
little mice

Sokszor gondolok Rád ..
A volt Gresham biztosító székháza a város egyik legpazarabb palotája, a magyarországi szecesszió műremeke. A Quittner Zsigmond és Vágó József tervei szerint 1907-ban épült palotát luxusszállóvá alakították.
Az épületre Angliában kiírt nemzetközi pályázatot a magyarországi historizmus egyik vezető építésze, sok más budapesti épület tervezője, Quittner Zsigmond nyerte el, 1905-1907 között az ő elképzelései alapján épült meg a gazdag szépségével és mozgalmas homlokzatával szinte szobrászati műnek ható iroda- és lakóház. Az építész munkatársa Vágó József neves szecessziós építész volt, a gazdag épületplasztikákat olyan kiválóságok készítették, mint Maróti Géza és Telcs Ede, a lépcsőházi üvegablakok Róth Miksa, a kovácsoltvas korlátok Jungfer Gyula műhelyéből kerültek ki. A tér is Quittner koncepciója kedvéért kapta meg ekkor az Akadémiától a Lánchídig ívelő körív jelenlegi szabályos formáját.
A Gresham-palota a magyar szecessziós építészet kiemelkedő épülete. Budapest V. kerületében található, a Roosevelt tér 5-6. szám alatt.
Quittner Zsigmond és a Vágó fivérek tervei alapján épült 1907-ben, a londoni The Gresham biztosítótársaság budapesti székházaként. Földszintjén egykor a híres Gresham Kávéház működött, e kávéházban tartotta összejöveteleit a Gresham-körnek nevezett művészeti társaság.
Medgyessy Péter cége, a Medgyessy Consulting 1998 őszén 100 ezer dollárt kapott azért, hogy befolyásolja az V. kerületi szocialista képviselők szavazatát a Gresham palota eladásával kapcsolatban az eladás javára. Az eladás, a privatizáció megtörtént. Ezt az ügyet később a Gresham-lobbibotrányként emlegették.
A botrányt kirobbantó Demokrata és Magyar Nemzet később pert veszített Medgyessyvel szemben, és helyreigazítást kellett közölniük azon állításukkal kapcsolatban, miszerint Medgyessy pénzt osztott volna szét a Gresham-palotával kapcsolatos megbízási díjából az V. kerületi szocialista önkormányzati képviselők között. Medgyessy a lobbizás tényét soha nem tagadta, maga is büszkén nyilatkozott róla:
„Na hát, először hadd mondjam, hogy a Gresham ügyre irtó büszke vagyok. Hogyha valaki most arra elsétál és megnézi, hogy hogy néz ki ez a palota ma és hogy nézett ki akkor, amikor ugyan senki nem lobbizott ebben az ügyben, viszont rothadt az épület, omlott le a fal. Szégyene volt a város központjának. Akkor ahhoz képest én borzasztó büszke vagyok, hogy én abban részt vehettem, segíthettem. Alátámasztottam azt, hogy megéri az önkormányzatnak ezt a területet, ezt az épületet eladni, hogy ezt felújítják, hogy pénze lesz és a többi. Tehát ez nagyon jó…”[2]
A klasszicista remek helyére szecessziós csoda került: Quittner Zsigmond és Vágó József alkotása minden ízében a századelő robbanásszerű fejlődését tükrözte. Telcs Ede és Maróti Géza készítette a szobrokat, Róth Miksa az ólomüvegablakokat, Jungfer Gyula a kovácsoltvas díszeket.
A földszinten és a félemeleten egy kiváló kávéház mellett irodák és üzlethelyiségek kaptak helyet. Az épületet átszelő, üvegkupolás vasszerkezettel lefedett passzázsokban előkelő boltok nyíltak, az emeleteken pedig elegáns, modernül felszerelt lakások voltak. A ténylegesen négy házra osztott palota a vagyonos polgárok, arisztokraták, művészek kedvelt lakóhelyének számított.
Az első, második és harmadik szinteken két-két hatalmas lakást
alakítottak ki, a negyediken négy-négy lakás kapott helyet. Legfölül voltak a
házmesterlakások és mosókonyhák, a pincében pedig a központi porszívó
berendezései. A közlekedést mahagóni- liftek segítették, a kényelmet gőzfűtés és
központi melegvíz-ellátás biztosította. A lakók kezdetben választhattak
elektromos és gázvilágítás között. Az otthonok fényét díszes üvegek, stukkók,
csodás kialakítású fürdőszobák emelték.
Az épületet 1952-ben államosították, a lakásokat leválasztották, a passzázs lassan kihalttá vált. A rendszerváltást követően a Gresham sorsa sokáig kétséges volt. A végromlás küszöbén vásárolta meg 1999 januárjában a Gresco Rt. A műemléki felújítás és a modern belső kialakítása 2004-re készült el.
A Gresham régi homlokzata mögött ma a Four Seasons hotellánc egyik ultramodern luxusszállodája üzemel. (N. K. J.)
A Lánchíd pesti hídfőjénél található Roosevelt tér impozáns palotája háromhomlokzatos, kétemeletes, neoreneszánsz épület. Reprezentatív épület minden részletében.
Homlokzatának karaktere neoreneszánsz, de még markánsabban megmutatkoznak ezek a sajátos építészeti jegyek az épület előcsarnokában, lépcsőházában. Dísztermének freskóit Lotz Károly készítette. Harmadik emeletén az Akadémia képcsarnokának kiállítása látogatható, amely különösen a klasszikus magyar mesterek műveiben gazdag. Friedrich August Stüler porosz építész díjnyertes pályázata alapján épült 1862-65 között.
[forrás]
Az Országház a magyar
törvényhozás otthona, közjogi méltóságok székhelye. A hatalmas, szobrok és képek
sokaságával díszített épület műalkotásként is méltó ahhoz a kiemelt szerephez,
melyet a magyar állam életében betölt. A magyar országgyűlések története azonban
sok évszázadra nyúlik vissza, és a mai Országház létrejöttét több próbálkozás és
egy ideiglenesnek szánt képviselőház építése előzte meg.
Magyarországon
európai viszonylatban korán, a 13.század utolsó harmadában létrejöttek a
rendiség intézményei. 1277-ben a Pest melletti Rákos mezején már olyan gyűlést
tartottak, amelyen a főpapok és a nemesek együttesen vettek részt. Az
országgyűlések a 15. század közepétől váltak rendszeressé, és a kétkamarás
ülések egy 1608. évi törvény értelmében honosodtak meg. Az ülések helyét a
mindenkori politikai helyzetnek megfelelően választották ki, a rendek különböző
városokban, különféle egyházi vagy világi épületben gyűltek össze tanácskozásra.
A 17. században, amikor az ősi királyi székhely, Buda török fennhatóság alatt
állt, a biztonságos északnyugati országrészben fekvő Pozsonyt jelölték ki az
országgyűlés vagy másként a diéta állandó színhelyéül. A főpapok és nemesek e
célból az udvari kamara palotájában gyűltek össze.
Furcsa
módon a rendeket soha össze nem hívó abszolutisztikus felvilágosult uralkodó, a
Habsburg-házból származó II. József emeltetett először saját székházat a magyar
országgyűlésnek, éspedig Budán. 1784-85-ben a budai várnegyedben, az átalakított
és szekularizált klarissza kolostor komplexumában építtetett Országház-szárnyat
Franz Anton Hillebrandt, az Udvari Építészeti Igazgatóság egyik vezetőjének
terve alapján.
A budai Országházban mindössze háromszor tartottak
országgyűlést: 1790-ben, 1792-ben és 1807-ben.
Az elkövetkező országgyűlések színhelye ismét
Pozsony lett. A hamarosan beköszöntő reformkorban azonban egyre erőteljesebb
formában merült fel a Pesten emelendő, méltó megjelenésű, állandó Országház
építésének gondolata, amely évtizedeken keresztül foglalkoztatta a politikusokat
és az ország közvéleményét.![]()
Pollack
Mihály reneszánsz stílusú országház-terve
(1840)
Az 1843/44-es országgyűlés az Országház építésével kapcsolatos ügyek intézésére választmányt hozott létre. A választmány a lipótvárosi Új piacot (a mai Erzsébet teret) jelölte ki az épület céljára, és 1844 nyarán, novemberi 30-i határidővel, nemzetközi pályázatot írt ki az Országház megtervezésére. Ismereteink szerint ez volt Magyarországon az első tervpályázat. ![]() Az Országház építésére azonban ténylegesen nem állt rendelkezésre pénzügyi fedezet. Vagyis a pályázat pénz nélkül eleve nem lehetett sikeres. De a folytatás ezt amúgy is kizárta. Hiába érkeztek be ugyanis tervek szép számmal, a következő, 1847/48-as országgyűlés a forradalmi események sodrában érthető módon nem foglalkozott velük, a szabadságharc véres bukása után pedig az ügy aktualitását vesztette. Az eredménytelenség lehetett az egyik ihletője - az aktuális politikai gondokon túl - Vörösmarty Mihály Országháza című versének, melyet a nagy költő a következő elkeseredett sorral indít: " A hazának nincsen háza..." |
|
Az 1848-as áprilisi törvények rendelkeztek a
népképviseletről és a felelős kormányzásról, vagyis lényegében létrejöttek a
modern, polgári parlamentarizmus alapjai. A szabadságharc bukása után azonban
ennek gyakorlására nem volt mód. Amikor 1861. április 2-ra összehívták az
országgyűlést, Pest városa a Nemzeti Múzeum dísztermét a képviselőháznak, a
Lloyd-palota helyiségeit a főrendiháznak engedte át.![]()
Országgyűlés
a Nemzeti Múzeum dísztermében
A birodalom válsága 1865 nyarán arra késztette a Habsburg uralkodót, hogy lépéseket tegyen a magyarokkal való kiegyezés felé, ennek egyik kézzelfogható bizonyítéka volt, hogy összehívta az országgyűlést. Ez azt jelentette, hogy az Országház ügyében a lehető leggyorsabban intézkedni kellett. A főrendiház üléseire a Nemzeti Múzeum dísztermét jelölték ki, de a képviselőház számára saját épület emelését határozták el. Helyét a múzeum tőszomszédságában, a Sándor (a mai Bródy Sándor) utcában jelölték ki. Ybl Miklós tervei alapján, a munkálatok szeptember 11-én lázas sietséggel megindultak. Diescher József kivitelező építőmester vállalta, hogy a képviselőházat mindössze 90 nap alatt felépíti. Az építkezésen nem kevesebb, mint 800 ember dolgozott, s az épület 1865. december 10-re, az országgyűlés ülésszakának megnyitására készen is állt. Bútorzat hiányában azonban, és mivel a falak még nem száradtak ki, az alsóházi ülést is a Nemzeti Múzeum dísztermében kellett tartani. A teljesen felszerelt épület átadására csak 1866. április 11-én került sor. ![]()
A
Sándor utcai képviselőház
|
|
Az állandó Országház építéséről az 1880 évi
XLVIII. Törvénycikk rendelkezett. Ez kimondta, hogy az épületet a főváros ötödik
kerületében, a Tömő téren (a mai Kossuth téren) kell emelni, a tervek pályázat
útján készítendők el, és a törvény végrehajtásáról a miniszterelnök gondoskodik.
1881 elején létrejött a pályázat lebonyolítására hivatott Országos Bizottság,
amely Tisza Kálmán miniszterelnök vezetése alatt az arra hivatott szervezetek
képviselőiből, valamint Weber Antal és Ybl Miklós építészekből állt. A beérkezett 19 pályázati tervből az Országos Bizottság 1883. május 27-én Steindl Imre tervét fogadta el. ![]()
Steindl
Imre neogótikus stílusú, győztes országház-terve
(1883) |
|
1885. október 12-én megtették az építkezésen az
első kapavágást. 1894. május 5-én megtartották a bokrétaünnepélyt, (20.oldalon
lévő kép 7.) ami a hagyományok szerint az épület főpárkányig történt felhúzását,
tehát lényegében a kőművesmunka elkészültét jelezte.1895. május 16-án
elhelyezték a kupola zárókövét, 1895. decemberében pedig a külső homlokzatról
elbonthatták az állványt. 1896. június 8-án, Ferenc József magyar királlyá történő koronázásának 29. évfordulóján az országgyűlés két Háza ünnepélyes külsőségek között megtartotta együttes ülését, mely alkalomra díszbandérium kíséretében odavitték a Szent Koronát és a többi koronázási jelvényt. Az Országházat azonban csak hat évvel később, 1902. október 8-án lehetett ténylegesen használatba venni. Senki nem maradt közömbös az épület láttán, nem hiányzott a dicséret, sőt a lelkesedés. Sokak érzését fogalmazta meg az új épületről az Ország - Világ című újság a következő sorokkal: "Fényes, gótikus, égbenyúló kőóriás, a melyből a haza javára minden üdv hivatva van életre kelni ... pompásabb, fényesebb építménye egyetlen más nemzetnek sincsen ... Ki nincs elragadtatva attól a felséges képtől, a melyet a hatalmas Duna partjai nyújtanak? Melyik városa a világnak dicsekedhetik csak megközelítőleg is hasonlóval?" 100 év multával is hasonló gondolatok jutnak eszünkbe amikor látjuk az Országház épületóriásának képét a Duna fölé magasodni. Az Országház fővárosunk látványossága, melyet gondozni és a jövőnek megőrizni a következő nemzedékek feladata lesz. Az Országház képeinek és dokumentumainak forrásai: Tihanyi Bence, Bakos Ágnes, Sisa József - Az Országház - Magyar Könyvklub - 2001 |
![]() Nincs a világon parlament, amelynek ne lenne saját könyvtára. A jó döntések szakmai fedezetéhez rengeteg információ kell, s mivel az Országgyűlési Könyvtár ezt szolgáltató apparátusa a képviselők számánál jelentősen több olvasó tájékoztatására képes, így e pompás intézmény egyben országos szakkönyvtárként működik a jogtudomány, a legújabbkori történelem, az ENSZ-kiadványok és természete sen a parlamenti könyvészeti anyag területén. Itt található az Európa Tanács Információs és Dokumentációs Központja is. (Az Országgyűlés iratait saját levéltára kezeli.) A mintegy félmilliós állomány használatát számos modern információs rendszer segíti. A hatalmas olvasó terem a főemeleti Vadászterem alatt helyezkedik el.
![]()
|
|
Napjainkban az Országház szárnyainak két szélső traktusa
kiemelkedő közjogi méltóságaink rezidenciái: az északi a miniszterelnök, a déli
pedig a köztársasági elnök munkahelye. Az elnöki irodából két nevezetes terem is
nyilik. Az egyikben a két világháború között a magyar kormányzók apoteózisát
festette meg Udvary Géza és Diósy Antal. Előbbi a hosszanti falfelületen a déli
harangszót hallgató Hunyadi János diadalát ábrázolta - innen származik egyébként
a Nándorfehéruári terem elnevezés. Ugyanő festette az északi falon Kossuth Lajos
kormányzói apoteózisát (Petőfivel, Bemmel, Damjanich csal), míg az ablakok közt
- Diósy Antal ecsetje nyomán - éppen Szilágyi Mihály kiáltja ki magyar királlyá
az ifjú Hunyadi Mátyást. A negyedik fal képe eredetileg Horthy Miklóst
dicsőítette, de ezt a háború után eltávolították és Patay Lászlónak II. Rákóczi
Ferenc és Esze Tamás találkozását bemutató festménye került a helyére. Az elnöki
irodából nyíló Munkácsy-terem a Parlament legjelentősebb műtárgyának otthona.
![]() Az üléstermek felől több folyosón át, változatos útvonalakon közelíthetjük meg a díszlépcső-csarnok eddig nem említett, főbejárat felőli oldalát. ![]() Útközben Róth Miksának, a századvég legjelesebb üvegfestőjének csodálatos ablakkompozícióiban gyönyörködhetünk. ![]() Külön figyelemre érdemesek a fűtőrendszer díszrácsai, amelyeken át - a távvezetéken keresztül érkező fűtőgőzzel temperált levegő egyenletesen tartja a ház hőmérsékletét. A műszaki tudás kellő gyakorlati leleményességgel párosul: a folyosókon számozott szivartartóval ellátott hamutálcák találhatók, így a képviselőnek nem kell eloltania az illatos havannát, amíg beszalad szavazni az ülésterembe! A Delegációs terem folyosóját Dudits Andornak a főbb miniszteriális ágakat szimbolizáló képei dekorálják: Honvédelem, Vallás és Kultúra, Igazságszolgáltatás, Földművelés, lpar, Kereskedelem. Egykor ugyanis innen nyíltak a miniszterek dolgozószobái (a házelnökében pl. korábban a vallás- és közoktatásügyi miniszter dolgozott). A főbejárat fölött elhelyezkedő nagyméretű terem onnan nyerte nevét, hogy a dualizmus idején az ún. közös minisztériumok (hadügy, külügy és a rájuk vonatkozó pénzügy) felett a két birodalomrész parlamentjeiből kiküldött, 60-60 fős delegációk gyakorolták a felügyeletet. Pesti tanácskozásaik idején az osztrák partnerek nyilván örömmel gyönyörködtek Dudits mester ifjúkori főművének, a terem nyugati falát borító hatalmas szekkónak a látványában. Ferenc József 1867. évi megkoronázásának kardvágási jelenete persze napjainkban már kevésbé e régen elmúlt "rendszer" eredményeinek, mint inkább illúzióinak sajátos szimbóluma. |
|
A folyosó déli végén nyíló egykori miniszteri
tanácsterem nevezetességei Lotz Károly "Erélyesség" és "Bölcsesség" című
mennyezetképei - a mester legkiválóbb országházi alkotásai. |
Ha a díszlépcső felől érkezve megállunk a kupolacsarnok közepén a hatalmas rózsacsillár alatt, jobbra s balra pillantva csodálatos térélmény keretében tárul fel előttünk az épület funkcionális szerkezete. A mindkét irányban húzódó társalgókon és a nyitott ajtókon keresztül akadálytalanul hatolhat az üléstermekig, az elnöki pulpitusokig a tekintet. Az épület külső megformálása során Steindl mind az északi, mind a déli szárnyon kiemelkedő tetőszerkezettel jelezte, hol tanácskozik a történelmi magyar országgyűlés két háza. Mivel 1944 decembere óta a magyar törvényhozás egykamarás, tehát csak egy testület ből áll, az északi oldali, egykori főrendiházi ülésterem gyakran nemzetközi tanácskozások színhelyeként szolgál. Forduljunk tehát előbb a déli oldal, a mai magyar országgyűlés otthona, a képviselőházi ülésterem felé. Az út a társalgón[35k] keresztül vezet. Ez a terem a képviselők közötti termékeny eszmecserék helyett - ennek ma már inkább a folyosó a színtere - elsősorban a sajtó hadiszállása. Hatalmas, vöröses árnyalatú szőnyege nemzetközi ritkaság; szobordíszei a reáltudományokat, továbbá az ipar és a kereskedelem fontosabb ágazatait megjelenítő allegóriák. A kutatók a korszak ellentmondásos művelődéspolitikájának jeleként értékelik, hogy az Országház festészeti feladatainak elkészítésében aránytalanul nagy szerepet kapott a szerényebb tehetségű Vajda Zsigmond. Ebben a teremben jobbára meglehetősen zsúfolt kompozíciói közül a hun-magyar mondavilág köréből vett jelenetek - Csodaszarvas, Attila kardja, Buda halála, Emese álma - láthatók. A társalgóval átellenben, rövid keresztfolyosó túloldalán nyílik a képviselőházi ülésterem. ![]() ![]() Az ülésterem mennyezete |
|
A kiemelkedő tető csúcsíves ablakain át egyenletes fény világítja meg a "haza háza" legfontosabb termének hatalmas, patkó alakú, 25 méter mély, hátsó falánál 23 méter széles, 17 méter magas belső terét. A színhatásban az arany mellett egy méltán híres építő- és díszítőanyag, a szlavóniai tölgyfa meleg barna tónusa érvényesül - e nemes anyagból hasították egykor a Lánchíd zárgátjának cölöpjeit is! A kiváló akusztikájú ülésteremben eredetileg 438 képviselőnek készítettek speciálisan formatervezett bőrüléseket, míg a patkó belső körének bársonyszékeiben a mindenkori kormány épp jelen lévő miniszterei ülnek. A teremnek a félemelet terébe már belesüllyesztett középső részén, az elnöki emelvényből nyíló, a gépíró terembe vezető lejárat előtt a gyorsírók asztala áll. Egykor minden ülés előtt ide tornyozta fel a parlamenti hivatalszolga a magyar állam tíz évszázados jogalkotó tevékenységének summázatát, a Corpus Juris köteteit is. Az akusztikai okokból viszonylag magasra épült emelvényen az elnök és a jegyzők foglalnak helyet. Közvetlenül az elnöki asztal középső faragványában mementóként őrzött sérülés: a parlament tárgyalási szabályait durván megsértő Tisza István házelnököt célozta az a pisztoly, amelyből végül ide csapódott be a golyó. Az 1912. június 4-én elkövetett merénylet azon törvénytelen és erőszakos lépéseket igyekezett megtorolni, amelyekkel Tisza letörte az ellenzéknek a parlamentet megbénító obstrukcióját (a tárgyalások technikai akadályozását). Az ellenzék viszont arra hivatkozott, hogy a lakosság többségét kirekesztő, szűk választójog alapján választottakkal szemben nem köti a parlamentarizmus erkölcsi szabályrendszere. A merénylő azután maga ellen fordította fegyverét, a sértetlen házelnök pedig rendületlenül vezette tovább az ülést. Akadtak máskor is drámai pillanatok a "haza házá"-ban, a berendezés összetörésétől kezdve ellenálló képviselők rendőri kivezettetéséig. | |
Az elnöki emelvény két szélén nyíló ajtók fölé
ezért is kerültek oda a rendcsinálás hatékony segítői, az ún. viharcsengők. De
hangjuk helyett inkább a magasban látható szobrok - az Egyetértés, a Béke és a
Bölcsesség allegóriái - hivatottak csendesíteni a honatyákat. Bár igaz, ami
igaz: a kazettás mennyezet közelében álló, jócskán aranyozott horganyfigurák
között ott a Dicsőség, az Ékesszólás és a Háború is... Az elnöki emelvény felett
a középcímer látható, míg a zárófal két oldalán Vajda Zsigmondnak - a
társalgókban festetteknél jobb kvalitású - temperaképei. A bal oldali az
Osztrák-Magyar Monarchia szimbolikus születésnapját - az aradi vértanúkat bitóra
küldő Ferenc József magyar királlyá koronázását - ábrázolja. Sokszorosan
fontosabb azonban a másik: ezen szintén egy Habsburg a főszereplő - az előbbi
apjának unokatestvére -, de jócskán eltérő szerepkörben. ![]() |
|
A kép a modern magyar parlamentarizmus nevezetes
pillanatát ragadja meg: István nádor 1848. július 5-én megnyitja az első
népképviseleti országgyűlést. Az országgyűlés intézményének magyarországi
történetéről persze csupán a célzatos legendák és a romantikus vágyálmok
állíthatták, hogy eredete a honfoglalás koráig nyúlik vissza. A kutatás ma már
meglehetős biztonsággal meg tudja állapítani, hogy a mintegy kétszáz évvel
korábbi eseményeket felidézni törekvő Anonymus a maga korának miféle
intézményeit vetíthette bele a vérszerődés bizonytalan emlékeinek leírásába,
avagy amiként a Gobelinteremnél már szóba került - a Pusztaszer helynév
magyarázatába. A középkori történelemben ugyanis szerte Európában az
országlakosok gyűléseinek igen sokféle típusával találkozhatunk. Közülük - hazai
viszonylatban is - a kora feudális államot irányító királyi tanács a
legfontosabb. Az országos jelentőségű bírósági és kormányzati ülésszakokon - pl.
a szent király István-napi ünnepén, augusztus 20-án - fokozatosan bővülhetett
ennek összetétele azáltal, hogy azon a főpapokon és a bárókon kívül valamilyen
formában megjelentek a társadalom más csoportjainak képviselői
is. Sokszor hadiszemle adott alkalmat gyűléseik tartására, máskor egyházi tanácskozás: az I. Szent László király elnökletével 1092-ben tartott, nevezetes szabolcsi zsinaton például világi előkelők közreműködésével, a papság és a nép tanúskodása mellett születtek a határozatok. Az országlakosok ezekhez hasonló gyűléséből igazi országgyűlés természetesen csak akkor lehet, ha már létezik az "ország" fogalma, vagyis a területi uralom olyan elképzelése, amelynek már nem kizárólag a király személye, hanem - vele együtt - egy olyan közösség a hordozója, amely több kisebb, politikai jogokkal rendelkező egységből épül fel. ![]() |
|
Amiként azt a középkori oklevelek összetett vizsgálata bizonyította, ezek az egységek a rendek - jogaik és érdekeik közösségét az újrafelfedezett római jog és az ennek hatására is változó kánonjog segítségével fogalmazták meg. Az utóbbi évek egyik időtálló kutatási eredménye, hogy bebizonyosodott: Hispánia, Anglia, egyes skandináv területek és egy közeli, kis fejedelemség, a friaul aquileiai patriarchátus mellett Magyarországon jelentek meg a legkorábban - már az 1270-1300 közötti évtizedekben - a korai rendi fejlődés intézményei. 1277-ben, a Rákos mezején már olyan gyűlést tartottak az "ország" tagjai, amelyen együtt vettek részt a főpapok, a bárók, a nemesek és a kunok. A nemesek - zömében az egykori királyi szerviensek, a nevezetes Aranybulla kiharcolói - persze messze voltak még attól, hogy a királyi hatalom kellően erős támaszai lehessenek a tartományurak elleni hatalmi küzdelemben. Ám az 1290. és az 1298. évi országgyűlések törvényei - különösen a király formális rendi ellenőrzés alá helyezése két püspök és két nemesi tanácsos kirendelésével - azt világosan jelezték, hogy a korai rendiség intézményeit szervező magyar főpapi, egyházi értelmiségi csoport nem csupán a korabeli európai jogi-politikai műveltség élvonalába tartozott, de imponáló felelősségtudattal igyekezett irányítani az Árpádok végnapjaiban anarchikus viszonyok közé süllyedő ország sorsát. Az Anjou-kori felvirágzás idején a korai rendi intézmények emléke elhalványult. E korszak ritkán tartott országgyűlései nem maguk hozták, csupán a királytól kérték a törvényt. Majd csak a 15. század első felében, Zsigmond uralkodása végén, I. László s főként Hunyadi János kormányzósága idejében szilárdult meg a rendi monarchia, s annak központjában - a királyt segítő, de egyben törvényekkel korlátozó - rendi gyűlés intézményrendszere Magyarországon. | |
Ekkorra már negyedikként az országlakosok egy újabb csoportja, a városi polgárság is jogot nyert arra, hogy képviselői bekapcsolódjanak a törvényhozás, az adómegajánlás, a hadüzeneti és békekötési tárgyalások, esetenként a nádor- és más főméltóság választások, a bíráskodás stb. országgyűlési munkájába. 1608-ban törvény rögzítette az évszázados szokásjogot arról hogy a főpapok és a bárók személyesen a felső táblán, míg a megyék, a szabad királyi városok, a szabad kerületek (jászok, kunok, hajdúk) és a káptalanok választott követeik útján, az alsó táblán intézik az ország dolgát. A felvilágosodás szellemi programja, az ember személyes önrendelkezési jogának filozófiai és politikai elismerése a 18. század végétől új követelményeket támasztott a magyar törvényhozással szemben. Ha születésénél fogva minden ember egyenlő, akkor az "ország"-nak sem csupán a kiváltságosok, hanem minden honfitársunk ugyanolyan teljes jogú tagja! A jobbágyokat s a többi nincstelen milliókat tehát mielőbb "be kell emelni az alkotmány sáncaiba", vagyis ők is nyerjenek országgyűlési képviseletet - ez lett a gazdasági és társadalmi válságfolyamatoktól egyaránt sarkallt magyar polgári átalakulás reformkori alapozó szakaszának egyik legfontosabb követelése. Az államszerkezet polgári átalakításának programjában ez a törekvés tehát a népképviselet megteremtése a megyékben és az országgyűlésen szervesen kiegészült a parlamentarizmus másik alapkövetelménye, a felelős kormányzás bevezetésének sürgetésével. E kettős problémakör számos fontos részletét már az 1790-es években megfogalmazta Hajnóczy József, korai polgárosodásunk legjelentősebb gondolkodója és vértanúja. Az 1830-as évek elején fokozatos bevezetésük főbb lépéseiért indított harcot a jobbágyok és nemesek érdekegyesítését politikai programmá emelő Wesselényi Miklós és Kölcsey Ferenc, avagy a modern polgári nyilvánosság megteremtésében oroszlánszerepet vállaló fiatal Kossuth Lajos. | |
Ugyanő képviselte a leghatározottabban az 1840-es évek Deák Ferenc és Batthyány Lajos vezette liberális reformellenzékében azt a felismerést is, hogy a kiváltságosoknak a bécsi udvarra támaszkodó erői ellenében az országgyűlés csupán a népképviseleti reformmal kiszélesítve tudja győzelemre vinni a "haza és haladás" ügyét. 1848 forradalmi tavaszának lehetőségét kihasználva, de valójában az azt megelőző évtizedek szívós küzdelmének eredményeként születtek meg végül a népképviseletről és a felelős kormányzásról szóló törvénycikkek ezeken nyugszik mai országgyűlésünk működése is. Vajda Zsigmond képe tehát - térhetünk vissza az ülésterembe - az első olyan parlament megnyitását ábrázolja, amely kiváltságos rendek helyett immár szabad polgárokat képviselt (ha számukat vagyoni és értelmiségi cenzus szűkítette is), és történelmünk során először rendelkezett a végrehajtó hatalom alkotmányos felelősségre vonásának jogával. A festmény Borsos József és August Pettenkofen litográfiája alapján készült, így a nádor és a Batthyány-kormány középponti csoportja mellett hitelesen jelennek meg a kor olyan neves liberális politikusai, mint a jobbszélen a kopaszodó Bezerédj István, tőle balra az őszhajú, a képből felénk kitekintő Beöthy Ödön, az emelvényhez legközelebb álló Pulszky Ferenc, azután a bal oldalon, egy papi figura jobb és bal oldalán Teleki László és Andrássy Gyula grófok, avagy a balszélen ülő román demokrata tudós, Eftimiu Murgu. |
Nevezetes helyiségek övezik a kupolacsarnokot a Duna felőli oldalon. Szemben a díszlépcsővel az impozáns méretű - a folyó menti homlokzaton oszlopsoros erkélyfolyosóval kitüntetett - Vadászterem nyílik, az Országház nagyebédlője. "Megharsan a völgyben hajtók riadása, / Nincs földön, égen sincs, vadnak maradása" - idézi fel Arany János gyönyörű sorait Körösfői-Kriesch Aladár a déli falra festett freskón. Az alagsori konyhából ételliften érkező ebédet nem szokványos látványként köríti a bölénnyel viaskodó hun testvérkirályok, Buda és Attila fejedelmi mulatsága. Ám ha valaki a vadászdráma helyett békésebb látványra vágyik, a terem északi oldalán a magyar szecesszió kiemelkedő mesterének balatoni halászatot ábrázoló freskójában gyönyörködhet. A tihanyi félsziget, s rajta a bencés monostor, az előtérben pedig a hálóvonást irányító szerzetesek meg jelenítése ezeréves történelmünk egy másik tradíciójáról, civilizációs teljesítményeink csöndes munkásairól mesél. A mennyezeten Tardos-Krenner Viktor ábrázolta az aratás, a szüret és a bőség allegóriáit, míg a bejárati falsíkon Spányi Béla festette meg öt híres-neves magyar vár művészi látványát. A háború alatt a képek sajnos elpusztul tak, de nemrég valamennyit gondosan újrafestették. Az első a Hunyadi-birtokok központja, Vajdahunyad; azután a Thurzókat, s Thökölyt idéző Árva vára következik; középen az Anjouk és a Hunyadiak Visegrádja (az egyetlen, amelyik ma is Magyarországon magasodik); majd Klissza, a német lovagrend nevezetes dalmáciai erőssége, s végül Csák Máté fészke, Trencsén. A Vadászterem sarkainál két kisebb terem nyílik: a déli a képviselői büfének ad otthont, míg az északi - a Gobelinterem - sajtótájékoztatók gyakori színhelye. |
|
Az 1920-as években került a falára a nevét adó, kilencszer három méter széles szőttes, harminc szövőnő két évi munkájának pompás eredménye. "A vezér és nemesei elrendezték az országnak minden szokástörvényét meg valamennyi jogát - idézi fel a Rudnay Gyula tervezte kép Béla király névtelen jegyzőjének sorait: ... azt a helyet, ahol mindezt elrendezték, a magyarok a maguk nyelvén Szerinek nevezték el azért, mert ott ejtették meg a szerét az ország egész dolgának. "Bár több mint valószínű, hogy hazaszerző ősapáink sohasem tanácskoztak Pusztaszeren, Anonymus ötletes helynévmagyarázata immár évszázadok óta szilárd szimbóluma a magyar alkotmányosság megszületésének. |
A lépcsőn felérve a térélményt szenzációsan kitágító, tizenhatszög letű körfolyosóra lép a látogató. A kupolacsarnok belső csillagmenynyezete természetesen jóval alacsonyabb a külső kupolánál, de a leleményes szerkesztés folytán 27 méteres magasságát a körterem 20 méteres átmérőjéhez képest így is imponálóan magasnak érezzük. A pompás csarnok - az épület szerkezeti és gondolati középpontja - egykor az országgyűlés mindkét háza együttes üléseinek adott otthont. A főbejárati fronttal együtt egyébként ez volt az Országház legkorábban elkészült része, mivel már 1896-ban itt tartották a parlament millenniumi ünnepi ülését. A kupolacsarnokban körbepillantva tizenhat uralkodó szobra és címerpajzsa ad rövid történelmi leckét - mind ezeréves históriánkból, mind a dualizmus korának történelemszemléletéből - a pillérkötegekben gyönyörködőknek. ![]() ![]() Szemben a főlépcsővel Árpád nyitja a sort, majd - balról jobbra haladva - Szent István, Szent László, Könyves Kálmán, II. András, IV. Béla, Nagy Lajos, Hunyadi János és Hunyadi Mátyás következik; azután az erdélyi fejedelmek közül Báthori István, Bocskai István, Bethlen Gábor és I. Rákóczi György; végül pedig három Habsburg: lll. Károly, Mária Terézia és II. Lipót zárja e jócskán kompromisszumos összetételű szoborgalériát. |
|
A királyszobrok - s a társalgókban, termekben, folyosókon elhelyezkedő megannyi társuk - alkotói a kor nevesebb szobrászai közül valók: többek között Bezerédy Gyula, Holló Barnabás, Kiss Antal, Kiss György, Kallós Ede, Köllő Miklós, Ligeti Miklós, Mátray Alajos, Mayer Ede, Damkó József, Szécsi Antal. Anyaguk a már említett horgany öntvény mellett a modern magyar kerámiaipar európai rangú műhelyében, Zsolnay Vilmos pécsi gyárában készült különlegesség : a pirogránit. Burkolásra ideális - az országház udvarainak falain számos ponton pirogránit hordozza a hazai növényvilág stilizált motívu mait. De szobrászati alapanyagnak - immár kilenc évtizede egybehangzó kritika állítja - sajnos nem volt a legszerencsésebb választás. "Éktelenkedő és papagáj színeitől kacérkodó apró, szobornak nevezett figurák" - így minősítette Pap Zoltán képviselő 1902-ben a konvencionális megformálásukat az élénk színekkel csak méginkább hangsúlyozó alkotásokat. Mivelhogy az anyag mellett legalább ilyen, vagy tán még nagyobb problémát jelent a megmintázás kötelezően unalmas egyöntetűsége. A kritika tehát jogos, miközben maguk a szobrok kezdettől fogva sajátos, nélkülözhetetlen összetevői a "haza háza" hangulatának. A kupolacsarnok pilléroszlopainak oldalában márványtáblák jelzik, nem üres szó csupán az, amit úgy hívunk, nemzeti emlékezet. Az Országház megépítését, a honfoglalás millenniumának megünneplését, Szent István intelmeinek részleteit, s végül - talán egyfajta kárpótlásul, hiszen mindenképpen az uralkodók között lett volna a helye II. Rákóczi Ferenc dicső emlékezetét hirdeti ez a négy márványba vésett oklevél. |
![]() A hármas osztású, hatalmas főbejárathoz vezető széles lépcső két oldalán oroszlánszobrok fogadják a látogatókat - Markup Béla, illetve a háborúban elpusztultat újraformáló Somogyi József alkotásai. De a turistacsoportok nem ezen az úton, hanem a XIl. kapun keresztül, a főhomlokzattal párhuzamos belső folyosón érkeznek a díszlépcsőhöz, parlamenti sétájuk kezdetéhez. ![]() A főbejárattól egyetlen lendülettel a kupolateremhez vezető díszlépcső-csarnok Steindl mester egyik legragyogóbb építőművészi alkotása. Különösen impozáns az a megoldás, hogy a pihenőtől a kupola felé immár a belső tér majd teljes szélességében vezet tovább a főlépcső! Méltán kapott éppen itt, a bal oldali márványfalon helyet 1904-ben a művész bronz mellszobra, Stróbl Alajos munkája. Az iparosmunka szeretetét ékszerész édesapjától örökölte Steindl lmre, de a bécsi neogótika kiemelkedő mesterének, Friedrich Schmidtnek tanítványaként sem felejtette kőműves inaséveit. Sőt, egyetemi tanárként sem átallotta kezébe venni a vakolókanalat, hogy a kőműves mesterséget kitanulva még szakszerűbben vezethesse be tanítványait a műemlékrestaurálás rejtelmeibe. A díszlépcső-csarnok mennyezetét tartó oszlopok közül kiválik nyolc sötétvörös színű, hat méter magas és négy tonna súlyú gránit szál. Svédországból származnak, egyetlen sziklatömb valahány. A lépcsőre lepillantó, koronázási jelvényeket tartó apródfigurák horgany öntvényből készültek, kissé erőltetetten idézve a festett gótikus faszobrok modorát. A mennyezet tükreiben Lotz Károly három allegorikus freskója segít értelmezni, miféle fogalmakhoz társítsuk a csarnok nagyszerű térélményét. A bejárat oldalán "A törvényhozás apotheózisa" látható, pontosabban az ezeréves magyar törvényhozásé, mivel a kép centrumában magasodó oszlopon leghíresebb törvénycikkeink sorakoznak (aligha véletlenül a kiegyezéssel az élen...). |
|
. |
|
Az antikizáló talapzatot a vérszerződés
domborműve díszíti, a figurák kezében pedig feltűnik a magyar címer és a szent
korona. A másik kép tárgya "Magyarország dicsőítése", ugyancsak egyértelmű történelmi utalásokkal: a címerpajzsot tartó nőalak lábainál balról Széchenyi István, jobbról Petőfi Sándor vezeti Huszár Adolf nevezetes szobrát idéző testtartásban a magyar ruhás, magyar zászlós lelkesült tömegeket. A kettő között elhelyezkedő harmadik képen a magyar állam ún. középcímerét - Dalmácia, Horvátország, Szlavónia, Erdély, Fiume és Magyarország egyesített heraldikai szimbólumát - tartják Lotz jellegzetes, légiesen könnyed angyalfigurái. ![]() |
|
Felépül a "haza háza" Soprontól Szabolcsig, Besztercebányától Szegedig, Nagyszombat tól a Rákos mezejéig sokfelé ülésezett a magyar rendi országgyűlés az elmúlt ezredévben. A 18. századtól jobbára a Bécshez közeli Pozsonyban. Többször felvetődő javaslat megújításaként itt hangzott el 1843 júliusában az a reformellenzéki indítvány, hogy a törvényhozásnak a formálódó régi-új fővárosba, Pest-Budára kellene költöznie. Szeptember folyamán országgyűlési bizottság vette kezébe a ház ügyét, és a Pest városával folyó sikeres egyeztető tárgyalásokra utalva nem kisebb tekintély, mint a jövendő miniszter, Klauzál Gábor jelen tette ki, hogy "hely lévén, az ige testté fog válni". Ám a következő évben kiírt tervpályázat díjaiért - avagy csak beadott pályaműveik visszaszerzéséért - még a hatvanas években is hiába instanciáztak a résztvevők! Amire végre törvény született az országházról, nemcsak a test lett egészen más, mint amilyennek négy évtizeddel korábban elképzelték. Az ige - a népképviselet és az annak felelős kormányzás eszméje - is másképp csengett a század végén, az akut válság korszakába lépő dualizmus éveiben, mint reformkori születésekor, a polgárosodás még nyitott alternatívái idején. Az 1882-ben kiírt újabb tervpályázatot Steindl Imre (1839-1902) műegyetemi tanár nyerte meg. ![]() |
|
Nemzedéktársaihoz hasonlóan ő is úgy vélte, hogy
korának építészeti problémáit úgy oldhatja meg a legjobban, ha - a modern
technika segítségével - régmúlt korok stíluselemeiből viszonylag szabadon
állítja össze alkotásait. Ez a historizmus a felvilágosodás óta hódított a
művészetekben, előbb az antik görög és római stíluseszményt újrafogalmazó
klasszicizmus, majd a romantika keretében, immár a középkor és a koraújkor
építészeti formavilágának újraalkalmazásához nyújtva teret. A művészek egy
csoportja valódi rekonstrukcióra, "tiszta" neoromán, neoreneszánsz vagy
neobarokk alkotások létrehozására törekedett. Más művészek a nagy
stíluskorszakok alapformáinak keverésével próbálkoztak, ám az így kialakuló
eklektika is - néhány jelentős kivételtől eltekintve - a romantikus tartalom
elmúltával művészi zsákutcába torkollott. A történeti formák építészeti
közhellyé koptatása ugyanis idővel lehetetlenné tette, hogy hitelesen
hordozhassák az épületben kifejezhető emberi értékeket, maradandó mondanivalót.
A művészettörténetírás és sokezer látogató közös véleménye, hogy Steindl Imre
pompás Országháza a historizáló eklektika szerencsés kivételei közé tartozik.
![]() |
|
|
Külsejének stlílusa az 1830-as évek Angliájában
kibontakozó Gothic Revival (gótikus újjászületés) irányzatához kötődik, - ebben
a felfogásban született Ch. Barry és A. W. Pugin remekműve, a londoni Parlament
is. Steindl, az ő nyomukba lépve, nem félt merészen újítani ott, ahol az épület
funkció ja megkövetelte: a gótikában jószerével ismeretlen formaelemet, kupolát
helyezett monumentális alkotása középpontjába. Éppígy alkalmazta az épület belső
tereinek szervezésekor is a reneszánsz és a barokk elveit. Legnagyszerűbb
példája ennek a kupolához vezető díszlépcső. "Én az új Országháznál új stílust
nem akartam teremteni - vallotta akadémiai székfoglalójában -, mert ilyen,
századokra szóló monumentális épületet ephemer részletekkel nem kezelhettem,
hanem igenis arra törekedtem, hogy a középkor e remek stílusába szerény módon,
óvatosan, mint azt a művészet mindenkoron okvetlenül megkívánja, nemzeti és
egyéni szellemet hozzak be." 1885. október 12-én vágott bele az első kapa a
Lipótvároshoz tartozó rakparti Tömő-tér laza talajába, és tizenhét éven át,
átlag ezer ember dolgozott a mű elkészültén. A kor leghatalmasabb beruházása
volt ez, s mivel lehetőség szerint minden részletét magyar anyagból, magyar
technikával, magyar mesterekkel akarták elkészít tetni, egész iparágakat
lendített fel (pl. a márványbányászatot, izzó gyártást) a gigantikus összegbe -
a tervezett 9 millió forint (18,5 millió korona) helyett 38 millió aranykoronába
- kerülő vállalkozás. Mintegy 176 000 köbméter földtömeget mozgattak meg, 40
millió téglát húztak fel, fél milliónál több díszkövet faragtak a falak
díszítésére. (A puha sóskúti mészkövet sajnos hamar kikezdte az idő s az
időjárás; folyamatosan cserélik ki a jóval keményebb süttőire.) A 268 méter
hosszú, középen 123 méter széles, a kupola tornyával 96 méter magasra emelkedő
épület közel 18 000 m2-t foglal el és 473 000 köbméter térfogatú. ![]() |
|
Az épület egy három és fél hónapon át készült,
átlagosan 2-5 méter vastag, hatalmas betontányéron áll. 90 külső és 152 belső
szobor magasodik a falakon, emellett kívül megyei és városi címerek, belül a
hazai flóra virágmotívumainak sorai dekorálják a falakat.![]() A díszítéseknél alkalmazott 22-23 karátos arany összmennyisége mintegy 40 kilogramm. Az épületnek 27 kapuja van, belül 29 lépcsőház és 13 személy- és teherlift szolgálja a közlekedést és szállítást. Az épületben valamivel több mint 200 irodahelyiség van. Az Országház méreteiről fogalmat adhat a következő becslés: mintegy 50 ötemeletes lakóház férne el a belsejében! Esztétikailag a Duna felőli oldal a főhomlokzat, de a hivatalos főbejárat a Kossuth térről nyílik. A kritikusok máig felemlegetik, hogy a tér és az Alkotmány utca hibás rendezése folytán (ezt Steindl amiként az épület teljes befejezését - már nem érte meg) sajnos nem nyílik kellően távoli, reprezentatív rátekintési perspektíva a homlokzat és a kupola megfelelő városképi érvényesüléséhez. Az épület szimmetrikus szerkezete alapjában követi egy kétkamarás országgyűlés funkcióit. Akár a washingtoni Capitolium esetében, itt is a törvényhozás egy-egy házát szolgálta, illetve szolgálja az északi, illetve a déli szárny (közepükön a kiemelkedő tetővel jelzett üléstermekkel), és az összekötő kapcsot - s egyben az együttes ülések színhelyét - adja a hatalmas kupolacsarnok. A II. világháború befejezése óta az épület a törvényhozó mellett otthont ad a végrehajtó hatalom legfelsőbb vezetésének is. Északi frontja a miniszterelnök, a déli a köztársasági elnök rezidenciája, míg a parlament elnöke a bejárati épületrész észak-keleti sarokszobáiban dolgozik. |
Az Országház eklektikus
épületét Steindl Imre tervezte. 1896-ban már itt tartották a millenniumot
köszöntő ünnepi országgyűlést. Nemcsak látványa, méretei is lenyűgözőek: 268
méter hosszú és 118 méter széles.
A Duna-part mentén hosszan elnyúló épület
építése 1885-ben kezdődött, de csak 1904-ben fejeződött be. Hogy közel húsz évig
tartott, nem véletlen: a Parlament beépített alapterülete több 17 000
négyzetméter; folyosói tíz belső udvart rajzolnak körül. A magyar ipar és
képzőművészet legjobbjai dolgoztak a kovácsoltvas kapuk vascsipkéin, a
kandelábereken, a homlokzatot és a termeket díszítő freskókon.
Az épület két
szárnyát (a volt alsó- és felsőházat) 96 méter magas kupola fogja össze. Az
épületnek a Dunára néző homlokzata a nyitottabb, a Kossuth téri viszont a
kiemelt főbejárattal és főlépcsőházzal tagoltabb. A kétemeletes, magastetős
épülettömeget a gótikus csipkézetű tornyok, tagolások és a hatalmas ablakok
teszik könnyebbé. A homlokzaton összesen 88 szobor áll, amelyek uralkodókat,
erdélyi fejedelmeket és hadvezéreket ábrázolnak.
A lenyűgöző
díszlépcsőházban - amelynek boltozatát ritka svédgránit oszlopok tartják -
található Steindl Imre szobra. Az ő zsenialitása ötvözte egy épületté a
legkülönbözőbb stílusirányzatokat. Lotz Károly freskói alatt jut a látogató a
kupolacsarnokb a, ahol a hatalmas rózsacsillár allatt nagy uralkodók szobrai
vigyázzák a 2000. január 1. óta itt őrzött Szent Koronát és a koronázási
ékszereket.
A nagy reprezentatív tanácskozó és fogadótermeket is értékes
gobelinek, hatalmas olajképek ékesítik, köztük az egyik legismertebb Munkácsy
vászna, amely a magyar honfoglalást ábrázolja.
A vezetéssel látogatható
épületben a nyilvános Országgyűlési Könyvtár is helyet kapott.
Szabadság híd A hidat az 1896-as ezredéves ünnepségsorozat részeként adták át, eredeti neve Ferenc József volt. A II. világháborúban felrobbantott hidat eredeti formájában újjáépítették, és Szabadságra keresztelték. Az utolsó szöget Ferenc József ütötte be A híd építését - az Erzsébet-híddal együtt - az 1893. évi XIV.tc. rendelte el. 1894-1896. között épült, maga Ferenc József császár verte be a legutolsó szöget. A híd a Szent Gellért tér és Vámház tér között vezet át. A tervezésére kiírt pályázat sikeres volt, a több mint 70 munka közül Feketeházy János második pályázatát választották a bírálók. Budapest legrövidebb hídja háromnyílású, konzoltartós, rácsos vasszerkezetű. Építésenek idején vadonatúj megoldás volt a Gerber-tartó, azaz a kéttámaszú befügesztett tartóelemek bravúros alkalmazása. Jellegzetessége - ami az 1980-as évek elején elvégzett felújításkor is megmaradt - a Nagy Virgil által tervezett kapuzatokat díszítő történelmi magyar címer, illetve a pillérek kapuzatának tetején ülő turulmadarak. A II. világháború után elsőként építették újjá, 1946-ban már megindult rajta a forgalom. |
|
A FERENCZ JÓZSEF-HÍD Az ezredévi ünnepségek hosszú sorozatában egészen a végére maradt a fővárosra nézve egyik legnevezetesebb ünnepély az új dunai híd felavatásának az ünnepe. A vámháztérről Budára vezető Ferencz József-hidat október 4- ikén avatták fel Ő felsége a király és József főherczeg jelenlétében. A felség villamos gép segítségével sajátkezűleg verte be az utolsó szöget a monumentális alkotásba, a melyet két képben mutatunk be olvasóinknak. Az ünnepélynél a királyt báró Dániel Ernő kereskedelmi miniszter üdvözölte, s a felség válaszában kiemelte, hogy a szép mű egyszersmind a magyar műépítészetnek és vasiparnak kiváló teremtőképességét tanusítja és kivánja, hogy a szép mű újabbi hathatós tényezője legyen a magyar székes főváros további felvirágzásának. Az ünnepély után bemutatták a királynak a híd építőit s a felség hosszabb megszólítással tüntette ki Vörös és Cseörgheö államtitkárokat, Czekelius Aurel osztálytanácsosakat, Szántó Albert műszaki tanácsost, Förster magy. államvasúti gépgyári igazgatót és a vállalkozókat ismételt elösmerését fejezvén ki a nagyszerű alkotás sikere fölött. |
|
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]() ![]() ![]()
|