Veni

"Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne" (Tamási Áron)

Mátyás-templom (Nagyboldogasszony)

2007. szeptember 01. 18:04 - veni75



A Nagyboldogasszony- (Mátyás-) koronázó templom és királyi esküvők színhelye volt. A gótikus és többször átalakított római katolikus templom mai neogótikus alakja a XIX-XX. század fordulóján készült el.


Mátyás király építtette a hatvanméteres tornyot

A Nagyboldogasszony-templom építése IV. Béla király idején kezdődött kora gótikus stílusban (1255-1269). Ebből a korból származik az északi torony. I. (Nagy) Lajos építtette a déli, úgynevezett Mária-kaput a XV. században (a látogatókma itt léphetnek be), majd Zsigmond és a mindkét esküvőjét itt tartó Mátyás király bővíttette tovább a templomot. Utóbbi a hollós címerével díszített, hatvan méter magas déli toronnyal, 1470-ben. Innen származik a gyakrabban használatos Mátyás-templom elnevezés.

A török uralom alatt mecsetté alakították, majd a vár visszafoglalása után barokk stílusban átépítették. 1895-1903-ban Schulek Frigyes (1841-1919) tervei alapján neogótikus stílusban felújították. Ekkor készültek a ma látható freskók és belső díszítések a kor legnevesebb művészei, Lotz Károly (1833-1904), Székely Bertalan (1833-1904), Zichy Mihály (1825-1906) közreműködésével.

A Szentháromság kápolnában nyugszanak díszes szarkofágjaikban III. Béla magyar király (uralkodott 1173-tól 1196-ig) és felesége, Antiochiai Anna. Földi maradványaikat 1898-ban hozták ide, Székesfehérvár romkertjében feltalált sírboltjaikból.

A liturgikus kellékek között különleges értéket képvisel az úgynevezett Mátyás-kehely, amely a templom középkori kegytárgyai közül való. XVII. századi munka a Fekete Madonna - az ébenfából faragott szobor a híres lorettói kegyszobor hű másolata.
A templom kincstára, altemploma látogatható.

 

 

Mátyás-templom (Nagyboldogasszony)

Forrás

A Nagyboldogasszony tiszteletére szentelt, de Mátyás-templomként emlegetett épület koronázások, királyi esküvők színhelye volt. Gótikus stílusban épült, többször átalakították, mai neogótikus alakja a XIX-XX. század fordulóján készült el.

A Szentháromság kápolnában nyugszik díszes szarkofágjában III. Béla magyar király (uralkodott 1173-tól 1196-ig) és felesége, Antiochiai Anna. Földi maradványaikat 1898-ban hozták ide, Székesfehérvár romkertjében feltalált sírboltjaikból.
A liturgikus kellékek között különleges értéket képvisel az úgynevezett Mátyás-kehely, amely a templom középkori kegytárgyai közül való. XVII. századi munka a Fekete Madonna - az ébenfából faragott szobor a híres lorettói kegyszobor hű másolata.
A templom kincstára, altemploma látogatható. Rendszeresen tartanak itt hangversenyeket.

Templomtörténet

A Nagyboldogasszony-templom építése IV. Béla király idején kezdődött kora gótikus stílusban (1255-1269). Ebből a korból származik az északi torony. I. (Nagy) Lajos építtette a déli, úgynevezett Mária-kaput a XV. században (a látogatók ma itt léphetnek be), majd Zsigmond és a mindkét esküvőjét itt tartó Mátyás király bővíttette tovább a templomot. Utóbbi a hollós címerével díszített, hatvan méter magas déli toronnyal, 1470-ben. Innen származik a gyakrabban használatos Mátyás-templom elnevezés.
A török uralom alatt mecsetté alakították, majd a vár visszafoglalása után barokk stílusban átépítették. 1895-1903-ban Schulek Frigyes (1841-1919) tervei alapján neogótikus stílusban felújították. Ekkor készültek a ma látható freskók és belső díszítések a kor legnevesebb művészei, Lotz Károly (1833-1904), Székely Bertalan (1833-1904), Zichy Mihály (1825-1906) közreműködésével.
Szólj hozzá!

A vár története

2007. szeptember 01. 18:03 - veni75


Kelták lakták a vidéket időszámításunk előtt, de csak néhány megmaradt tárgy jelzi a múzeumok tárlóiban jelenlétüket. Rómaiak hagyták hátra őrtornyukat a Duna-parton, melyet a honfoglaló magyarok érkezésükkor, a X. században is használtak a pesti oldalon. A tatárjárás után IV. Béla által kiépített vár volt az első - és a falakon belül gyorsan fejlődött a királyi település. Templomok, házak, újabb palotarészek születtek.


Középkort idéző lovasok

Mivel az Árpád-ház kihalása után Károly Róbert a budai patríciusok ellenséges magatartása miatt Visegrádról kormányozta az országot, csak a XV. században, Zsigmond uralkodása alatt növekedett európai hírű várrá a budai. A fellendülés Hunyadi Mátyás uralkodása alatt tetőzött, aki a reneszánsz művészetek és a tudomány messze földön híres udvarát teremtette itt meg.

A török azonban erősebbnek bizonyult a várfalaknál, és 150 évig müezzin hívta imára a hajdani Nagyboldogasszony-templom tornyából Allah híveit. A várért vívott csaták miatt a lakóházak többsége csak részleteit - bár jelentős részleteit - őrzi a török előtti időknek. A XVI-XVII. századnak is csak kevés emléke maradt e helyen: Abdurrahman, az utolsó budai török kormányzó sírjele, a Várhegy oldalában török temető, illetve a török fürdők mutatják, hogy egykor más uralta ezt a vidéket.

A várkert - a virágkor Mátyás idején volt

Osztrák közreműködéssel felszabadult Buda lassan állt talpra, a várat az idegen király is csak ritkán látogatta. Mária Terézia parancsára a régi vár falaira a XVIII. században nagyobb, díszesebb palota épült - amiben király tartózkodott, de sosem lakott. Budai polgárok ugyanekkor építették maguknak a Várszínházat.

ezzel kapcsolatban csak annyit jegyznék meg, hogy életemben nem jártam még olyan színházban, ahol ennyire szűkös lenne a hely:))
   

    
A XIX. században született meg a Sikló, ami megkönnyíti a feljutást a várba, ekkor épült a Sándor-palota, a Mátyás-templom mai formája és a Halászbástya is. A XX. századot viszont keserves pusztítás jellemezte. A háborúk nyomán néhány hónap alatt váltak rommá sok évszázad műalkotásai. A II. világháború egy-egy sebét még mindig őrzi a várnegyed. Azonban régi arcvonásokkal új épületek emelkedtek, melyek más értelmet kaptak és lettek helyszínei új szerepköröknek. Így lett a királyok rezidenciája mára otthona a tudománynak és a művészeteknek. Maga a vár pedig olyan élő, izgalmas, sokrétű és szórakoztató együttes, amely mindig ad valami okot arra, hogy meglátogassuk.


Kilátás világörökségből világörökségre
Szólj hozzá!

Budai vár-

2007. szeptember 01. 18:02 - veni75




A Duna nyugati oldalán, a Világörökség részeként, márgából épült hegyen áll a vár, benne a királyi palota. A hegy gyomrában labirintus, a felszínen évszázadok építészeti és kulturális emlékei őrződtek meg.

A Várhegy a Mátyás-templommal és a Halászbástyával

"Európának három város a gyöngye, Velence a vizeken, a síkon Firenze, és Buda a hegyen" - így tartották a középkori utazók. Ma a Duna két partjának panorámája és a budai Várnegyed - s hozzá a budai oldalon a Petőfi híd budai hídfőjétől a Gellérthegyen át, a Tabánon keresztül a Várhegyig és a Vízivárosig terjedő terület - 1987 óta része a Világörökségnek. Hozzá tartozik még a pesti oldalon a Margit híd pesti hídfőjétől a Petőfi hídig terjedő szakasz.


A Várhegy gyomrában a kanyargó barlangokat az évezredek során elnyelt víz ereje vájta, s az ember mint búvóhelyet, raktárt vagy mint menekülő útvonalat használta. Veszélyes a Budavári labirintus annak, aki a legendáiról híres, föld alatti várost nem ismeri, de vezetővel mindenki megtekintheti.



Kelták és rómaiak is lakták a vidéket. A királyi székhelyet az 1241-42-es tatárjárást követően IV. Béla helyezte Esztergomból a stratégiailag jól védhető és megerősíthető budai Várhegyre. A királyi várpalota I. (Nagy) Lajos (1342-82), Zsigmond (1387-1437), és Mátyás király (1458-90) uralkodása idején épült ki európai rangú uralkodói székhellyé, gótikus, majd reneszánsz stílusban. 1541-ben a török elfoglalta. A másfél évszázados török uralom alatt az erődítmény és épületei romlásnak indultak, amit betetőzött a vár visszavételének 1686-os végső ostroma, amikor a királyi palota alatt fölhalmozott lőpor robbanása elpusztította a palotát és a vár nagy részét.

A törökök kiűzése után az épületek helyreállítása az akkor divatos barokk stílusban történt, a megmaradt gótikus és reneszánsz részletek fölhasználásával. Barokk stílusban építették újjá a várpalotát is a XVIII. században, majd 1896 és 1903 között Ybl Miklós és Hauszmann Alajos tervei szerint kibővítették. A mai épületek, melyek a Világörökség részét képezik, ezt az arculatot őrzik.

A polgárházak udvarai, földszinti traktusai, ülőfülkés kapualjai, pincéi a kiszáradt kutakkal az elfelejtett középkor kincses Budájának hangulatát idézik, érdemes szinte házról házra végigsétálni rajta. A királyi palotához közeli épületek már a klasszicizmust is képviselik.


Kilátás a várból
Sétára hív a Tóth Árpád-sétány, ami a negyed keleti oldalán végighúzódva nemcsak csöndes, parkosított sétateret, de szép kilátást is nyújt Budára. Panorámában azonban nem vetekedhet a keleti oldaléval. A Halászbástyáról, a Palotatérről a Világörökséghez tartozó kilátás nyílik a pesti oldalra, a Dunára.

A várnegyedben található épületek közül számos önmagában is jelentős nevezetesség - ilyen többek között a királyi palota, amely (más történelmi épületekhez hasonlóan) országos gyűjteményeknek, múzeumoknak ad otthont.

Szólj hozzá!

Andrássy út / Millenniumi földalatti

2007. szeptember 01. 18:00 - veni75



A 2002 óta a Világörökségek között számon tartott Andrássy út hármas tagozódása ellenére kivételes építészeti egységet mutat, aminek az a magyarázata, hogy alig több mint tíz év kellett a teljes kiépüléséhez.
A 2,3 kilométer hosszú Andrássy út nyomvonalát 1872-ben tűzték ki, és 1884-ben már csak egyetlenegy foghíjas telek árválkodott, de egy év múlva azon is palota állt. A világvárosi rangra törő Pest-Buda megújulásának második korszaka itt kezdődött.
A pesti sugárút - a mai Andrássy út - beépítése háromféle mintát követ. Az Oktogonig zártsorú. Bérpaloták állnak szigorú rendben egymás mellett a legbelső szakasz több mint egy kilométerén. Túl az Oktogonon - a nyolcszögtéren - egészen a Kodály köröndig, a házak egy kissé beljebb húzódnak, helyet engedve a fasorral árnyékolt valamikori lovasporondnak; ahol szépapáink rúgtattak hátasaikon a Liget felé.
Túl a négy történelmi szoborral s a százötven éves óriásplatánokkal ékesített Kodály köröndön, ismét megváltozik a képlet: előkelő nyaralóvillák épültek itt előkerttel, tornyokkal, mozgalmas homlokzattal. Ilyen városi paloták és kertek bőven találhatók az Andrássy útra nyíló és az azzal párhuzamos első utcákban is. Főleg a sugárút jobb oldalán, ahol valóságos villanegyed alakult ki.
A sugárút jelentőségéhez fogható - annak városrendezési és városképi hatását megjelenítő - újabb akció kezdődött az 1880-as években. Egy századok óta kiszáradt Duna-ág medrének ívét követve építették meg a bérpaloták hosszú sorát a Nagykörúton is.
Az Andrássy út legbelső szakaszán kétségtelenül legértékesebb a Magyar Állami Operaház palotája. De itt található a régi Zeneakadémia; a régi Műcsarnok és a Magyar Képzőművészeti Főiskola épülete is.
Az Andrássy útnak van egy olyan kincse is, amely a felszínen nem látható: a millenniumi föld alatti vasút. Ez is megáll a Hősök terén, ahol az Andrássy út véget ér.
forrás

Millenniumi földalatti

A vasút történetének előzményéről, életéről, kivonat a BUDAPESTI VÁROSVÉDŐ EGYESÜLET által kiadott,Dr. Kubinszky Mihály - Lovász István - Villányi György által írt RÉGI MAGYAR VILLAMOSOK c. könyvből és Pál Márton, egy hetilapban megjelent cikke alapján.

"Harminc éve történt, hogy a föld alá kaparták” a világ első metróját. Azért mondom, hogy a világ első, mert az 1896-ban megindult budapesti Milleneumi földalatti vasutat 33 évvel megelőző 1863-as építésű angol földalatti csupán a föld alá kényszerített közönséges gőzüzemű vonat volt.
Rövid életében – mindössze 6 hónap – két alkalommal is többtucat füstmérgezéses, fulladásos halállal járó tömegszerencsétlenség történt vele. Ezekután a londoni Metró közel 30 évet pihenéssel töltött, s csak azután indulhatott el újra.De térjünk vissza a budapestihez.



Az Andrássy úton – az egykori Sugár úton eredetileg már Kossuth Lajos is gondolkozott igényesebb
"tömegközlekedésen”, még az 1840-es évek elején. Az akkor Pestet körülvevő vizesárok – ma ez betemetve a Nagy körút – felhasználásával az Oktogontól a Ligetig a Sugár út közepén hajózható csatornát tervezett, a kereszt utcáknál felhúzható fahidakkal, olyanokkal, mint amilyenekkel
Amsterdam van tele. Természetesen azért gondolt csatornára, hogy a Krőzusnál is gazdagabb nemesi és elit családok jachtjai a Városligeti tavon horgonyozhassanak le. A Sugár út két szélére tervezett kocsi utat, ez meg is valósult. A Sugár útra hatalmas palotákat és villákat gondolt el, hogy
azokat az államigazgatás nonprofit módon /ingyenesen/ ajánlhasson fel a gazdag nemesi családoknak. Azoknak a családoknak, akik Kossuth korában éppen Párizs kaszinóiban herdálták el óriási vagyonaikat és, hogy ezt a "jószokást” itthon tegyék: erre álmodta Kossuth ezt a vakmerő vállalkozást…
   

    
"Az 1870-ben megalakult Fővárosi Közmunkák Tanácsa célul tűzte ki, hogy az ország fővárosát korszerű világvárossá fejleszti. 1876 közepére elkészült Budapest máig is legszebb főútvonala, a Sugár út, később Andrássy út."Végülis mindebből 1876-tól kezdve, a csatornán kívül minden
megvalósulni látszott. A városvezetést még mindig élénken foglalkoztatta egy elit közlekedési eszköz kiépítése.A Városligetig vezető földalatti vasút építése talán éppen a felszíni vasutak következetes elutasításának volt köszönhető. Erről tanúskodik a budapesti közlekedéstörténet egyik dokumentuma: a budapesti Lóvasút Társaság és a Villamos Vasúttársaság 1893 február 18-i – a Sugár úton közösen építendő villamos vasútra vonatkozó beadványa (szerződése).
"A P.K.V.T. 1875-ben engedélyt kért lóvasút létesítésére az új úton, de a Fővárosi Közmunkák Tanácsa ezt városszépészeti szempontokra hivatkozva elvetette. (ehhez hasonló döntéseket ma is lehetne hozni!!) Ugyanerre a sorsra jutott a B.V.V.V. és a B.K.V.T. közös kérelmére is alsóvezetékes villamosvasút létesítésére. A döntést a belügyminiszter is elfogadta és határozatban kimondta,hogy: "az Andrássy úti közúti vasút eszméjét, mindenkorra el kell ejteni"" A szerződés titkos záradékában megállapodtak; ha a villamos vasút tervét elutasítják, akkor földalatti vasút építésére kérnek koncessziót. Az ötlet a Villamos Vasút Társaság vezérigazgatójától: Balázs Mórtól
származott. Balázs Mór a földalatti vasút érdekében kifejtett munkájáért nemesi címet kapott. Nemesi címere heraldikai kuriózum, mivel a földalatti vasút stilizált motívuma szerepel rajta. A vasút bemutatott tervét és műleírását a Siemens és Halske Cég a Villamos Vasút
Társaság mérnökeinek bevonásával készítette el 1893-ban.
   

    
Az Andrássy úti közúti közlekedés létesítésére a két nagy konkurens szövetkezett. A B.V.V.V. és a B.K.V.T. 1894. január 22-én nyújtotta be közös ajánlatát a Sugár út alatti földalatti vasút megépítésére. Az 1894. május 15-én megtartott közigazgatási bejárást követően a kereskedelemügyi miniszter 1894. augusztus 9-én adta ki a 90 évre szóló engedélyokiratot, majd augusztus 10-én megalakult a Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt.Az építés engedélyezésekor kikötötték, hogy a vasutnak el kell készülnie a Milleneumi Kiállításra. Ennek érdekében a hatósági eljárást is meggyorsították. Az okiratot 1894. augusztus 9-én írták alá. A vasút építésére és felszerelésére mindössze 20 hónap állt rendelkezésre. Az építkezést előkészítő munkákat már az engedély okirat kézhezvétele előtt megkezdték. A vasút kivitelezését atervező Siemens és Halske Cégre bízták. A föld- illetve betonmunkát és szerelést Wünsch Róbert budapesti vállalkozó végezte.



A pálya fedett részét felülről leásva az egész szakaszon egyszerre készült kubikos munkával. A munkavégzést felgyorsította a kiemelt bérezés is, mivel nem órabért, hanem mennyiségbért fizettek: minden talicska kitermelt föld után 1 koronát. Ez azért elég magas bér volt, mert az akkori viszonylatban egy kubikos átlag keresete a napi 1-2 koronát sem haladta meg, itt pedig akár 10-15 koronát is keresett naponta. Az építési dokumentumok közül különös figyelmet érdemel a vasút építési naplója. A vezető főmérnök, Vojtek Ödön beszámolt benne az építés hétköznapjairól, az
alkalmazott műszaki megoldásokról, s a munkákat hátráltató körülményekről is. Így a talajvíz okozta nehézségekről a Bajza utca és a Városliget közötti szakaszon. Itt "szádfalat” és víznyelő kutakat építettek, az alagút oldalfalait szigetelték. A födém aszfalt-nemez szigetelésének pontos leírása is a naplóból ismerhető meg.
   

    
A födém elkészítésénél alkalmaztak először a világon vasbeton, ez ugyanis Wünsch Róbert magyar vállalkozó világraszóló találmánya volt! Az építkezésnél a legkorszerubb gépeket alkalmazták: villamos üzemu betonkeverőt, szivattyút és kotrógépeket is. Az építkezés legkritikusabb pontja a körúti Főgyujtőcsatorna kereszteződésénél volt. Nem volt lehetőség a csatorna áthelyezésére, ezért a vasutat fölötte vezették el. Ez a keresztezés szabta meg az egész alagút magasságát.Az építési munkákkal párhuzamosan folytak a szerelési munkák. Az 1896. április 11-én tartott hatósági bejáráskor a vasút lényegében kész volt, csak néhány kisebb munka elvégzését írták elő a jegyzőkönyvben.
"Az 1435 mm nyomtávolságú pálya Bánovits rendszerű vaskeresztaljas felépítményhez rögzített asszimetrikus Vignol-sínekből épült. A 24,2 kg/fm-es sínek Hartmann-féle szabadalom szerint átlapolt illesztésekkel voltak összekötve."
"A tervezett földalatti vasút útvonala a Gizella tértől (Vörösmarty tér) a Városligetben levő Széchenyi fürdőig vezetett. Az építkezést 1894. augusztus 7-én kezdték meg az Andrássy út külső részén, a vállalkozó a Siemens-Halske cég és Wünsch Róbert voltak."


Széchenyi fürdői végállomás épülete


"A 3,68 km. hosszú vonal -ebből 3,22 km alagútban- húsz hónap alatt, a meghatározott időre és a megengedett 3,6 millió forint költségvetési keretet nem túllépve készült el."
"1896. május 2-án a délutáni órákban megindult a forgalom a kontinens első és már megnyitásakor villamos üzemű földalatti vasútján."


"A vonalon a végállomásokkal együtt 11 megállóhely volt, kilenc az alagúti szakaszon. Az átlagos megállótávolság 375 m."
   

    

Technikatörténeti érdekesség a fennmaradt motorkocsi egyik első terve, amelyen még három sínes – a mai Metróhoz hasonló rendszerrel tervezték az áramvezetést. A műszaki rajzot különösen értékessé teszi, hogy a megváltoztatott elképzelés szerint ezen a terven rajzolták be ceruzával a felső vezetéket és a hozzátartozó áramszedőket.Az építési munkákkal párhuzamosan folytak a szerelési
munkák. A kocsikat, amelyeket a Schlick Gyár készített a tetszetős külső mellett korszerű műszaki megoldások alkalmazásával látták el. A villamos berendezéseket a Siemens cég szállította. A kocsik belső tere a középső utastérből és az attól elválasztott két vezető fülkéből állt. A kocsiszekrény közepén helyezték el az egyszárnyú tolóajtókat. A kétféle fából készített belső borítás, az U alakban elhelyezett ülések és a szép lámpák dekoratív hatást keltettek.
A megnyitás korában 1896. május 2. a fémburkolatú kocsik szekrénye sárga, a hossztartó borsózöld színű volt, némelyiket még szecesszív indákkal is díszítették.A régi kocsik összszáma 20 db volt, ebből 10 db volt fémburkolatú, a többi fenyőfa-burkolatú. Ma mindössze 3 ép kocsi maradt ránk és egy roncs. A 3 kocsi pályaszáma: 1, 11, 19. A 3 megmaradt kocsiból 2 a földalatti Deák téri Múzeumában található az 1. és a 19. A 11. pályaszámú kocsi 1973-tól rothadt a mexikói úti végállomás egyik vakvágányán, amíg 1995-ben teljesen felújították. Ez a motorkocsi korszerűsített áramszedővel évente egy-két alkalommal nosztalgia-járatot szolgál, igen nagy érdeklődés mellett.
"A vonal forgalmának lebonyolítására 19 motorkocsit, és egy termes szalonkocsit szereztek be. Nehéz feladatot jelentett a kocsik megépítésénél az igen alacsony alagút - belmagasság. ("A betonalap 3,25 m-re van az útpálya felszíne alatt")

 

A problémát az alvázhossztartók hattyúnyak alakú meggörbítésével oldották meg. Így a forgóvázak fölé kerültek a vezetőállások, míg az alacsony padlómagasságú utastér a forgóvázak között helyezkedett el.
A kocsikat két eltérő kivitelben készítették. Az 1-10 psz. kocsikat vaslemezzel burkolták és a B.V.V. színezése szerint sárgára festették. A kocsik forgóvázaiba a B.V.V.-nél alkalmazott 12 kW teljesítményű (Siemens LDo típusú) vontatómotort építették be."
"I. Ferenc József a megnyitás után hat nappal, 1896. május 8-án megtekintette az új földalatti vasutat. Az uralkodó az e célra külön épített, a többitől különböző, luxus kivitelű, - ugyancsak faburkolatú - 20-as psz. kocsival végigutazott a vonalon, és hozzájérulását adta, hogy a vasút felvegye nevét. Így a vasút új neve 1896 augusztusától Ferenc József Földalatti Villamosvasút Rt. (F.J.F.V.V.Rt.) lett."
A faburkolatú kocsik között volt egy kakukktojás is. Ez a 20. psz. Un. királyi kocsi volt. A később egyszerűen udvari kocsinak minősített 20. psz. Kocsi berendezésében és műszaki megoldásaiban, de még külső képével is teljesen elütött a többitől. A 600 és 800 mm átmérőjű kerékkel készült forgóvázas megoldásra azért volt szükség, mert a kocsiszekrény mindkét végén voltak ajtók. A különleges kocsi ugyanis a vasút előkelő vendégei számára készült. I. Ferenc József császár, magyar király többször is utazott rajta és persze a Habsburg família több tagja is, mint pl. Ferenc Ferdinánd, Habsburg Károly a későbbi IV. Károly király kisfiával: Habsburg Ottóval egyetemben. Természetesen a korabeli sajtó csak a király személyét méltatta, a holdudvarát csak ritkán.
Egyízben Ferenc József társaságában II. Vilmos német császár is 1897-ben a 20-as kocsin utazott. A különleges kocsi különleges feladatának 1905-től végeszakadt. Néha-néha állították forgalomba. Az 1930-as évek elején a főméltóságú kormányzó Horthy Miklós is igénybe vette az augusztusi Hősök terei ceremóniákhoz. 1937-ben nyugdíjazzák, de nem végleg.
   

    
1945-től ismét alkalmazták átalakítva, az 1955-ös végleges kivonásáig.
A 20-as psz. kocsit először (mint ahogy azt Ön is megírta, 1896-ban használta először Ferenc József, majd 1897-ben Albert(?) főherceg.1897-től 1938-ig a remizben porosodott, majd kivonták a forgalomból és átadták a Közlekedési Múzeumnak, majd a 2. világháborút követően ('40-es évek végén) a BSzKRt visszakérte a múzeumtól az utasforgalom megnövekedése miatt. Amikor az 50-es években, amikor 350V vontatófeszültségről áttértek az 550V-os vontatási feszültségre, az összes kocsiba TR 4,5/14-es (vagy TR 5,6/14-es?) motorokat szereltek be. A királyi 20-as kocsit is megpróbálták ugyanígy átépíteni, de a kísérlet sikertelennek bizonyult. Ennek az volt az oka, hogy a kocsi forgóvázába a motor nem fért be. Az (ekkorra már) FVV úgy döntött, hogy selejtezi a kocsit. A 1959-ben végleg kivonták a forgalomból és sajnos szétvágták.
" A megnyitási év végéig a hátralevő nyolc hónap alatt több, mint három millió utas utazott. 1917-re az egy éves utasszám elérte a 11 milliót." " A kocsik egyszárnyú tolóajtóit 1931 -32-ben kétszárnyúra alakították át a gyorsabb utascsere érdekében. 1934 -35-ben a kocsikon forgóvázcserét hajtottak végre. A régi, elavult forgóvázak helyett egységes kétlépcsős felfüggesztésű forgóvázakat alkalmaztak, csavarrugós primer és kötegelt laprugós szekunder felfüggesztéssel. A forgóvázba 44 kW teljesítményű (Ganz TR 4,5/14 típusú, Magyar BBC gyártmányú) rombusz vontatómotorokat építettek, amelyek a forgóvázak külső kerékpárjait hajtotta." " 1936 -37 években a kocsikat visszatápláló villamos féküzemre alakították át. Ezzel a rendszerrel a felhasznált villamos energia egy részét visszanyerték, és csökkent az alagút felmelegedése is."
   

   
 
Az 1940-es évek elején a kocsik futásteljesítménye a korábbi évi 900-1100 ezer km-ről 1600 ezer km fölé emelkedett. A forgalom növekedése miatt, a leállított 20 psz. ún. királyi kocsit 1943-ban átalakították és újból üzembe állították. A korszerűsítés során a kocsi alá az új, 3600 sorozatú motorkocsik forgóvázát építették"
A kocsikat életük alatt többször is átépítették, legjelen-tősebben 1930-ban, ekkor bővítették az ajtókat kétszárnyúvá. 1960-ban teljes forgózsámoly és tengely csere történt, valamint a kocsikhoz vezérlő pótkocsikat kapcsoltak. A ma is közlekedő új kocsik közül az első /prototípus/ a 21. pályaszámú kocsi még a régi szabadtéri szakaszon is közlekedett. Az állomások is változtak. A lépcsőket eredetileg védőépületek fedték, ezeket a 20-as években lebontották és az Opera megállóhely mintájára, ahol egyedül nem épült eredetileg védőépület alakították át a többit. A nyitott szakaszt 1974-ben teljesen megszüntették.
A régi kocsik utolsó útjukra 1973. december 30-án indultak. Az 1-es és a 19-es kocsik öt nappal túlteljesítették a normát, mert begurultak a mai helyükre: a Deák téri egykori állomás szakasz 40 méter hosszú peronja mellé, amelyet múzeummá alakítottak át, s 1975-ben nyitottak meg a nagyközönség előtt.

forrás
   

   
  
A királyi kocsi (Fav 20)








Felső képen az FJFVV 20-as kocsi az Aréna kocsiszínben, alsó képen pedig az 1944-es átalakítás után. Az alsó fotó egy eddig nem publikált kép eme különleges járműről. Látni a kocsi érdekességeit, többek között az eredeti és az új forgóvázat, az ajtók elrendezését, az alsó fotón a kézifék karját, és a sínfék helyét.


bővebben

Fotók: Németh Zoltán Ádám
   

    

FJFVV 16-os kocsi


FJFVV 18-as kocsi eredeti kiszerelésben


FJFVV 5-ös kocsi



FVV 1-es kocsi



A FAV utoljárra elkészült pótkocsija..

   

    

Szinte csak ez maradt a régi felszíni szakaszból: Wünsch Róbert hídja.



a Wünsch-híd, ahogy az eredetileg is kinézett



egy gőzdinamó a Kertész utcai erőműben.



Amit ma már nem láthatunk: az állatkerti megálló. A híd nagyjából ott volt, ahol ma a 72-es troli megállója van.



Így nézett ki a levegőből az alagút vége
   

    



A ligetben


Fav 19


Fav23


Fav 11



Városligetben




















Múlt és jelen
Szólj hozzá!

VILÁGÖRÖKSÉGEINK

2007. augusztus 28. 21:50 - veni75


Világörökségeink

Kétezer éves történelem veszett volna oda a Nasszer-tó sötét mélységében az asszuáni gát megszületésekor. Ötven ország fogott össze, hogy megmentse Egyiptomban Abu-Szimbel sziklatemplomát. Az Egyesült Nemzetek Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) köszönhető, hogy az ilyen összefogás azóta is megteremthető. Ennek a filozófiának a szellemében jött létre 1972-ben az UNESCO által deklarált nemzetközi egyezmény a Világ Kulturális és Természeti Értékeinek védelmére vonatkozóan. Elsőként az USA, azóta további 157 ország csatlakozott a Világörökségek védelméről szóló egyezményhez.
Magyarország ma nyolc helyszínnel szerepel a világörökség-listán:

Budapest Duna-parti látképe, a budai Várnegyed és az Andrássy út
Ehhez tartozik a budai oldalon a Petőfi híd budai hídfőjétől a Gellérthegyen át, a Tabánon keresztül a Várhegyig és a Vízivárosig terjedő terület, valamint a pesti oldalon a Margit híd pesti hídfőjétől a Petőfi hídig terjedő szakasz. (1987) Illetve a főváros egységes építészeti képet mutató sugárútja, amely Budapest legbelső részét, az Erzsébet teret köti össze a Hősök terével. (2002)

Hollókő Ófalu és táji környezete
Hollókő, a Cserhát hegyei között megbúvó, jellegzetes hagyományait máig őrző település egy része, az Ófalu 55 háza került védettség alá. A falu különlegessége abban rejlik, hogy nem egyszerű skanzen, ami múzeumként mutatja be a népi hagyományokat, hanem ma is élő falu, ahol a hagyományok a mindennapok részévé váltak. (1987)

   

   
Az Aggteleki-karszt és a Szlovák-karszt barlangjai
A határon átnyúló terület rendkívül gazdag barlangokban, ráadásul a terület méretéhez képest szinte páratlan skáláját találjuk itt ezeknek a föld alatti képződményeknek - a világörökséget ezen barlangok összessége alkotja. A világörökség tehát itt nem azonos a legismertebb, aggteleki Baradla cseppkőbarlanggal, és nem azonos az Aggteleki Nemzeti Parkkal sem - noha természetesen szoros kapcsolatban állnak egymással. (1995)

Az ezeréves Pannonhalmi Bencés Főapátság és természeti környezete
A Világörökségnek része az ezeréves Bencés Főapátság és annak temploma, a Millenniumi Emlékmű, a Kálvária és a Boldogasszony-kápolna. (1996)

Hortobágyi Nemzeti Park - a Puszta
A Hortobágy Európa egyik legnagyobb, védett füves pusztája. Örökség a Hortobágyi Nemzeti Park, mely magában foglalja a Hortobágyot és a Nagykunság jelentős területét, valamint a hortobágyi Kilenclyukú híd, a Hortobágyi Csárda és a pásztorvilág életét bemutató Pásztormúzeum épülete is, melyek a vidék arcát meghatározó emberi alkotások. (1999)

Pécsi ókeresztény sírkamrák
Pécs belvárosában, a Dóm tér és a Szent István tér alatt IV-VI. századi ókeresztény temető húzódik Az eddigi kutatások és ásatások különböző sírépítményeket, és több mint száz sírt tártak fel itt, egy háromkarélyos sírkápolna (Cella Trichora), egy hétkarélyos temetői épület (Cella Septichora) és egy mauzóleum köré csoportosulva. Az első festett sírkamrát - melyet bibliai jelenetek, Péter és Pál apostolok képei, állati és növényi motívumok díszítenek - 1780-ban fedezték fel. A műemlék-együttes egyes részletei látogathatók. (2000)

Fertő/Neusiedlersee kultúrtáj
A Fertő-tó magyar és osztrák oldalon lévő értékei - különleges élőhelyi adottságai az épített környezettel együtt. Az egykori hatalmas mocsár- és lápvilág máig fennmaradt területei egyedülálló növény- és állattani, tájképi, néprajzi és kultúrtörténeti értékek menedékhelyei. (2001)
   

    
A tokaji történelmi borvidék kultúrtáj
Egységes kulturtájként került a listára a méltán világhíres Tokaj és környéke, az aszú termőhelye. (2002)


forrás
Szólj hozzá!

Vadaspark

2007. augusztus 28. 21:47 - veni75


Vadaspark,a felújítás előtt

A több évtizede működő vadaskert, apróvadakat, hagyományosan magyar, de ritkaságszámnak számító háziállatokat bemutató elkerített kis terület a sziget keleti oldalán, a Duna part mellett található. Jelenleg csupán egyetlen kicsi ház áll rajta, a városligeti épületekhez hasonló, szintén kalotaszegi ihletettségű, meredek tetejű, amolyan kis „vadászlak”. Körülötte szabadon él együtt kecske, birka, szamár, kacsa, páva, stb.
A féltettebb madárfajták kis ketrecekben élnek, amelyek a parasztudvart övezik. Mindez kívülről körüljárható.
A kisgyermekes családok számára szórakoztató létesítmény, egy kicsit emlékeztet arra az időre, amikor a szigetet még a Nyulak szigetének hívták, és rendszeresen vadászatokat tartottak rajta.

A mára jócskán lepusztult terület fejlesztésére készült terv, bár nem a megszokott formális eszközökkel, de mindenképpen arra törekszik, hogy az állatbemutató „vadaskert” jellegét hangsúlyozza. Ez egyben azt is jelenti, hogy a látogatók kötetlenebb és aktívabb kapcsolatba kerülhetnek majd az állatokkal, mert bejárhatják a területet. A tervezett kis faépületek – lóistálló, szénatároló – szigorúan funkcionálisak. Kalotaszegi formai motívumokat csupán a felújításra ítélt egykori faházikó mutat. Az új építmények tervezése során a Kós Károly-i építészet felidézésénél fontosabbnak bizonyult az értékes faállomány tiszteletben tartása és meghatározó szerephez való juttatása.
A természetes környezet dominanciája miatt tudatosan szorultak háttérbe a kisépületek formai gesztusai, így az igazi hangsúly az egyszerű, de rafinált ötletekkel szerkesztett építmények esszenciális szépségére tevődött.
   

    
A környezettel való harmónia kedvéért, de praktikus okokból is, az épületek farakásokat imitálnak: rétegelt-szerelt falszerkezeteik külső burkolata kerek fatörzsszeletekből van összeállítva, amely ily módon átszellőzik, az épületfizikai követelményeknek is eleget téve.

A bejárati épület enyhén dől kifelé, ezzel a szokatlan mozdulattal téve hangsúlyozottá önmagát. A hangulati-szerkezeti-funkcionális jelleg meghatározó: a hagyományos értelemben vett építészet feloldódik, megszűnik.
Már csak erdészeti farakások léteznek.
A kis faépületek helyénvalóságát a faszerkezet precíz csomópontjai, a részletek finom megoldásai igazolják. Ez esetben szó sincs véletlenszerűségről, sokkal inkább egy tervező-gazdálkodó ember pontosságáról és gondosságáról, amit az akkurátus farakás-szemléletben ölt testet.



forrás
   

    
Újra kinyitott a Vadaspark a Margitszigeten

2002. szeptember 30. 10:00
[MR]

Az utóbbi években annyira megromlottak a körülmények a margitszigeti kisállatkertben, hogy februárban el kellett költöztetni az itt élő állatokat. Egy részük a Fővárosi Állatkerbe került, másoknak pedig a Hérosz Állatmentő Alapítvány segítségével találtak helyet. A Vadaspark átalakítására a Fővárosi Önkormányzat százhúsz millió forintott fordított. Kicserélték a korábban nagymértékben szennyeződött földet, csatornáztak, majd főúri parkot alakítottak ki, amely egy vadászházat és annak kertjét mintázza. A több hónapos felújítási munkálatok után hétvégétől ismét látogatható az állatkert. A korábbiakhoz képest az állatállomány a korszerű tartási követelményeknek megfelelően kevesebb fajból és egyedből áll. A kisállatkert új lakói dámszarvasok, pónilovak, nyulak és szárnyasok. Az állatokat ezentúl nem zárják el a látogatóktól, mindenki kedvére sétálgathat közöttük.


forrás
   

    
A Margitszigeti Kisállatkert évtizedek óta hozzátartozik a sziget látványosságaihoz, az elmúlt években azonban meglehetősen vigasztalan állapotba került. Az állatok jóllétét egyáltalán nem biztosító, és a jogszabályok előírásainak sem megfelelő állattartó létesítmények miatt többször is napirendre került a kisállatkert ügyének rendbetétele, ám a kérdés megnyugtató rendezésére csak az elmúlt hónapokban kerülhetett sor.

A Margitszigeti Kisállatkert kezelését és üzemeltetését a Fővárosi Állat- és Növénykert vette át, és ezzel együtt a Fővárosi Önkormányzat nagyszabású átalakítást hajtott végre a területen. A korábbi szűk ketrecek és kifutók helyébe tágasabb, az állatok számára megfelelő életteret nyújtó új létesítmények készültek.

A terület egyik felén a dámvadak karámja kapott helyet, ahol a hazai erdőkben is honos szarvasfélén kívül a mezei nyulak is kedvükre ugrándozhatnak. Ezzel az összeállítással arra törekedtünk, hogy felidézzünk valamit a Margit-sziget egykori természetes állapotából, vagy legalábbis a kora középkori kolostorkertek és vadaskertek világából, amelyeknek ez a sziget is otthont adott. Mint ismeretes, a középkorban ezt a szigetet Insula Leporum, vagyis "Nyulak Szigete" néven emlegették.

A kisállatkert másik felében vízimadarak, illetve egyéb díszes madárfajok kaptak helyet. A bahama, mandarin és a kisasszony récéken kívül különösen az ázsiai selyemtyúkok keltik fel a közönség figyelmét. A kert belsejében található istálló a welsh pónilovak lakóhelye, akiken szép időben, illetve forgalmasabb napokon akár lovagolni is lehet.



forrás
   

    




   

    
Pillanatképek



















Szólj hozzá!

Margitszigeti Szökőkút

2007. augusztus 28. 21:45 - veni75



A Margitszigeti Szökőkút Magyarország legnagyobb szökőkútja. A teljes vízgépészeti és vezérléstechnikai rendszert a Technoconsult Kft. tervezte és építette ki
2002-ben. Azóta zenélő szökőkútként működik; a 60 perces zenei műsor koreográfiáját szintén a Technoconsult Kft. szakemberei készítették. A szökőkút átmérője 36m, a középső
vízsugár több mint 25 m magasságba lő fel.

   

    
Hároméves kényszerpihenő után tegnaptól újra működik a Margit-szigeti szökőkút. Magyarország legnagyobb vízjátéka immár zenél is: a muzsikáját és díszvilágítását számítógép
vezérli és szinkronizálja. A 150 millió forintból rendbe tett látványosságot a főpolgármester adta át a főváros nagyközönségének. A sziget zöldjének gondozására az idén 135 millió forintot költhet a Főkert.
Tegnaptól ismét szökik a Margit-szigeti szökőkút, Budapest egyik legnagyszerűbb látványossága. A márciusban indult, százötvenmilliós rekonstrukcióval nemcsak helyrepofozták, hanem korszerűsítették is az 1962-ben átadott kutat. Homokszűrős és vegyszeradagolós szűrőrendszert és számítógép-vezérlést kapott: ez szinkronizálja a víz játékát, 136 fényszóróból álló díszvilágítását és zenéjét, amely a kút körüli oszlopokon elhelyezett hangfalakból érkezik. A rafinált technikai megoldásokkal telepakolt
szökőkutat – amelyet Demszky Gábor főpolgármester avatott újra – hatvanöt fúvóka és tizenegy nagy teljesítményű szivattyú működeti, vízforgató teljesítménye több mint ezer köbméter óránként. Vízrendszere négy vízképből áll össze. A központi, százmilliméteres fúvóka huszonöt méter magasra
lövi fel a vizet, azt ezt övező négy kisebb átmérőjű pedig tizennyolc méterre. A kuglóf alakú vízképet huszonnégy tízméteres vízoszlop hozza létre, a belső medencetérből a külsőbe kilövellő harminchat fúvóka négyméteres íveket alkot. Az átépítéskor megerősítették a kút vasbeton szerkezetét, csőhálózatát teljesen kicserélték, régi burkolata helyére pedig süttői kő került.A szökőkutat október végéig egy Főkert-alkalmazott éjjel-nappal őrzi majd. Utána lefedik, így már csak a gépházát kell óvni, ezt napi két-háromszori ellenőrzéssel oldják meg – tudtuk meg a társaság igazgatójától, Törőcsik
Évától.
   

    
Mint már többször hírül adtuk, a Margit-szigeti szökőkút, amely a kilencvenes években fokozatosan kezdett lepusztulni, 1999 telén ment végképp tönkre: a vandálok a ekkor akkora kárt okoztak benne, hogy már nem volt értelme a további javítgatásnak. A delikvensek egyébként sok mindent el is loptak, vezetékeket, világítótesteket és vízgépészeti berendezéseket vittek magukkal. A Városháza 2000-ben döntött a felújításról, de először csak hatvanmillió forintos költséggel számolt. A tervek kidolgozása közben derült ki, hogy jóval több pénz kell a munkához, a hiányzó összeget tavaly szavazta meg a közgyűlés. A rekonstrukció százötvenmillió forintba került.
forrás
   

   
  

















   

    






   

   

    
Szólj hozzá!

A víztorony & Az elfeledett, úttörő építész

2007. augusztus 28. 21:44 - veni75


Újságcikk a Fővárosi vízművek első 130 évéről:

..."egy építmény, amit nemcsak a kerületben ismernek, de messze földön híres és a főváros egyik legszebb szimbóluma: a margitszigeti víztorony.

A torony 1911-ben épült az akkor forradalminak számító vasbeton technológiával, Zielenszky Szilárd tervei szerint. Már évtizedek óta nyugalomba vonult, a medencét kiszerelték belőle, ma már csak kilátótoronyként vagy kiállítóteremnek használják a bérlői.

Ipari műemlék, a Vízművek gazdag múltjának szép relikviája. Ahogyan a margitszigei csáposkutak is, melyek a sziget partján 30 méteres csápjaikat a Duna felé nyújtva gyűjtik össze a páratlan természeti kincset: a tiszta, egészséges ivóvizet.

A Margitsziget pár évtizeddel ezelőtt még fontos láncszeme volt a főváros vízellátásának, mára azonban szerepe jóval kisebb lett - a víztorony mellett lezárták a szigeti gépházat is"...

XIII. KERÜLETI HÍRNÖK



Magassága
Föld felett: 57m
Föld alatt: 5m

Vízmedencze
átmérője: 13m
vízoszlopja: 52m
tartalma: 600 m3

Kúptető
átmérője: 13,2m
magassága: 8,5m



Forrás: FVM Rt. könyvt. (+)

Főoszlopok
szabad magassága: 13,2m
terhelése egyenként: 220t

Vaslépcső magassága: 20m
Betonlépcső magassága: 24m



Magasságok
Duna 0 vízszíne felett
Toronycsúcs: 66,00m
Kilátó: 53,00m
Vízszín: 43,00m
Kupolaterem: 33,00m
III. em. erkély: 19,50
Földszinti padló: 9,00m
Alap: 4,00m

A DUNA 0 vízszínének magassága Adria felett: 6,68m




forrás
   

   
  
Az elfeledett, úttörő építész

Budapesten a szecesszió virágzásának évtizedeiben számos kiváló építészeti alkotás született, köztük nem egy különleges, összetéveszthetetlenül egyedi mű. Feltétlenül közéjük tartozik a budafoki Törley-mauzóleum és a Margit-szigeti víztorony, két olyan építmény, amely mind esztétikai értéke, mind szerkezeti megoldásai révén jelentős helyet foglal el a századforduló építészetében. Mesterük, a százhuszonöt éve, 1876. június 26-án született Ray Rezső Vilmos neve azonban aligha nevezhető közismertnek.

Ray Rezső Vilmost általában ifj. Ray Rezsőként említik, hiszen apját, a Svájcban született id. Ray Rezső Lajost (1845-1899), aki 1868-ban érkezett Pest-Budára, szintén jeles építészként tartják számon. Művei közül kiemelkedik a Hold utcai német református templom, a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium egykori épülete, a Royal Nagyszálló, valamint a Szent Lukács Fürdőszálló. Id. Ray Rezső elévülhetetlen érdemeket szerzett a siófoki üdülőtelep megalapításával is, amely rövid idő alatt a budapesti polgári középosztály legkedveltebb belföldi nyaralóhelyévé vált.

Fia, Ray Rezső Vilmos már budapesti születésű volt, a műszaki egyetemet mégis Lausanne-ban és Münchenben végezte el. Apja korai halála után tért vissza a fővárosba, hogy átvegye a Ray-irodát és folytassa id. Ray Rezső megkezdett építkezéseinek irányítását, mindenekelőtt a Törley család megrendelésére végzett budafoki munkálatokat.

A Szabadkáról Budapestre származott, csantavéri előnévvel nemességet is nyert Törley József, aki 1882-ben alapította meg nevezetes pezsgőüzemét Budafokon, nemcsak a gyárépületek befejezését bízta a fiatal építészre. Ray Rezső Vilmos irányításával nyerte el végleges formáját a budafoki Törley-kastély, melynek elsősorban a berendezése számított különlegességnek.
   

    
  
Budapesten a századfordulón jelentek meg a gazdasági elit, a nagypolgárság mauzóleumai, elsősorban a Kerepesi úti temetőben és Pest két nagy izraelita temetőjében. Az új sírépítmények meghatározó stílusává egyértelműen a szecesszió vált.
A telefonközpont szobordísze szintén Damkó József műhelyéből került ki. Ray már a józsefvárosi épület előtt is foglalkozott hasonló megbízatással a Petőfi Sándor utcai Belvárosi Telefonközpontban, ahol a távírda központi géptermét építette át 1905-1906-ban, újszerű, tizenhat méteres fesztávolságú vasbeton szerkezet kialakításával.

A Törley-mauzóleum azonban több szempontból is különleges: nem temetőben kapott helyet, hanem a budafoki Sarló utcában, az alapító család üzemének és kastélyának közelében (hasonló példaként a pécsi Zsolnay-mauzóleumot említhetnénk).

A Törley család temetkezési helye emellett máig Magyarország egyik legnagyobb méretű sírépítménye. Szobrászati díszítését Ray egyik gyakori munkatársa, az egyházi témájú szobrok jeles mestere, Damkó József készítette. Az emlékkápolna berendezése azóta elpusztult, a sírokat kifosztották, de magát a műemlékké nyilvánított épületet sikerült megmenteni és helyreállítani.
Szintén a főváros műemlékei között szerepel Ray másik közismert műve, a ma már galériaként és kilátóként működő Margit-szigeti víztorony is (1909-1911), amely Európa szecessziós ipari létesítményeinek legszebbjei közé tartozik.

Tetszetős külseje mellett szerkezetének ötletessége és az új építőanyag, a vasbeton alkalmazása is különlegessé teszi. Ugyanez mondható el Ray harmadik jelentős munkájáról, a József Telefonközpont épületéről (1910-1916). Az egykori Mária Terézia (ma Horváth Mihály) téren emelkedő épület második a budapesti távbeszélőközpontok sorában. Jelentőségét növeli, hogy ez volt Budapesten az első nagyszabású, állami megbízású vasbeton-építkezés.
   

    
Ray mind a víztorony, mind a telefonközpontok esetében zseniális mérnökkel dolgozott együtt: Zielinszky Szilárd professzorral, Magyarország első műszaki doktorával, a Fővárosi Közmunkatanács későbbi elnökével.
Zielinszky a vasbeton alkalmazásában európai szinten is az úttörők közé tartozott, itthon pedig egyértelműen ő volt az új anyag meghonosításának vezéralakja. Ray és Zielinszky rendszeres együttműködése így valóságos technológiai reformot jelentett, s kimagasló jelentőséggel bír a modern magyar építészet történetében.

(Mellettük még Medgyaszay Istvánt kell kiemelni a vasbeton felhasználásának élenjáró mesterei közül.) Feladatkörük, miként Gerle János rámutatott, kiválóan összeillett: Zielinszky volt a konstruktőr, a szerkezet tervezője, Ray pedig elsősorban a vasbeton esztétikai lehetőségeivel foglalkozott.

Ray Rezső Vilmos további budapesti művei közül elsősorban két lakóépületet kell kiemelni: Sigray Pál 1910-ben elkészült bérházát a Váci utcában, valamint az ugyanez évben épült, Cházár András utca 15. számú házat. Ray tervezte a Bajza utcai elemi iskola épületét is (1914-1916) - az iskola homlokzati domborműveit Horvai János mintázta -, valamint Pest vármegye Baross utcai bérházait (1910) és a Gerbeaud Csokoládégyár épületét (1916). Tervei rendszeresen szerepeltek a Műcsarnok kiállításain.

Az első világháború utáni években már szinte kizárólag privát megbízók foglalkoztatták, elsősorban villaépületeket tervezett, többek között Zilahy Lajos részére. Élete végén már háttérbe szorult. Budapesten halt meg 1938. április 11-én.
Ray Rezső Vilmos munkássága a századforduló stilisztikai kavalkádjából elsősorban Lajta Béla és Vidor Emil művészetével rokonítható. "Különleges feladatokat oldott meg nagy műgonddal" - írta róla Gerle János. Kevés, de meghatározó jelentőségű épülettel gazdagította Budapestet, így neve és életműve mindenképpen méltatlan a feledésre.


Forrás: Népszabadság
2001. június 26.
Szöveg: Tóth Vilmos
   

    
   

   
 



Fotó a Pesti Napló 1928. július 22-én megjelent vasárnapi Ingyenes Képes Műmellékletéből.
   

   
  


Fotó: Lánczi István 1969(?)

Légifelvétel a hatvanas évekből.
   

   

   
A Margitszigetet az 1908. évi XLVIII. Törvény alapján közkertté nyilvánították, és a Fővárosi Közmunkák Tanácsának tulajdona lett. A 96,5 ha területű park fenntartásához jelentős mennyiségű öntözővízre volt szükség, ezért a kedvező adottságú területen kutakat, gépházat, hálózatot és egy víztornyot építettek. Magyarországon már 1880-tól készítettek vasbeton szerkezeteket.
Az 1900. évi párizsi világkiállítást követően dr. Zielinszki Szilárd (1860-1924) műegyetemi tanár mint a Hennebique-féle szabadalmak magyarországi képviselője fontos szerepet vállalt a technológia elterjesztésében. Hamarosan megnyerte a Magyar Mérnök és Építész Egylet bizalmát a vasbeton szerkezetek iránt. A századfordulót követően sorra épültek a víztornyok: az általa tervezett kőbányai (1902-1903), a szegedi (1904), a margitszigeti (1911) és a szabadság-hegyi (1912).
A margitszigeti víztorony alaprajza nyolcszögű, szimmetrikus szerkezet, magassága 55 méter. Vasbeton pillérek alkotják a fő tartószerkezetet, amelyre a 40 méter magasságban elhelyezett, 600m3-es vasbeton víztartály súlya nehezedett, amíg le nem bontották a falait. A torony egy bordás vasbeton sík lapon áll.
A vízellátó rendszer a "várositól" függetlenül működött, 1950-ben ezt is átvette a vízművek. Felismerve a sziget kitűnő adottságait, további kutakat építettek, a többletvizet a Margit hídon át a hálózatba juttatták. Ezzel megpecsételődött a torony sorsa, mert a megemelkedett hálózati nyomás meghaladta a toronymedence 40 m-es magasságát. A torony ma ipari műemlék, szerves része Budapest városképének.
   

   
 
   

    
   

    
   

    
   

   
   

    
   

    
  
   

   

   
   

   
Vetített festményekkel nyitott a víztorony

Forrás: Népszabadság
2001. május 03.
Szöveg: K. G.
Fotók: Sopronyi Gyula


Az Margit-szigeti víztorony galériájában Mata Attila Munkácsy-díjas szobrászművész kiállítása nyitotta meg az évadot május 1-jén este.
Az évadnyitó ünnepség bevezető beszédét Szabados Árpád, a Képzőművészeti Egyetem rektora mondta. Éjszaka két "szellemi műhely" a Tower Power és a Cinetrip majálisozott közel négyszáz érdeklődőt bevonva.
A szervezők célja a kortárs képzőművészet, zene és vizuális művészetek ötvözése volt. Digitális zene mély basszusai bűvölték el a közönséget többek között a Fine Arts, a Jürgen Brattström és Yonderboi közreműködésével.
A víztorony teljes felületére Koloszár László erre a célra készített festményeit vetítették. A nem szokványos helyszínen más a közönség is.
Különös hatást kelt és kihívást jelentett ehhez hozzárendelni a mai kísérleti elektronikus zenét, illetve a festményeket a szokványos vászon helyett modern technológiai szűrőn át közzétenni, mondta el Bajka Péter az egyik szervező.

   

    
   

   
   

   
   

   

   

   
4 komment

A Margit-szigeti zenélő kút

2007. augusztus 28. 21:43 - veni75


A kút 1936-ban keletkezett, és a már elpusztult, korábbi székely Bodor-kút mintájára építették fel. Kör alaprajzú emelvény oldalába építették, melyre két íves lépcső vezet, és oszlopok tartotta kupola koronáz. Ennek tetején az aranyozott Neptun-szobor egy nap alatt körbeforgott. A víz hajtotta szerkezet minden órában dallamot játszott. Mai felújított állapotában, bár nem az eredeti szerkezettel, ismét zenél a kút.

 

 

 

 

 

 

Kiűzetés a főtérről

Visszaállítható a zenélő kút a vásárhelyi nyilvánosság elé?

A vásárhelyi önkormányzati képviselőtestület idei első ülésén napirendre került a Bodor Péter zenélő kútjának visszaállítása is. Az indítványról, mely korábban, Fodor Imre polgármestersége idején egyszer már kútba esett, ezúttal Bálint István fújta le a port. Egyelőre döntés még nem született, ha egyszer mégiscsak meglesz a határozat, akkor már csak a helyszín kijelölése okozhat gondot.

Sajnos, eredeti helyére nem állítható vissza, a görögkeleti székesegyházat építették oda. A jogos elvárás szerint a főtéren kellene helyet találni a város szimbólumaként elhíresült zenélő kútnak. E megoldás mellett kardoskodik maga az indítványtevő is, de került magyar ember is, aki ellenezte ezt. Csegzi Sándor alpolgármester szerint “ma nem a főtéren van a helye, nem illik a mai városképbe, hiszen nem funkcionális”.

Az alpolgármester úgy véli, “igen zsúfolt lenne a központ, hiszen három köztéri szobor is díszíti”. Eme állításával szembe megy azokkal, akik a virágóra helyére szeretnék telepíteni. Csegzi szerint azoban ott túl nagy helyet foglalna el, hiszen az átmérője eléri a 7 métert, a magassága pedig a 8-at. Emiatt az alpolgármester a várba szeretné elhelyeztetni a kutat.

Emlékeztetőül: Trianon óta Marosvásárhely főteréről sorra tüntek el a Bodor-kút, a Petőfi-emlékoszlop, a Kossuth-szobor, valamint a Bem-szobor. Helyettük emelték a két katedrálist, a görög katolikust és a görögkeletit, az Ismeretlen katona szobrát, Avram Iancu lovasszobrát, a Latinitás emlékművét, a Balcescu-büsztöt, illetve az Emil Dandea-szobrot. A nyolcvankilences változások után emelt magyar vonatkozású szobrok – Petőfi, Bernády, Borsos Tamás, II. Rákóczi Ferenc – közül a román nacionalisták ellenállása miatt egyiket sem sikerült a főtérre állítani.

Annak ellenére sem, hogy végig magyar többségú önkormányzati testület, nyolc éven keresztül pedig magyar polgármester állt a város élén. A történtek jelzésértékűek, azt üzenik a város folyamatosan fogyatkozó magyarságának, hogy akárcsak emlékművei, legfenneb csak megtűrt lehet ősei városában, az egykori Székelyvásárhelyen. Ezért érthetetlen és elítélendő Csegzi alpolgármester megalkuvó magatartása.

Szentgyörgyi László

A zenélő kutat Bodor Péter székely ezermester építette 1816 körül, a mostani ortodox katedrális lépcsőzetének helyén állt. A zenélő szerkezetet a víz hajtóereje működtette. A kupola tetején egyesek szerint Apolló, mások szerint Neptun szobra állt, aki szigonyával mutatta az időt. Az ország első köztéri zenélő órája 1836-ig működött, amikor egy hóvihar ledöntötte a tetején álló szobrot. 1911-ben bontották le, majd pontos mását 1935-ben Budapesten, a Margitszigeten építették fel.

4 komment

Zenélő kút/ Bodor Péter zenélő kútja.

2007. augusztus 28. 21:42 - veni75

 

[forrás]

Bodor Péter a legendás hírű székely ezermesterről a hagyomány sok történetet megőrzött. Erdőszentgyörgyöm született 1788-ban, de élete nagy részét Marosvásárhelyen töltötte. A Református Kollégiumban, majd a bécsi Politechnikumon géptanban képezte magát. Visszatérve a városba olyan hidat épített a Maroson, melyben csak faszeget használt és közel száz éven át fennállt. A Vártemplom falépcsője, a kibédi 16 regiszteres faorgona ma is használhatóak, szintén az ő műve. A szabadságharc idején gyutacsgyárat létesített Kolozsvárott - Bem tüzérségét kapacitálta gyutacs-, golyó-, meg ágyútervek megvásárlására - sajnos, ott érte váratlan halála 1849-ben. Házsongárdi temetőkertben van eltemetve. Ami igazán híressé tette a zenélő kút megépítése volt, mely 1820-22 között készült el. A régi kőkút medencéjére egy magasított felépítményt készített és arra karcsú faoszlopokon nyugvó pavilonszerűt emelt, melyet félgömbkupolával fedett be. Ebben a kupolában helyezte el az órát és a zenélőszerkezetet melyet a víz hajtóerejével működtetett. Az idő múlására a kupola tetejére helyezett Neptun (Apolló?) szobor figyelmeztetett, amely 24 óra alatt egyszer körbeforgott, szigonyával mutatva a pontos időt. A szerkezet hatóránként eljátszott egy-egy dalt, mely csendes éjszakákon a közeli falvakban is hallható volt - Borosnyai Lukács János kollégiumi tanár , a püspök unokájának feljegyzése szerint. Valószínű, hogy ez volt az ország első köztéri órája. A kút a vizét a várból kapta. Az erődített dombhátról, a folyó teraszáról öblös téglanyilások gyűjtötték össze a forrásvizet. Levezették a Vargák bástyájával szemközt, a kis park alatti medencébe, innen facsövön keresztül a Főtérre. A zenélőkút falazatából négy csövön folyt ki a víz. A kút órája és zenélőszerkezete 1836 decemberéig működött, mikor egy hóvihar ledöntötte a Neptun szobrot. Valószínű ekkor megy tönkre a zenegép, amit aztán sokáig őriztek a régi városháza padlásán.

A mendemondák szerint Bodor Pétert bankjegyhamisításért elítélték és ekkor ő vett volna ki egy csavart és rontotta el a szerkezetet. 1911-ben a kútat lebontották. Páll Andor erdélyi születésű gépészmérnök javaslatára Budapest vezetősége a Margit-szigeten felépíttette a Bodor-kút pontos mását 1935-ben, de zenélőszerkezetét villanyorgona helyettesítette.

Keresztes Gyula: Marosvásárhely régi épületei ,72-74 old., részlet




 

 

Újra zenélhet a Bodor-kút

Elfogadta a marosvásárhelyi helyi tanács a Bodor-kút helyreállításáról hozott határozatot csütörtökön. Kirsch Attila helyi tanácsos lapunknak elmondta, a februári tanácsülésig összeállítják a kúttal kapcsolatos tennivalók feladatfüzetét. Következõ lépésként véleményezõbizottságot jelölnek ki, amely elbírálja a júniusig kiírandó pályázatra beérkezõ megvalósíthatósági terveket. A Bodor-kút helyreállításának költségeirõl a csütörtöki tanácsülésen nem esett szó, tavaly viszont a helyi önkormányzat tizenötezer lejt szánt erre a célra.
„Az elképzelés szerint a 19. században épült zenélő kút mását a főtéren, a virágóra helyén állítanánk fel” – magyarázta Bálint István tanácsos, a városrendezési bizottság tagja. A Bodor Péter székely ezermester által épített egykori kút másának terve már elkészült, és azt jóváhagyta a polgármesteri hivatal főépítésze, Kovács Angela is. Bálint István közölte, a tervet a román helyi tanácsosok is támogatják, hiszen a kúttal a város minden nemzetisége büszkélkedhet.
A Bodor-kút hasonmása a budapesti Margit-szigeten található; helyreállítását évekkel korábban Fodor Imre egykori polgármester is kezdeményezte. Később Dorin Florea jelenlegi polgármester is úgy vélte, hogy a zenélő kút a város ékességévé válhatna. Az elöljáró szintén a főteret jelölte meg a kút helyszínéül, akár az Ismeretlen katona szobrának eltávolításával is, amelyet a hősök temetőjébe helyeznének át. Bálint István ezt a változatot sem tartja kizártnak, bár szerinte ez a terv sértené egyes román nemzetféltők érzékenységét. „Inkább azokat a lehetőségeket használjuk ki, amelyek már adottak. Ha valóban elszállítható lesz a katona szobra, akkor később újra megfontolhatjuk azt a változatot” – közölte a tanácsos. Hozzáfűzte, a Bodor-kút felállításának célja nem az, hogy a város arculata megváltozzék, hanem hogy még vonzóbbá váljon Marosvásárhely központja.

Szerző(k): Antal Erika

Szólj hozzá!

A Margitszigeti Domonkos Apácakolostor

2007. augusztus 28. 21:40 - veni75

A Margitszigeti Domonkos Apácakolostor és környezete rendezésére tanulmányterv, engedélyezési tervek és két ütemben kiviteli tervek készültek 1997-2002 között.
A kiviteli tervek megvalósítása 2000-, 2001- és 2002-ben fokozatosan történt, a ma már értékelhető eredménnyel, de az ütemezés szerinti II. ütemet sem érte el.




I. ütem (1998)

- Ismert és hitelesen feltárt a templom és a kolostornégyszög, az északi udvarral együtt. Műemléki tudományos dokumentáció csatolható.
- Feltárt, de régészetileg és műemlékileg még nem dokumentált az ÉK-i palotaszárny és a Szentély K-i szakasza.
- Tervszinten rendezhető a templom, az északi udvar a kolostor udvar és a közvetlenül határos helyiségek.

Az I. ütem építészeti feladatai:

- Kerítés létesítése, ideiglenes (áthelyezhető) kapuval
- Kerítésen belüli szobrok és alapozásuk bontása
- Kerítésen belüli meglévő kerti utak részleges bontása, átalakítása
- Térszint, padlószintsüllyesztés a régészetileg hiteles (XV. századi) szintre
- Belső téglapadlók kialakítása a templomhajóban és Szentélyben, a kerengőben és a refektóriumban
- A falazatok kőrestaurátori munkái

 

II. ütem

- Elkészül az 1997-98-ban feltárt palotaszárny tudományos dokumentációja.
- Hitelesítő feltárások készülnek a Ny-i udvar és a dunai csatlakozó szárnyak területén, elkészül ezek tudományos dokumentációja.
- Tervszinten rendezhető a palotaszárny, a dunai bejárat, a Ny-i udvar és bejárat.
- Folyik az I. ütemben megtervezett rendezés kivitelezése.

III. ütem

- Hitelesítő feltárások készülnek a Ny-i udvar déli szakaszán és a déli szárnyak területén, elkészül ezek tudományos dokumentációja.
- Tervszinten rendezhető a kápolna helyreállítása és a feltárt szakaszok bemutatása.
- Folyik az II. ütemben megtervezett rendezés kivitelezése, elkészül a dunai és a Ny-i bejárat


IV. ütem

- Befejeződik a kivitelezés a teljes rendezés vonatkozásában.


 

Kápolna


Kápolna belső

A Margitszigeti Domonkos Apácakolostor
és környezete rendezésének programterve
 
1 komment
süti beállítások módosítása