Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

A parfümhasználat titkai

2007. június 11. 19:14 - veni75

Mit jelentenek a következő szavak: Parfüm, Eau de Parfum, Eau de Toilette, Eau de Cologne, Splash Cologne? Most megtudja.


Az illatok ereje

A fent leírt sorrend szerint csökkenő töménységű illóolaj keverékek, különböző töménységben, alkoholban oldva. Nincsenek pontos számok, de az oldott illóolaj mennyisége (sorrendben) 15-10-6-4-2 százalék körül mozog, meglehetős eltérésekkel az egyes parfümházak által használt terminológiában. A töménységgel csökkenő árak magukért beszélnek - látható, hogy nem az alkoholt kell egy parfümben megfizetnünk. Egy jól lekerekített, rögzítő molekulákkal ellátott, szépen kevert kompozíció parfüm változatából akár két cseppel is komolyabb és tartósabb hatást érhetünk el, mint akár 3 ml Eau de Toilette-t magunkra locsolva.

Az adott töménységen belül mindig jobban megéri a nagyobb kiszerelést venni. Ezért azt tanácsoljuk, hogy ismerkedésre vagy másoknak ajándékba mindig csak kis töménységű, kis mennyiséget tartalmazó kiszerelést válasszunk. Csak ha már bevált az illatunk, érdemes megfontolni a komolyabb beruházást igénylő Eau de Parfum vagy Parfum változat megvételét - ideális, ha kapható újratölthető változatban. Akinek nincs még kialakult illata, ne hamarkodja el a vételt, nyugodtan, ráérősen válasszon - nem sok lehangolóbb dolog van egy egyéniséget ütő parfüm hatásánál.

Illatok nyáron

A nyári illatok gyakran hígabbak, a csökkenő töménység ez természetesen kisebb illattartósságot, azaz gyorsabb elillanást jelent, valamint azt is, hogy relatíve többet kell magunkra fújnunk ugyanolyan hatás eléréséhez. A parfümökkel való takarékossági mánia másik véglete a testharmat, testpermet, vagy Body Mist. Ideálisan a zuhany alól meztelenül kijőve és egyenesen a levegőbe fújt permetbe sétálva használjuk. A hajunkra is nyugodtan mehet belőle, a haj ugyanis nagyon jó illatmegtartó anyag.

Sokan nem tudják, hogy az Eau de Toilette és az Eau de Parfum néha nem teljesen ugyanaz az illat! Ilyen különbséget például a Chanel - Allure és az Issey Miyake - L'Eau d'Issey illatánál is felfedezhetünk. Általában mindkettő azonos karakter, de a töményebb verzió a femininebb, alkalmibb, nyíltabban szexis, tehát tartalmában, jelentésében is mélyebb illat - így éljünk vele.

Soha ne a bőrre!

Gyakran látott hiba, hogy közvetlen közelről a bőrünkre spricceljük az illatot - ilyenkor a nyomás a bőr faggyú-verejték folyadékfilmjébe lövi az alkoholos oldatot, és nem a felületre permetezi - más lesz ettől a parfüm élete a testünkön - a kifejlődése, a virágzása, a lecsengése. A két csuklónkat összedörzsölni hasonló okok miatt nem szabad. Legjobbat akkor teszünk a parfümmel - és közvetve magunkkal -, ha a levegőbe spricceljük a Natural Spray-k tartalmát, és belehúzzuk a csuklónkat.

 

 

 

A parfümök tudatalatti vágyakat, érzéseket válthatnak ki bennünk és partnerünkben. Amikor illatosítjuk magunkat, sikerre vihetjük üzleti tárgyalásunkat, megnyugodhatunk a nehéz vizsgán, kellemes érzéseket válthatunk ki munkahelyünkön, amellett, hogy segítenek csábítani, felkorbácsolják szexuális vágyainkat.

Parfümhatás és az idegek

Orrunk érző idegei az agyban olyan idegi folyamatokat generálnak, melyek felébresztik érzelmeinket, szeretetünket, szerelmünket, szimpátiánkat vagy éppen unszimpátiánkat, biztonságérzetünket, testi közelségre való vágyunkat, szexuális késztetéseinket, emlékeinket, ösztöneinket. Feltette már magának a kérdést, hogy miért van ez? Az ember illatízlése, parfümökhöz való hozzáállása a gyermekkortól kezdődően alakul ki. Tudattalanul is megmaradnak benne a szimpatikus illatok, szagemlékek, s ezeket keresi a későbbiekben is. Nehéz azoknak, akik genetikai vagy fiziológiai orrvakságban szenvednek, vagyis nincs illatélményük.

A parfümök mindenkiben más érzéseket szabadítanak fel. Használhatjuk fegyverként, elérhetjük vele, hogy szimpatikusak legyünk másoknak. Testillatunk nagyrészt nem tudatosul, de szaglóközelben kitapogatják ösztöneink a másikét. Parfümök használatával megváltoztathatjuk az alaphangulatunkat, de akár a közelünkben lévőkét is - és ez még csak nem is tudatosodik bennük.

Mikor, mit, hogyan?

Nehéz vizsgákon például energilázó, relaxáló hatást érhetünk el a Lancôme kevesek által ismert, extrém magas minőségű aromaillataival. Élénkítő, az intellektusra és a pszichikumra egyaránt jótékonyan ható az Aromatonic egy rózsás teaillat, mindamellett diszkrét és vonzó.

Éjszakára attól függően mást és mást ajánlok, ki mivel tölti az idejét. Aki a szexet jelöli meg, annak csábító fegyvert javaslunk, akár az arroganciáig, agresszivitásig erotikus vágyat kifejező illatot - pl. Gucci Rush.

A szolídabb csábításra készülőknek hajlékonyabb, kerekebb, de az egyéniséget tükröző vágykeltő illatokat ajánlunk: Ted Lapidus Woman, Lancôme Miracle, Boucheron Initial.

Üzleti tárgyaláshoz a fiataloknak a nagyvilági, trendi vodka-narancs hűvösségét sugárzó Donna Karan New York-ot, kosztümös megjelenésű harminc-negyvenesekenek Channel Allure-t, vagy Elizabeth Arden 5thAvenue-t. Ezek karakteresek, felsőbbrendűek, diplomatikusak, és finoman, de rákényszerítik viselőjük akaratát a környezetre, és ami szintén fontos - kitűnnek a tömegből.

Hétköznapi kellemes érzéshez, munkahelyre, iskolába az egyszerű, tiszta, zöld, citrus vagy virágillatokat, Marc'O'Polo - Pure Morning-ot, Elizabeth Arden Green Tea-t, Calvin Klein Truth-ot javaslunk, de persze egyre másra érkeznek az újabb és újabb illatok. Több száz parfüm van jelenleg forgalomban, s minden évben néhány száz új típus jelenik meg a világpiacon, ezekből azonban csak kevés jut el hozzánk, és kevés bizonyul tartós márkának.

Parfümtanácsadás

A személyre szabott parfümtanácsadás pszichológushoz hasonlítható szerepkör. A szakember analizálja és megismeri a jelentkező személy illatízlését és összeállítja "parfümgarderobe"-ját, minden alkalomra külön-külön. Kezdeti puhatolózás során megfigyeli a haja, szeme színét, bőrét, megkérdezi, melyik a kedvenc évszaka, virága, melyek a szimpatikus illatok, melyek taszítják. Kipuhatolja egyéniségüket, megtudja milyen célra keresik az illatot. Próbálgatja az illatokat a fejében, odavisz néhányat és együtt találják ki a szóba jöhetőket. A kiválasztott parfümöknek két feladatnak kell megfelelniük. Tetsszen az illetőnek önmagán és másokra is legyen pozitív hatása.

 

A félelem szagát is érzi a parfümőr

Terray István |
‹ Előző | 1 | 2 | 3 | Következő ›
Eszközök Nagyobb betűméret  Kisebb betűméret  Ajánlás  Nyomtatás
Zólyomi Zsolt az egyetlen parfümőr, más néven "Orr" az egész kelet-európai régióban. Egyedülálló képességei révén megérzi például, ha valaki fél, illetve számos illat kreálásában vesz részt, a legdrágább parfümöktől a toalettkacsáig. Ha van rá elegendő pénzünk, személyre szabott illatot is kreál nekünk, sőt még azt is elárulja, milyen elvek alapján készülnek a mai parfümök.

Orr lesz a kíváncsi gyerekből

Gyerekkorától fogva mindig mindent megszagolt, azért akart parfümőr lenni, mert rájött, hogy neki a szaginformációk sokkal többet jelentenek, mint a többi embernek. "Informatív számomra a te szagod, többet elmond rólad, mint amit te szeretnél", mondja interjú közben. Érzi a villamosmegállóban, ha a mellette álló fél valamitől, egy nő esetében pedig azt is meg tudja mondani, körülbelül hol tart a ciklusában.

 
A szag sokat elárul rólunk

Illatokkal kapcsolatos képzés nem volt Magyarországon, növénybiológus kutató lett, az anyagok egymással való kölcsönhatásával foglalkozott. Később közgazdasági egyetemet végzett, mert érdekelte 30 milliárd dolláros forgalmú parfümipar működése is. "Ekkor rájöttem, hogy már értek ugyan az alapanyagokhoz, és a gazdasági háttérhez, dolgoztam alapanyagokkal és késztermékekkel szakértőként és a kereskedelemben is, de itt nem áll meg a dolog. Ám az előtt magas fal van, aki az igazi luxusiparba szeretne bekerülni."

Egy-kétezer parfümőr, vagyis Orr van az egész világon, ebbe azt is beleszámolják, aki egy indiai faluban illóolajokat kutyul. A legtöbben, körülbelül 800-an az Egyesült Államokban és Franciaországban dolgoznak, ahol ez a szakma összpontosul. Éppen ezért ezekben az országokban viszonylag nehezebb parfümőrként elhelyezkedni, máshol kapkodnak az ember után.

A multik vezető parfümőrei több tízmilliós, néha százmillió dolláros forgalmat csinálnak egy év alatt a cégüknek. Közülük vannak, akik kifejezetten divatosak és foglalkoztatottak, egyeseknek saját névvel is jelenik meg parfümjük. Talán egyszer lesz Parfums Zsolt Zólyomi brand is, néhány illat és a dizájn már készen van.

A versailles-i iskola, ahol Zsolt is végzett, a legjobb gyártóktól független, egyedülálló és messze földön híres "orrképző" intézmény a világon. "Szerencsés vagyok, ez egy kasztrendszerű iparág, ahova kívülről nem nagyon lehet bekerülni. Hogy nekem sikerült, az szinte a lehetetlennel egyenlő, 40-50 év kihagyás után én vagyok az első hivatalos végzett parfümőr Magyarországon."

 
A parfüm általában szexuális fegyver

E különleges, zárt szakma képviselői nagyon jól keresnek, nem nagyon szeretnének konkurenciát kinevelni, de rájöttek, hogy nekik is szükségük van vérfrissítésre. Az ő évfolyamában mindössze 12 parfümőr végzett a nemzetközi mesterképzésen, ahova alig kerülhetett be külföldi.

Ez főleg azért is érdekes, mert az 1930-as években még nagyon is létezett ez a szakma hazánkban is, Budapesten a Parfümőr bál táncrendjét például egy neves francia cég illatosította, a vendégek között pedig Európa vezető parfümőr társaságának tagjai voltak.


hirdetés
Mindez megszűnt a II. világháborúval kezdődően, az alapanyag-ellátás és a fizetőképes felvevőpiac is elzárt lett, a rendszertől pedig idegen volt a luxus. Jelenleg alapanyagok készülnek Magyarországon, egészen minőségi alapanyagok is. Vannak kis magyar cégek, akik készítenek illatanyagokat (például mosószerhez), és egyetlen új fejlesztésű "országimázs" parfüm is létezik a piacon Müller Judit parfümkoncepciója eredményeképpen, de egy fecske sajnos még nem csinál nyarat.

 



1. Orrképzés
‹ Előző | 1 | 2 | 3 | Következő ›
Eszközök Nagyobb betűméret  Kisebb betűméret  Ajánlás  Nyomtatás
     
Szólj hozzá!

Parfümhistória

2007. június 11. 19:13 - veni75

A növényi kenőcsök, balzsamok, parfümök használata egyidős az emberiséggel.

.

Már régen is az asszonyi csábítás ezközei voltak. A parfüm szó eredete a latin „per fumum”– ból ered, ami annyit jelent – a füstön át. A parfüm õsi formájában nem volt más, mint illatos füst (tömjén), amely kábító illatával töltötte be a levegõt.

Elõdeink még évezredekkel ezelõtt fedezték fel, hogy a hõ hatására a gyanták és balzsamok különösen intenzív hatást fejtenek ki, ettõl kezdve tudatosan melegítették õket. Az elsõ parfümként a tömjént tartjuk számon, amelyet eleinte csak a Távol-Kelet használt.

De persze a nõk már ekkor is nõk voltak, s elkezdték kacérkodásra, szépségápolásra használni ezeket a szereket. Az egyiptomi hölgyek édes mandulaolaj, fahéj és méz alapú kencéket, vagy mentát és kakukkfüvet használtak. A legõsibb parfümformula is az egyiptomiakhoz kötõdik, több mint 60 aromából készítették. Az arabok vezették be a kozmetikába az alkoholt, ezután pedig az illatos vizek az egész iszlám világban elnyerték a gazdag házak urainak és a háremek hölgyeinek kegyét. 1189-ben Szaladin szultán nagyon drága ajándék gyanánt egy hordócska pézsmát küldetett a Kelet-Római császárnak. A parfüm ezzel meghódította Európát és a világot. Parfümkészítõ társaság elõször a világon Fülöp Ágost francia királytól kapott 1190-ben mûködési engedélyt.

Az illatkereskedelem és a parfümgyártás a Reneszánsz korban élte virágkorát. Tündöklésének idején Velence vált a fûszerek és illataromák kereskedelmének központjává. A legnagyobb változások azonban a 19. század közepén következtek be a gyártásban, a kereskedelemben, és az illatok szerepében egyaránt. A legjelentõsebb azonban vitathatatlanul az, hogy a kémia tudományának fejlõdésével a parfümkészítõk palettájára végtelen számú új illat kerülhetett. A luxus parfümgyártás mintegy két évszázaddal ezelõtt indult fejlõdésnek. A 17. század végén jöttek létre a nagy presztízsû, világhírû parfümházak mint pl. a Fageon, Lubin vagy a Houbigant. Nekiük jelentettek késõbb konkurenciát a még ma is létezõ, híres és elismert parfümgyártók úgy-mint Guerlain, Coty. Ami az ízlésbeli változásokat illeti, 1850 óta a bódító pézsma, mirha, tubarózsa helyét a könnyebb gyöngyvirág, jázmin, orgonaillat veszi át.

-MASZOL-

Szólj hozzá!

Patrick Süskind

2007. június 11. 19:04 - veni75

  

 

Patrick Süskind (Ambach, 1949. március 26.) német író és forgatókönyvíró.

 

Élete

Édesapja, Wilhelm Emanuel író és műfordító volt, hosszú éveken keresztül a Süddeutsche Zeitung című német napilapnál dolgozott és ifjúkori barátság fűzte Klaus Mann íróhoz.

Süskind 1968 és 1974 között történelmet tanult az egyetemen Münchenben és Aix-en-Provence-ban.

1981-ben írta meg A nagybőgő (Der Kontrabass) című egyfelvonásos monológját, amely az 1984/85-ös színházi évadban 500 előadással a legtöbbet játszott darab volt a német nyelvű színpadokon, és amely még ma is gyakran szerepel a német és a nemzetközi színházak repertoárjában.

Leghíresebb műve A parfüm – Egy gyilkos története (Das Parfüm – Die Geschichte eines Mörders) című regény 1985-ben jelent meg, amelynek hatalmas nemzetközi sikere azóta is nagy mértékben rányomja bélyegét irodalmi pályafutására. A művet 46 nyelvre fordították le és világszerte mintegy 15 millió példányban kelt el. A regényt 2006-ban Tom Tykwer rendezésében megfilmesítették, a producer Bernd Eichinger volt.

Ezen kívül néhány televíziós és mozifilm, illetve televíziós sorozat forgatókönyve fűződik a nevéhez, így például a Monaco Franze (1982), a Kir Royal (1986), a Rossini (1997) és a Vom Suchen und Finden der Liebe (2005).

Süskind nagy mértékben elzárkózik a nyilvánosság elől. Életéről, munkájáról csak keveset tudni, ritkán ad interjút és alig kering róla fénykép. A tízrészes Monace Franze című sorozat kilencedik részében egy jelenetben rövid időre azonban felbukkan.

Az író több kitüntetést is visszautasított már, így például a Tukan-díjat (Tukan-Preis, 1987) és a Frankfurter Allgemeine Zeitung irodalmi díját (FAZ-Literaturpreis, 1987).

 Művei

  • A nagybőgő (Der Kontrabass, 1981)
  • A parfüm – Egy gyilkos története (Das Parfum – Geschichte eines Mörders, 1985)
  • A galamb (Die Taube, 1987)
  • Die Geschichte von Herrn Sommer (1991)
  • Drei Geschichten (2005)


Forgatókönyvek (társszerző minden esetben: Helmut Dietl):

  • Der ganz normale Wahnsinn (1980)
  • Monaco Franze (1982)
  • Kir Royal (1986)
  • Rossini – oder die mörderische Frage, wer mit wem schlief (1997)
  • Vom Suchen und Finden der Liebe (2005)
Szólj hozzá!

A parfüm: Egy gyilkos története (film)

2007. június 11. 19:02 - veni75

A történet középpontjában egy különös fiatalember áll, a 18. század Párizsában megszülető Jean-Baptiste Grenouille, akit bámulatos tehetsége a szagok érzékeléséhez és saját szagának megmagyarázhatatlan hiánya kívülállóvá tesz a társadalomból. A gazdag érzékelési világ, amit egyedül ő birtokol, megszállottá teszi, egyetlen életcéljává a tökéletes illat megőrzése válik: a gyönyörű, fiatal lányok bőrének illata.

Grenouille árván nő fel Párizsban. Egy napon egy fiatal nő illata magával ragadja, ezért követni kezdi. Mikor a lány megfordul és maga mögött találja az illatát magába szívó Grenouille-t, ijedtében sikoltani akar, de a férfi elnémítja, s véletlenül meg is öli. Röviddel ezután komoly csalódás éri, mivel a frissen felfedezett csodálatos illat gyorsan elillan a lány testéről. Hamarosan munkát kap egy parfümboltban, miután bizonyosságot tesz intuitiv parfümkészítési képességéről. Kérésére munkaadója kitanítja az illatok tartósítására. További képzés céljából Grasse városába utazik a két lábán, s azt követően, hogy megtanul egy új módszert a szagok megőrzésére, megöl 13 fiatal lányt, majd illatukat sikeresen konzerválja. Az illatok folyékony kivonatát minden alkalommal egy-egy apró üvegcsébe tölti.

Grasse elöljárói nem tudnak mit kezdeni a ténnyel, hogy noha a holttesteket meztelenül találták meg, erőszaknak nincs nyoma rajtuk. Épp mikor az utolsó lány illatával elkészül a parfüm, Grenouille-t elfogják, majd halálra ítélik.

Az őrök a cellájába jönnek, hogy a város terére hurcolják, ahol a kivégzésre az egész lakosság összegyűlt. Mielőtt megragadnák, Grenouille kinyitja a parfümöt. Röviddel ezután a térre befut egy hintó, s Grenouille száll ki belőle elegáns ruhában. Felsétál a kivégzőporondra, ahol a hóhér az illatát megérezve képtelen bűnösnek gondolni, s az egész város csatlakozik hozzá. Az emberek a parfüm földöntúli illatának hatására levetik ruhájukat és szeretkezni kezdenek a téren. Később, mikor magukhoz térnek mámorukból, zavarban érzik magukat, s közös megegyezéssel örökre elfeledik a történteket, majd egy ártatlan embert vádolnak meg a gyilkosságokkal, elítélik és felakasztják.

Ezalatt Grenouille maga mögött hagyja Grasse-t és visszatér Párizsba. Ráébred, hogy még a megalkotott parfüm illata sem képes segíteni abban, hogy szeressen és hogy szeressék. Párizsban egy csoport hajléktalan előtt a megmaradt parfümöt a fejére csorgatja. Az emberek megbabonázva gyűlnek köréje. Egyre többen lesznek, mígnem teljesen elnyelik Grenouille-t, s csupán a ruháját és az üres üvegcsét hagyják hátra az utcán.

  • Stanley Kubrick egyszer azt mondta, hogy a regény megfilmesíthetetlen.[1]
  • Ridley Scottnál volt a projekt évekkel azelőtt, hogy végül megindultak az előkészületek. Tim Burton neve is felmerült rendezőként.
  • Martin Scorsesét is érdekelte a feladat, de ugyarra a megállapításra jutott, mint Kubrick – a regény adaptálhatatlan.
  • Bernd Eichinger évek óta el akarta készíteni a filmet, ám Patrick Süskind nem volt hajlandó eladni neki a megfilmesítési jogokat. Csak 2001-ben döntött másképp, s így tíz millió eurót kapott érte.
  • 2006-tal bezárólag A parfüm a német filmgyártás legdrágább produkciója.
  • Héloïse Adam meghallgatáson részt Madame Arnulfi szerepéért.
  • Mivel a filmzene megkomponálása ugyanakkor vette kezdetét, mikor a forgatókönyv megírása, a zene kezdeti változatai igen hamar, a forgatás kezdetekor már elérhetőek voltak, így az a korábban elő nem fordult helyzet állt fenn, hogy a filmzenét hallgatták forgatás közben. Ennek köszönhetően Whisaw ihletet merített a zenéből egy sokkalta aprólékosabb szerepformáláshoz.
  • A barcelonai fedetlen Poble Espanyol múzeum Plaça Major tere szolgált a filmben Grasse városának teréül.
  • A film bevétele már azelőtt elérte a 100 millió dollárt, hogy az Egyesült Államokban bemutatták.
  • A főszereplő vezetékneve magyar nyelven annyit tesz, béka.

"
Szólj hozzá!

Világfalu - A világ zenéje

2007. június 11. 18:49 - veni75

 

"Kíváncsi voltam, boldogabbak-e Indiában azok, akiket már gyerekkorukban összeadnak, és nem kell a kamaszkori szerelmi csalódásokkal bíbelődniük. Vagy, mondjuk Marokkóban, akiknek egyszerre van három feleségük, nem egymás után, mint nekem. Milyen lehet nem a lakásért, házért küzdeni egy életen át? Nem lenne jobb négyezer méter magasságban a Titicaca tó közepén, egy úszó nádszigeten élni vagy egy jurtában a mongol sztyeppén, úgy, ahogy őseink éltek másfélezer évvel ezelőtt? Kíváncsi voltam képes lennék-e stressz nélkül élni. Mondjuk, az Andok hegyei között elengedni magam egy transz szertartáson, és a sámán tanácsára a révületben eggyé olvadni a természettel. Vagy Japánban, egy többórás teaszertartáson elmélyülten gyönyörködni a teáskannában és egy kétszázötven éves teáscsészében. A Gangesz partján a lélekvándorlással barátkoztam, miközben máglyán elégettek egy halott asszonyt, Észak-Afrikában pedig egy véres dzsinn-szertartáson igyekeztem meglesni a szellemeket. De legalább ennyire érdekelt az is, milyen értékrend szerint élnek gyimesi csángó, oláh cigány vagy ortodox zsidó barátaim." - írja Kepes.

De nem csak a képek, történetek, arcok segítenek megérteni valamit a világ más tájain élő emberek gondolataiból, érzéseiből, mosolyából, szenvedéséből, öröméből. Ha a zenét is egyfajta nyelvként fogjuk fel, egyfajta magyarázatként, válaszként a körülöttünk zajló valóságra, akkor megkerülhetetlen, és egyben a legkézenfekvőbb eszköz, hogy megtudjunk valamit más népek kultúrájáról. Már írtam máshol, hogy számomra a világzene, mindig utazásként fogható meg. Egyfajta utazásra hívja magával hallgatóit a Világfalu-sorozat főcímdalát is tartalmazó, Világfalu c. lemez is, Bizek Emi zeneszerző munkája.

 
Be kell valljam, egészen a múlt év végén sugárzott Fonogram-díj díjátadó-gálájáig nem igazán hallottam erről a lemezről, és Bizek Emiről, a szerzőről sem sokat. Pedig a Világfalu lemez elnyerte az év legjobb világzenei albumának járó díjat. Nem véletlenül. Megérdemlik, tehát a figyelmet.
Ki is tehát Bizek Emi? Hagyjuk a kérdés megválaszolását, magára az érintettre: "Budapesten születtem 1975-ben. Szüleim legnagyobb meglepetésére 6 éves koromban kezdtem el zenét írni, kedvenc xilofonom segítségével. Nagyapám zenész volt, az ő hatására 10 éves koromban végül hangszert váltottam: klasszikus zongorára iratkoztam be. Azóta jazz zongorát tanulok, de elvégeztem az ELTE ének-, zenetanár, karvezetés szakát is. Magántanítványaimnak zongorát és éneket tanítok. Saját jazz-zenekart alapítottam, különböző rendezvényeken és helyszíneken léptünk fel. Közel ötven saját szerzeményt írtam. Ezek között szerepelt Kepes András Desszert című műsorának főcímzenéje, ezek után kaptam meg a lehetőséget, a Világfalu főcímzenéjének megírására, és számos betétdal megkomponálására, melyekből egy egész album állt össze."
Nézzük hát, magát a lemezt. Tizennégy dal, megannyi zenei világ, megannyi íz, gondolat, felidézett tájak, emlékek. Mindezek foglalata lehetne a címadó dal, mely finom lendületével, ősi dallamaival, sokszínű ritmusaival, egyből magával ragad. Van itt keleti ének, afrikai dobok, szitár, udu, és még sok minden más, izgalmas világgá fésülve, melyben nem kis szerepe lehetett a hangszerelésért felelős Kiss Gábornak sem. A CD érdekessége, hogy egy képgalériát is tartalmaz, mely bemutatja a Világfalu szereplőinek életét.
A következő opusz, a Mongol utakon, egy fokkal nyugodtabb, lassabb tétel, ötletesek a ritmikai megoldások, bár nem teljesen egyértelmű a számomra túlságosan "európai" dallamvezetésű főtéma szükségessége a számban. Hasonló hangulatban, de egységesebben szólal meg a Tokió utcáin.

 
Majd három gyorsabb tétel a Szegénynegyed, a Nádsziget és az Eltemetett vacsora következik, melyek közül az utóbbi némi kilencvenes éveket idéző diszkó-pop utánérzésével vidám perceket szerzett hallgatásakor. Majd újra érzelmes hangok csendülnek fel. Az Erdélyi tájak, bármelyik kosztümös kalandfilm záró képsorai alatt megállná a helyét, bár engem inkább emlékeztetett egy zöldellő skót fennsíkra, de bárhogy is legyen, szép szerzemény. Az Arcok és történetek repetitív hangzásával, savas, mély basszusaival kisebb meglepetés, de nem kellemetlen.
A lemez véleményem szerint egyik leginkább eltalált darabja a Wayaman Apó, mely játékosságával, kellemes harmóniáival, valóban segít megidézni a címben rejlő képet. A szépen építkező Szellemvilág, egészen misztikus hangulatú darab, jó érzékkel nyúl a ritmushangszerek hangmintáihoz, de ez összességében elmondható a lemez összes számáról. Hasonlóan szellemes, és misztikus is a következő darab, a Szentelt szantál.
Újra egy lassabb tétel, a Kiotói séta, húros hangszerekkel, apró csilingeléssel, nyugodt, letisztult világgal, mintha egy japánkertben sétálnánk a mesterien szerkesztett tavak partján. A Sokszínű India, érzésem szerint lehetett volna kicsit sokszínűbb, zeneileg természetesen, de kedves a rajta végigfutó szitárdallam. Zárásként egy igazi "utazós" darab az Utazás Világfaluba. Nyugtató dallamok, igényes hangszerelés, nemcsak ezen a lemezen, hanem bármilyen manapság oly divatos chill-out válogatáson elférne. Ez nálam dicséret.
A Világfalu-lemez, jó, és kellemes hallgatnivaló. Gondolkodásra késztető darabok, pihenéshez, egy kis magunkba forduláshoz, belső utazáshoz kiváló. Nem mondom, hogy nincsenek apró hibái, hogy nem hallottam jobb world music lemezt - számomra kicsit talán mást is jelent ez a műfaj - de mindenképp elismerésre méltó zeneszerzői munka. És mivel szerzőjük, még mindig roppant fiatal, még sok örömünk fog telni munkáiban. A kezdés több, mint ígéretes.
http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kgb/0/29972/1
Szólj hozzá!

Világfalu - A titokzatos ember

2007. június 11. 18:41 - veni75

 

   

Producer: Tóth Péter Miklós
Szerkesztő: Kálmán Zsuzsa, Kalas Györgyi, Munk Vera, Bagi Márta
Kép: Kepes András, Nárorfi Lajos, Salamon András
Rendező: Salamon András

A Világfalu főcímzenéjét Bizek Emi szerezte.

Kepes András népszerű sorozata az "Apropó" a '90-es évek végéig volt látható a Magyar Televízió képernyőjén. A nézői kérések alapján legtöbbet ismételt rész egy dél-amerikai Wayaman indián tolmácsolásában mutatta meg, hogy milyenek a hétköznapok az Amazonas vidéki őserdőkben. "Wayaman Apó" első nagy utazása azután "András falujába", Budapestre hozta Őt. Megtanulhattuk, hogyan kell majmot hámozni ott és megláthattuk, hogy egy lakótelepi ház erkélyén is kényelmes fekhely lehet a függőágy itt.
A műsor sikere adta az alapötletet a "Világfalu" forgatókönyvéhez.

 

A "világfalu" kifejezést McLuhan használta először bolygónkra, amit a tömegkommunikációs eszközök kicsiny faluvá zsugorítottak. A hírek és információk percek alatt jutnak el távoli földrészekre, és a kultúrák korábban sosem látott módon keverednek egymással. De ahogy a beszéd sem csupán a megértés eszköze, hanem legalább annyira a félreértésé is, hiába került közelebb egymáshoz a világ, továbbra sem értjük más kultúrák és értékrendek gondolkodásmódját. Ez nem csak abban akadályoz meg bennünket, hogy rálátásunk legyen saját életmódunkra, de társadalmi tragédiákhoz is vezethet. Az európai kultúra felsőbbrendűségéből kiinduló amerikai és európai szövetséges csapatok képtelenek szót érteni a más tradíciókon fejlődött iszlám kultúrával Irakban, zsidók és arabok évtizedek óta hiába igyekeznek párbeszédet folytatni a Közel-keleten, albánok és szerbek gyilkolják egymást határainktól néhány száz kilométerre. Egy anekdota szerint az amerikaiak azért dobták le az atombombát Hirosimára és Nagaszakira, mert kapitulációs felszólításukat ugyan a japánok udvarias távol-keleti stílusukban egyértelműen elfogadták, ám az európai értelmezés szerint mindez tétovázásnak és köntörfalazásnak tűnt. De, hogy ne menjünk messzire, 2003-ban Gödöllőn a rendőrök összevertek a kórházban egy cigány családot, mert nem értették, hogy a romák csupán ősi szokásaik szerint gyászolták elhunyt családtagjukat.

A több mint féléves anyaggyűjtést és kutatómunkát befejezve, a forgatások 2004 augusztusában kezdődtek és 2005 júniusáig tartottak. A felvételek többnyire a nagy civilizációk helyszínein készülnek: a Ázsiában, Afrikában, Dél-Amerikában, de útjaink során eljutunk egy kis erdélyi magyar faluba és néhány magyarországi helyszínre is.

 


Kepes.hu



Szólj hozzá!

Visszarion Belinszkij

2007. június 11. 18:30 - veni75

1811. június 11.
 
Megszületett Visszarion Belinszkij orosz forradalmi demokrata

A realista esztétika oroszországi megalapozója Sveaborgban látta meg a napvilágot. Filozófiai fejlődésében Hegelt bírálta, de a dialektikus módszert megtartotta és alkalmazta az esztétikában. Elsőként fejtette ki elméletileg az orosz kritikai realizmus alapelveit, melynek fő képviselőjeként Gogolt említette, s megvetette az orosz irodalomtörténetírás alapjait. Az orosz irodalom fejlődésrajzában elsőként hangoztatta Puskin szerepét és fontosságát. Levél Gogolhoz című műve eszmei végrendeletét fogalmazta meg, amelyben az irodalom társadalmi szerepéről vallott nézeteit fejtette ki. A forradalmi pedagógia megalapítójaként nevelési célja a harmonikus, sokoldalúan művelt, az emberiséget tisztelő, s a szabadságot szerető ember kialakítása volt, s bírálta a cári oktatási rendszer népellenességét. Neveléselméletében a gyermeki természet sajátosságaira alapozott. Szentpétervárott halt meg 1848. június 7-én. Magyarul Válogatott pedagógiai művei jelentek meg.
Szólj hozzá!

Orgyilkos végezhetett az alpesi jégemberrel

2007. június 11. 18:18 - veni75


2007. június 11.

DZSINGISZ MOST!

Ötzi elvérzett: az ötezer évvel ezelőtt élt hegyi vadász a bal vállába nyílvesszőt kapott, amelynek hegye halált okozón megsértett egy artériát a kulcscsontja alatt - állítják olasz és svájci tudósok.



Piramist rejthet egy boszniai domb

Cipőt hordtak az ősemberek

A bronzkori embert - akit 1991 őszén találtak kirándulók az Alpokban olasz területen, miután kiolvadt ötezer éves jégsírjából - már jó párszor vizsgálták, de ezúttal a legfejlettebb technikával, egyebek közt számítógépes tomográffal és többdimenziós képet alkotó röntgennel világították át.

A végeredmény: Ötzi hátulról és kissé alulról kilőve kapta a hátába nagy erővel a nyílvesszőt, amelynek hegye 13 milliméter hosszan felszakított egy verőeret. Vér ömlött a környező testszövetekbe, és persze a sebből is patakzott, Ötzi pedig még aznap belehalt sebesülésébe - nem botorkált még napokon át, mint ahogy azt korábban a tudósok feltételezték. Egy ilyen sérülés túlélési esélye még ma, kórházi ellátás esetén is csupán 40 százalékos.


A nyílvessző behatolási helyén lévő alvadt vér elhelyezkedési sajátosságaiból a mostani vizsgálatot végzők arra következtettek, hogy a vessző szárát letörték, amikor Ötzi még élt, de hogy ő maga tette-e, vagy egy segítője, esetleg éppen gyilkosa (hogy elfedje kilétét, amelyet elárulhattak volna nyílvesszője sajátosságai), nem tudni.

A nyíl becsapódási szögéből kikövetkeztethető, hogy Ötzi támadója vagy lejjebb állt a hegyoldalon, vagy térdelve lőtte ki nyilát. Hogy Ötzi éppen gyalogolt, futott vagy állt, lehetetlen megmondani. A krimi-változatot erősítheti, hogy aki végzett vele, nem vitte el zsákmányként Ötzi fegyvereit: rézbaltáját, íját, nyílvesszőit, elvégre később megtalálhatták volna nála.

Ötzi halálakor igen idős volt: 46 éves. Izületi bajok kínozták és ostorgiliszta élősködött beleiben. Miután megtalálták, a tudósok első pillantásra azt hitték, hogy csak száz éve halott, aztán középkorinak vélték, majd pedig bronzkorinak. 1998 óta az olaszországi Bolzano Régészeti Múzeumában fekszik mínusz 6 Celsius fokos hidegben, 98 százalékos páratartalomban, múmiája számára kiváló körülmények között, hogy a lehető legjobb formájában maradjon.

(Múlt-kor/MTI-Panoráma)

KORÁBBAN
 

Még ma is kísért a jégember átka


Nemzőképtelensége miatt taszították ki Ötzit


A jégbefagyott múmia újabb áldozatot szedett


Vita lett Ötzi felfedezéséből


AJÁNLAT
 

Ötzi a múzeumban
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása