Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Népirtással vádolják Arthur királyt

2009. szeptember 30. 19:21 - veni75

2009. szeptember 30. 11:29 Daily Telegraph

A legendák világának állandó szereplője, a mozifilmek sztárja, az igazságos Arthur király valójában egy népirtó hadúr volt, akit mai bűneiért akár a hágai Nemzetközi törvényszék elé is beidézhetnének - állítja egy új könyv.

 


Arthur és Mordred összecsapása egy 1922-es illusztráción

Dr. Simon Young, történész, és a kelta tanulmányok egyik ismert szakértője nemrég megjelent, The Celtic Revolutiojn című könyvében azt állítja, hogy a mesebeli történeteknek nincs semmi köze a valósághoz, hiszen szerinte Arthur azzal teremtett békét, hogy sajátján kívül minden más környező népet kiirtott. Szerinte több mint valószínű, hogy a vezető tényleg létezett: a legendát egy Arthur és egy másik, Artur nevű vezető élete alapján írhatták, és szintén hasonlóan esélyes lehet a 2-3. században Britanniában szolgált Artorius római tábornok is.

Az 5-6. században élt hadurak világa azonban nagyon kegyetlen volt, így egy ilyen vezetőnek még a többinél is véresebbnek és durvábbnak kellett lennie, hogy személyét megőrizze a történeti emlékezet. A valóságban nem létezett sem a kőbe szúrt kard, sem a tó hölgye, sem pedig a különleges páncélzat, vagy épp a Szent Grál - mindezek csak a középkori szépírók fantáziája miatt kerültek a történetbe.

A legendás vezető személye a kelta mitológiában is megjelent: egy Young által lefordított, Armes Prydein (Hatalmas prófécia) című költemény arra figyelmeztet, hogy Arthur visszatér a sírból, és véres háborúba vezeti a keltákat az angolok ellen, amiben annyian esnek majd el, hogy a végén nem jut majd hely a holttesteknek. A vers egy olyan csatateret vizionál, ahol az angolok nem tudnak majd tájékozódni, míg a kelták hegyi medvékhez hasonlóan gyilkolnak halomra mindenkit.

Az uralkodó története egyébként a 12. században, Geoffrey of Monmouth munkássága kapcsán vált közismertté. Ezekben a történetekben jelent meg Merlin, a kerekasztal lovagjai, vagy épp az Excalibur is. Arthur legendája számos hollywoodi produkció ősforrása volt az elmúlt évek során. A legnagyobb visszhangot kiváltó adaptáció kétségtelenül John Boorman Excalibur című feldolgozása volt. De ebbe a sorba illik bele a nevezetes Lerner - Loewe musical 1967-es szélesvásznú Camelot verziója, melynek tv változatát az HBO 1982-ben Richard Harris Arthur alakításával tette feledhetetlenné; vagy akár a Mark Twain klasszikusából készült Egy connecticut-i jenki Arthur király udvarában (A Conneticut Yankee in King Arthur's Court) című komédia.

Spielberg is kölcsönzött már a legendából az 1989-es Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusade) című filmjéhez, melyben Harrison Ford és Sean Connery vezetésével indultak a lovagok a Szent Grál keresésére. 2004-ben Clive Owen bújt Artorius bőrébe, míg a Merlin című, jelenleg is futó BBC-sorozatban fiatalok elevenítik fel a legendát.

 

forrás

 

1 komment

Megosztott nemzet – szerbek

2009. szeptember 29. 22:29 - veni75

  Megosztott nemzet – szerbek

A szerbek hősies szenvedéllyel, sok száz éve küzdenek népük egyesítéséért, határaik és nemzetük megőrzéséért. Törekvéseik azonban szembeállították őket szomszédaikkal és a külvilággal.

 

Írta: Chris Carroll, fényképezte: Chris Anderson
Részlet a National Geographic Magazin júliusi számából.

Isten háta mögötti kis falu a nemrég függetlenné vált, bár sokak által csak Szerbia rebellis tartományának tartott Koszovó délnyugati részén: Velika Hoča, ahol a helyiek mindmáig gyakran emlegetik azt az évekkel ezelőtti verekedést. Közvetlenül a koszovói háborúskodás befejeződése után történt a nevezetes eset…

Az önállósulni akaró koszovói albánok és a szerb hadsereg háborúja 1999 júniusáig tartott, amikor a NATO légicsapásai térdre kényszerítették az akkori Jugoszláviát és Slobodan Miloševićet, az ország teljhatalmú elnökét. (A neveket az új, latin betűs írásmóddal adjuk meg – a szerk.) A Nyugat azért lépett közbe, hogy véget vessen a koszovói albánok elleni atrocitásoknak, és elejét vegye egy menekültválságnak. S abban bízott, hogy a diktátort félreállítva béke köszönt e tájra. Csakhogy a Nyugatnak – mint balkáni kérdésekben már oly sokszor – ezúttal is csalatkoznia kellett.

Most a hatalomra került albán többség nyomta el a szerb kisebbséget. Nem szűnt meg a civilek legyilkolása. Újabb menekülthullám indult – ezúttal a szerbek hagyták el Koszovó etnikai viszályok sújtotta, pangó gazdaságú hegy-völgyes térségét, amely hozzávetőleg akkora, mint a mi Északi-középhegységünk.

A sziklás hegyek között megbúvó Velika Hoča néhány száz szerb lakosa is félelemben élt a háború után – mígnem a falu tagbaszakadt, jó fellépésű rendőre a nagy verekedés napján vissza nem szerzett valamicskét a megtépázott szerb büszkeségből. Pedig abból már alig maradt valami ezen a vidéken, amelyet a szerbek oly régóta államiságuk bölcsőjének tekintenek.

Azon a nevezetes napon albán legények érkeztek Velika Hočába, s túlságos érdeklődést tanúsítottak a helyi hajadonok iránt. A szerbek ezért annak rendje-módja szerint eltángálták, majd kikergették őket a faluból. Az akciót egy katonaviselt helyi rendőr, a húszas éveiben járó Bojan Nakalamić vezette. A helyiek számára az eset bebizonyította, hogy a szerbek közt ma is akadnak bátor, rettenthetetlen férfiak. Nekem viszont – minél többször hallottam a történetet – Nakalamić inkább afféle hetvenkedő nacionalistának tűnt. Így aztán alaposan meglepődtem, amikor megismerkedtem vele.

A Balkánon persze nem ritkaság, hogy hasonló élmények érik az idegent. A kulturális határvonalakat átlépő betolakodókat elagyabugyáló legény ugyanis (a szerbiai irányvonalra fittyet hányva) albánok politikai támogatója lett. Szó sincs természetesen arról, hogy Nakalamić az albán nacionalizmust pártolná. De mivel népe vesztesként, ellenséges környezetben él, úgy gondolta, hogy végzetes lenne, ha elzárkóznának. „Ha meg akarunk maradni Koszovóban, akkor a részévé kell válnunk” – tudatta velem, szavait gondosan megválogatva, angolul.

„Csakis az egység óvja meg a szerbet ” – hirdeti a nemzettudatot évszázados küzdelmeken át őrző szerb ortodox egyház zászlaja. Mint megannyi más népet, a szerbeket sem kímélték a történelem viharai. Háborúk és idegen megszállók szeszélyei szórták szét a világ négy égtája felé a több mint tízmilliós szerb népet. Bár többségük máig Szerbiában él, 125 ezren a háború utáni Koszovóban maradtak, és kisebb-nagyobb szerb közösségek találhatók északon Magyarországon, a déli Montenegróban, nyugaton Bosznia-Hercegovinában és Horvátországban is. Sokan Nyugat-Európába vagy Amerikába vándoroltak ki. A szerbek hősies szenvedéllyel, sok száz éve küzdenek széttagolt népük egyesítéséért, országhatáraik és nemzeti önazonosságuk megőrzéséért. Egységtörekvésük viszont élesen szembeállította őket soknemzetiségű balkáni szomszédaikkal és a külvilággal is. Ma rendszerint őket okolják az 1990-es évekbeli véres háborúkért, amelyek végül Jugoszlávia felbomlásához vezettek. Az emberiség elleni bűnökkel (például a boszniai háborúban történt etnikai tisztogatással és népirtással) vádolt szerbek viszont tiltakoznak, amiért a Nyugat őket tette meg bűnbaknak, miközben szemet huny az ellenük elkövetett hasonló cselekedetek fölött.

Mit jelenthet vajon a szerb egység a 21. századi Európában? Ez a kérdés legalább annyira megosztja
a szerbeket, mint amennyire nyugtalanítja a szomszédaikat. Nos, a választ keresi a National Geographic Magazin júliusi lapszáma is.

National Geographic Online
Szólj hozzá!

Közkegyelmet kaptak a komáromi vár 1849-es védői

2009. szeptember 29. 22:16 - veni75

Százhatvan éve, 1849. szeptember 27-én - másfél hónappal a magyar szabadságharc bukása, a világosi fegyverletétel után - Klapka György tábornok is aláírta a komáromi vár megadásának előfeltételét képező megegyezést, amely szabad elvonulást és büntetlenséget biztosított a várőrség mintegy 30 ezer tagja részére.

A komáromi várat, a kor legnagyobb és szinte bevehetetlennek számító erősségét a Görgey vezette fősereg 1849 júliusi elvonulása Klapka György tábornok védte a II. és VIII. hadtest élén. Július végén, miután az osztrák erők nagy része is távozott, az ostromlók gyengébbek lettek, mint a várőrség. Klapka ezt felismerve két kitöréssel szétzúzta az ostromzárat, majd felszabadította a Dunántúl északi felét, de a főhadszíntéren elszenvedett vereségekről érkező hírek nyomán augusztus 12-én visszarendelte csapatait az elsáncolt táborba, a védők létszáma ekkor elérte a húszezer főt.

Az ostromgyűrű augusztus 20-ra ismét teljessé vált, a császáriak a világosi fegyverletételre hivatkozva kapitulációra szólították fel Klapkát. Miután a magyar haditanács ezt elutasította, a helyszínen tartózkodó Gyulai Ferenc osztrák hadügyminiszterrel 14 napos fegyverszünetben állapodtak meg. Az egyezmény értelmében a várőrség követeket küldött Nagyváradra és Aradra, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy minden magyar egység letette a fegyvert.

A követek visszatérte után, 1849. szeptember 1-jén a haditanács megfogalmazta a vár feladásának feltételeit. Ebben a tervezetben még szerepelt engedmények kicsikarása az egész ország jövőjével kapcsolatban, az általános amnesztia igénye politikusok és katonák számára egyaránt. A következő napon lejárt a fegyverszünet, kiújultak a harcok. Az ostromlók száma hamarosan 54 ezer főre duzzadt, a várat 200 ágyúból lőtték. Szeptember 11-én Haynau feltétel nélküli kapitulációt követelt arra hivatkozva, hogy szeptember 7-én már Pétervárad is megadta magát, de a várvédők ismét elutasító választ adtak.

Klapka 14-én kibővített haditanácsot hívott össze, itt született javaslat a megadás politikai feltételeinek elhagyásáról. Közben az osztrák csapatok több támadást intéztek a vár ellen, de ezek sorra kudarcot vallottak, a szabadságharc utolsó katonai összecsapására szeptember 25-én Ószőnynél került sor. Az osztrák hadvezetés végül arra a következtetésre jutott, hogy csak hatalmas anyagi és emberáldozatok árán tudná elfoglalni a várat, azért a patthelyzet feloldására újból tárgyalások kezdődtek.

A vár átadásának feltételeit tartalmazó "hódolati szerződést" szeptember 27-én Harkálypusztán, Haynau hadiszállásán írták alá. Az egyezményből kimaradt az általános amnesztia, viszont a várőrség, illetve az erődben tartózkodó személyek számára biztosította a közkegyelmet. (Ezek a menlevelek a megtorlás idején sok ember életét mentették meg, egyebek között Jókai Mórét is.) A katonaság a fegyver letétele után szabadon elvonulhatott, a tisztek kardjaikat is megtarthatták, s aki úgy kívánta, külföldre távozhatott.

A vár átadása Klapka utolsó seregszemléje után, 1849. október 2-án kezdődött meg, s október 4-én az utolsó egység is letette a fegyvert.

 

[forrás]

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása