forrás
Egy alig olvasható felirat a torinói leplen bizonyítja, hogy valóban Jézus halotti leple volt, állítja egy vatikáni kutató.
A
Barbara Frale történész új könyvében kifejtett állításra több tudós
azonnal szkeptikusan reagált, kitartva amellett, hogy a lepel középkori
hamisítvány.
Frale számítógép segítségével kinagyította a leplen
szórványosan olvasható, alig látható görög, latin és arámi nyelvű
szavak képét. A kutató arra a következtetésre jutott, hogy a feliratok
a názáreti Jézus nevet tartalmazzák görög nyelven. Szerinte ez azt
bizonyítja, hogy a szöveg nem lehet középkori eredetű, mivel abban az
időben egyetlen keresztény, még egy hamisító sem nevezte volna Jézust
csak názáretinek, isteni eredetének megemlítése nélkül.
A leplen
egy keresztre feszített férfi alakja látható, összetett kezén és lábán
szivárgó vérrel. A hívők szerint a lenvászon Krisztus képe a
feltámadásakor színeződhetett el. A Vatikán tulajdonában lévő leplet a
torinói székesegyházban őrzik különleges körülmények között, és csak
ritkán állítják ki.
A szkeptikusok azt hangsúlyozzák, hogy az 1988-ban elvégzett
radiokarbonos kormeghatározás szerint a textíliát a XIII. vagy a XIV.
században szőtték. Bár a halvány betűket évtizedekkel korábban
felfedezték az arc körül, komoly tudósok a teszteredmények ismeretében
elutasították azok vizsgálatát - mondta Frale. Amikor azonban kivágta a
szavakat a lepelről készült fényképekről és szakértőknek megmutatta
őket, azok arra a következetésre jutottak, hogy ez az írásmód a
Közel-Keleten volt szokásos a Krisztus utáni első században.
A
történész feltételezi, hogy a szöveget egy írástudó írta fel egy
iratra, majd a lepelre ragasztották a fej körüli részre, hogy
családtagok illendően eltemethessék a halottat. Az abban a korban
használt tintában lévő fémnek köszönhetően az írást a vászonra is fel
lehetett vinni - véli.
Frale szerint a szöveg részben igazolja az
evangéliumnak Krisztus utolsó perceiről szóló beszámolóját is. Egy
görög nyelvű részlet, amely úgy olvasható, mint "eltávozott a
kilencedik órában", Krisztus halálának a szent szövegekben jelzett
idejére utalhat.
Egy Frale által tanulmányozott kinagyított képen
legalább hét szó látható, amelyek Jézus feje körül olvashatók,
vízszintesen és függőlegesen. Egy rövid arámi betűs részt nem fejtettek
meg. Egy másik, latin nyelvű töredék, "iber" Tiberius császárra
utalhat, aki Jézus keresztre feszítésének idején uralkodott - mondta a
történész.
"Megpróbáltam tárgyilagos lenni és a vallási kérdést
félretenni" - mondta Frale. "Egy ősi dokumentumot tanulmányoztam, amely
egy férfi sajátos helyen és sajátos időben történt kivégzését igazolja"
- tette hozzá.
Frale Olaszországban a középkori templomos
lovagrendről folytatott kutatásairól és a Vatikáni Titkos Levéltárban
talált, a lovagrenddel foglalkozó kiadatlan dokumentumok felfedezésével
vált ismertté. Idén jelent meg egy tanulmánya, amelyben azt állította,
hogy a lepel valaha a templomosok birtokában volt. A tanulmány
kétségeket ébresztett, mert a lovagrendet a XIV. század elején
felszámolták, és a leplet először 1360 körül említik egy francia lovag
tulajdonaként.
Frale legújabb könyve, a La Sindone di Gesu
Nazareno (A názáreti Jézus leple) azonban még nagyobb kétséget
ébresztett a szakértőkben.
"Az emberek szemcsés fotókkal
dolgoznak, és azt hiszik, látják a dolgokat" - közölte Antonio Lombatti
egyháztörténész, aki maga is több könyvet írt a lepelről. "Ez mind a
képzelet és a számítógépes program eredménye" - tette hozzá.
Lombatti
szerint görög és arámi feliratos leleteket találtak I. századi zsidó
temetkezési helyeken, de latin nyelv használatáról még nem hallottak.
Azt az elképzelést is visszautasította, hogy a hatóságok - némi
papírmunka után - hivatalosan visszaadták volna a kivégzett ember
holttestét a hozzátartozóknak. A rómaiak által alkalmazott
legkegyetlenebb büntetés áldozatait elrettentés végett rendszerint a
kereszten hagyták, vagy egy szemétdombra dobták.