Én,ha tehetném ,
Budapestet változtatnám meg.
Felmerülhet az olvasóban a
kérdés, hogy miért? Miért nem egy épületet, egy parkot,teret, a régi gyárat a
Duna másik oldalán? A válasz a
szeretetben van, amit e haza, és e város iránt érzek. Itt születtem, szeretek
itt élni, még ha oly sok embernek élhetetlennek tűnik Kelet - Közép Európa eme
metropolisza. Emlékek fűznek a kis utcákhoz éppúgy, mint a nagy sugárutakhoz, a
mellettünk lévő újságosbódéhoz, a régi mozihoz, a pályaudvarhoz, ahonnan
ifjúságom hajnalán a Balatonhoz indultunk. A szívem most is megdobban, ha
eszembe jut a fiú, aki először csókolt oly forrón a parkban.Abban a parkban, ahol most
is nap mint nap járok.
Sokszor látom a régi
áruházat a város központjában, ahová gyermekként a szüleim vittek kabátot
venni. Igaz, manapság éppen bontják. Csak tudnám, miért? Miért nem
gondolkodnak, miért építenek újat , a
régit miért rombolják le, ha még épségben állnak a falak ?! Miért nem
megváltoztatnak, ahogy azt én tenném...? Miért nem szentelnek nagyobb figyelmet
a műemlékvédelemnek?
Én, a régi házakat felújíttatnám, az
épületszobrokat nem engedném leverni, csak ha menthetetlen állapotban vannak,de
akkor is pótoltatnám őket, az eredetit pedig akkor sem pusztíthatnák
el,amennyire lehetséges, egyben kellene leszedni és egy adott helyre
szállítani.Föld alól előkerült
évezredes, évszázados falak lebontását , tönkretételét komoly – akár börtön -
büntetéssel igyekeznék megakadályozni.
Egy műemlék aktív vagy
passzív elpusztítása, a múlt „meggyilkolása”.
Bármelyik budapesti körúton
végigsétál az ember, láthatja a szürke házfalakat.. Az évek alatt
kipufogógázokból lerakodott szmogos, poros mocsok már annyira átszínezte a
falakat, hogy egyszerű turistának valószínűleg meggyőződése, hogy ezek a falak
eredetileg is ilyen színűek, és minden bizonnyal értetlenül áll a látvány
előtt, vajon miért színezték sárgára a házak alját, az új üzletek mentén..
Hihetetlenül éles a
kontraszt ezek között az üzletek és a felettük magasodó házak stílusa között.
Egy század eleji épület
aljában egy színeiben, kialakításban teljesen eltérő bolt működik. Sok esetben
annyira meghökkentő a látvány,hogy az ember talán meg is kérdezi magában, hogy
egy „ilyen” stílusú épület földszintjére hogy engedhettek egy „olyan” üzletet
megnyitni?
Tehát a város tisztaságára
is sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnék, minimum öt évente kötelezném a lakókat a
falak tisztíttatására.
Valószínűleg hasonló
elhatározásra juthatott az Országgyűlés is. Steindl Imre csodálatos
eklektikus épülete, a
városnak, és az országnak is jelképe. Ha tíz turista képeslapot küld
Budapestről, nyolc biztosan
a Parlamentet ábrázolót választ. De az ország jelképe mégsem lehet egy szürke
épület, -gondolták- újítsuk fel. Ennek kivitelezésére felkérték az ország
legtöbb tapasztalattal bíró műemlékek felújítására szakosodott cégét. Ez a cég
nem egyszerűen restaurálja az épületet, hanem egyesével kiemeli a régi
kőtömböket és ezek pontos mását legyártva építi az újakat vissza eredeti
helyükre. A munka így nagyon lassan halad, de megéri a türelem, ugyanis
Parlament előtt folyó Duna párolgó szennyezett vize szép lassan mállasztja a
régi mészköveket. A most beépített, illetve folyamatosan beépülő új kövek a
modern építészeti anyagoknak köszönhetően már ennek a környezeti ártalomnak
jobban ellenállnak. A nyugati oldal északi szárnya kész van, jelenleg a déli
szárnyon dolgoznak. Igaz, mire körbeérnek az épület egészén, a város
levegőszennyezettségét és a munka tempóját figyelembe véve, kezdhetik is
elölről. Nálunk magyaroknál, ez már csak így van...
Sajnos magyar mentalitás,
hogy itt az emberek jellemzően szemetelnek. Csak egy cigicsikk, csak egy kis
papírfecni, de minden ezzel kezdődik. Egyszer elgondolkodtam azon, hogy mi
lenne itt, ha nem akadna arra munkaerő, hogy a szemetet is felsöpörjék
utánunk,hanem csak a teli kukákat ürítenék ki. Azt hiszem hamar bebizonyosodna,
van miért szégyellni magunkat.
Az erdeinkben, és különösen
a Budai–hegyekben érdemes időnként egy kis egészségügyi sétát megejtenünk. Az
erdőben elhelyezett kukákból ömlik a szemét, akiben megvan a jó szándék, hogy
ne szórja szét, az sem tudja a megfelelő helyre dobni, mert az már színültig
megtelt.
De ez a kisebbik probléma,
aránylag gyorsan és olcsón orvosolható. A nagyobbik probléma az, hogy ha akad
olyan hely, ami ha csak egy kicsit is
zegzugosabb, azt azonnal feltöltik építkezésről vagy lomtalanításból származó
szeméttel, sittel. Sajnos az emberek nem gondolnak bele abba, hogy bár akkor,
ott, valóban nem kell fizetnie azért, hogy megszabaduljon a szeméttől, de
később, mikor a kerület vagy az ország elosztja a kemény munkával megkeresett
adóforintjainkat, akkor bizony erre a célra is különítenek el. Mennyivel
egyszerűbb lenne, ha elvinné mindenki a szemetét a megfelelő helyre, akkor
kifizetné a díjat, talán életében egyszer kellene erre áldoznia, és mindjárt
kevesebbet kellene fizetnünk közös költség vagy bármi más címén. (Persze ez nem
igaz, akkor másra kellene többet fizetnünk, Magyarországon így zajlik az élet!)
Mellesleg jegyzem meg, hogy
pl. a Börzsönyben vagy a Pilisben, azokon a helyeken, amik aránylag távol esnek
a településektől, a kukák mellé olykor kitesznek egy kis figyelmeztetést,
amiben azt írják, hogy köszönik, hogy nem az erdőben dobáljuk szét a szemetet
hanem a kukába tesszük, de azzal tennénk igazán jót, ha magunkkal vinnénk olyan
helyre, ahol nem csak egy hónapban egyszer
járnak önkéntesek szemetet összeszedni, kukákat üríteni.
A megoldás az emberek
fejében kezdődik. Amíg meg nem érti mindenki, hogy a szép környezet nem csak
azoknak fontos, akik rendszeresen vagy csak időnként kirándulnak, addig nem fog változni semmi.
Semmiféle büntetés nem riasztja vissza az embereket.
A másik megoldatlan gond,
az állattartás. Ennek sem, mint megannyi
másnak, nem alakult ki kultúrája! Döbbenetes, hogy az
állattartók nagyon sok esetben még arra
sem vigyáznak, hogy ha már nincs hely ahová levigye a – legtöbb esetben
– kutyáját, akkor legalább arra figyelnének, hogy a házi kedvencük ne a járda
közepén végezze el a dolgát.
Erre a problémára a
megoldást a kerületeknek kellene megadni azzal, hogy kialakítanak kutyafuttató
területeket, ha pedig a szegény állat nem bírja ki az odáig vezető utat, akkor
a tulajdonos szedje fel a „potyadékot”,
ahogy más országokban is hajlandóak ezt megtenni. Szerencsére a változás már
megkezdődött, én magam is tanúja voltam olyan jelenetnek, amikor egy idősebb
hölgy, egy közel sem frekventált helyen a fűről szedte össze a kutyapiszkot.
Igaz, ilyet is csak egyszer láttam, de ez már jó jel.
A közlekedés tisztasága is
jócskán hagy kívánnivalókat maga után. Egy-egy – általában a régebbi típusú - BKV szerelvényen igen gyakran
mocskosak az ablakok, az ülések, a többiről nem is beszélve. Miközben egy
vonaljegy ára ma már 270ft, a bérlet árak is a csillagos égben, a tisztaságra
mégsem jut elegendő pénz. Arra gondolni sem merek, hogy influenzás időszakokban
egy-egy tömegközlekedési eszköz, maga a betegségterjedés gócpontja. Bizonyára
szebbek a textíliával bevont ülések, de sokkal nehezebb is azokat tisztán
tartani.(A fertőtlenítésükről nem is álmodok!:) Viszont milyen nagyszerű hely
ez az élősködőknek, amik néhány hajléktalanról kerülnek bele, aztán bárki másra
is, aki utána arra az ülésre ül. A MÁV hasonló problémákkal küzd, de ott még
szembetűnőbbek a hiányosságok. Ennek részben a tisztelt utazóközönség az
okozója, akik Isten tudja milyen okból, de viccesnek tartják ha az üléseket
tönkretehetik, az ablakokat összemocskolhatják, a mellékhelyiségekben
elkövetett rongálások abszolút érthetetlenek, lévén egy kicsiny helyiségről van
szó. Másrészt a vállalat is
generálja a renitens viselkedést azzal, hogy ilyen magas szinten elhanyagolja a
szerelvények tisztaságát . Néhány éve már szolgálatban vannak az új vonatok,
amik magyar viszonylatban nagyon szépek és modernek, azt hiszem így néhány év
után is határozottan épségben vannak a kocsik kívül–belül egyaránt. Némi
pszichológia: az épített környezet hatással van az ember mentalitására. Ha
tiszták, modernek a vonatok, az azt használók sem akarják azt leamortizálni.
Vigyáznak a tisztaságra, nem rongálják a szerelvényeket. Ugyanez igaz a BKV
járműveire is. A nemrég vásárolt buszok, villamosok, amennyiben takarítják,
karbantartják őket, -és ez egyenlőre így van,- nincsenek összefirkálva, az ülések
nincsenek szétvagdosva, nem jellemző az elszórt napraforgó héj, használt
papírzsebkendő.
Óriási probléma itt
Magyarországon (is), az önjelölt „művészek falfestményei”. Erre is lehetne megoldást
találni, mégpedig úgy, hogy minden kerületben szabad falakat létesítenék, ahol
kiélhetnék ezek az emberek művészi ambíciójukat:) Ha a fal megtelik, a kerület
gondoskodna a letakarításukról. Szerintem ez még mindig kevesebbe kerülne, mint
a köztéri falak százait takarítani szinte hétről hétre. Ha akadna olyan szervezet,
aki magára vállalná ennek a problémának a felszámolását, rövid úton óriási
sikereket lehetne elérni. Például ha ezeknek az ismeretlen graffitiseknek
versenyeket rendeznének, értékelnék a műveiket, és az eredményeket egy
internetes szájton közzétennék, esetleg díjaznák is. Ezt úgy képzelem el, hogy
a „művész” lefotózná a festményét, amit elküldhetne interneten a bizottságnak a
nevével és a fal megjelölésével, ahol az fellelhető. Itt az ösztönzés kínálná a
megoldást, a későbbiekben pedig a feltörekvő graffitisek már a legális helyeken
festenének. (Legalábbis remélhetőleg!)
Én nem engedném, hogy a
városban a régi épületek közvetlen közelében üveg és acéltornyok épüljenek.
Szerintem egyszerűen formabontó hatásuk van. A városnak egységes arculatot
adnék, lenne helye az új technikával és anyagokkal épülő házaknak is, de
szektorokra osztanám a várost.
Azokon a helyeken, ahol az
új épületek épülnének, egy parkkal vagy térrel választanám el a stílusokat. A
mostani várostervezés nem vesz figyelembe jó néhány problémát, csak kiadják a
multiknak az építési engedélyt, bezsebelik a hasznot, aztán csodálkoznak ha a
környéken élők átkozzák őket.
A Duna-parton láthatunk is
néhány példát a figyelmetlenségre.
Az Erste Bank új épülete óriási árnyékot vet
a mögötte épült alacsonyabb házakra. Ha
pedig éppen kel a Nap, akkor az üvegfalakról visszaverődő fényben minden
bizonnyal megvakulnak a lakók mindjárt a reggeli órákban. Kérdésként vetődik fel
bennem, hogy vajon felhasználják-e ezek az épületek azt a hőt, amit az anyaguk
és elhelyezkedésük révén a Napból nyerhetnek, illetve a szél energiáját?
Gyanítom, nem!
Akárhová néz az ember
Budapesten, mindenhol daruk magasodnak, építkezések zajlanak, és gombamód nőnek
ki a földből az új iroda vagy lakóházak. Pedig vannak itt régi
gyárépületek is. Hatalmas belmagassággal, néhol óriási ablakokkal, másfél száz
évvel ezelőtti kovácsoltvasakkal a lépcsőházakban, vagy a gyárat körülvevő
udvar kapui is díszesek, szépen megmunkáltak. Amikor már tényleg senki nem
használja ezeket az épületeket, nagyon sok esetben hagyják lepusztulni,
valahogy nincs gazdája. Jobb esetben betelepül egy vállalkozó, aki szintén
gyárnak használja, és így van esély arra, hogy nem romlik le túlságosan az
épület állaga. Erre egy nagyszerű ellenpélda az Újpesti Bőrgyár, ahol néhány
éve még aktív munka zajlott, néhány hónapja pedig nemes egyszerűséggel kidőlt a
frontfal a Váci útra. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a bőrgyár éppen
bontás alatt állt. (A kidőléssel némileg felgyorsult a folyamat!)
A „River Loft" épületegyüttes
szép példája az értékmegőrzésnek!
Az Újlipótváros és a
Vizafogó határán, a Duna mellett, Koch Henrich tervei alapján 1914-ben épült a
század eleji stílusnak megfelelően a Gázszerelési Tárgyak Műszaki Telepe, azaz
a mai River Loft. A gázgyár épületét nem sokkal átadása után kiürítették, és
itt rendezték be a Monarchia legnagyobb hadikórházát, majd később, az I.
világháború után, a klinker téglás épület raktárként és műhelyként funkcionált
néhány irodával. 1990-től több tulajdonosváltás után a GTC Magyarország
Ingatlanfejlesztő Zrt. tulajdonába került, akik nevéhez olyan projektetek
kötődnek, mint a Váci úti Center Point irodaépület, vagy a szomszédos Riverside
apartman lakótömbjei, de építkeztek
néhány szomszédos ország városában is.
A felújított tömb megőrizte
a gyárépület eredeti architectúráját, ami a belső homlokzaton is megmaradt,
azzal az eltéréssel, hogy az itt kialakított erkélyek modern fém árnyékolókat
kaptak, ezáltal mintegy oszlopként futnak végig a belső homlokzaton. Ez a vállaltan
idegen anyag fontos szerepet kapott az építészeti kialakításban: lefedi a
gazdaságos helykihasználás érdekében hasznosított alagsori szintet, ahol
további irodahelyiségeket alakítottak ki, és mintegy összekötő elemként is
jelen van a régi épület és az új szárny kapcsolódási pontjainál, jelezve az
újonnan kialakított épületrészeket.
A
lenyűgöző belmagasságokkal, irigylésre méltó tetőterekkel, és kényelmes
lépcsőházzal ellátott régi, L alakot formáló gyárépülethez, egyetlen modern
szárnyként kapcsolódik az apartman lakásokat rejtő, jóval egyszerűbb
struktúrájú, téglatapétával burkolt új szárny, ami oszlopok segítségével
elemelkedik a földtől, így vendéglátóegységeknek vagy más üzleteknek adva át a
terepet a földszinten, ahol a manapság elmaradhatatlan úszómedence is helyet
kapott. Szintén bevett gyakorlat a hazai kortárs építészetben az
épületegyütteshez tartozó ápolt és gondozott belső kert, amelynek természetes
határát egy impozáns vízfelület jelöli ki.
Szóval volna min
változtatni, és bár én az értékmegőrzésre törekednék , azért egy teljesen új
stílusnak is adnék helyet. Budapesten belül vannak még hatalmas területek,
melyek nincsenek beépítve. Ahol most a Megyeri-híd épül is ilyen. Igaz,
már alakul ott Közép-Európa legnagyobb
vízi parkja, amelyben szálloda és több
luxusszolgáltatás is helyet kap, de az a terület megfelelne egy teljesen
újszerű város kiindulópontjának. A vízi park átfedés lehetne a régi és az új
stílus között. Az kellőképpen modern látványt nyújt majd, mégsem tér el
túlságosan a mellette épült házak és az épülő híd nyújtotta arculattól.
- A hídról letérve, a közlekedés egy részét föld alatti
úthálózattal oldanám meg. Alagutak lennének a város utcái alatt, amiket kb.
200m-ként szellőzőnyílásokkal, szűrő -
és tűzvédelmi berendezésekkel látnék el. Ezek az alagutak,
sugárútszerűen lennének kiépítve, és leginkább azoknak készülne, akik a városon át autóznak , akik több kerületen is
keresztül mennek, tehát hosszabb távot tesznek meg. Tulajdonképpen cél
állomások lennének, ahol le lehetne térni az autóútról./Pl. : reptérnél,
nagyobb pályaudvaroknál, autópályák bevezető szakaszánál, központi épületeknél
stb./
A felszíni autózás ezáltal
leredukálódna a rövidebb távot autózók, vagy a városból kifelé haladók számára.
Így valószínűleg biztonságosabbá válna a gyalogos közlekedés is, és a felszínen
nagyobb hely maradna.
Tereket, parkokat
létesítenék a felszabadult helyeken, ahol a
gyerekek számára játszóterek és sétálóutak, a fiataloknak , felnőtteknek
szabadtéri színpadok lennének fellelhetőek. Hatalmas mozivásznakat helyeznék el a város újonnan
kiépített terein, ahol esténként filmvetítések volnának. A sportolni vágyóknak is
kedveznék azáltal, hogy kiépíteném a biciklis úthálózatot,lehetőleg nem
közvetlen az autóutak mellett – ahogy jórészt a mostani formában létezik- ,
hanem sokkal nyugodtabb, zöldebb területen.(Pl. most vannak olyan biciklis
utak, amik a Margit-szigetre vezetnek )
A görkorcsolyázóknak, és
más sporteszközt használóknak minden településen hatalmas, sík területeket
biztosítanék, ahol zavartalanul edzhetnének, szórakozhatnának.
A város különböző
pontjain központokat hoznék létre, a
Magyarországon élő különböző nemzetiségű emberek kultúrájának bemutatására,
vallásuk gyakorlására. Ahol lehetőség lenne rá,
japán kerteket alakítanék ki, ahová ázsiai építészeti stílusban épült
teaházakat, imaházat és edzőtermeket hoznék létre. Itt találkozhatnának a
keleti sportok kedvelői és a művészetek iránt érdeklődők.
- Tehát az új stílus, merőben
új lenne: A cyber és a hi-tech stílus egy–egy gyöngyszeme tárulhatna a
városlakók elé. Mint pl:.egy Mumbaiban 2010-re felépülő irodaház, mely jó
példája lesz annak, hogy a 21. században az építészetet már nem a beton, az
acél és az üveg sajátosságai határozzák meg, hanem az új, közvetlenül már nem
tapintható/nem érzékelhető (intangible) és intelligens anyagok, a multimédiás
megoldások és az interaktivitás.
A tojást úgy tájolják,
illetve tengelyét olyan szögben döntik meg, hogy egyfelől erős vizuális hatást
keltsen, másfelől enyhítse az intenzív napsütés következményeit. A legfelső
szintre részben fedett kertet terveznek telepíteni, mely segíti majd az
épületet a túlhevülés elleni harcban. Az áramot egy szélturbina fogja termelni.
Napkollektorok is lesznek az épület „bőrének” felső részén, a szürkevizet
speciális berendezés tisztítja meg. Maga a tojásforma révén egy hasonló méretű,
hagyományos modern megoldásokat és formákat alkalmazó épülethez képest, 10–20
százalékkal kisebb külső felületekkel rendelkezik majd, ami jelentős
energia megtakarítást biztosít. Hasonlóan szokatlan
formákkal találkozhatunk majd Moszkvában és Szentpétervárott is, akik manapság
egymás riválisai. Sorra születnek a
monumentális tervek, a két város egymást igyekszik túlszárnyalni. Egy
teljesen új várost álmodtak meg, ami ha megvalósul, turisták tömegeit fogják
vonzani a városokba.
De hogy a
benzingőzben és idegengyűlöletben egyszerre fuldokló orosz fővárosból, ahonnan
a tehetős réteg egyelőre inkább elvándorol, egyszer valóban globális gazdasági
és kulturális központ lesz-e, csak a jövő döntheti el. A City Tower-t 2006-ban még
Európa legmagasabb épületének ígérték.

Bár az 520 ezer
négyzetméteres, akár huszonötezer embert is befogadni képes felhőkarcolót már
elkezdték építeni, a dicső címről lemondhat: azóta ugyanis egy még magasabb
torony tervei is napvilágot láttak, és hol másutt, mint Szentpéterváron.
Ezt Moszkva nem hagyhatta annyiban: a nemrég
megszellőztetett Crystal Island

a világ legnagyobb épülete lesz, ha elkészül,
a Moszkva folyó mellett. Az óriás sátor, amelynek két és fél millió
négyzetméterén egész városnyi lakóház és intézmény kap helyet.Az előzetes tervek szerint rehabilitálják a
Puskin Múzeum, és a tizenegy épületből álló Zariadje-városrészt a lebontott
Rosszija Hotel helyén.
A 46 emeletes City Palace
Tower-nek bemutatták a részletes
terveit. A 2011-re elkészülő, spirálisan összecsavarodó síkok alkotta épületről
még egy könyvet is kiadott a műhely.
Természetesen Zaha Hadid sem maradhat ki a moszkvai építési lázból: ő az
Expocenter terveit készítette. A Nemzetközi Üzletközpont közelébe tervezett
épületegyüttes két kecses toronyból és egy masszív, vízszintesen elnyúló
részből áll. Az ikertornyokban magánlakások és hotel, míg a talajjal
párhuzamosan „lebegő” épületrészben kiállító- és előadótermek kapnak helyet.
A tipikusnak nem, inkább
sorozatgyártottnak nevezhető plánumok extravaganciája fel sem ér a többi
különleges épületegyütteshez. Nyolcszáz
ember szórakozhat és sportolhat majd egyszerre.
A Moszkva külvárosában
épülő Galaxy Building tervei pedig egyenesen a hetvenes évek scifijeit
idézik; lepény alakú, hatalmas
bevásárló-, szórakoztató- és irodaközpont (egy útkereszteződés felett)

A teljes gőzzel folyó beruházások azt mutatják: a Moszkva és Szentpétervár
közti évszázados csatát a mai főváros nyeri.
Az ilyen stílusú épületek,
bár valóban rendkívül szokatlanok lennének a mi szemünknek, de azt gondolom, ha
valóban a megfelelő helyen épülnének, sokakat vonzanának magukhoz. Talán el
kell még telnie jónéhány évtizednek, hogy
a hi-tech mindennapos látvány legyen, de ha Moszkvában és a rivális
városban megvalósulnak a tervek, akkor az mindenképp irányadó lesz a jövő
építészetének.
Talán egyszer tényleg valósággá válik mindaz, amit a „Vissza a jövőbe” c. filmekben is
láthattunk, és talán egyszer tényleg repülő autók cikáznak majd a házak között,
amiket bio-üzemanyag hajt , nem lesz légszennyezettség, nem lesz ózonlyuk, és
mindenki egészségesebb és hosszabb életet élhet.
Egyenlőre mindez csak utopisztikus elképzelés, amikor
még az is óriási feladat az emberiség számára,hogy ne pusztítsa el a jövőt ,
hogy képes legyen előre gondolkodni, hogy a felnövekvő nemzedéknek is hagyjon
esélyt egy jobb életre! Addig pedig,
csak … „Merjünk nagyokat álmodni!”:)
[szerző:venus ]