsét, ágotbogot hordanak nagy máglyába. Amikor sötétedni kezd, összejön a falu fiatalsága, a lányok kezében faágra kötözött meggybokréta (10–15 cm hosszú), tetejébe a kihegyezett fára alma van tűzve (Szent János alma). Ez a baba- vagy komafa. Gyülekezés után a máglyát meggyújtják s ennek fényénél két leány – jó barátnők – egymással szembe állva, a komafát kézben tartva mondják:

Mátka, mátka mátkázunk,

Míg élünk, míg halunk,

Mindig mátkák maradunk. (kétszer)

(Harmadszorra:)

Koma, koma, komázunk,

Míg élünk, míg halunk,

Mindig komák maradunk.

A babát kicserélik. A tűz leégése után a fiúk a tüzet ugrálják át, utána száraz fakéregből, leginkább meggyfából csávát, fáklyát gyújtanak a tűzben, azt hajtogatják fel-alá és szaladnak vele” (Berze Nagy 1940: III.)

Október 28. Simon -Júdás napja

Baranya falvaiban a Simon-Júdás-napi hidegre utalnak a rigmusok:

Eljön a Simon, Júdás

Dideregve fázik a gulyás.

vagy:

Eljön a Simon, Júdás

Dideregve fázik a gatyás.

(Penavin 1988: 133)

November 11. Márton napja

Baranya, a Mura-vidék lakói szerint Márton-napkor nem szabad mosni, teregetni, mert elpusztulna a jószág.

December 4. Borbála napja

A Borbála-nap hiedelmei és szokásai hasonlóak a Luca-napéhoz, de a magyar nyelvterületen csak szórványosan terjedtek el.

Vannak erre a napra javasolt tevékenységek, így Göcsejben a tollfosztás, egyes baranyai falvakban a borfejtés. Borbálakor vagy Lucakor csíráztattak búzát, mely karácsonyra kizöldülve a következő év termésére jósol. Ugyancsak e napon is szoktak gyümölcságat vízbe tenni, hogy karácsonyra kizöldülve a leány férjhezmenetelére jósoljon.

Baranya, a Mura-vidék lakói szerint Márton-napkor nem szabad mosni, teregetni, mert elpusztulna a jószág.

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása