Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Teljes egészében feltárnak egy trák települést

2009. június 28. 16:46 - veni75

Bolgár régészek abban reménykednek, hogy sikerül feltárniuk egy teljes trák települést. A 2500 éves maradványok Nova Zagora város közelében, a Blatnica-folyó partján kerültek elő a föld mélyéről. Eddig nagy épületek alapjait tárták fel, valamint a települést körülvevő sáncot, írja a Sofia News Agency [1].

Az archeológusok valaha elraktározott gabona maradványaira bukkantak, de találtak szövőszéket, cserépedényeket, beleértve importtermékeket, az ókori Görögországból származó kerámiatárgyakat. A leletek között bronzból, üvegből és csontból készült díszítések, valamint arany, ezüst és rézötvözet szerepel.

A régészek szerint a legérdekesebb lelet az az Kr. e. V. században vert ezüstpénz, amely a közelben lévő görög városból, a Fekete-tenger partján fekvő Apollóniából (mai Szozopol) származik. Az ezüstpénz azt jelzi, hogy Trákia és a Fekete-tenger partján lévő görög városok között élénk kereskedelem folyt.

[forrás]

Harci szekéren száguldoztak a trákok

 

Egy ókori trák temetkezés feltárása során 1900 éves, teljes épségben fennmaradt harci szekérre bukkantak a régészek Bulgária délkeleti részén - jelentette be az ásatást irányító régész.


Orfeusz temploma öregebb lehet a piramisoknál


Aranymaszk a trák királyok völgyéből


Kigyóval díszített bárd volt a trák királyok szimbóluma


Különleges trák szekér Bulgáriából

Daniela Agre szerint csapata a Szófiától 290 kilométerre keletre fekvő Boriszovo nevű falu mellett tárta fel a négykerekű, gazdagon díszített harci szekeret. `Ez az első alkalom, amikor Bulgáriában egy teljes épségben fennmaradt harci szekérre bukkantunk` - hangsúlyozta a Bolgár Tudományos Akadémia vezető archeológusa.

Mint hozzátette, a korábbi ásatások során csupán a harci szekerek egyes elemeit sikerült megtalálni, részben azért, mert az antik lelőhelyek többségét már réges rég kifosztották. A sírdomb feltárása során a csapat cserépedényeket, borosflaskákat, valamint más olyan temetkezési tárgyakat talált, amelyekkel gazdag trák nemeseket volt szokás ellátni a síron túli életre.

Egy külön gödörben fedezték fel a két hátasló csontvázát - az állatokat vélhetően a nemesember temetésekor áldozták fel. A csontvázak mellett jó állapotban lévő bronz- és bőrtárgyakra bukkantak, amelyek feltehetően lószerszámok lehettek.

A Bolgár Kulturális Minisztérium 5000 leva (600 ezer forint) támogatást ítélt a régészeti expedíció számára. Daniela Agre közlése szerint 10 ezer levát (1,2 millió forintot) a Bolgár Tudományos Akadémia biztosít a harci szekér és a többi trák lelet rekonstruálására és konzerválására.

A trákok i.e. 4000 és a 6. század között éltek a mai Bulgária, Görögország, Törökország és Románia területén. Bulgáriában mintegy tízezer trák sírdomb található, amelyek közül sok monumentális, kőből épült sírkamrát rejt.

(Múlt-kor/MTI)

 

 

Thrakia

 

Thrakia vagy Trákia (ógörögül Θράκη/Thraké, latinul Thracia vagy Threcia, bolgárul Тракия/Trakija, törökül Trakya) a Balkán-félsziget délkeleti részén elterülő földrajzi és koronként változó történeti régió. Az ókori Thrakia a trákok szállásterülete, az török hódoltság idején Rumélia néven a birodalom egyik közigazgatási egysége volt. Napjainkban Dél-Bulgária egy részét (Észak-Trákia), Görögország északkeleti vidékét (Nyugat-Trákia), illetve Törökország európai területeit (Kelet-Trákia) foglalja magában. Délről az Égei-, keletről a Márvány- és a Fekete-tenger határolja.

Tovább
Szólj hozzá!

Emberevők voltak az első európaiak

2009. június 28. 16:43 - veni75

Az első európainak nevezett Homo antecessor nem vetette meg az emberhúst, egyedei különösen kedvelték a gyermekeket és kamaszokat - derült ki a Spanyolország északi részén lévő atapuercai barlangok feltárásakor.

Az UNESCO által a világörökség részévé nyilvánított barlangokban szétszórva szétdarabolt emberi csontokat fedeztek fel, amelyek összekeveredtek lovak, szarvasok, orrszarvúk és más zsákmányul ejtett és elfogyasztott vad maradványaival. "Ez az emberiség történetében az első jól dokumentált esete a kannibalizmusnak, ám nem biztos, hogy a legkorábbi" - hangsúlyozta Jose Maria Bermudez de Castro, az Atapuerca-projekt egyik igazgatója.

A barlangokat még a XIX. század végén egy vasúti alagút építésekor fedezték fel, ám abban az időben a hiányos tudományos ismeretek miatt nem kezdték meg a feltárásokat. Az első ásatásokat 1978-ban végezték, majd hat évvel később folytatták, amikor 150 őskori emberi maradványt fedeztek fel. 1992-ben találtak egy teljességgel ép emberi csontvázat, két évvel később pedig 800 ezer éves emberi maradványokat fedeztek fel.

Ezek lehettek az első emberek, akik Európában érkeztek, a Homo antecessor, azaz az "úttörő", vagy "előfutár" ember egyedei. A Homo antecessor, amely a neandervölgyi ember, valamint a Homo sapiens előtt élt, az atapuercai barlangokhoz hosszú vándorlás után érkezett: Afrikából indult, majd a Közel-Kelet, Észak-Itália és Franciaország érintésével jutott el Spanyolországba. A helyszín, amely két folyó összefolyásánál fekszik, kellemes éghajlata, gazdag növény- és állatvilága folytán különösen kedvező körülményeket biztosított az ember letelepedésére. Sűrű erdeiben tölgy, gesztenyefa és borókafenyő nőtt, s bőséggel akadt vad is.

hami

Atapuercában az úttörő ember izoláltan fejlődött, a Homo antecessor vadászott, de szerszámokat is készített. "Bőséggel volt víz és élelem, vaddisznókra, lovakra, szarvasokra vadásztak, ami azt jelenti, hogy nem az élelemhiány miatt fanyalodtak az emberhúsra" - magyarázta Jose Maria Bermudez de Castro. Mivel két rétegben is felfedezték a kannibalizmusról tanúskodó emberi maradványokat, ez azt jelenti, hogy az emberevés nem egyszeri botlás volt a Homo antecessor életében, hanem hosszas gyakorlat.

A leletekből az is kiderült, hogy nem rituális célból fogyasztottak emberhúst, hanem ellenségeiket ették meg. Különösen kedvelték a gyerekek és a kamaszok húsát, legalábbis erre utal, hogy a 11, kannibalizmus áldozataként azonosított egyén többsége az ifjabb korosztályokhoz tartozott. "Úgy véljük, hogy két fiatal felnőtt, közülük az egyik nő, szintén áldozatul esett a kannibáloknak. Ez azt jelenti, hogy a csoport demográfiai piramis alapjául szolgáló egyedeket ölték meg, hogy megakadályozzák ellenségeik szaporodását" - vélekedett Jose Maria Bermudez de Castro.

 

[forrás]

Szólj hozzá!

UTÓDAINKNAK

2009. június 26. 23:16 - veni75

Ha eljön majd a nap, amikor már öregnek látsz, pedig még nem is leszek az,
kérlek, légy hozzám türelmes és próbálj megérteni.
Ha leeszem a ruhámat., ha nem tudok rendesen felöltözni. légy türelmes.
Jussanak eszedbe azok az idők, amikor én tanítottalak erre!
Ha beszélek Hozzád, és ezerszer elismétlem ugyanazt a dolgot. , ne szakíts
félbe., hallgass végig
Amikor kicsi voltál, ezerszer kellett elolvasnom ugyanazt a mesét, míg el
nem aludtál.
Ha nem akarok megmosakodni, sem ne szégyeníts meg, sem ne feddj meg érte.
Jusson eszedbe az a millió ötlet, amit kitaláltam, hogy rá tudjalak venni a
mosdásra
Ha látod, hogy milyen tudatlan vagyok a technikai újdonságokkal
kapcsolatban,. adj elég időt, és ne nézz rám gúnyos mosollyal.
Megtanítottalak sok mindenre. hogy egyél jókat, öltözködj szépen. hogy
hogyan nézz szembe az élettel.
Ha néha nem emlékszem dolgokra vagy elvesztem beszélgetésünk fonalát. adj
gondolkodási időt, hogy eszembe jusson. és ha még sem sikerül megtennem, ne
légy ideges. és ami a legfontosabb, az nem a mondanivalóm, hanem az, hogy
veled legyek, és figyelj rám.
Ha valaha nem akarok enni, ne erőltesd. Jól tudom, hogy mikor kell ennem és
mikor nem
Ha gyenge lábaim nem engednek sétálni.... nyújtsd a kezed. ugyanúgy, ahogy azt én tettem, amikor te tanultál járni.

És amikor egy napon azt mondom neked, hogy nem akarok tovább élni. hogy meg
akarok halni. ne légy dühös. egyszer ezt is meg fogod érteni.
Próbáld meg megérteni, hogy a koromat nem megéltem, hanem túléltem.

Egy nap majd megérted, hogy minden hibám ellenére, mindig a legjobbat
akartam neked, és hogy az utat szerettem volna előkészíteni neked.
Nem érezhetsz sem szomorúságot, sem dühöt vagy tehetetlenséget, ha a
közeledben vagyok. Mellettem kell lenned, próbálj meg megérteni, és segíts
nekem, ahogy azt én tettem, amikor megszülettél.
Segíts járnom. segíts befejezni az utam szeretettel és türelemmel.
Megfizetlek majd egy mosollyal és azzal a mérhetetlen nagy szeretettel,
amellyel mindig szerettelek.

 

forrás

Szólj hozzá!

Az elátkozott királyfi és a hűséges királylány

2009. június 26. 23:11 - veni75

ÓEgyiptomi mese

Valamikor réges-régen történt. Bölcs és igazságos király uralkodott
Egyiptomban, virult az ország, békességben élt a nép. A király mégsem volt
boldog, éjjel-nappal egyetlen fia életéért reszketett: mi lesz a szívének
kedves gyermekkel, mi sorsra jut birodalma, ha beteljesedik a Hathorok
jóslata?

Mikor ugyanis a király egyetlen fia megszületett, bölcsőjét körülállta a hét
Hathor, s komor jóslatot mondottak:

- Ifjúsága virágában fog elpusztulni; krokodilus, kígyó vagy kutya okozza
majd halálát.

A király a szörnyű jóslat hallatára megparancsolta, hogy egy meredek, magas
hegy tetején építsenek erős kőházat, olyan erős kapuval, olyan szűk
ablakokkal, melyeken sem ember, sem állat be nem juthat a házba.

Fölépült a komor kőház, hallgatag szolgák között itt nőtt erős, szép ifjúvá
a királyfi. A Hatho*rok jóslatáról soha senki sem beszélt neki; a király
megtiltotta a szolgáknak is, a testőröknek is, hogy fiát a jóslattal
szomorítsák.

Az ifjú a komor ház keskeny ablaka előtt állva sokszor nézte sóvárogva a
messzeségbe vezető utakat s az utakon szabadon jövő-menő embereket.
Ablakából egyszer megpillantott egy gyer*meket, aki kölyökkutyával
játszadozott a porban. Megkérdezte egyik testőrét, miféle állattal játszik
az a gyermek.

- Egy kis agár az, felséges királyfi - válaszolt a testőr.

- Hozzatok nekem egy agarat! - parancsolta a királyfi.

- Nem tehetjük, felséges uram - mondta reszketve a testőr, s mikor a
királyfi másodszor is ráparancsolt, megszegve a király tilalmát, elmondotta
a királyfinak a Hathorok jóslatát.

A királyfit azonban sem szép szó, sem fenyegető jóslat nem győzte meg, s a
szolgáknak teljesí*teniök kellett a parancsot: elhozták az agárkölyköt fel a
hegytetőre, a komor házba. A királyfi nagyon megszerette a játékos kedvű kis
állatot, maga etette, maga itatta, s a kutya egy pillanatra sem mozdult
volna gazdája mellől.

Telt-múlt az idő, s a királyfi egyre gyakrabban időzött a komor ház keskeny
ablaka előtt, nézte az utakat, a tenger kéklő vizét, s szíve majd
megszakadt. Úgy érezte, hogy hívogatják az utak, hívogatják a tengert
fodrozó szellők, s ő nem mehet, a Hathorok jóslata arra kárhoztatta, hogy
egész életét bezárkózva, falak között töltse.

Egyszer aztán elmondotta szíve nagy bánatát a királynak, s könyörögve kérte,
engedje meg, hogy elhagyja a komor házat, s hogy egyszer, csak
egyetlenegyszer hajóra szállhasson, világot láthasson.

A király engedett fia könyörgésének, s nehéz szívvel, de megengedte, hogy
fia jól felfegyver*kezve hajóra szálljon. A királyfi a hajóra is magával
vitte kedves agarát.

Jó szél duzzasztotta a vitorlákat, s a hajó hamarosan kikötött keleten. A
királyfi partra szállt, csak fegyvereit és kutyáját vitte magával,
szolgáinak meghagyta, hogy térjenek vissza Egyiptom*ba, jómaga meg
vándorútra kelt.

Vándorlása közben Mezopotámia királyának birodalmába került. A király éppen
egyetlen leányát készült férjhez adni, s ezért Mezopotámiába hívatta a
szíriai birodalmak hét fejedel*mé*nek hét fiát. A szíriai hercegek az
egyiptomi királyfival egy napon érkeztek Mezopotá*miába. Barátságos szóval
üdvözölték a királyfit, aki azt mondotta a hercegeknek, hogy egyiptomi lovas
katona fia ő, s atyja haragja elől menekül. Mezopotámia királyának
harso*násai kihirdették a lánykérőbe jött hercegek és fejedelmek előtt, hogy
az nyeri el a királylány kezét, aki eléri a hetvenölnyi magas, hetvenablakos
vár legmagasabb ablakát, s megkocogtatja azt. E mögött az ablak mögött várta
a királylány a kérőit.

A szíriai hercegek az egyiptomi ifjúval együtt indultak a hetvenablakos vár
felé, ahol már sok más herceg, hatalmas fejedelem leste sóvár szemmel a
legmagasabb ablakot. Az ablak mögül a királylány figyelte a kérőket, de
szíve csak akkor dobbant meg, amikor meglátta a hét szíriai herceggel
közeledő egyiptomi fiút. Az ifjú is meglátta a lányt, első látásra
megszerette; ő is nekirugaszkodott a vár meredek falának, s neki sikerült
az, amivel az összegyülekezett kérők, a szíriai hercegek is hiába
próbálkoztak: megkocogtatta a hetvenablakos vár legmagasabb ablakát.

Mezopotámia fejedelme el akarta űzni az ifjút, mondván, hogy egyetlen
leányát csak fejedelmi sarjhoz adja feleségül. A királylány azonban apja
lába elé borult, úgy kérte, hogy adja őt feleségül az egyiptomi ifjúhoz,
mert csak őt szereti, férjéül senki mást el nem fogadhat. Mezo*potámia
királya végül is meghallgatta leánya könyörgését, feleségül adta az
egyiptomi ifjúhoz, s nekiajándékozta minden javainak felét is.

A királyfi még feleségének sem árulta el igazi kilétét, csak annyit mondott
magáról, hogy bölcsőjénél megjelentek a Hathorok, és megjövendölték, hogy
élete virágában fog elpusztulni, s halálának oka kígyó, krokodil vagy kutya
lesz. A királylány sírva kérte férjét, hogy öljék meg az agárkutyát, hiszen
az is a végzet hordozója lehet. A királyfi azonban ragaszkodott a kedves
állathoz, semmiképpen sem akart megválni tőle. Mezopotámia királyának lánya
ettől kezdve nem mozdult el férje mellől, nappal árnyként követte, éjszaka
meg ébren leste az álmát.

Volt a királylánynak egy hűséges szolgája, egy hatalmas, nagy erejű óriás,
aki messze földről került Mezopotámiába, a király udvarához. Ezt a hűséges
óriást bízta meg a királylány azzal, hogy éjjel-nappal őrt álljon a tó
partján, melyben a krokodilus tanyázott. Meghagyta neki, a szörnyeteget egy
pillanatra se engedje ki a tó partjára, nehogy beteljesíthesse a Hathorok
jóslatát. A hűséges óriás éjjel-nappal vigyázta a tavat, s hatalmas
gerendával fenyegette a krokodilust, ha az kidugta fejét a vízből.

Egy éjszaka, mikor a királyfi mélyen aludt, felesége kígyósziszegésre lett
figyelmes. Felugrott nyoszolyájáról, lándzsát ragadott, s beledöfte az
alattomosan közelítő kígyóba. Férje fölébredt mély álmából, a királylány
pedig a kígyó tetemére mutatva így szólt:

- Lásd, édes férjem, a jó sors kezünkre adta a végzet egyik hordozóját!
Hűségesen virrasz*tottam álmod felett, elpusztítottam a kígyót.

A királyfi másnap sétálni ment a kutyájával. A krokodilus őrizetével
megbízott óriás az állandó őrködésbe belefáradva éppen akkor elaludt. A
szörnyeteg előbújt a tó mélyéből, a királyfi elé kúszott, s így szólt hozzá:

- A végzeted vagyok, bármit cselekszel, utad hozzám vezet, sorsodat el nem
kerülheted. De megkegyelmezek neked, ha megölöd az alvó óriást.

- Hogyan ölhetném meg azt, aki feleségemet hűségesen szolgálja, s életem
felett őrködik már hány meg hány napkelte, napnyugta óta! Hogyan is lehetnék
ily hálátlan?

- Én pedig nem mozdulok mellőled - mondotta a krokodilus -, s mire a nap
lenyugszik, a halál fia vagy. Estig gondolkozhatsz, ha megölöd az óriást,
szabadon engedlek.

A királyfi agara szűkölve rohant vissza úrnőjéhez, megragadta ruháját, s
könyörögve nézett hol reá, hol a kapura.

A mezopotámiai királylány megértette a néma könyörgést, felragadta a
lándzsát, mellyel a kígyót megölte, s a kutyával együtt a tó partjára
sietett.

A nap már éppen lenyugvóban volt, a krokodilus utoljára követelte a
királyfitól, hogy ölje meg az alvó óriást, s minthogy a királyfi ismét nemet
mondott, a szörnyeteg kitátotta torkát, hogy lenyelje. Ekkor ért oda a
királylány, s a kígyóölő lándzsáját a krokodilus torkába döfte. A
szö*rnyeteg üvöltésére felébredt az alvó óriás, és hatalmas dorongjával
halálra sújtotta a vergődő krokodilust.

- Látod, édes férjem, a jó sors kezünkre adta a végzet második hordozóját.
Kérve kérlek, öljük meg a kutyát, hogy ne teljesedhessék be a Hathorok
jövendölése.

- Nem válok meg a kutyámtól, melyet felneveltem, s mely téged megmentésemre
idehozott. Bármit tegyek is, utam úgyis végzetem felé vezet, hiába is ölném
meg hűséges kutyámat.

Napok jöttek, napok mentek, a királyfi boldogan élt szép feleségével. Egy
napon vadászatra indultak, s magukkal vitték az óriást és az ifjú kedves
agarát.

Míg ők a vadont járták, a hét szíriai herceg megtámadta Mezopotámiát: s hogy
bosszút állja*nak a rajtuk esett sértésért, elhatározták, hogy harci
szekereik sokaságával megsemmisítik a mezopotámiai hadakat, foglyul ejtik s
szolgaságba vetik a mezopotámiai királyt és a leányát, az egyiptomi ifjút
pedig megölik.

Harci szekereikkel be is kerítették a király hadait, elfogták a királyt, s
haragos szóval kérdezték:

- Hol van leányod, és hol az egyiptomi ifjú, akit gyalázatunkra férjéül
választottál?

- Vadászni mentek, nem tudom, hol-merre járnak - válaszolt a király.

A szíriai hercegek ekkor tanácsot tartottak, s elhatározták, hogy négy
csapatra osztják fel hadaikat: az egyik csapat délre, a második északra, a
harmadik keletre, a negyedik nyugatra indul, így biztosan rátalálnak a
mezopotámiai királylányra és az egyiptomi ifjúra.

A délnek induló csapat hamarosan eljutott Egyiptom határáig, éppen oda, ahol
a királyfi meg a felesége a vadont járta. Az óriás észrevette a szíriai
hadak közeledtét, ki is hallgatta, mit beszélnek a katonák, s mert szíve
csupa hűség és hála volt, így szólt az ifjúhoz:

- Menekülj, mert Szíria hét hercege keresésedre indult, ha megtalálnak,
megölnek, feleségedet meg rabságba vetik. Többen vannak, semhogy
megküzdhetnénk velük! Rejtőzz el, én meg nekivágok a hegyeknek, messze, a
legmagasabb csúcsokon is túl van a hazám, visszatérek a testvéreimhez.

Az egyiptomi ifjú a feleségével és a kutyájával egy hegyi barlangban
rejtőzött el, két nap és két éjszaka hallgatták, hogyan vonulnak el a
katonák és a harci szekerek a barlang előtt. A szíriaiak sohasem tudták
volna meg, hogy az ifjú ott rejtőzik, az agár azonban hangos csaho*lással
kirontott a barlangból, s nekiugrott az utolsóként vonuló katonának. A
szíriai hercegek ráismertek a kutyára, behatoltak a barlangba, karddal,
lándzsával támadtak az egyiptomi ifjúra. Felesége a hercegek elé ugrott,
hogy megvédje férjét, s az első lándzsa őt találta szíven. Férje lába elé
roskadt, de haldokolva is őt védte, gyenge kezét tiltón emelte a lándzsák,
kardok elé. Hiába harcolt a királyfi, a szíriai hercegek lándzsája átjárta
az ő szívét is, és kard ejtett halálos sebet az agáron.

Bosszúvágyukat kielégítve továbbvonultak a szíriai hercegek. A barlang
bejáratánál élettele*nül feküdt a mezopotámiai király leánya és az egyiptomi
király fia. A Hathorok köréjük gyülekeztek, s kórusban mondták:

- Íme, beteljesedett a jövendölés, utolérte őt a végzet, mely kutya képében
szüntelenül nyomon követte. Pedig mily boldogan élhetett volna, milyen szép,
milyen hűséges feleséget kapott! Bizony senki hűségesebb nem lehet, mint az
az asszony, aki haldokolva is férjét védi!

- Jutalmat érdemelne ez a hűség - mondotta a leghatalmasabb Hathor.

- Bizony, jutalmat érdemelne - zengte rá a többi.

S ekkor a Hathorok varázspálcáikkal megérintették a holt szerelmesek
homlokát, s azok nyomban új életre támadtak.

A királyfi átölelte hűséges feleségét, s így szólt hozzá:

- Nem az vagyok, akinek magamat mondottam, én az egyiptomi király fia, az
egyiptomi trón örököse vagyok. Eltitkoltam fejedelmi voltomat, úgy akartam,
hogy saját erőm és emberségem szerezzen nekem fönséget. A te szerelmed, a te
hűséged nem kutatta, ki vagyok, honnan jöttem, most arra kérlek, oszd meg
velem a trónust, szívem betelt szerelmeddel és hűségeddel.

A királyfi ezután feleségével együtt Egyiptomba indult, atyja palotájához. A
boldog király azon nyomban fiát ültette a trónusra, feleségének pedig a
legszebb nevet adta, amit asszony kaphat: a Hűség Feltámasztottja - így
nevezték ezentúl a mezopotámiai király leányát.

Az ifjú uralkodó aztán erős seregekkel Szíria ellen indult, elfoglalta a
szír fejedelmek városait, a hercegeket foglyul ejtette, de soha egy rossz
szóval sem bántotta őket, nem felejtette el, hogy amikor Mezopotámiába
érkezett, barátként bánt vele mind a hét. Mezopotámia fejedelmét
kiszabadította a szír rabságból, visszaadta neki országát és javait, maga
pedig boldogan élt szép feleségével, a Hűség Feltámasztottjával. Derék
fiaik, szép leányaik születtek, s vala*mennyi már kora gyermekségében
megtanulta, hogy a hűség a legfőbb erény.
Szólj hozzá!

Dr. Csókay András:Az ember eredendően jó

2009. június 26. 22:52 - veni75

[forrás]
A TF-esték keretében 2002. október 18-án elhangzott előadás alapján
Hiszem,
Hogy a jó erősebb a gonosznál
A szeretet hatalmasabb a gyűlöletnél
A megbocsátás erősebb a bosszúnál

Hiszek
Az ember jóságában mely minden hamisságon,
Minden álnokságon, rosszindulaton és gonoszságon,
Minden emberi durvaságon és önzésen túl létezik.

MERT HISZEM, HOGY AZ EMBER EREDENDŐEN JÓ.

Jobb annál, mint amit tesz,
igazabb annál, mint amit mond,
finomabb annál, mint amilyennek látszik


(Henri Boulad: A szeretet győzedelmeskedik! – részlet Egyiptom, 1992. Fordította: Hermann Judit)

Tovább
Szólj hozzá!

Jékely Zoltán:Macska-szerenád

2009. június 26. 22:46 - veni75


Álmatlanul feküdtem, és Reád
gondoltam holdfényes szobámban, egyedül,
mikor a kertben, úgy éjfél körül,
elkezdődött a macska-szerenád.
Ráismertem: a vérük dala volt,
a márciusi hímgerincek forró
lihegése, kísértetes tremóló,
a percnyi kéjért oly sokat loholt,
hajhászott kandur vad vér-vallomása,
s kacér nősténye álszűz nyögdelése
– mintha ez lett volna első esése,
első kigyújtó márciusi láza –
Hogy lássak is, az ágyból kiugortam
s kilestem őket az ablakon át.
Szomorú volt a jelenet s fonák:
szétválva már kucorogtak a porban,
s nyalták magukon azt a két sebet,
amit szerelmük lángja égetett;
a hátukon kigyúlt a holdvilág;
megsejtettek s rámnyilazták achát-
szemük rémült szentjános-bogarát.

1934

 

 

forrás

Szólj hozzá!

Jékely Zoltán:Intő szavak süldő macskánkhoz

2009. június 26. 22:44 - veni75


A bokrok alján szép a szerelem,
mikor a tél tavaszról álmodik;
jó hancúrozni zörgő levelen,
és jó, ha két körmös kar átszorít.
Azért, macskánk, ne menj a kertbe ki,
még gyenge vagy te, reszketős, törékeny;
bármit izen az éj, ne higyj neki,
maradj nyugton az ablak könyökében.
Künn azalatt kurjongat s figuráz
a hörcsögképű, tüskebajszu kandúr;
fortélyos énekére jól vigyázz,
fogadj szót, és ne menj az ablakon túl.
Hadd kacsingasson bedagadt szeme,
rührágta, ritka bajszát hadd pödörje,
hadd mászkáljon, mint Orbán szelleme,
a ház előtt éjjente föl-le, föl-le!
Mert jaj neked, véged van, ha kimész:
egyet-kettőt szökik és megragad
s máris szorítja két nagykörmű kéz
tigrisbundás, ártatlan derekad.
És akkor hallom majd a jajgatásod,
a rémület kéjből szakadt szavát:
(ó, édes-véres, vad összecsapások!
bokrok, mohák, hajnalok, éjszakák –)
– Ha nem tudnád még: ez a szerelem;
a kín a kéjből is mindig kicsap rád;
friss-föld-szagú tavaszi éjjelen
ezért zokognak künn a macskák.

1934

 

Szólj hozzá!

Nagyvárad: maradnak a királyok az aszfalt alatt

2009. június 26. 22:18 - veni75


2009-06-19

Mégsem tárják fel a nagyváradi vár belső udvara alatt található székesegyházat, amely a magyar királytemetkezések kiemelt helye volt: Szent László és Luxemburgi Zsigmond is ide temetkezett.
A kép a nagyváradi várból készült. Előtérben a vár összedőlő épületei; háttérben az épülő új ortodox székesegyház.


"Még az év elején merült fel ötletként az erdélyi városban, hogy a vár közelgő rehabilitációja keretében feltárják a belső udvar aszfaltja alatt lévő 11. század végi alapítású székesegyházat, azonban az uniós forrásból megvalósuló beruházás már irányt vett" - mondta el a műemlékem.hu-nak Emődi Tamás, helybéli művészettörténész-építész. A szakemberek azonban nem bánják, hogy a 19. század végén már néhány részletében megtalált, a magyar történelem szempontjából felbecsülhetetlen értékű templom napvilágra hozatala csúszik, hiszen a vélhetőleg benne található uralkodói temetkezések feltárását bűn lenne néhány hét alatt elvégezni.

A Nagyboldogasszonynak szentelt székesegyházat még I. (Szent) László alapította, halála után azonban nem Nagyváradon, hanem Somogyvárott temették el. A templom 1095-ben valószínűleg még nem volt teljesen készen, azért a lovagkirály csak 1116-ban kapott itt végső nyughelyet. Az elkövetkező századokban a székesegyházban őrizték kürtjét és csatabárdját, valamint hermáját is (az eredeti ereklyetartó elpusztult, az új a győri püspöki székesegyházban található), a sír pedig zarándokokat vonzó csodatévő hely lett. A többször megsérült, majd átépített székesegyházban temették el 1131-ben II. István királyt, 1319-ben Beatrix királynét, 1395-ben Mária királynőt és 1437-ben Luxemburgi Zsigmond királyt és német-római császárt is, aki nagy tisztelője volt Szent Lászlónak. Rajtuk kívül váradi székesegyházba és környezetébe temetkezett sok főpap, valamint főnemesi család is.

A középkori templomot pusztította a tatár, majd a török is, két tornya földrengés miatt omlott le, azonban a végső pusztulása Bethlen Gábor uralkodása alatt következett be. A fejedelem átalakíttatta a várat, ő emelte azt az épületkomplexumot, amely ötszöggel, szabálytalan alakban kerítette a belső udvart, s az átépítések során a bontották le a székesegyházat. A 18. században az osztrákok birtokába került a vár, akik Bethlen alaprajzát felhasználva többszintes épületeket emeltek a fejedelmi palota magjára, s ekkor építették a mai vártemplomot is. A nagyváradi vár egészen a 1990-es évek második feléig katonai létesítményként üzemelt, ezért nem került benne sor ásatásokra.

"Csak azért ismerjük viszonylag pontosan az egykori székesegyház elhelyezkedését, mert az 1880-as években egy átépítés során ledőlt egy fal az alapok ásásakor és előkerültek a középkori kövek. Ekkor néhány helyen leástak két-három méter mélységig és feltárták az egykori alapfalakat. A székesegyház temetkezési szempontból legértékesebb részei azonban a mai napig háborítatlanul húzódnak a föld alatt" - jelentette ki Emődi Tamás.
Illúzió volna azonban érintetlen sírokat remélni, hiszen a középkorban többször is pusztítottak a templomban, amelynek részeként megrongálhatták a temetkezéseket. A 18. század második felében pedig kútásás során került elő néhány tárgy, köztük egy halotti korona, amely talán Mária királynő, vagy Zsigmond temetkezésének része lehetett.
A Nagyváradon uniós forrásból megvalósuló várrekonstrukció részeként egyelőre a komplexum külső épületeit újítják fel. A belső várudvarra csak évek múlva kerülhet sor, s a szakemberek azt remélik, hogy ekkor, akár a csatornázási munkák részeként a templom és a hajdani királytemetkezések aprólékos feltárása is lehetségessé válik.


Írta: Kovács Olivér

 

[forrás]

 

 

Szólj hozzá!

Dobogókő, ahol a Föld szíve dobog

2009. június 25. 17:48 - veni75

Nem csak a gyönyörű természet, de a legenda, az ezoterikus vélekedés is egyre több látogatót csalogat Dobogókőre, ahol a Föld szíve dobog.

 

Üzleti fogásnak sem lenne utolsó eme felismerés kihasználása, de Pilisszentkereszt (Dobogókő ugyanis Pilisszentkereszthez tartozik) polgármestere, Havelka József úgy vélekedik, hogy az önkormányzat addig nem kíván a településen útbaigazító jelzéseket kihelyezni, amíg nincs a kezükben valami, ami "tudományosan megalapozná az egészet".
Kézzel fogni a kézzelfoghatatlant. Nem egyszerű vállalkozás. Pedig érdeklődő akad bőven, a polgármester úr India nagykövet asszonyát személyesen kísérte a helyszínre, a Föld szívcsakrájának megtekintésére. Néhány évvel ezelőtt, amikor a Dalai Láma hazánkba látogatott, a következőket nyilatkozta: "A tibeti szemlélet és magatartás a Szent Tudás többi hajtásához hasonlóan a Mindenséget egységben, Egynek látja és éli. Ennek megfelelően az úgynevezett erőközpontokat, csakrákat nemcsak az emberi testben, de pl. a Földgolyón is számon tartja.
A hagyomány szerint a Föld szív-csakrája Magyarország területén, pontosabban a Pilisben van." A Pilisben található Dobogókő, mint oly sok más megnevezés, nevében archaikus tudást őriz, melynek mondásban rögzült, elhomályosult változata máig él a Kárpát-medence népeinél: Közép-Európát az itt élő népek kontinensünk szíveként emlegetik.

 

A Kárpát-medence ásványtani, földrajzi, növény- és állattani, és természetesen szellemi egysége köztudott. Az már kevésbé, hogy mindennek éppen ez a szív- erőkör az alapja, a forrása, a táj géniusza. Ha az erejét elhagyó, gyenge szív belső köre, a Kárpát-medence nem kezd azonnal öngyógyításba, akkor hamarosan semmi sem mentheti meg lakóit. Nem vigasz, hogy velünk együtt másokat sem.

 

csakrák
csakrák
De mi is az a csakra?

A szanszkrit eredetű "csakra" szó magyar jelentése "kerék", amit gyakran lótuszvirágokként ábrázolnak, tölcsér vagy virágkehely formája miatt. A csakrák az ember érzékfeletti részeivel közös szervek, s minden testben sajátos feladatuk van. A csakrák erőközpontok, melyek harmonikus működésük esetén transzformátorokként alakítják át a szervezet és a kozmosz energiáit, s azokat így közvetítik egymás felé. A csakrák az ember fizikai szemmel láthatatlan, szellemi részeinek szervei. A fizikai test a normális érzékszervek számára is érzékelhető, az embernek azonban vannak olyan finomabb testei, amelyek az érzékfeletti, vagy más néven szellemi világhoz tartoznak.
A csakrák ott keletkeznek, ahol bizonyos szellemi energiaáramlatok tartósan keresztezik egymást. Ezeket a csatornákat nadi-knak vagy meridiánoknak nevezik, melyek közvetítésével az energiaáramlás az étertesten belül zajlik. Számuk hetvenkétezer. Ahogy a vérerek a vért szállítják, úgy áramlik ebben a finom hálózatban az energia. Ahol hét vezeték keresztezi egymást, ott a nyolcvannyolcezer akupunktúrás pont egyike, ahol tizennégy, ott a huszonegy mellékcsakra egyike található. Huszonegy energiapálya metszéspontjában pedig a főcsakrák helyezkednek el. A hét főcsakra a szivárvány hét színével közel megegyező rezgéstartományban működik. Lelki összhang hiányában rezgésszámuk megváltozik, s a csakrák vagy túlpörögnek, vagy lelassulnak, amit a szellemi látó színváltozásként észlel. Ezek a változások hatással vannak az étertestre, illetve azon keresztül a fizikai testre is, így idővel szervi panaszokat, betegségeket is előidézhetnek. A lelki zavarok megszűnésével a csakrák működése, a szervezet energiaellátása helyreáll, s életbe léphetnek az öngyógyító mechanizmusok. Az étertestben a csakrák felelősek az életerők áramoltatásáért, és a test egészséges működését fenntartó energiákért. A csakrák fejlődése teremti meg az alapját annak, hogy a szellemi világokat és azok lényeit megismerjük, így a csakrák szellemi érzékszerveknek is tekinthetők.
Az ősi tudás szerint úgynevezett Szent György-vonalak (Sárkányvonalak) hálózzák be a Földet. Ezek energiarendszerek, egyfajta rezgések. Ahol a vonalak metszik egymást, azok az akupunkturális pontok, hasonlóan az emberi test akupunkturális pontjaihoz. A többszörös vonalkereszteződések egyszersmind szakrális, szentnek tekintett helyek. Ilyen az angol Stonehenge, a görög delphoi jósda, a perui Machu Picchu, az egyiptomi Kheopsz piramis. A Kárpát-medencének azonban egyedülállóan kitüntetett szerepe van a Szent György-vonalak rendszerében. Itt ugyanis az akupunkturális pontoknak olyan sűrűsödése fedezhető fel, amely páratlan a Földön. Ráadásul Budapesttől harminc kilométerre, a Pilisben, Dobogókőn található a Föld szívcsakrája, vagyis az energiavonalak csokra, a legfőbb akupunkturális pont.

 

 

A Dunakanyar íve és a folyó elágazásai a régi időkben az egész Pilis hegységet szív alakban fogták körül. Ahogyan az emberi szervezet központja a szív, - amely az életet fenntartó, a folyamatosan megújító energiákat, az Én-erőket hordozó vér keringtetője -, úgy a magyarországi szívcsakra a "földi véráramban" tölti be ugyanezt a szerepet!
Atilla hun király sem véletlenül választotta óriási birodalma központjául ezt a környéket. Birtokában voltak az ősi tudásnak a magyar táltos papok is. Éppen ezért az Ősmagyar Táltos Egyház most arra készül, hogy információs táblákat helyez ki Dobogókő erdei ösvényein, hogy feltüntessék, hol, milyen szakrális hely kereshető fel. Kovács András táltostanár szerint a szívcsakra a Rám hegyen található, a Ferenczy-sziklánál. Ő is egyre több komoly érdeklődőt kalauzol el oda. Az ő segítségével jártak már a helyszínen laoszi és kambodzsai lámák, buddhista szerzetesek is. A kínai shaolin egyház szintén a Pilisben alapított falucskát, s annak is oka lehet. Hitük szerint ugyanis a szívcsakra közelében gyógyul, megújul, feltöltődik az ember.

Ha ezért, ha másért, de érdemes kimozdulni a Pilisbe. Ahol szép a táj, jó a levegő, s a kirándulás önmagában is kellemes élményt hozhat.

 

[forrás]

[tovább a témában]

 

Narancs XVII. évf. 19. szám - 2005-05-12


A Budapest környéki természetjárók talán nem is sejtik, hogy a Pilisben megszentelt fák között sétálnak. A térség évezre-dek óta szkíták, régi királyok és szerzetesek, illetve azok szellemeinek lakóhelye - legalábbis az alternatív történelmi iskolák és némely egyházak hívei szerint. Ne habozzanak felkeresni a túraútvonalak mentén található szakrális emlékeket!
Abban a legtöbb általunk megidézett tudós kutató egyetért, hogy a Pilis a Kárpát-medence energetikai központja, mi több, élő organizmus. Az akadémiai állásponttól eltérő őstörténeti paradigmák képviselői (lásd még: 'svita, Magyar Narancs, 2004. október 28.) valóságos aranybányára lelhettek itt. Mi most három kirándulásra kalauzoljuk a lelkes olvasót.

1. Dobogókő és a Táltos-körút

Tovább
Szólj hozzá!

Ecet a zsír ellen

2009. június 22. 14:50 - veni75

A közönséges étkezési ecet népi medicinában már régóta ismert egészségvédő, zsírraktározást gátló hatását igazolta egy friss japán tanulmány.

A kutatók egérkísérletekkel szereztek új bizonyítékokat arra, hogy az ecet csökkenti a testben a zsír raktározódását, ezáltal hozzájárul az elhízás megelőzéséhez. Kondo Tomoo és munkatársai hangsúlyozták, hogy a népi gyógyászatban ősidők óta számos betegségnél alkalmazzák az ecetet. A modern kori kutatások is alátámasztották, hogy az ecetsav segít a vérnyomás és a vércukorszint kontrolljában, valamint jót tesz a zsír felhalmozódása ellen.

A nagy zsírtartalmú étrenden tartott egerek közül azok, amelyek ecetsavat kaptak kiegészítésül, csaknem 10 százalékkal kevesebb testzsírt halmoztak fel, mint a többi. A kutatók szerint az ecetsav olyan géneket kapcsol be, amelyek a zsírlebontásban közreműködő fehérjék termelésében játszanak szerepet, ezáltal akadályozzák a testzsír felhalmozódását.

forrás

Szólj hozzá!

Hatodik érzék az agyban

2009. június 20. 17:51 - veni75


Az ázsiai cunamit követően a tudósok nagy erőfeszítéseket tettek, hogy megmagyarázzák, miként érezhették meg a helyi primitív törzsek tagjai a veszély közeledtét és menekülhettek magasabb helyre a környezetükben élő állatokkal a hátukon.

Egy új elmélet szerint az anterior cinguláris agykéreg (ACC), amelyet az agy "hoppá" központjaként írnak körül, egyfajta vészelőrejelző rendszerként is működik, amely tudat alatt segít felismerni és elkerülni a rizikós helyzeteket. Az ACC a homloklebeny tetején, a jobb és bal féltekét elválasztó fal magasságában található.

Míg bizonyos tudósok elvetik a hatodik érzék létezésének lehetőségét, a St. Louis-i Washington egyetem kutatói beazonosítottak egy agyi területet, amely egyértelműen vészjelzőként működik - a környezeti jeleket mérlegelve segít a viselkedést a veszélyes helyzethez alakítani.

"Az agyunk jobban észleli a figyelmeztető jeleket, mint azt korábban gondoltuk" - mondja Joshua Brown Ph.D., a Science-ban megjelentetett tanulmány egyik szerzője.

Felismerés, tanulás, dopamin

A tudományos bizonyítékok alapján új koncepció alakul ki az ACC körül végbemenő összetett cselekvésirányítással kapcsolatban.

"Korábban, akkor észleltünk aktivitást az anterior cinguláris agykéregben, amikor valakinek egymást kizáró lehetőségek között kellett nehéz döntést kellet hoznia vagy miután hibát követtek el - mondja Brown- Most viszont arra jutottunk, hogy ez az agyterület megtanulja, mikor követ el valaki hibát, még mielőtt a döntést meghozná. Az ACC így előrejelzőként figyelmeztet, hogy a viselkedésünk lehetséges negatív kiementelére, így elővigyázatosabbak lehetünk és elkerülhetjük a hibát."

Az ACC intenzív kutatás célpontja volt az elmúlt években mivel döntő szerepet játszik a különlegesen összetett és megeröltető szellemi feladatok megoldásában. Ezen agyterület abnormális működése szorosan összefügg egy sor komoly mentális zavarral, köztük a skizofréniával és a kényszerbetegséggel.

"Eredményeink azt mutatják, hogy az ACC működéseinek hibája az előrejelző rendszer összeomlását eredményezi, így az agy nem tudja előre felmérni a hibás viselkedést - magyarázza Brown - Másfelől, a kényszercselekvőknél az ACC egy olyan baj közeledtét jelzi akkor, amikor az nem fenyeget."

"Érdekes módon az is kiderült, hogy ugyanaz az idegi jelátvivő anyag - a dopamin - játszik szerepet az ACC előrejelzéseinek betanításában, amely összefügg a drogfüggőséggel és a Parkinson-kórral is" - tette hozzá.

A dolgok olyan milyenek

Az ACC-t az agy végrehajtás-irányítási rendszerének fontos részeként ismerik - a feltételezések szerint a hideg, tényalapú érvelés és az érzelmek közötti közvetítést és egyeztetést végzi.

"Hoszú ideje érdeklődünk az iránt, hogy az agy miként tudja integrálni a világ információit az érzelmeinkkel, hogy mit érzünk valamivel kapcsolatban - mondja Brown - Az emberek több okból is azt gondolják, hogy az ACC az az agyi struktúra, amely a kétféle jel begyűjtéséért felel. Ez egy olyan terület, ahol az információk fontossági sorrenbe állnak a döntési folyamat során. Összeköti a motivációs és érzéki információt - hogy jó-e vagy rossz valami -, hogy megváltoztassa a megismerést, módosítsa amit a dolgokról gondolunk."

Míg fokozódik a konszenzus, hogy a cinguláris fontos szerepet játszik az összetett gondolatokban és érzelmekben, vitatott hogy milyen megismerési mechanizmusok vannak a háttérben.

A legutóbbi kísérletek során aktivitási impulzust dokumentáltak az ACC-ben, amikor az alany észreveszi, hogy hibázott - ezt az informális tudományos terminológia óbaszki reakciónak nevezi. Az erre alapuló elméletek szerint az ACC elsődleges szerepe, hogy érzékelje és kijavítsa a hibákat vagy érzékelje a konfliktus állapotát, amely a hibát kíséri.

Brown Ph. D. Todd Braverrel közös tanulmánya amellett hoz bizonyítékokat, hogy az ACC egy megelőző konfliktusjelző rendszer, amely aktívan dolgozik a potenciális hibák felismerésén és elkerülésén.

Érezték a trükköt

"Abból indultunk ki, hogy a cinguláris talán nem reagál a hiba felismerésére vagy a konfliktusra, de ehelyett a hiba esélyét mérlegeli. - mondja Brown - Kíváncsiak voltunk, hogy a cinguláris aktív-e, amikor nincs konfliktus és hiba, viszont a lehetősége a normálisnál nagyobb."

Hogy próbára tegyék hipotézisüket Brown és Braver olyan kísérletet tervezett, amelyben a résztvevőknek monitoron megjelenő jelekre kell gombnyomással reagálnia.

Fehér vagy kék gondolatjel jelent meg, amely jobbra vagy balra mutató nyíllá változott - ez esetben a megfelelő nyíllal ellátott gombot kellett lenyomni. Nehezítésnek a tudósok beiktattak egy második nagyobb nyilat, amely láttán az alanyoknak meg kellett rántaniuk egy kart, majd megnyomni az ellenkező gombot.

"Az elképzelés, hogy a versengő tendenciák miatt - a jobb vagy bal gomb lenyomása - mindkettő aktív az agyban és ez konfliktust hoz létre. Bizonyos elméletek szerint amikor látod a két nyilat, az mozgatja a konfliktust és a cinguláris a konfliktushelyzetet érzékeli."

A második nyíl időzítésével elérték, hogy a résztvevők ne tudják helyesen leütni a gombokat. A kék gondolatjel esetén 50 százalékos hibázást állítottak be, míg a fehérnél 4 százalékosat. Funkcionális mágneses rezonancia vizsgálóval (fMRI) 2,5 másodperces időközönként képet készítettek a kísérleti alanyok agyáról.

"Nem mondtuk el nekik, hogy a gondolatjelek színe összefügg a hibalehetőség fokozódásával, de a végére páran rájöttek, legalábbis tudat alatt" - mondja Brown.

Agyunk figyeli a világot

Azok között is, akik viszonylag kevésbé voltak tisztában a kék gondolatjel jelentésével, a kutatók arra jutottak, hogy pusztán a kék szín hatására fokozódott a cinguláris tevékenysége és ez erősödött, minél több időt töltöttek a feladattal. Az MRI vizsgálat tehát alátámasztotta, hogy az ACC megtanulta a kék karakter jelentőségét és, ha tudattalanul is, de ehhez kezdte igazítani a viselkedést.

"Úgy tűnik az agynak ez a területe rájön dolgokra anélkül, hogy azoknak tudatosulnia kellene - mondja Brown - Teljesen értelemszerű, hogy ez a mechanizmus azért létezik, mert életünk során rengeteg szituáció van, amikor szövevényesebb változásokat kell érzékelnünk és lereagálnunk a környezetünkben, olyankor is, amikor nem vagyunk tisztában a körülményekkel, amelyek az alkalmazkodást sugallják. Bizonyos esetekben az agy sokkal erőteljesebben képes figyelni a környezet finom változásait, ha mindez a tudattalanul történik."

Modellek csatája

A kutatás másik tudományos jelentősége, hogy korszerű módon először kifinomult számítógépes program segítségével modellezték az agyi központok aktiválódásának mintázatát a kíslérlet során - amelyet a valódi kísérlet és a valódi vizsgálat igazolt.

"Elkezdtük megépíteni az ACC részletes szimulációját és kiderült, hogy a számítógép megjósolta az előzetes figyelmeztető jelzést - mondja Brown - Ez már maga eléggé izgalmas volt, de a valóságban is ellenőriznünk kellett, hogy demonstráljuk, hogy helyesen gondolkodtunk."

A kutatók kipróbálták elméletüket egy másik számítógépes modellen is, amelyet a másik - az ACC konfliktus-érzékelő szerepét feltételező - elmélet igazolásához terveztek. "A két szimuláció között úgy döntöttünk, hogy előrejelzéseket készítettünk velük, amelyeket utána kísérletileg ellenőriztünk. - vázolja Brown - Az elmélet, a számítógépes modell és az fMRI vizsgálat együtt komoly bizonyítéka annak, hogy helyes az elméletünk."

Az elmúlt két évtized alatt a komputerek sokkal erősebbek lettek, a számítógépes modellek egyre hatásosabb eszközökké váltak az agy megértésében - mutatott rá Brown, aki megjegyezte, hogy az ő munkájuk is mutatja, hogy az agy számítógépes modellezése új felfedezésekhez vezethet.

"Az a helyzet, hogy a modellünk van pár izgalmas előrejelzése arról, ahogyan az ACC működik, de ezeket még nem volt alkalmunk ellenőrizni. A kiszabott munkát végezzük."

 

[forrás]

Szólj hozzá!

A hatodik érzék

2009. június 20. 17:17 - veni75

E kifejezés legtöbbünkben misztikus érzéseket vagy kétségeket ébreszt, működését leginkább a vitatható tények vagy a természetfeletti területére soroljuk. Pedig a hatodik érzékről, vagy más néven, az érzékszerveken túli észlelésekről ma már nagyon is sokat tudunk.

Különleges emberi képességekről történelmünk kezdeteitől maradtak fenn legendák és leírások. A varázslók, sámánok, látnokok és próféták jóslatai-megérzései azt a meggyőződést alakították ki, hogy az ismert érzékszerveinken kívül más csatornákon keresztül is betekinthetünk a valóság eseményeibe. Ennek az ismeretlen és ritkának tűnő képességnek a rejtélyességét csak fokozta, hogy az ilyen úton szerzett ismeretek akár a jövőből is származhattak, gondoljunk például a bibliai jövendölésekre, a delphoi jóslatokra vagy akár Nostradamus látomásaira.

A hatodik érzékkel kapcsolatosan ugyanakkor általános nézet az is, hogy azzal csak kevés kiválasztott rendelkezik, és ehhez született készségek kellenek. Ennek megítéléséhez ideje definiálni ezt a képességet, egyben röviden bemutatva kutatási hátterét, a tudományos parapszichológiát is. Mintegy százötven évvel ezelőtt, a spiritizmus túlvilágképének és médiumi gyakorlatának kialakulása idején már a tudomány is érdeklődni kezdett ez irányban. A médiumok – akik a holt lelkek földi tolmácsának is tekinthetők – ugyanis gyakran közöltek olyan információkat, amelyeknek, ha túlvilági eredetét nem is, de logikán és szervi érzékelésen túli jellegét mindenképp bizonyítani lehetett.

A múlt század elején már nyilvánvaló volt, hogy létezik egy olyan fizikailag megmagyarázhatatlan általános emberi képesség-együttes, amivel valamilyen szinten mindenki rendelkezik. Ezeknek a pszi képességeknek az egyik csoportját pedig éppen az olyan észlelések képezik, amit akár hatodik érzéknek is nevezhetünk. Az érzékszerveken túli észlelésekhez – Extra Szenzoros Percepció (ESP) – tartozik a telepátia, a távolbalátás és a jövőérzékelés. Kérdés persze ilyenkor, hogy ha ezek a képességek mindnyájunkban megvannak – márpedig megvannak, – akkor miért olyan kevés közöttünk a látnok és a jós.

A választ tudati működéseink eltérő szintekből álló struktúrájában találhatjuk meg. Az ESP információi ugyanis a tudattalan szintjén hatnak ránk, amit a tudatos akarat kevéssé befolyásol, illetve éber tudatosságunk elől is jobbára rejtve marad. Az ESP ennek megfelelően inkább öntudatlan módon épül be döntéseinkbe és cselekvéseinkbe, amit ráadásul – többnyire kusza – vágyaink befolyásolnak – az információkat jól, esetleg rosszul használva fel. Ilyen értelemben a kivételes tehetségek inkább a szavakra fordításban, a tudattalan tudatossá tételében tekinthetők kiemelkedőknek. Általánosan igaz ugyanakkor az is, hogy intuíciónk, ösztönös megérzéseink használatát mindennapi életünkben nem annyira a tanulással, sokkal inkább mindent értelmezni és megmagyarázni akaró késztetésünk háttérbe szorításával tehetünk teljesebbé. Zajos korunkban nyilván nem könnyű feladat megtanulni hallgatni, ehhez a régi idők tanulságait hívhatjuk segítségül.

A vallásgyakorlatok és más türelmes filozófiák útján visszafelé haladva rábukkanhatunk olyan módszerekre, amelyeket részben a mai ezoterikus tanítások is képviselnek. A cél ezekben nem egyfajta mágusi hatalom megszerzése, hanem saját belső öszszefüggéseink feltárása, sorsunk felismerése és elfogadása, ami már a változtatás első lépéseit is jelentheti. A hatodik érzék látványos működése önmagában még nem az emberi boldogság záloga, sőt ennek sokszor a fordítottja igaz. A tudat magasabb dimenzióit megoldatlan sorsukkal egybekötő emberek – legyenek bár sok tekintetben zseniálisak – gyakorta hontalan lelkek. Gyerekként, felnőttként a hatodik érzék velünk él, átszövi, alakítja életünket. Üzenete az érzések és a megérzések fontosságára utal, arra, hogy megmagyarázottnak tűnő valóságunk okozatai mögött lényegesebb okok rejlenek.

 

[forrás]

Szólj hozzá!

Jobb agyféltekés rajzolás

2009. június 18. 14:30 - veni75


Amíg a mindennapokban az ember ki tud térni "önmaga elől" különböző kifogások segítségével, addig a papíron szembe kell néznie önmagával.

A négy napos jobb agyféltekés rajzolás oktatásában nem a kézügyességre számítunk. Az emberek tudatában az alakult ki, hogy aki nem tud jól rajzolni, annak nincs kézügyessége. Természetesen ez nem így van. Sokkal több embernek van jó kézügyessége, mint ahányan művészként tevékenykednek. Bármennyire is hangzik furcsán, a rajzolni tudás titka a látásmódban rejlik. Ahhoz hogy az ember látásmódja meg tudjon változni, szüksége van egy bizonyos önismeretre, amely egyben párosul azzal a vágyával is, hogy megértese, mi az, amit másképpen kell gondolni az életében. Ezt az önismeretet, - legalább is a legfontosabb részét - a négy napos rajz program alatt meg lehet szerezni. Nem a rajzolás tanítása történik, hanem a hallgatók látni tanulnak meg. S természetesen ezzel egyidőben megszületik kezük alatt a hőn áhított "remekmű".

Ennek a rajztanfolyamnak az ÉLET-Terápia program alap elmélete adja a vezérfonalát, amelyet viszont, így bárki gyakorlati szinten tapasztalhat meg a rajzoláson keresztül. Az ember az érzelmei alapján gondolkodik, és az érzelmei alapján cselekszik. S amíg az érzelmei irányítják cselekedeteit, addig azok befolyásolják azt is, ahogyan látja önmaga, mások, és a világ működését. Amint képessé válik saját érzelmei irányítására, képes uralkodni azok fölött, megláthatja a dolgok valós történését. A rajzolás során az ember kezét is minden esetben az érzelmei irányitják. Ahogyan fogja valaki a ceruzát, ahogyan húzza vele a vonalakat, már az érzelmeket tükröz. A papíron megjelenő vonalak láttán az alkotóban érzelmi reakciók indulnak be, a megfelelő érzelmekkel reagál rá. Tehát a kéz helyett az érzelem veszi át az irányítást. Egyszerűbben megfogalmazva ez azt jelenti, hogy akár egyetlen vonal húzása után beinduló érzelmi reakció - ami nem más, mint a félelemből, önbizalomhiányból fakadó elégedetlenség, lezárja az embert a rajzolás képességére.

A bal agyféltelke racionális gondolkodása alapján egyértelművé válik kialakított hitünk arról, hogy képtelenek vagyunk vagyunk rajzolni. A rajzolás művészete viszont a jobb agyfélteke feladata. Ennek a négy napos rajzolásnak az a lényege, hogy képesek legyünk elérni, hogy a bal agyfélteke racionalitása ne gátolja meg a jobbagyfélteke kerativitását. Ezért olyan technikai feladatokat kapnak a hallgatók, ami rajzolásnak tűnik ugyan, de mégis azt a célt szolgálja, hogy a bal agyfélteke ne gátolja müködésében a jobb agyféltekét. Mivel az emberiség több, mint 95 %-a bal agyféltekés dominanciával bír, a programon résztvevő emberek racionalitásuk hatalmával kerülnek szembe. Valójában azokkal az érzelmekkel, amik a mindennapi tevékenységük során a bal agyféltekéjük működése által vannak jelen. Ez az a viselkedés-forma, amely az ember személyiségére jellemző. Tehát a résztvevő rajzolás közben saját magáról alkotott véleményével kerül ellentmondásba.

Amíg a mindennapokban az ember ki tud térni "önmaga elől" különböző kifogások segítségével, addig a papíron szembe kell néznie önmagával. Ezen a programon a racionalitás és a kreativitás harca jelenik meg a technikák elsajátítása közben. Hogyan van akkor ez az életünkben? A papír előtt ülve, ceruzával a kezünkben megkaphatjuk a választ. A válasz segít személyiségünk kibontakoztatásában, kreativitásunk felszabadításában. Egyéb kreatív vágyaink is - az alkotás öröme, a zene, a tánc, a művészetek, - más megvilágításba kerülnek. Nem utolsó sorban, kibontakozik előttünk a rajzolás művészete. Felfedezhetjük, hogy az, amit eddig hittünk - képtelenségünk a rajzoláshoz - ezalatt a négy nap alatt köddé válik.

[forrás]

http://www.mediatar.ma.hu/tart/mediatar/812
Szólj hozzá!

szeretnék másnak látszani

2009. június 17. 20:32 - veni75

szeretnék filmbenjátszani

szemedben másnak látszani.

elhozni ezeregy éjszaka meséit,

odaadni szívem féltett dobbanásait.

 

szeretnék felmászni a csúcsra,

belátni mindent újra meg újra,

szeretnék szállni,mint a madár,

hagyni,hogy szaladjon alattam a táj.

 

szeretnék egyszer igaz álmot élni!

igazat hinni, harcolni, remélni,

és ha majd elmesélem neked,

öröm-énekkel teljen meg elveszett szíved.

 

(ismeretlen szerző)

Szólj hozzá!

Egy titokzatos társaság - a szabadkőművesek

2009. június 14. 18:41 - veni75

1950. június 13-án Kádár János Magyarországon feloszlatta a szabadkőműves páholyokat. Milyen előzményei vannak ennek a szervezetnek, kik voltak a tagjai, miért alapították, és mi volt vele a céljuk? A válasz nagyon hosszú és bonyolult, itt csak a legalapvetőbb kérdéseket foglalhatjuk össze.

 

A szabadkőművesség hivatalos története a 18. században kezdődik, amikor 1717. június 24-én, a londoni "Lúdhoz és rostélyhoz" címzett fogadóban megalakult az első nagypáholy. Az eseményhez hozzátartozott egy alapokmány is, amelyet James Andersson állított össze, a amelyben összegezték a társaság eredetét és a célkitűzéseit. Ezek szerint a szabadkőművességet a mitikus ősidőkbe vetítik vissza, többek között Ádámhoz, az első emberhez, a piramisokat építő fáraókhoz, Salamon királlyal és az ókori görög bölcsekkel együtt. Később, Andersson utódai, hozzátették még a középkori céheket és a lovagrendeket is, beleértve a kabbalistákat és a szufizmus követőit, mindezeket eszmei és szertartási hasonlóságok révén vélték mozgalmukhoz kapcsolni.
A szabadkőművesség jelképei és nyelvezete valóban sok hasonlóságot mutatnak, elsősorban a középkori kőműves céhek által kialakított formákkal, de gondolatviláguk ihletője elsősorban a felvilágosodás volt. A század első évtizedeitől kezdve az irányzat divatossá lett az európai kontinensen, sorra alakultak a páholyok, főként a módosabb arisztokrata osztályok, illetve a megerősödött polgárság tagjaiból. Az amerikai függetlenségi nyilatkozat aláírói is többnyire ehhez a szervezethez tartoztak. Természetesen a kezdetektől fogva számtalan ellenzője is volt a szabadkőművességnek, élükön a római katolikus egyház állt. A vádak szerint tevékenységükkel közrejátszottak a francia forradalom kitörésében, azonban történelmi tény, hogy a páholyok tagjai egymás ellen is harcoltak, a barikád mindkét oldalán. A tizenkilencedik század folyamán a felvilágosodástól egyenes út vezetett a liberalizmus és a nemzeti függetlenség eszméihez, amelyek szószólói különféle páholyokból kerültek ki. Szabadkőműves volt például Garibaldi, a mexikói Juarez, később a török Kemál Attatürk és az orosz Kerenszkij is.
A 20. században a mozgalom a haladónak vélt gondolatok felkarolásában élen járt, így számos, a világpolitikai életben fontos szerepet játszó ember is tagjaik sorába tartozott, mint pl. az Emberi Jogok Egyetemes Chartájának megfogalmazója, René Cassin, vagy Winston Churchill és az amerikai George Marshall tábornok. A szabadkőművességnek mindamellett rengeteg irányzata és elágazása létezett és létezik a mai napig is, különféle politikai meggyőződésekkel és rítusrendszerekkel. Céljai között szerepelt mindig is egy emberibb és boldogabb világ létrehozása, a felvilágosodás és a humánus eszmék elterjesztése. Az idők során számtalan híres és fontos személyiség is belépett a szabadkőművesek közé, köztük világhírű művészek, tudósok és politikusok. Szabadkőműves volt Beethoven és Mozart is, akinek A varázsfuvola című operája állítólag a rend szimbólumainak felhasználásával készült.
Magyarországon már Mária Terézia kora óta egyre nőtt az érdeklődés a páholyok iránt, Kazinczytól kezdve Kossuth Lajoson át Ady Endréig, szellemi életünk több meghatározó képviselője hűséges tagja lett a mozgalomnak. A szabadkőművességet többször betiltották és újraengedélyezték, a szocializmus idején nem működhettek, de a rendszerváltás óta munkálkodásuk ismét zavartalan.

NEMbulvár - szg
[forrás]
Szólj hozzá!

A betűírás története - Az első betűírások

2009. június 14. 18:17 - veni75

A fogalomírásnak nagy hátránya volt, hogy az író a „szemével írt”, azaz a látott dolgot ábrázolta. Az volt az első lépés a betűírás kialakulása felé, amikor a jelt nemcsak a kívánt dologgal társították, hanem annak a kezdő hangját is jelentette.

Ezt a társítást (jel = tárgy kezdőbetűje) nevezik akrofóniának. Idővel a jelek egyszerűsödtek, illetve elvesztették az eredeti, tárgyhoz, fogalomhoz kapcsolódó jelentésüket, és csak a hang jelentése maradt meg. Ettől a pillanattól kezdve, a „fülünkkel” írtunk, hiszen egy viszonylag kicsi jelkészlettel bármit le lehetett írni.  

 

A protosínai írás

1904-ben a Sínai-félszigeten Flinders Petrie vezetésével egy angol régész csapat óriási felfedezést tett. A Serabit el-Khadim fennsíkon feliratozott szobrokat, kőtáblákat találtak, melyeket a Kr. e. II évezredre datáltak. A talált feliratok megfejtése Alan Henderson Gardinernek köszönhető. Először megszámolta a különböző jeleket, ezek 150 körül voltak. További tanulmányozás után észrevette, hogy csak 32 különböző jel ismétlődik, amelyek az egyiptomi hieroglifákból származtak. Ennek alapján azt a következtetést vonta le, hogy az ósemiták megtanulták az egyiptomi hieroglifákat, majd azokat a saját nyelvükhöz adaptálták. A folyamat nem állt meg itt: a jel a tárgyi vonatkozását elhagyta, és csak a tárgy első betűjének a jelölésére használták, azaz alkalmazták az akrofóniát. Végül minden mássalhangzóhoz hozzárendeltek egy jelet, és megalkották az első betűírást. Így sokkal egyszerűbbé vált az írás, hiszen kicsi jelkészlettel bármit leírhattak. Tehát Kr. e. 1500-ban már létezett a betűírás, melyet protosínai írásnak neveznek.

Az ugariti betűírás

1929-ben egy földműves birtokán fedezték fel az ókori város, Ugarit romjait. Az addig csak történelmi forrásokból ismert és már a Kr. e. 12. században lerombolt ókori kereskedelmi városból feltárták templom, könyvtár és írnokiskola maradványait. A jelentős számú ékírásos táblák feliratait, amiket itt fedeztek fel, nyomtatásban jelenítették meg. Így vett róluk tudomást Hans Bauer nyelvész, aki pár hét leforgása alatt meg is fejtette őket. A legmeglepőbb felfedezés az volt, hogy a Kr. e. 15. században már használták a betűírást, és 30 jelet alkalmaztak. Bár ezek az írásos anyagok két századdal korábban készültek, mint a föníciaiak legrégibb emlékei, nem jelenti azt, hogy az ugariti betűírás hamarabb keletkezet.

A föníciai ábécé

A föníciaiaknak jelentős szerep jutott a Földközi-tenger partvidékén élő népek között kulturális és kereskedelmi kapcsolatok kialakításában és fejlesztésében. Sosem alapítottak egységes államot, viszont erős városállamaik neve és emléke máig fennmaradt: Türosz, Büblosz, Szidon, Berütosz és a leghíresebb: Karthágó. Kereskedéssel foglalkoztak, hajóik Ciprustól Gibraltárig mindenhol megfordultak. Felfedezték, hogy a bíborcsiga váladékából sötétpiros festéket lehet előállítani, és ezzel festették be a vászont. Idővel a bíborvörös ruha lett a védjegyük.

Mivel Egyiptom fennhatósága alatt álltak hosszú évszázadokon keresztül, először az egyiptomi hieratikus írást használták. Később megismerték a protosínai és az ugariti írást, és kialakították a saját ábécéjüket. A föníciai ábécé tükrözi legjobban az akrofónia elvét: az ökör szó nyelvükben alef, a háznak béth a neve. Tehát a kezdőhang számára lefoglalták a jelet, és a betű neveként megtartották az egész szót. A föníciai ábécé 22 jelet tartalmazott, csak mássalhangzókat jelölt, amelyeket egymásután írtak, és az olvasónak kellett kipótolni az odaillő magánhangzót. Az írásuk jobbról balra haladt, és a kezdetekben nem használtak szóközöket (ezen változtattak később, a szavak végét kis vonásokkal vagy ponttal jelölték).
Leghíresebb írásos leletek az 1924-ben, Libanon területén felfedezett Ahiram király szarkofágja és az 1868-ban talált moabita kő.

A héber írás

A nomád héber törzsek történelmük során sok nép kultúráját ismerték meg. Amikor letelepedtek Kánaán völgyében, létrejött az első állam Saul vezetése alatt. Nem sokáig maradhatott fent, hiszen sorba meghódították az asszírok, babiloniak, perzsák majd a rómaiak. A zsidó nép viszontagságos sorsának köszönhetően nagyon kevés ókori írásos emlék maradt. Eleinte az ékírást használták, de ennek egyetlenegy bizonyítéka sem maradt fent. A legkorábbi írás a Kr. e. 9. századból származik. Ez a gezeri naptár, egy 9x13 cm-es mészkőlap, melyen óhéber írással vannak feltüntetve a hónapnevek és a kapcsolódó földművelési teendők.
Amikor Nabukodonozor áttelepítette a zsidókat Babilonba, megismerték és átvették az arámi írást. Idővel átalakították és létrejött a máig fennmaradt kvadráta, azaz minden betű egy négyzetet tölt ki. Jobbról balra írnak, tehát egy héber könyvet fordítva kell lapozni. Írásuk mellőzte a magánhangzókat, ami nagyon bonyolította a szövegek helyes értelmezését, hiszen a nép nagyon szétszóródott, és a nyelve holt nyelvvé vált. Ezért kezdetben a félmássalhangzó betűket magánhangzóként is használták, de az olvasás még így is nagyon bizonytalan volt. Később átvették a szírektől a diakritikus jelek használatát, azaz pontok és vesszőcskék segítségével jelölték a magánhangzókat.


Az arab írás

Az arab kalifátus létrejötte után (i. sz. 634-644), mely egybefogta a nomád arab törzseket, megindult az iszlám terjeszkedése Belső-Ázsiától az Ibériai-felszigetig. A nomád arabok átvették az arámi írást, és ebből alakult ki a nabateus írás, mely alapja és forrása lett a későbbi arab írásoknak. Amikor ez megtörtént, az arámiak már ezer éve használták a betűírást, és már kifejlődött a kurzív írás. A 7. században Kúfa városában, mely a Korán tanulmányozásának központja volt, elterjedt a kúfi írás. Ezzel az írással készítették a Korán másolatait. Később fémtárgyakba vésve, kerámiákba égetve, illetve szőnyegbe szőve fordult elő, mint dekoratív motívum. Van egy gazdagon díszített változata is, a virágos kúfi, de ezt csak a Korán másolására használták.

A 9. századra kialakult a naszkhi írás, mely kurzív írás volt, hajlékony vonalvezetéssel. Az arab nyelvben 28 mássalhangzó van, de ezek jelölésére csak 17 grafikus jelet használnak. A hiányzó betűk problémáját úgy oldották meg, hogy diakritikus jelek hozzáadásával az adott jel hangértéke megváltozott. Szintén gondot jelentett, a magánhangzók jelölésének hiánya. Bár élő nyelvről volt szó, még is a Korán értelmezésében bonyodalmak merültek fel. Ezért az arab nyelvészek a 8. században megállapították, hogy három alapmagánhanzó van (a, i, u) és ezek jelölése már megoldja az olvasási dilemmákat (az a-t néha e-nek, az u-t pedig o-nak kellett olvasni).
Kezdetekben kőre, agyagedényekre, csontra, pergamenre írtak. 751-ben a talászi csatában a bagdadi kalifa sok kínait ejtett foglyul. Kiderült, hogy sokan a papírgyártás mesterei, így hamarosan az egész kalifátus területén elterjedt a papírgyártás. Mivel a moszlim vallás tiltja az élőlények ábrázolását, az arabok a művészi kalligráfiát használták az ékszerek, használati tárgyak és épületek díszítésére.


Kártye Amelia
2 komment

Contego

2009. június 13. 22:38 - veni75


.. benyitott az ajtón, de a terem kongott az ürességtől. 'Hm' csalódottságtól húzódott el picinykét a szája széle, és lassan a pulthoz sétált. 'Pedig nem rég még itt voltak' - állapította meg. Újra az ajtó felé nézett, hátha- mint valami varázsütésre-, mégis besétál Valaki.:) Kilépett a pult mögül és a hatalmas, kőr alakú asztal irányába indult. Díszes, magas támlás székek álltak a márvány asztal előtt, mindegyiken egy címer, az asztal közepén pedig aranyszínnel vésett hatalmas pajzs terpeszkedett. Fölé hajolt és meglepetten vette tudomásul, hogy újabb szimbólum került a pajzsra. 'Sok munkája lehet a vésnöknek'- jegyezte meg magában szárazon. A Contego rend története hosszan nyúlik vissza az időben, amihez hozzátartozik, hogy néhány száz éve az északról támadó törzsek legyőzték a népet és saját vallásaik és hiedelmeik erőszakolták a legyőzöttekre. A Contego erős szövetség volt és aki a rendhez tartozhatott, élete árán is védelmezte a titkot. Apáról - fiúra szállt az eszme, ennek ellenére a rend ősi törvényei szerint a vér nem kötelez. Csak az igazán elkötelezett fívérek léphettek apjuk nyomdokaiba. A hódítok is nagyon jól ismerték az eszmét és a törvényeket. Komoly ellencsapásra számítottak, ezt megelőzendő mindent megtettek annak érdekében,hogy a lehető leghamarabb kiírtsák a követőit.Üldözéseik nyomán halál és pusztulás nyomai maradtak,évtizedekig a gyanú árnyéka is elég volt, hogy ártatlan embereket foglyul ejtsenek és a titok megszerzése érdekében halálra kínozzák.Négy nemzedék született és tért jobblétre, mire feledésbe merült a Contego.A szövetség- meggyengülve ugyan,- de még létezett. Ahogyan létezett a föld alatti kamra is, ahol a ládát elrejtették még az üldöztetés kezdetén. A lidérc befejeztével egyidőben a leszármazottak keresni kezdték a ószövetségeseket és rövid idő elteltével, az Ezus- hegy egy alacsonyan fekvő barlangjában tartották - évszázadok óta először - a matrimoniumot.Maroknyi ember ült csupán a tűz körül, mindannyiuk tekintetében kétség és bizalmatlanság.Életük tették kockára a matrimoniumért annak tudatában,hogy áruló is lehet köztük, aki majd lemészároltatja őket és a Contego visszahozhatatlanul a múltba vész. Szúros tekintettel méregették egymást, mintha a halálhozót keresnék maguk között. Végül, a rend főpapjának leszármazottja hozott megnyugvást szavaival. '- .. és lám itt vagyunk.Nem láttam előre a mai napot, ahogyan ti sem. De örömmel tölt el, hogy szemeitekben bizalmatlanság lakozik.Így lel bizonyosságot bennem az érzés, hogy nincs köztetek áruló.Tudom, hogy féltetek ide jönni. De nézzetek egymásra... aki ma itt van , tanúságot is tesz elkötelezettségéről. Ebben rejlik szövetségünk ereje és ezért lehetséges, hogy ennyi év elteltével ma itt vagyunk.' A szertartás a pajzs 'bemutatásával' kezdődőtt. Mindenki leróhatta tiszteletét az ereklye előtt, amit a 'Főpap' kivételével most láttak életükben először. Majd kinyílt a láda teteje és a Főpap nagy óvatossággal kihúzott egy tekercset és remegő hangon olvasni kezdte a manx nyelven íródott szöveget..  a Contego rend alapító levelét.Meghatódott ábrázattal hallgatták, alig érték fel ésszel , hogy a sors ilyen szerencsében részesítette őket. Elhivatottságuk, ha lehet, még erősebb lett.A Szent Obses szövegét ismételve átjárta őket az áhitat és mire kimondták az utolsó szót, mindegyikükben egyetlen szó harsogott: "Egyek vagyunk". Sajnos, azóta már eltelt jónéhány évszázad és rá kellett jönniük, hogy a hódítás elengedhetetlen következménye az asszimiláció. A rend papjai - erősödésük érdekében- úgy határoztak, hogy szövetségeseikké fogadnak erős klánokat,akik élén majd kivívják szabadságukat. Félő volt, hogy ez a lépés elkorcsosítja majd az eszmét és csorbát szenvednek az ősi törvények. Megegyeztek hát, hogy az Obses szertartást eltitkolják a klánok elől, így nem lehetnek teljes értékű tagjai a rendnek. Bizonyosságul a klán címere felkerül a pajzsra. Brighid ujjai a vésett 'crista'ba csusszantak és ezüstös porral lepte be mutató ujját. 'Mondom, hogy nemrég még itt voltak.' Fejét felemelve villanásra lett figyelmes. Mintha üvegről csillant volna vissza a fáklya lángja. A  kő fal felé indult, majd megállt előtte. Nézte egy darabig, fejét fordítgatta jobbra- balra, hátha megint látja a csillanást, de semmi. A lány alapból kíváncsi természet volt,hát óvatosan a falnak támasztotta ujjait. Meredt tekintettel nézte belesüllyedő tenyerét és komolyan megfordult fejében a gondolat, hogy mégsem érdekli annyira mi lehet a másik oldalon.

 

(ez is egy régi 'szösszenetem'. Talán egyszer majd folytatom ..)

Szólj hozzá!

vége

2009. június 13. 21:59 - veni75

- Otisz hangja kissé elmosódott,a lány füle még tele volt vizzel. - Újra tudok varázsolni!!:)- Sophie, megkönnyítve a saját dolgát és hogy kiélvezze a visszakapott erőt, félhangosan duruzsolta a lebegésre használatos szót. Lassan a tó fölé emelkedett a teste és játszi könnyedséggel a víz fölött a levegőben kisétált a partra. - A fény nyíl csodákra képes.:) - Otisz mosolyogva kacsintott a lányra és kezét felé nyújtva, magához ölelte. -Szedjük ösze a kavicsokat és menjünk vissza a városba. - folytatta mosolyogva. Sophie visszatette a ládába a távcsövet, kiszedte az egyik sötét kis ásványt a fatörzsből és az érkezés helyére igyekezett. Végigfutatta ujjait a bőrszíjon és felfűzte rá az ötödiket. Még egynek lennie kell valahol. Hatalmasat sóhajtott és azon gondolkodott, elmondja-e Otisznak, hogy korántsem biztos, hogy a városba fognak visszajutni ha most újra az árnyékútra lépnek. Az árnyékút nem kéjutazás, ez világos- gondolta Sophie. -De ennyire még sosem fájt. Otisz elfúló halk nyögését hallotta, érezte, ahogy hátára nehezedik a mágus teste,mintha minden ereje elszállna testéből. A kis boszorkány akkor érezte meg a mellkasa bal feléből felfelé nyújtózó fullasztó érzést, hirtelen elakadt a lélegzete és akármennyire is igyekezett újra levegőhöz jutni, nem telt meg vele a tüdeje. Lassulni kezdett a szívverése , pár pillanatig úgy érezte magát, mintha teljesen kimerült lett volna, végül sötétségbe borult minden. Semmi szépség nem volt ezen a földön. Mindent szürke homály fedett és ahogy a lány jobban körülnézett, úgy gondolta, talán jobb is ez így. A falak körben magasak voltak és vastagon sár fedte őket . A sikátorból kilesve, amíg a szem ellátott apró kunyhók sorakoztak, de sehol egy fa, vagy egy madár, ami széppé tehette volna, életet hozhatott volna ebbe a mocskos kisvárosba. A kunyhók ablakait szaggatott, koszos rongyok fedték , elrejtve a bent lakók mindennapjait a kíváncsi átutazó pillantása elől. A házak előtt kifeszített kötélen ázott , foltozott ruhadarabok lógtak . Az egyiket megérintette, aztán az orrához emelte tenyerét. Esőáztatta föld szaga volt. .. A tőzeges fekete földé, amit gondos kezek felszántanak, majd magokat vetnek el benne, hogy megfoganjon , gyökeret eresszen és a napfényben az égig nőljön. Sárga virágot bont és a közepe megtelik magvakkal. Lágy szellő simogatja a szirmait , megnyílik a nagyvilágnak teljesen , átadja magát a kék égnek, a mindenható természetnek, tegyen vele kedve szerint. Pusztítsa el jégeső, szárítsa el a nap forró sugara, ő csak áll,.. karó nélkül is egyenesen és tűri a rázúduló vízcseppeket, a szárába tépő, szirmát ritkító szélvihart. Nem bánja, ha madarak meglopják a termését, nem csukódik össze,mosolyogva kitárulkozik és örül, hogy életet adhat, táplálhat és egy szemernyivel hozzájárulhat az élet véget nem érő körforgásához. Este közeledett vagy talán dél felé járt az idő?.. ki tudja. Hideg volt és nyírkos az idő. Sophie megborzongott, jó lett volna most újra Buster mellett ülni a tűz melegénél és bámulni a lángokat, ahogy táncra perdülnek az erdőből kiáramló levegőtől.Jó lenne érezni a férfi ölelő karjait a vállán és hallgatni a mellkasán át morajló hangokat, amik kedves szavakká állnak össze amint az ajkaihoz érnek. Érezni forró csókjait testének minden rejtekében .. mi maradt ebből mára? Csak egy emlék, egy halott szerelem .. egy jeges csók vérző íze, amit szétroncsolt test még adni tudott két világ közt járva. Paták lassuló tempóban dübörögtek feléjük,a lovak hörögve nyugtázták a kantár megállásra ösztönző húzását. - Ezek meg hogy kerülhettek ide? - kérdezte a lováról éppen leugró díszes egyenruhába bújt katona. - A birtok el van kerítve. Csak úgy kerülhettek ide, hogy átvetették magukat a falon. Akkor pedig birtokháborítok. Élnek még? - kérdezte egy öreg, nagydarab férfi. A katona leguggolt a testekhez, szemügyre vette őket és egykedvűen mondta:- Ezek már nem tesznek egy lépést sem . Halott mindkettő. -Úgy legyen!- adta áldását az öreg. - Milyen furcsa... Nézze csak, apám. Mintha valaki belelökte volna őket a kiálló gyökérbe. Mintha egyidőben zuhantak volna bele. - A katona érdeklődve pillantott a hatalmas fára, mintha keresett volna rajta valamit. Törött ágakat, vagy bármit,de még a földön sem volt semmi szokatlan. -No! Mindegy már, hogyan érte őket a vég, a lényeg , hogy elérte . Majd itt ásatok nekik végső nyughelyet. Bárkik is voltak, bárhová is valók, mostmár a földben a helyük. 
Szólj hozzá!

Palliumban

2009. június 13. 21:58 - veni75

Otisz lassan elindult felé, lehajolt az üreg szájához és belesett rajta. A lány, felhúzott térdeire hajtotta fejét, jobb kezében a levelet tartotta, baljában a piciny távcsövet, mellette a kőben elrejtett ládika hevert felhajtott tetejével. Bebújt a lányhoz, leült mellé és óvatosan átkarolta a vállát. Nem kérdezett semmit, kihúzta a levélkét Sophie kezéből és átfutott a sorokon. Mély lélegzetet vett, finoman megszorította a lány vállait és kiverekedte magát az üregből. Hirtelen hűvös fuvallat csapta meg az arcát és akaratlanul is oldalán függő kardjához kapott. Felemelte fejét és várakozva a fák lombjait kémlelte. Összeszűkült szemekkel kereste pillantása a jeleket. Kisvártatva sárguló falevelek hullottak alá, eleinte csak néhány darab, később esőszerű függönyt alkottak. Percek alatt bokáig lehetett bennük gázolni. Otisz tudta mi következik. Leguggolt az odúhoz és hideg, fegyelmezett hangon csak egy szót mondott a lánynak: -Pallium. Sophie könnyes szemekkel meredt rá. Hirtelen fel sem fogta a szó jelentését. -Pallium?! Palliumban vagyunk? -És már késő eltűnni innen! Nordok jelenlétét érzem. -Lángolás, fődémonok!- fordította le a mágus szavait Sophie. Gyors mozgással elő ugrott rejtekéből és mint korábban apja, Ő is fegyveréért nyúlt. Abban a pillanatban kapott lángra körülötte a száraz levél tenger a fatörzshöz kényszerítve a lányt. A tűzön át is jól látta, ahogy Otisz körül is felcsapnak az izzó lángnyelvek, elvágva előlük a menekülés útját. Agyában cikáztak a gondolatok, eszébe jutott az általa felgyújtott démonfészek és az akkor felszabadított védő varázslat. Hangosan mondta ki a szavakat, de azok nyomán nem alakult ki körülötte a burok, ami kizárta volna a forró lángokat. Egyre jobban izzott körülötte a levegő, kipirosodott arcán a bőr és fehér füst kezdett tekergőzni a lábai körül. A fatörzs felé fordult, felnézett a magasba és tenyerével kapaszkodót keresett rajta. A kiálló rücskökön megakadtak ujjai, de a gyenge kéreg levált a törzsről ahogy körmeit belemélyesztette. Időközben a sűrű gomolygás nyakig beborította, szemeibe mart, megtelt vele a tüdeje és torkát fojtogatta. Háta mögül jéghideg levegő kúszott a ruhája alá, majd a mágus szorítását érezte karján. '- Kiviszlek, ne félj!'- hallotta a hangját. Végig futott rajta a hideg, ahogy a fagyos levegő egész testét körülvette. Egy tó partján álltak mikor Sophie először ki tudta nyitni a szemeit. - Ügyes!- hallatszott az épen maradt fák közül egy mélyről érkező hang. Mindketten egyszerre rántották elő oldalukra erősített fegyverüket és szinte egyszerre emelték maguk elé. Otisz érezte, hogy nem egyetlen démon van a közelükben és míg a lány feszülten a fák irányába figyelt, addig a mágus, a lány háta mögött a hegyoldalra koncentrált. Megmozdultak a bokrok és a semmiből léptek elő a hatalmas termetű, kétfejű lények. Kék színben játszó, rücskös bőrük ellenére is jól látszottak kidomborodó izmaik. Egyszerű halandó valószínűleg szörnyet halt volna a vörösen izzó szemek és a rút pofa látványától, de a két harcos már jól ismerte a démoni lények ijesztő külsejét. Fejüket fém sisak védte, amit az álluk alatt egy bőr pánt fogott össze. Hátukon vitorlavászon nagyságú sötétkék talárjuk, rajta a császár címere díszelgett. Arany szállal szőtték az anyagba a cifrázott jelet, ami jelentése emberi nyelven: 'Genself', azaz 'uralkodó'. A nordok, a démoni tanács tagjai, ők parancsolnak az egyszerű démonoknak és hajtják végre a császár parancsait. Kisvártatva öt ilyen lény állt velük szemben és határozottan kiegyenlítetlennek tűntek az erőviszonyok. Egy mágus, egy harcos lány és az öt, legnagyobb varázserővel bíró Nord. Nevetségesen kicsinek tűntek a szörnyek mellett, kívül álló szemével kétséget kizáróan eldőlt az ütközet kimenetele. Bizonyára a démonok is így gondolhatták, mert láthatóan nem vártak komoly támadást és ők sem rontottak rájuk. - Rossz helyre tévedtetek! - szólt az egyik és hatalmas karját a lány felé lódította. Sophie reflexből védekezett és szablyájával függőleges irányba, erőből a démon karjára vágott. A kék fej, ha lehet még jobban elkékült és a vörös szemekben az értetlenség fénye villant át. A lány is megijedt saját merészségén, világosan látta, hogy mágia segítsége nélkül nem győzhetik le őket. Az értetlenséget düh váltotta fel és a démon óriásit csapott Sophie felé. A lány hatalmas ugrással odébb termet, feléledt benne az életösztön és küzdelemre kész arckifejezéssel, felemelt kardjával állt a lénnyel szemben. Otisz észrevétlenül nyúlt hátához erősített tegezéhez és olyan mozdulatot tett, mintha nyílvesszőt húzott volna elő belőle. Felajzott íját egy vállrándítással lökte karjára és csúsztatta rajta végig, míg a test finoman bele nem simult a tenyerébe. Hirtelen felgyorsultak a mozdulatai. Bal kezében az íjat tartotta maga előtt, jobbjával megfeszítette a húrt és a démon felé célzott. Amaz, egy fél fordulattal igyekezett kitérni a láthatatlan nyílvessző útjából , s ahogy hatalmas lendülettel hátrébb lépett , letarolta a mögötte álló társát. A két démon nevetséges mozdulatokkal igyekezett megtartani egyensúlyát, de végül mindketten hatalmas puffanással, egymásba kapaszkodva terültek el. Ha nem lett volna ekkora tétje a dolognak, Otisz bizonyára hangosan is felnevet, de így csak elnyomta feltörő mosolyát. A Nordoktól elfordulva arcáig húzta az íjára feszített húrt és Sophie felé célzott. Kisvártatva hallani lehetett, ahogy a nyílvessző süvítve utat tör magának a levegőben, majd a lány testébe csapódva végighatol a csontjain. A két Nord, épp hogy talpra küzdötte magát de még látták, ahogy a lány a mögötte álló fának szegeződik. Fájdalom suhant át a szemein és sebéhez kapta kezeit. Forróság futott át mellkasán, ami aztán birtokba vette egész testét és energiával töltötte fel. Megszédült a hirtelen jött mágiától , füle zúgni kezdett , szeme előtt egyre sötétebb lett a világ.Tett néhány lépést Otisz felé, végül erőtlenül a jéghideg tóba zuhant. Mikor feleszmélt, dermesztő hideget érzett és levegő helyett víz vette körül. Bevillant az utolsó emlékkép, egy villanásnyi idő alatt tért magához. '- Otisz egyedül maradt a démonokkal!' A rátörő gondolatoktól melegebbnek érezte a vizet és vadul kapálózva a felszínre úszott. Otisz egyre növekvő feszültséggel ,fél szemmel a tó felszínét leste , magában számolta az eltelt perceket. Az utolsó életben maradt démon végső menedéke, egyetlen varázstárgyban látszott materializálódni. Kihasználva Otisz félrepillantásait , észrevétlenül nyúlt talárja alá és a kis erszény száján kioldotta a csomót. A démon egyre növekvő gyűlölete segítette a bevetendő varázslat hatékonyságát. Várakozással figyelte a mágust, gondolataiban már mancsában érezte a kis labdát .. A tó tükre egyetlen körben fodrozódni kezdett, rövid idő múlva már hallani lehetett az egyre erősödő csobogó hangot. Sophie alig várta már, hogy levegőhöz jusson, látta a napfényt maga fölött és egy utolsó karcsapással kirobbant a víz felszínére. Hatalmas levegővétellel jutalmazta magát, közben Otiszt kereste a pillantása. Mikor meglátta, egy másodpercre egymásra néztek. Ennyi elég is volt a Nordnak arra, hogy megmarkolja a labdát és teljes erejével a mágushoz vágja. A lány, aki már lassan megszokta, hogy minden mágikus szava hatástalan , most zsigerből kiáltotta a repülő labda felé az ismert igét. Ezzel egyidőben hatolt tudatába, hogy nem fog történni semmi. Dühösen a vízbe csapott és egy, a tavon ringatózó göcsörtös faágat ujjai közé fogva végső kétségbeesésében a démon felé dobta. Még fel sem emelte a karját, mikor a halállabda megfordult a levegőben és a Nord felé repült tovább. Alig érintette meg a démont, az élettelenül esett a felperzselt földre. - Azt hittem már örökre a tó foglya maradsz.:)
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása